Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MSLS 2011 - ingen klass 6 på Sviestad?! | 1, 2 >> 25334 besök totalt |
Det börjar närma sig racepremiär i MSLS, knappt två veckor kvar, serien är som vanligt full och mer därtill, tyvärr kan serien inte ta emot alla som vill köra. Till tävlingen på Mantorp är det hittills 45 bilar anmälda - riktigt kul! Men det har dykt upp mörka moln på himlen...
Den 1 april utfärdade Svenska Bilsportförbundet (SBF) en ny banlicens gällande för perioden 2011-04-01 t o m 2011-05-31 avseende "Sviesta banan". Den ersätter tidigare utfärdad banlicens per 2010-03-26. I den nya licensen står det: "Denna licens avser: LÅNGLOPP MSLS-serien med begränsningen: Touringbilar max 3.000 cc och R-däck ej tillåtna" Detta innebär allså att i stort sett hela klass 6 inte längre får köra på Sviestad. Men så kort tid kvar till att serien börjar ställer detta självklart till bekymmer för arrangörerna. Framförhållningen från SBF's sida kan knappast sägas var god, inte heller hänsynen till team som kört i serien sedan många år tillbaka och team som till i år köpt bilar som de helt plötsligt två veckor innan start inte längre får köra med. Förhoppningen är givetvis att det går att komma till en bra lösning så att serie kan fortsätta på samma sätt som tidigare. För dig som känner dig drabbad och vill försöka påverka utvecklingen i rätt riktning så finns lite mer info på: http://www.msls.info/phpBB3/viewtopi Mvh Rikard _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||
Hittar ni ingen annan lösning på problemet, så kan SMA hjälpa till med tillstånd och försäkringar åt er.
|
||||
Hej
Det måste vara en lysande affär när en av sveriges största långloppsserier går till SMA. 50 team med 4 förare/team i medel det blir 200 färre medlemmar för SBF. Grattis Fredrik! Alternativ2: Då var det dags för slicks i klass 6. Vi fick ju inte åka med R-däck men slicks är väl okey.... MVH Eric Lycke #83 Lycke Racing _________________ Eric Lycke |
||||
Slicks verkar ju var ok, även obegränade dimensioner på vanliga gatdäck. SMA verkar ju också vara villiga att hjälpa till, så det finns ju alternativa vägar att gå vidare... Det ska bli intressant att se vad som händer.
Mvh Rikard _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||
tror det är rätt många.... alla bilar med turbo och v8or.... lär väl iaf vara mer än 10st.... (turbo har ju koefficient som räknar upp volymen och man använder oftast 1.4 - 1,7 i koefficient) men säkert vet nog väl bara msls ledningen.... |
||||
Eller vill de påskina att en banlicens skall använda definitioner från MSLS reglemente för att avgöra vilka bilar det gäller, och i så fall, vad händer om MSLS ändrar reglementet och kallar det "Gatdäck TW50"? |
||||
Finns ju enkelt sätt att gå runt detta om man vill.. Byt namn på serien! Står ju i klartext MSLS-serien......
Tycker egentligen bara att det är trist när det blir/görs på detta sätt men frågan är väll varför? Har det varit tillbud/olyckor eller kan det hända? Har inte sett eller hört om några allvarliga smällar i MSLS eller Sviestad i allmänhet? (ok lite motorcykel krascher men det är ju ganska irrelevant) Har ju kört i serien i 4 år och innan dess varit funktionär så nog borde man sett eller hört något.. Vet att flera har hört av sig till förbundet med dessa frågor så jag hoppas vi får svar inom kort. Jag har själv fått reaktion från Sören Johansson i SBF styrelse som ska återkomma efter helgen. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Detta var mig ett byråkratiskt beslut...
Tyvärr är man inte förvånad över stelbenheten. Ta till samma medel. Dvs... byråkrati och döp om MSLS Klass 6 till något annat så är ni home safe _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Att komma med en sån här ändring utan motivering med så kort varsel tycker jag framstår som rent sabotage! Hoppas att man snabbt hittar en fungerande lösning. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Sen har det ju varit flera m3 e36 med och kört och där finns det ju risk att man har 3,2 liters motor. Finns ju även 3 liters iof. |
||||
Men vänta nu... läser man detta enligt korrekt svenska så är det ju bilar som är max 3000 cc som inte är tillåtna... Alla med små snurror måste uppgradera! |
||||
Standardsvaret från Kåge Schildt verkar just nu vara "Vi har just blivit uppmärksammade på detta och satt in resurser för att försöka hitta en bra lösning på problemen.", samt att ett besked kommer efter helgen.
_________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||
Vad innebär detta för övrig verksamhet? Gäller förra årets banlicens tills vidare eller saknas det just nu giltig licens? Finns banlicensen öppet tillgänglig någonstans eller är det en "hemlig handling"? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Att SBF inte har en öppen förtecknng av banlicenser är ju lite knäppt, men det har inte FIA heller (transparens möjliggör ju oberoende granskning)... Samtidigt kanske SMA kan få ideer om hur man ska hantera liknande frågor (jo, det finns de som vill leka CopySwede och jaga upphovsrätt på texter i reglementen etc...). |
||||
Dom kommer garanterat ge efter och backa på beslutet, eftersom dom inser att dom riskerar annars att arrangörer istället använder SMA..... Så där kan ni tacka mig ÄVEN dom arrangörer som är kvar i SBF, för att jag konkurrensutsätter SBF och dom inte kan fortsätta med sina huvudlösa beslut i sista stunden utan återverkningar, eftersom det numera finns alternativ. och Kåge är inte lika intelligensbefriad som vissa andra inom SBF, så han lär nog tvinga fram en kompromiss. |
||||
En av dom stora anledningar som jag insåg när jag jobbade inom SBF är att det inte finns någon enhetlig standard från bana till bana.... utan det är alltid egna lösningar och förhandlingar från bana till bana och skulle det vara helt öppet och transparant så skulle det bli svårt att förklara.... jobbar man i det dolda så är det ju mycket enklare att vingla och köra individuella lösningar. |
||||
och en av dom sakerna ni ska veta.... är att SBF läser dom här trådarna.... eftersom allt jag skriver sparas och skickas in till KKV / RF / RIN , vilket jag har sett när jag läst deras svar till KKV / RF / RIN.
Men man har ett policybeslut att man aldrig någonsin ska svara på nånting på forum som detta och SM. (sen att det görs anonymt av vissa SBF potentater på Svarta Masken är en helt annan sak ) |
||||
MSLS Forum - "Vi vann första ronden!!"
http://www.msls.info/phpBB3/viewtopi Bra att det verkar lösa sig för 2011. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Allmänt banåkaforum MSLS 2011 - ingen klass 6 på Sviestad?! | 1, 2 >> 25334 besök totalt |