Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138
309 besök idag (1060600 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1761



Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.

Ponera maskin ger en BRA effekt, vi kan ta en 3 liters sexa med milda moddar och kammar.
Ger den runt 300hk+-20hk och ca 400-450Nm så trivs den, OAVSETT tändläge.

Men mapparen kanske då ser att vatusan den 'kan' bara ta 12grader vid vridmax, och kallar den då spikbenägen för att han 'normalt' vill ge alla sina maskiner ~25 grader där vid vridmax.

Man ska inte drömma som mappare om att 'om maskinen kunde ta mer tändning, då jävlar händer det grejer'
Man måste kika på vad den faktiskt spottar ur sig och då vara väldigt nöjd med det låga tändvärdet, pga det visar på effektivitet i förbränningsfasen.

Ofta, jag säger ofta visar såna där uttalanden att mapparen inte har nog mycket erfarenhet för att tänka dynamiskt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kadett4wd skrev:
Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.



Det syns väldigt tydligt på bromspappret som Ricky inte har laddat upp här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 436



Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 436



Jag får alltid (vill jag påstå) den här typen av slitage, oavsett vilken bil jag använder.
Däremot så vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att slippa det.

Är det för mycket värme/däcktryck eller är det för lite camber som gör att mina däck alltid ser ut så här?







mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



rschneberger skrev:
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky


Jag fattar inte, åker du runt utan att bromsa?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 436



MaZ skrev:
rschneberger skrev:
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky



Jag fattar inte, åker du runt utan att bromsa?

Lite broms var det nog, men det där var varv nummer två. Har ju haft problem med att det inte funnits känsla i bromsen så det var premiär för både justerad bromsvåg, däck och motor och växellåda. Har inte blivit något provåka direkt pga vädret.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Däcken ser ju finfina ut. Massa gummi-upp-plock tyder på att du fått upp temp och kanske kört utanför spåret en bit?

I översta bilden lite snedlitage på klack två från ytter? Typiskt CUP2-beteende, vad är det för däck? Kan hjälpa att gå upp i bredd. Om högre tryck hjälper tvista de lärde om

_________________
Magnus Thomé
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 436



Magnus Thomé skrev:
Däcken ser ju finfina ut. Massa gummi-upp-plock tyder på att du fått upp temp och kanske kört utanför spåret en bit?

I översta bilden lite snedlitage på klack två från ytter? Typiskt CUP2-beteende, vad är det för däck? Kan hjälpa att gå upp i bredd. Om högre tryck hjälper tvista de lärde om


Jag tolkar nog däcken som att gummi-remsorna kommer från själva däcken. Men jag kan ha fel.

Åker på 2.3bar bak (Cup2) på de nedrebilderna , och de övre bilderna runt 2.5 bar (gamla Pilot Super Sport eller vad de hette) i varmtryck.

Jag började funderade på om det är för dålig camber som gör att det ser ut som det gör, men det kanske ska se ut så där.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Typiska gummirester fr andra bilar!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 436



Eldh skrev:
Typiska gummirester fr andra bilar!


Jag litar på er gamla rävar! Dags att börja åka "i rätt spår" mao.
thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138
309 besök idag (1060600 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande