Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3, 4 ... 135, 136, 137   >>
1060 besök senaste veckan (1057639 totalt)
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ritning visar Cheva 350, min v6:a är lite kortare. Jag har elvattenpump på annan plats men fler remmar upptill.
Ronny kan ha förändrat vattenpumpen men den blir det tajt vid.
Mitt i bilen iofs.


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ni verkar ju tänkt efter... men hjulhusen... är det enbart utseendet som gjort att ni väljer den vägen? Lär nog vara övertryck där... så då blir det antingen ingen luft genom kylarna eller, om det är mer tryck framför kylarna än i hjulhusen, luft under bilen. Om ni öppnar skärmarna i bakkant kan det kanske funka, beroende på hur luften rör sig från framändan hjulhuset, dvs. när den dyker tillbaks mot sidan av av bilen. Skulle vilja påstå (om man får tro experterna) att säkraste sättet att lösa det är att leda upp luften på ovansidan. Kräver en aning annan profil än den ni har nu för att skapa en lågtryckszon framför rutan. Sammantaget skapar en sådan lösning mindre lyft under framvagnen. Tycker ni ska försöka minimera den luft som går under bilen. En splitter/frontdiffusor blir nog för komplicerad dock skulle jag tro. Kräver vindtunnlar och/eller massor av testning.
Diffusorn i bakänden har en för aggressiv profil för att funka. Men den kanske är "work in progress"?

Tycker ni har gjort ett imponerande jobb såhär långt. Hade själv önskat möjligheter att tillverka hjulspindlar efter egna önskemål och att kunna CAD:a allt i förväg. Mitt bygge kommer inte få den förfiningen, blir grövre smide. Jag får kompensera med aero istället.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
ezroller skrev:
Ni verkar ju tänkt efter... men hjulhusen... är det enbart utseendet som gjort att ni väljer den vägen? Lär nog vara övertryck där... så då blir det antingen ingen luft genom kylarna eller, om det är mer tryck framför kylarna än i hjulhusen, luft under bilen. Om ni öppnar skärmarna i bakkant kan det kanske funka, beroende på hur luften rör sig från framändan hjulhuset, dvs. när den dyker tillbaks mot sidan av av bilen. Skulle vilja påstå (om man får tro experterna) att säkraste sättet att lösa det är att leda upp luften på ovansidan. Kräver en aning annan profil än den ni har nu för att skapa en lågtryckszon framför rutan. Sammantaget skapar en sådan lösning mindre lyft under framvagnen. Tycker ni ska försöka minimera den luft som går under bilen. En splitter/frontdiffusor blir nog för komplicerad dock skulle jag tro. Kräver vindtunnlar och/eller massor av testning.
Diffusorn i bakänden har en för aggressiv profil för att funka. Men den kanske är "work in progress"?

Tycker ni har gjort ett imponerande jobb såhär långt. Hade själv önskat möjligheter att tillverka hjulspindlar efter egna önskemål och att kunna CAD:a allt i förväg. Mitt bygge kommer inte få den förfiningen, blir grövre smide. Jag får kompensera med aero istället.


Med tanke på att flertalet nya performansvagnar försöker sänka/ta bort allt flöde som går över bilen och istället leda det åt sidan så håller jag inte med dig alls. Att ta in kyl ifram mitten och att leda det rakt över bilen har dom ju slutat med.
Ev så leder dom det åt sidorna på huven med 2 gigantiska hål som resultat. Jag har möjligheten att krypa runt lite på Ferrari och deras senaste vagn 458 har en hel del smarta lösningar som är till för att just döda den luftrörelsen över bilen.
Dom tar in i fram, delar åt sidorna och släpper ut tex igenom ett galler/gälar högst upp på nocken på framskärm. Man kan även släppa ut precis framför framhjulet på utsidan, göra en slits bakom hjulhuskant. Men dom släpper även in direkt i hjulhus.
Som sagt in och utsläpp är i nästa fas, det finns alla chanser att ändra det i "fulglasfiberkarossen" GT 40 varianten försöker vi hålla oss ifrån.
Det blir nog fasiken bra :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Vad man först o främst slutat med i racing-sammanhang är ju att ha kylare fram utan tar in luft via sidepods och har hela paketet bak. Men det går inte i ert fall utan att göra mycket stora intag ovanpå skärmarna eller längs med hela sidan. Ovanpå framskärmarna brukar man släppa ut övertryck från hjulhuset. Angående 458:an så har race-versioner lite olika lösningar men här är en. Förmodar att gatversionerna har en kompromiss som styrs av designmål före funktion och att man tycker att man ändå har en tillräckligt bra bil vilket nog är sant.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ferrari_458_italia.JPG

Det finns lite lösningar i modernare GT-bilar där man låter luft från kylare i fronten ledas ned i fram-diffusern som en sorts "blown diffuser" och även lösningar där man blåser den luften ovanpå diffusern för att få större undertryck i bakkant. Men sådana lösningar har visat sig svåra att få funka även för de med vindtunnel och stöddiga samlingar med datorkraft och kräver dessutom att man har ett bakre golv med splitter och stora kanaler ut på sidorna under dörrarna.

Ni skulle nog kunna leda ut luften genom slangar till öppningar i bakkant skärmarna som är separerade från hjulhusen. Kan ju vara en enkel lösning om det bara finns plats för en 125 mm slang per sida och ordentliga fläktar. Då behöver ni över huvud taget inte röra golvet.

Ska tillägga att jag håller med om att man försöker undvika luft över bilen men alternativen är klart mer resurskrävande ur utvecklingssynpunkt. Under den era ni inspirerats av var aero något man inte kunde särskilt mycket om utan bilarna var snudd på flygplan.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
ezroller skrev:
Vad man först o främst slutat med i racing-sammanhang är ju att ha kylare fram utan tar in luft via sidepods och har hela paketet bak. Men det går inte i ert fall utan att göra mycket stora intag ovanpå skärmarna eller längs med hela sidan. Ovanpå framskärmarna brukar man släppa ut övertryck från hjulhuset. Angående 458:an så har race-versioner lite olika lösningar men här är en. Förmodar att gatversionerna har en kompromiss som styrs av designmål före funktion och att man tycker att man ändå har en tillräckligt bra bil vilket nog är sant.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ferrari_458_italia.JPG

Det finns lite lösningar i modernare GT-bilar där man låter luft från kylare i fronten ledas ned i fram-diffusern som en sorts "blown diffuser" och även lösningar där man blåser den luften ovanpå diffusern för att få större undertryck i bakkant. Men sådana lösningar har visat sig svåra att få funka även för de med vindtunnel och stöddiga samlingar med datorkraft och kräver dessutom att man har ett bakre golv med splitter och stora kanaler ut på sidorna under dörrarna.

Ni skulle nog kunna leda ut luften genom slangar till öppningar i bakkant skärmarna som är separerade från hjulhusen. Kan ju vara en enkel lösning om det bara finns plats för en 125 mm slang per sida och ordentliga fläktar. Då behöver ni över huvud taget inte röra golvet.

Ska tillägga att jag håller med om att man försöker undvika luft över bilen men alternativen är klart mer resurskrävande ur utvecklingssynpunkt. Under den era ni inspirerats av var aero något man inte kunde särskilt mycket om utan bilarna var snudd på flygplan.


Bra input.
Jag tror att jag ska förklara lite nogrannare.

Bakgrund får som kanske någon vet bli det senaste experimentet. En Alfa romeo Bertone coupe med bottenplatta ifrån alfa 75 ts kortad 16 cm och ihopsatt med takstrukturen ifrån bertonen.
Plastfront/bak med plast skärmar och dörrar.
Ny framvagn med coilovers runt om.
2,5 liters v6:an på kanske 170 hk
205-50-15 däck R
Riktigt bra fart i den på kurviga banor, tror rätt förare kör på minuten i den på Kullen.
Jag var under 1,05 precis

I och med den har jag fått smak för banmöten med turer på kanske 15-20 minuter. Tycker dock att den blev lite för extrem för att även handla korv i så nu bygger jag / vi denna.

Eftersom vi själva väljer vad vi stoppar i och har en hel del att jämföra med så tror jag att det blir ganska lätta bilar, även om jag kommer att ha en del ljud/värme isolering och tom AC.
Får jag det att lira kommer en täckt bil som denna bli superfunktionell och säkert inte väga mer än 1000 kg. Troligtvis några kilo under faktiskt.

Jag hade skaffat mig 2st 3,0 24 v Alfa-snurror för att lägga ner en sån i "Bertan" men avslutade det hela innan så dom blev över.
Tänkte ha Cheva 350 för dess oslagbara prisbild men hade börjat gilla dom små alumaskinerna.
Får en del hjälp att fixa maskinen så med nya kammar och separata spjäll och nytt sprut hoppas jag på hyffsatt nära 300 hk och relativt användbart.

Så snabb bil med rätt look och ja! tom bekväm.

Raceversion är steg 3 och då blir det hål i hela karossen antar jag för då spelar ju inte utseendet störst roll.

Jag har nog tänkt att vara ganska jobbig med att bygga slangar och kanaler för att flytta kylluften.
Det finns en del plats för det.
Bilen är bred, tom bredare än mig ;-)

Men bra synpunkter kommer givetvis att ta med i tänket, utsläpp bakom hjulhus ligger med i planen. Kanske mer som ett galler än slits dock, vi får se.
Kyler det inte nog så får vi med andra ord helt enkelt såga hål i huven.
Hörs H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Den här varianten tilltalar mig, fast kanske lite diskretare och lackad i samma kulör som bil. (bild)

Kollat med min lokale Ferrarimek. 360 och 430 har mer eller mindre liggande 2 st små kylare med fläktar som delvis släpper ut i hjuhuset bara och delvis med utsläpp framför skärm.
Man kan ju ochså tänka sig "fetslang" som går framifrån kylarplats och vidare till utsug bakom hjulhus.


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Griseri & frigolit arbeten.
Plastat 2 lager på utsidan av pluggen så nu är den hård, skall förstärkas en del inifrån.
Rivit ut det mesta av friggon (50 sopsäckar)
Nu blir det till att riva rent insidan och samtidigt bygga en provlåda ala ram (sittbrunn)
Skall bli rejält spännande att få provsitta på rätt plats och höjd för att se om man får plats.



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228



Tjusigt!!!
Man blir lite avundsjuk att du har hunnit så långt med din kaross. Tycker även att du har lyckats med designen på karossen. Har frågat förut vad du skulle använda som skydd för att frigoliten inte skulle "smälta". Vad blev det för lösning på problemet och hur fungerade det? Vart handlade du det och vad kostade det?

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Riktigt snyggt bygge! Jag tycker också att det hade varit snyggare med små fälgar och ballongiga däck som på den tiden, men som du säger så blir däcken rätt dyra. Keep up the good work!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Vi har ritat något vi gillar och tror oss få plats i, jag själv behöver se i verkligheten för att se om det behövs ändras något. Behövs det så gör vi det.
Och det behövs det jämt, jag har gjort så många grejer tidigare så det har jag lärt mig.
Bara att rulla ut bilen och se den på avstånd ändrar nästan allt man gillat på nära håll i garaget.

Så det jag nu har är en frigolitform som jag plastat 600gr / m2 på som sen egentligen kan slipas bort (men inte kommer att slipas bort helt och hållet förstås) och som kommer att förstärkas innifrån. Frigoliten är borttagen nu.
Den "plastbyttan" är den riktiga pluggen som sedan gjuts av i smarta delar.
Skall man finslipa måste man ha ett hårt mtrl.

För att mätta ytan så den inte släpper igenom till friggon räcker Säppfilm till men köp kanske 5 liter och rolla.
Eftersom det suger ner i vanligt spackel får du riva av det innifrån med typ 40:i papp
Har du en hård yta som epoxi eller 2k lack räcker säkert 2 liter

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
rollexe skrev:
Tjusigt!!!
Man blir lite avundsjuk att du har hunnit så långt med din kaross. Tycker även att du har lyckats med designen på karossen. Har frågat förut vad du skulle använda som skydd för att frigoliten inte skulle "smälta". Vad blev det för lösning på problemet och hur fungerade det? Vart handlade du det och vad kostade det?


Jag har en kille här på Ingarö som plastar mycket som jag kommer att handla av.
Han är helsmidig och rekas rent allmänt.

Men 5 liter släppfilm kostar säkert 4-600 kr

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Så det är här du gömmer dej...!? Å 155an går bra...!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
elCrillo skrev:
Så det är här du gömmer dej...!? Å 155an går bra...!?


Jo, det blir jämnare för oss båda även om Ronny inte skriver lika ofta.
Jag har det som dagbok för mig själv.
Har du ett höger bak-ok till en 155:a
H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
elCrillo skrev:
Så det är här du gömmer dej...!? Å 155an går bra...!?


Ditt proj passar här

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Har för mej att jag sparade oken, kollar imorn! Hm, törs man lägga upp en tråd här bland "dom stora grabbarna..."

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
elCrillo skrev:
Har för mej att jag sparade oken, kollar imorn! Hm, törs man lägga upp en tråd här bland "dom stora grabbarna..."


Jag kommer kolla, men du kan ju köra vidare på Alfapower med.
Att ha 2 st trådar blir bara jobbigt.

Tänkte att man kanske möter en lite bredare (bekantskaps)krets här.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Sant, bredare kunskap är ju inte fel! Inget ont om AP, men det hänger ju "bara" Alfatokar där...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
elCrillo skrev:
Sant, bredare kunskap är ju inte fel! Inget ont om AP, men det hänger ju "bara" Alfatokar där...


Min högst egna ide om det hela är att "Alfatokarna" är hjälpsamma, och i vissa fall superduktiga men lite för Alfadyrkande.

Då är jag bara "Alfagillare" i sådana fall, framförallt Bertone Coupe och v6:an då.

Nä, mitt stora kall i bilvärlden är täckta, mittmonterade sportvagnar.

Och det kanske märks i denna tråd

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Jo, lite... Jag har ju en Twingo också, så jag är väl bara "tok"...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



elCrillo skrev:
Jo, lite... Jag har ju en Twingo också, så jag är väl bara "tok"...


Vi gillar dig ändå
Upp med en tråd här också.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



TACK! Då gör vi så...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3, 4 ... 135, 136, 137   >>
1060 besök senaste veckan (1057639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande