Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528T-83 - Blöjans banbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21302 totalt)
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Äntligen tänkte jag också ta o slänga upp tråd här också om min 528 Bbs. Är i grunden en 528 e28 83:a som utrustats med en Bbs vinge ifrån fabrik men nu senare även fronten och även en ratt ligger på hyllan.

Här är länken till min gamla tråd om bilen på e28:a forumet där det finns lite andra bilder
http://www.e28.se/forum/viewtopic.php?id=7360

Som många andra bilar här på forumet så blir de såklart lite överladdning på även denna bil och detta är faktist det första riktiga och seriösa turbokonvertering jag gör nu. Har gjort en lr två superbudget innan men som aldrig blivit klara..

Men den gamla m30:in fick gå i pension efter att ha insett att maskinellt så är dessa motorer bara stenålder och bajs!

Nu blir det m50! Mycke hk/kr är mitt recept och kommer köpa det mesta begagnat lr väldigt billigt helt enkelt.

Köpte en nyrenoverad och ihopsatt m50b25:a IV av en här på forumet och den motorn har då preppats med följande:
MEEEN! en 528 ska ju ha 2,8liter så självklart så köpte jag en bottendel ifrån en 328 som gått 12k mil

m50b28
Dubbla insugskammar
oringad
Nya lager
Mirafrästa ventilsäten
ARP i toppen
765 tryckplatta
4 pökad sinter
S38b36 svänghjul

Precision 67
Wg blir förhoppningsvis en precision 46mm
dump funderar jag på nukes nya faktist..


Chassit i bilen är ganska så orört men nya dämpare sitter runt om och sänkning 60/40 likaså.
M5 e34 bromsar ligger också på lagret o väntar på att bli monterade

Hela bygget har dock blivit kraftigt försenat pga ombyggnad av garaget/ verkstaden/ maskinhallen så slänger upp lite bilder på de också.
BILDER!

Gick brett med tokslut automatlåda och schrick samt extraktor



Fina pt 67:an en bild ifrån förra ägaren


Satte upp lte nya skåp längst med en vägg så vi kunde få en sjysstare bänk också Blev helt okey faktist.


Blev en liten fest för mig o lukas för att jag blev klar med bänken


Donator m52b28


Repig vev??? Lagrena var slut iaf..





Kolvarna var ganska så sotiga så de fick åka i dieselbadet!




Svänghjulet som fått ytrost efter en lättare blästring Går de o använda tro??


Den riktiga motorn och den skarpsynte ser också varför jag ville plocka isär denna motor igen...
Jävla skit att folk är lite för snabba o slarviga med rengöring..



Metallflingor


Väldigt konstig form på topplocksopackningen???



Ställde också in stereon i lila verkstaden så man kunde ösa fullt! Ny o större ska däremot köpas till den stora hallen.

Jahapp hoppas jag lyckades döda någons modem

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad är det för skåp ?
Vad kostar dom ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

ButterflyRacing skrev:
Vad är det för skåp ?
Vad kostar dom ?


Undrade just det samma blev verkligen skitsnyggt, precis den där prydliga "factory looken" man vill åt thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Kul att fler gillade skåpen!


Det är ifrån AJproduker.se
Tog en evighet att få hem dessa men thats life.

Är kopior av Ampro men tillverkade på samma fabrik
Bänkskivan är också köpt ifrån AJ.

Gick åt totalt åtta skåp för att fylla ena sidan

http://www.ajprodukter.se/Produkter/Verkstad_Industri/Verkstadshurtsar . . . . /Produkter/Verkstad_Industri/Verkstadshurtsar/Verktygsvagnar/55630-58816.wf?productId=32495

http://www.ajprodukter.se/Produkter/Verkstad_Industri/Verkstadshurtsar . . . . /Produkter/Verkstad_Industri/Verkstadshurtsar/Verktygsvagnar/55630-58816.wf?productId=32494

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Dignell skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad är det för skåp ?
Vad kostar dom ?


Undrade just det samma blev verkligen skitsnyggt, precis den där prydliga "factory looken" man vill åt thumbs up


+1

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Sportvagnskonsult.com skrev:
Dignell skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad är det för skåp ?
Vad kostar dom ?


Undrade just det samma blev verkligen skitsnyggt, precis den där prydliga "factory looken" man vill åt thumbs up


+1



Kul att flera tyckte de blev fint! Jag har däremot inte hunnit fylla lådorna mera tyvärr. Allt ligger i hullerombuller i maskinverkstaden dock :P







Igår så beställde jag lite pryttlar.

Ny topplockspackning
NGK R5671a-8
oljefilter

och lite andra bra o ha saker till verkstaden

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Blev absolut inget gjort nu i helgen med bilen pga stockholmsvisit

Men slänger upp en lite bild på vad som köpts iaf

Victor topplockspackning
NGK R5671a-8
oljefilter
Brömsrengöring




Börjar fylla lådorna nu iaf!


och vad tror ni egentlgen om svänghjulet... Är somsagt bara blästrat och fått ytrost som man kan nästan gnugga bort.

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Varför skulle det inte gå att köra med svänghjulet? blästra och svarva av slitytan för lamellen om du är orolig

Guut med lyxturbo dock! blir det hempulat grenrör?

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Varför skulle det inte gå att köra med svänghjulet? blästra och svarva av slitytan för lamellen om du är orolig

Guut med lyxturbo dock! blir det hempulat grenrör?



Nä vart lite orolig bara..


Das lyxturbo hoppas jag var en väl investering Köptes när den var 160mil gammal bara och inte gått en meter sen dess

Har dock inte en aning om vad det är för avgashus på den men kan ta några fler bilder o slänga upp så får man titta lite närmare.

Grenrör ska jag tamfan testa o bygga! annars om de blir skit så blir de väl antagligen ett ppf lr att få DanG fixa ett

När nästa lön rullar in så ska jag nog ta o handla lite goooodis

Nu i veckan så ska jag försöka hinna med att byta kolvar o veven samt momentdra.

Har ju 328vanos kolvar som ligger men vore lite synd o "kasta" de nya kolvringarna i sjön




Btw du oliver... du hänger på många forum

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
En liten update!

Fick tummen ur å åkte ifrån Sthlm i lördags för att kunna pilla lite motor nu på söndagen!

Tog isär bottendelen, separerade stakarna o kolvarna på samtliga och swappade så att jag kör med 328:ans kolvar och b25IV stakarna

328 veven blev också monterad och topplockspackningsklistret skrapades bort och blev ordentligt rengjort! Men har inte momentdragit.

Lite bilder.

Visste faktist inte att m50b25iv hade oljeprut som standard?


2,8-2,5 2,8:an är den med drevet.



Lilla meckhörnan!


2,5iv- 2,8v


2,5iv- 2,8v Snacka om skillnad!!


Dessa till salu! b25 IV kolvar med sproilans nya ringar!


Ska se om jag hittar en haynes bok i veckan så jag kan få ihop skiten!

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Mycket problem med moment och åtdragningsföljd men äntligen efter massa sökande och beställningar av böcker så är bottendelen ihopklappad!

Kolvar ifrån m52b28V och stakar ifrån m50b25IV




Bonusbild på 765:an och 4 pökade sintern



och nu på söndag så kanke kanske de blir en sväng till Avesta

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Dåligt tryck i tråden ffs!

Får visa lite mer bilder då

Var iaf iväg till gubbarna Ppf och störde Bäckis på hans enda lediga dag

Blev en 320d E46 låda i bakluckan som förhoppningsvis skall fungera felfritt med montering och körning.


Liten extrabild på turbon som jag fortfarande försöker lista ut vad den har för storlek på avgashuset..



Mått: In 67 Ut:67 Avgas ar 81 utblås luft ar 75
Fläns 7,5 x 8 cc

Fråga om mina arp bultar.. Är detta gamla modellen?


Hann inte med så mkt mer mecka på söndagen utan fick nöja mig med att städa lite och byta den bakre packboxen

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Idag så blev nästan motorn klar.. Saknas termostat, rem och ett sjysst oljetråg..
Motorn fick sig också en ny o fin vattenpump såklart så man slipper haveri med de skiten.


Bara oljetråget som jag har lite problem med att hitta ett sjysst :/




Angående tändspolarna... Fick med två olika sorter.. Jag använde den till vänster och i senare skede skall även den bytas ut men vill gärna testa mig fram lite först. Men vad kommer den högra ifrån?



Eftersom jag fick lite tid över så började jag riva lite i bilen.. Hade råkat slita av en anslutning till värmepaketet sist jag slet ur motorn så de var bara o riva för att få ut skiten...
Snacka om stök och en jävla oreda!!


Rev ur allt och satte tillbaka allt förutom värmepaketet.... Blir nog en elfläkt istället :lol:

Fortstatte mig bakåt i bagaget och städade ut mattan som vägde BLY pga all fukt så hade den även fått sig hår och blivit väldigt illaluktade! Har vart flera liter fukt i fuktslukarna men spelar tydligen ingen roll.. Bara skit nu i bagaget..
Fick inte ens loss reservhjulet för att de hade rostat så jäkligt!




Nu i veckan så tänkte jag få tag på ett oljetråg och ev börja smida på ett grenrör

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Snacka om dött i denna trååååd!!!

Sjukt slö som man vart och haft fullt upp med jobb så har de inte blivit så mkt gjor tyvärr

MEEEN nu jäklar ska jag ha tid i några veckor för lite meka!

Fick hem ett paket för några veckor sedan men orkade inte skriva så de blev gjort nu istället

Kollektor med t4 fläns
Race termostat
M50 fläns
turbo packning

Igår så passade jag in och svetsade fast pinnbultarna i flänsen. Blir förhoppningsvis lite lättare med montering då
Kul o jämföra mina svetsskitar med Bäckis Fast jag kör ju mig/mag :P









och såhär ser motorn ut i dagsläget... Insuget monterat och slangen under är "plastad" för att undvika ploppning vid ev laddtryck Får dock se hur bra de håller.





Frågan är vad fan detta är för anslutning i toppen?? Menar alltså den längst till höger.



Sen så vet ni ju som följt tråden att jag kör med 328 vev så borde man väl köra med 328 svängningsdämpare??
Låter logiskt énligt mig men nån som kan styrka det?




Fick mig ett litet svetsryck också och tillverkade riktiga bonnstakar :twisted:



Skall dock göra liknande på andra stakar på nå budgetbygge o testa!!


Idag så var jag åå handlade lite mera grenrörsgrejor så bilder kommer imorgon

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Jahapp!

Har fått sällskap i verkstaden
Grannen sköt två små vildsvinskultingar som ska grillas nu nästa vecka men undertiden så är de bara sällskap för att möras :lol:


Fick äntligen mitt oljetråg efter mycket letande och väntan!
Sjuuukt skitigt, var säkert en cm tjock gegga på de värsta ställena.. Insidan såg inte så mkt bättre ut




Blev lite bättre iaf



Fick duktig priser också hos Mählqvist så nu ska väl grenröret snart vara klart



Nu är det detta som står på tur... el.... Jag får kväljningar bara jag rör skiten men de är väl bara o trassla lite o se hur fan de blir



så här ser motorn ut i nuläget



I nuläget så saknar jag kamaxelgivare, tomgångsmotor och spjällägesgivare

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
elleshar
Jönköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 111



Ser bra ut . Ser fram emot bilder på färdigt grenrör med turbon på plats!

_________________
Martin Pettersson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Såg att du frågade tidigare om tändspolarna.

Båda är BMW. Det skiljer bara i årsmodell. Dom runda är nyare. Om dom är bättre eller sämre kan jag inte svara på dock.

Slang anslutningen i toppen är vatten till spjällhuset har jag för mig. Det är iaf en vatten slang.

Gillar din finnish för övrigt. Kul att se grejjerna tvättade och fina, men din garage bänk.. *dreggel... porrigt snygg! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Cammo skrev:
Såg att du frågade tidigare om tändspolarna.

Båda är BMW. Det skiljer bara i årsmodell. Dom runda är nyare. Om dom är bättre eller sämre kan jag inte svara på dock.

Slang anslutningen i toppen är vatten till spjällhuset har jag för mig. Det är iaf en vatten slang.

Gillar din finnish för övrigt. Kul att se grejjerna tvättade och fina, men din garage bänk.. *dreggel... porrigt snygg! thumbs up




Garagebänken kommer bli MYCKET ballare om ett litet tag... Då kan även jag börja dreggla

Vad som händer ska ni självklart få se

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



Bremi spolarna (dom nyare) är dynga. Håll dig till Bosch grejerna som du tänkt!

_________________
Andreas Holmström
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Holman skrev:
Bremi spolarna (dom nyare) är dynga. Håll dig till Bosch grejerna som du tänkt!



okey! om dessa Bosch sviker så blir de Vag är det tänkt iaf

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313


Trådstartare
Update!

Köpt lite saker som kommer behövas.

Multirem
Castrol Magnatec 5-40w
Kamasa spärrhandtag, det gamla gillade inte +450nm :lol:
En jäfla massa bultar till avgassidan på topplocket och v-låda
Glykol
Lite insugsrör
Sillislang
Slangklämmor
Vippbrytare
och lite elpryttlar


Putsade bort ytrosten på svänghjulet och fick blackout i huvudet om hur lamellen ska sitta..

Upp? Lr

Ner?

Får en känsla av att den skall sitta "uppåt" mot lådan?

Flyttade även ner motorn till maskinhallen



Gjort en liten beställning hos grapparna Ppf igen...

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528T-83 - Blöjans banbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande