Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kommentarstråd till officiella meddelande från SLC
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
75568 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Här får ni kommentera fritt på meddelanden från SLC från officiella tråden som är låst.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Grupp1 kommer få ett tillägg på Mantorp med 2 varv per timme tävlat.
Grupp3 kommer få ett avdrag på mantorp med 2 varv per timme tävlat.


Det är något fel här.
Att det ska vara grupp2 och 3 är väl ganska klart.....men det är samma varvpålägg också ?


näe det är rätt..... grupp 2 kör som det står i resultatlistan.... med varken avdrag eller påförda varv.

grupp 1 så Lägger jag TILL 10 varv på en 5h tävling på mantorp...... Grupp 3 så DRAR jag av 10 varv på mantorp på 5h.......


läsförståelse håkan, läsförståelse .... (retas bara lite )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det kan vi göra.

Kanon att det blev tydliga regler!

grupp 1.... bilar med minimum 9 kg/per hästkraft och strikt efter reglementet inklusive realistiskt försäljingsvärde på max 15.000 och original motor till kaross.
grupp 2..... bilar med minimum 6 kg/per hästkraft och mindre avsteg från reglementet och bytt motor i kaross med realistiskt försäljningspris på 25.000 i tävlingsskick

Men det vart inte särskilt kanon för oss...

Vikta på ca:250kg och sätta i glasrutor eller lätta 180kg (då är det nog ingen 5-papp längre) huummmm....

Lägga i förgasarmotorn som ligger och skräpar i verkstan då blir det 122hk och vikten stämmer men då har vi bytt till en motor som satt i 75an 2år tidigare då blir det bytt motor .
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Björn skrev:
Det kan vi göra.

Kanon att det blev tydliga regler!

grupp 1.... bilar med minimum 9 kg/per hästkraft och strikt efter reglementet inklusive realistiskt försäljingsvärde på max 15.000 och original motor till kaross.
grupp 2..... bilar med minimum 6 kg/per hästkraft och mindre avsteg från reglementet och bytt motor i kaross med realistiskt försäljningspris på 25.000 i tävlingsskick

Men det vart inte särskilt kanon för oss...

Vikta på ca:250kg och sätta i glasrutor eller lätta 180kg (då är det nog ingen 5-papp längre) huummmm....

Lägga i förgasarmotorn som ligger och skräpar i verkstan då blir det 122hk och vikten stämmer men då har vi bytt till en motor som satt i 75an 2år tidigare då blir det bytt motor .


OM du byter till 122hk motorn som satt i 75an tidigare så ska du inte få ngn nackdel av det.

men annars så går du ju in i grupp2 som dom flesta andra...... Och kör utan bs på samma sätt som du ändå gjort dom senaste tävlingarna...... för jag räknar med att dom flesta befintliga bilarna från dom senaste tävlingarna ändå hamnar i grupp2..... när man tittar på effekt/vikt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ja la till hur vi bedömmer vikten....

dvs raceklar bil utan förare.... så vi ska kunna väga er närsomhelt även under tävling och bilen ska aldrig underskrida angett vikt i bilanmälan.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Frågan är obesvarad.
Kan du Fredrik få tillgång till vågstationen på ex mantorp. Då får vi slut på viktfrågan..

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Varför ha en speciell ruta för plastrutor i anmälan? den ingår väll vid den allmänna värderingen av bilen nu när vi har vikt/effekt och pris?

Det var ju bara exempel på vad som kunde ge bullshitpoäng vid 5000:-gräns. Nu är det kanske inte går in i priset på 15.000:-nivån men kan ingå i priset på tex. 25.000:-nivån om övriga bilen är billig. Eller ska det vara det enda som specifikt och alltid ger bullshitpoäng? Varför inte då lägga in ruta för bytt motor, bytt insprut, bytt till plastskärmar, bytt till plasthuv osv.. Då det givetvis kommer att dyka upp framöver med dessa regler.

Känns lite konstigt det där med plastrutor men det kanske är meningen?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
berlina skrev:
Frågan är obesvarad.
Kan du Fredrik få tillgång till vågstationen på ex mantorp. Då får vi slut på viktfrågan..


det kan jag säkert..... men jag tänkte mera låna upp en riktig racingvåg.... vid några tillfällen... Och helt enkelt köra slumpinkörning på den..... det kommer ta ca 30 sekunder och det kan vi göra under race innan bilen tankar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Björn skrev:
Varför ha en speciell ruta för plastrutor i anmälan? den ingår väll vid den allmänna värderingen av bilen nu när vi har vikt/effekt och pris?

Det var ju bara exempel på vad som kunde ge bullshitpoäng vid 5000:-gräns. Nu är det kanske inte går in i priset på 15.000:-nivån men kan ingå i priset på tex. 25.000:-nivån om övriga bilen är billig. Eller ska det vara det enda som specifikt och alltid ger bullshitpoäng? Varför inte då lägga in ruta för bytt motor, bytt insprut, bytt till plastskärmar, bytt till plasthuv osv.. Då det givetvis kommer att dyka upp framöver med dessa regler.

Känns lite konstigt det där med plastrutor men det kanske är meningen?


mera bara få lite mera info.... inte för att det har någon betydelse nu... men kanske i framtiden... men bättre att samla in info nu från början....

men du har en poäng med dom andra sakerna med.... jag ska nog lägga till det..... får jobba lite till

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hur mycker ska man räkna upp effekten på en bil som är bromsad på rullar...för att få motoreffekten ?


Jag är bara nyfiken för egen del...



jag har hört nånstans annat ställe..... att det är en faktor på ca 1.36 på det..... men osäker på det, så får kolla upp det lite mera...

men det är motoreffekt som siffrorna bygger på och inte bakhjulshästar......

sen har jag ett sätt att kontrollera att det finns ett någorlunda överensstämmande med angett vikt kontra hästar...

eftersom hastighet över start och mållinjen definitivt har ett samband med hk/vikt..... Och det är jättelätt att ta med min photocellsutrustning och mäta farten under tävling.... Och en bil som anger hk/vikt förhållande till över 9kg/hk kan aldrig gå fortare än en bil som angett hk/vikt förhållande till 6Kg...... typ

så lättkontrollerat iaf mot omgivningen..... sen om NI alla ljuger för mig... tja då är det ju iaf lika för alla

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:
berlina skrev:
Frågan är obesvarad.
Kan du Fredrik få tillgång till vågstationen på ex mantorp. Då får vi slut på viktfrågan..


det kan jag säkert..... men jag tänkte mera låna upp en riktig racingvåg.... vid några tillfällen... Och helt enkelt köra slumpinkörning på den..... det kommer ta ca 30 sekunder och det kan vi göra under race innan bilen tankar.


Det är bra....för då kan jag sitta kvar i bilen....då jag bara väger 130kg !


vi vet..... men samma förfarande kör dom med i F1... Och där väger dom förarna efter tävling..... men så misstänksamma behöver vi inte vara...... 10kg upp eller ner gör ju ingen större skillnad i realiteten för den här biltypen...... Och om du anger 70Kg som vikt så blir vi klart misstänksamma....... Och blir vi det så får vi helt enkelt kontrollväga dig...... skulle väl tippa på att 90% av 5papp förarna väger mellan 80-100 kg.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



EDIT:
Nu får det vara nog....jag skriver inget mer !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fredrik - SLC skrev:
Björn skrev:
Varför ha en speciell ruta för plastrutor i anmälan? den ingår väll vid den allmänna värderingen av bilen nu när vi har vikt/effekt och pris?

Det var ju bara exempel på vad som kunde ge bullshitpoäng vid 5000:-gräns. Nu är det kanske inte går in i priset på 15.000:-nivån men kan ingå i priset på tex. 25.000:-nivån om övriga bilen är billig. Eller ska det vara det enda som specifikt och alltid ger bullshitpoäng? Varför inte då lägga in ruta för bytt motor, bytt insprut, bytt till plastskärmar, bytt till plasthuv osv.. Då det givetvis kommer att dyka upp framöver med dessa regler.

Känns lite konstigt det där med plastrutor men det kanske är meningen?


mera bara få lite mera info.... inte för att det har någon betydelse nu... men kanske i framtiden... men bättre att samla in info nu från början....

men du har en poäng med dom andra sakerna med.... jag ska nog lägga till det..... får jobba lite till


Tänk efter lite mer för det finns säkert mer man kan byta som lådor, montera diffbroms osv. (vår har diffbroms orginal men lådan som sitter i har ingen får vi bullshit avdrag då? ).

Angående vikt/effekt så blir vi omkörda så plastrutorna nästan ramlar ur på rakan i dag av bilar som går in i grupp 2 så ska vi raca måste vi göra något åt det eller klassa ner oss till grupp 1 där vår bil numer hör hemma efter över 120timmars långlopp och bara rep av det som gått sönder....
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kompletterar med ställbara hjulupphängningar, stötdämpare, kulleder mm i hjulupphängningar som inte är orginal osv.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:
ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hur mycker ska man räkna upp effekten på en bil som är bromsad på rullar...för att få motoreffekten ?


Jag är bara nyfiken för egen del...



jag har hört nånstans annat ställe..... att det är en faktor på ca 1.36 på det..... men osäker på det, så får kolla upp det lite mera...

men det är motoreffekt som siffrorna bygger på och inte bakhjulshästar......

sen har jag ett sätt att kontrollera att det finns ett någorlunda överensstämmande med angett vikt kontra hästar...

eftersom hastighet över start och mållinjen definitivt har ett samband med hk/vikt..... Och det är jättelätt att ta med min photocellsutrustning och mäta farten under tävling.... Och en bil som anger hk/vikt förhållande till över 9kg/hk kan aldrig gå fortare än en bil som angett hk/vikt förhållande till 6Kg...... typ

så lättkontrollerat iaf mot omgivningen..... sen om NI alla ljuger för mig... tja då är det ju iaf lika för alla


Ja....sånna kontroller och ev. slumpvis viktkoller är bättre än att skriva regementet fullt av punkter.


1,36 är mellan kw och hk. tror det ligger i närheten av 1,25 för bakhjulsdrivet och 1,15-1,2 på framhjulsdrivet.
Citera
Allmänt banåkaforum
Kommentarstråd till officiella meddelande från SLC
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
75568 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande