Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R56 07
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16596 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej igen och då var det dags igen för lite skruvande och denna gången är det en mini.
Blev lite "minibiten" förra sommaren då jag lånade mammas mini s och nu har jag tagit över den efter att hon nu kör countryman. Tyckte att den tickade lite välmycket och gick inte riktigt lika bra som förra året, kändes lite ansträngd över 5000rpm
Den har varit inne för kamsträckar byte och rasslet är borta iallafall
Visste om att dessa motorer koksar igen i insugsventilerna så jag tog en titt och mycket riktigt så såg det inte vackert ut.
Istället för att vänta på ett ras och be försäkringsbolaget stå för ny motor så river jag ut allt och fixar till den lite istället som den goda medborgare jag är

Eftersom det inte sitter några spridare på insugsröret å duschar ventilerna med rengörande bensin så bränner oljedimman från vevhusventilationen sig fast på ventilerna å det ser ut som skit redan efter 4500mil som denna rullat.3000mil intervall på service gör inte saken bättre...
detta gäller troligen alla direktinsprutade motorer av de första årsmodellerna innan tillverkarna uppmärksammade problemet å ändrade på designen av vevhusventilationen och i en del fall ändrade service rutiner.

Ska man bara ha bilen till transport mellan a å b skulle jag bara kört på men nu har jag tänkt att köra mycket bana och även deltaga i minicup så då står jag inte ut med att det hänger konkelbär i insuget å toppen ser ut som en könssjukdom:D

Har man inte proplem så skaffar man sig det... Bestämde mig igår för att plocka ut motorn och det gick väldigt smidigt,bara man gjorde allt i rätt ordning för det är fruktansvärt trångt i en minis motor rum.
tog faktiskt inte mer än ca 6-7 timmar innan den satt i motorstället.
på måndag kommer jag att riva isär den och lämna iväg veven på ballansering, tänkte blueprinta motorn när den ändå är isär.


första steget efter att tagit bort hjulupphängningarna å hjälpramen under bilen var att ta bort fronten, sitter bara i 10skruvar och lysen,kylare,fläkt,ac intercooler är borta


sen var det bara att koppla loss soppa ledningarna å lyfta bort den lilla gulliga motorn


urk





snyns inte pga av blixten men det är mycket gegga i toppen, är van vid att det är kliniskt rent under ventilkåpan. Har set geggiga toppar innan men då har det varit 30000 mil oservade lik som öppnats inte som denna 4500mil

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Lite snabb mekning på söndagen hanns det med och toppen hamnade på bänken



verkar som det är något vajsigt med cylinder 1 gämnfört med de andra, mycket mera avlagringar och ettans ventiler är inte torra utan oljiga, kanske blivit lite otätt efter mycket avlagringar


oljiga insugventiler, de andra är torra men mycket avlagringar

_________________
Jan Ekehage
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



otroligt att en ny maskin kan bli så där äcklig inuti så fort.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lennart Mäkinen skrev:
otroligt att en ny maskin kan bli så där äcklig inuti så fort.


Ja fy tusan det där såg inte alls bra ut

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



oj oj oj!
Ska Du vara klar med bilen denna veckan!?
för Du skulle åka till Tyskland med henne?

Fick Du grejerna i fredags?
mvh

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Tjena Janne,

Tack för trevligt samtal förra veckan.

Det såg mindre trevligt ut i din topp. Min såg faktiskt ännu värre ut, och den skar ventilerna i. Men den hade gått strax över 6000 mil, så det är ju lite till.

Jag hoppas den blir bra efter dina ingrepp, det ska bli kul att se vad den levererar efter balanseringen.




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Aha.....den nya racern...kul!

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det var väl inte direkt oväntat att Janne skulle plocka ned motorn i molekyler?
Det brukar ju hända då och då

Tråkigt att BMW-Peugeot kan släppa ut en sådan motor på marknaden även om nu diverse har fixats till i efterhand.
Vi får väl skylla på fransmännen...
Tacka vet jag den gamla gjutjärnsfyran

Efter Jannes genomgång så kommer säkert även denna motor att må bättre än någonsin.
Troligen bättre än den var designad att må.

Vi ses på Mantorp

_________________
BMW MC-klubben
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej hej har inte en aning om hur man svarar alla så där snyggt mer ram runt:D

Så hej alla ni å kul att ni tittade in:wave:
sen när jag trycker på en smajlgubbe hamnar den alltid längst ner Hur sjutton ändrar man på det för det gör mig galen...(i-landsproblem nr1)

Nope kommer inte ha Mini till ringen utan det får bli Seaten,den borde vara god för sub 8,00-8,10btg

Får backa på ballanseringen då jag kom på att jag ska till ringen på fredag och kommer vara där till på ondsdag så det blir jäkligt ont om tid för jag flyttar den 1maj och jag vill gärna ha klart bilen innan mantorp som är helgen efter.

Tanken är att toppen ska vara på skruvad innan jag åker så att min pappa kan lämna motorn till "jasse" på jmb omptimering så kan han ställa in kammarna/variabelkam för jag har inte lyckats få tag i hur man gör + att då är ju motorn klar när jag kommer hem. Viktigast är ju att toppen är ren å fin så inte ventilerna nyper.
om inget konstigt händer och att jag får packningar å skruvar så ska det nog gå bra, hoppas Jasse löser resten:D

Här syns det att kanalens undersida inte alls har en fin radie vid sätet, ska se om det går att runda av lite.
Kan säga att sätet och kanalen inte alls ser ut som i skolboken...





Här en en ventil rengjord och jag har ändrat lite på utformningen, tar sån djäkla tid bara.
Har rundat av ventilens ovansida lite


Lite roligt chassie från bilisten och PFC direkt drive skivor med tillhörande belägg fram, kör med xp8bak å nya orginal skivor. Kommer använda orginalklämok. Nya bussningar ska även dit i framvagnen då det är ett djäkla bök att byta dem. Även nya kränghämmare från HR monteras.



John Cooper Works stolar(recaro) sitter i och funkarbra för bankörning


Ett Aero kitt lackat å klart ligger å väntar på montering + lite andra roliga grejer jag glömde ta kort på


_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Ingen rolig syn, ska försöka kolla upp hur det ser ut i min motor, jag hoppas att olje/filterbyten var 1000:e mil har hjälpt något.

Resten ser kalas ut
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Ingen rolig syn, ska försöka kolla upp hur det ser ut i min motor, jag hoppas att olje/filterbyten var 1000:e mil har hjälpt något.

Resten ser kalas ut


Bäst att kolla upp det och dokumentera innan det händer. Lossa bara på insugets 5 muttrar å lite slangar sen ser man lite hur det står till, sen är det bara att skruva dit igen.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8101



Trevligt projekt thumbs up
Finns detta motorproblem kvar på Cooper S:en, eller när kom det ett fix?
Vore bra att veta då jag och sambon funderat på en sån.

Sorry om jag svärtar ner din tråd med orelevanta frågor

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
jurkko skrev:
Trevligt projekt thumbs up
Finns detta motorproblem kvar på Cooper S:en, eller när kom det ett fix?
Vore bra att veta då jag och sambon funderat på en sån.

Sorry om jag svärtar ner din tråd med orelevanta frågor


Hej vet inte 100% säkert men har för mig att problemet är betydligt mindre 09 å framåt pga annan design på vevhusventilationen.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Gustav2k
Stockholm, Gärdet
Här sen Maj 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack som fan för de bilder du visar!
Intressant att se hur det blir.


JanneZ3 skrev:
jurkko skrev:
Trevligt projekt thumbs up
Finns detta motorproblem kvar på Cooper S:en, eller när kom det ett fix?
Vore bra att veta då jag och sambon funderat på en sån.

Sorry om jag svärtar ner din tråd med orelevanta frågor


Hej vet inte 100% säkert men har för mig att problemet är betydligt mindre 09 å framåt pga annan design på vevhusventilationen.


Kan du komma ihåg vart du hört att det är annorlunda på 09:orna? Skulle vara intressant att veta för jag har en 2010:a och kan inte sova på nätterna efter detta skräck exempel.

_________________
Gustav Flygare
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Gustav2k skrev:
Tack som fan för de bilder du visar!
Intressant att se hur det blir.


JanneZ3 skrev:
jurkko skrev:
Trevligt projekt thumbs up
Finns detta motorproblem kvar på Cooper S:en, eller när kom det ett fix?
Vore bra att veta då jag och sambon funderat på en sån.

Sorry om jag svärtar ner din tråd med orelevanta frågor


Hej vet inte 100% säkert men har för mig att problemet är betydligt mindre 09 å framåt pga annan design på vevhusventilationen.


Kan du komma ihåg vart du hört att det är annorlunda på 09:orna? Skulle vara intressant att veta för jag har en 2010:a och kan inte sova på nätterna efter detta skräck exempel.

.

Hej kom inte ihåg var jag läst men det är inte säkert att det är någon skillnad mellan årsmodellerna
Lättast att kolla i motorrummet och jämföra med hur det ser ut på din.
Kan lägga upp bilder sen på hur min vevhusventilation ser ut.

Saknas lite delar till motorn som var restade men ska dyka upp i veckan sen drar jag igång igen.
Lite synd att jag missar mantorp...

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej efter lite flytt å förkylning så rullar bilen igen. Det var inga större bekymmer att skruva ihop grejerna och det verkar hålla.
Har dock ett litet problem... motorn lämnar max 160hk känns det som. den små rycker vid gas pådrag
lånade en dator och felsökte det ända som kom upp var att det varit miständningar/knack på cylinder 2
flyttade tvåans tändspole till ettan och raderade koderna. Tänkte att nu borde den misstända på 1ans cylinder men bilen går lika dåligt och inga felkoder kommer upp igen oavsett hur hårt jag kör.

Över 4000rpm går den inte så dåligt men jag kommer inte upp i mer än 210 på mätaren, innan gick den till 240. Ska även se över kam inställningen då det kan vara det som spökar.

Gissar ändå på att det är tändspolen för att när jag startade den första gången var stiftet på 2ans cylle felaktigt och den spottade å fräste när jag belastade den. Bytte alla stift så gick den som den nu gör.
Får nya tändspolar imorgon och jag hoppas att det är det.

Inget är ombyggt eller modifierat i motorn förutom ny intercooler och avgassystem.



En lite större intercooler men ändå inget monster...


Blev rätt tuff utseende mässigt tycker jag. Är riktigt roligt att köra men tourgesteer är rätt jobbig även att det sitter en quaife diff i nu. Måste byta bärarmsbussningarna till något hårdare sen i vinter.



_________________
Jan Ekehage
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Trevligt att det rör på sig igen.
Vi saknar din lilla röda

_________________
BMW MC-klubben
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Ja det har varit för lite köra i år, hade tänkt å köra alla minicup race...

ska byta tändspolarna nu på lunchen

Är lite nyfiken på att testa den nu på bana eftersom det sitter nya bromsar, nya justerbara dämpare, kränghämmare
quaifediff

Vid lite inspirerad gatkörning känns den helt otroligt välbalanserad absolut den roligaste bil jag någonsin haft

_________________
Jan Ekehage
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Färdig?
Anmäl dig till Knutan 2/7 (gatbilskörning och MINI Cup).
Anmälan stänger i dag.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Kan inte har min pojk den helgen/veckan. annars så hade jag inte tvekat

Bilen går lite bättre nu efter tändspole bytet men inte riktigt 100%

kanske avgassystemet med intercoolern som gör att den går sämre än orginal under 4000rpm, behövs kanske en mappning för att få den att lira ordentligt.

Fick samma symtom på min audi s3 efter avgasbyte, väldigt svag på låga varv pga att wastegaten smygöppnade eftersom racekatten gör att det blir mindre tryck bakom själva wastegaten och att den då öppnar lite lättare.

Sen kommer ju aldrig en 200+hk kännas som en raket

_________________
Jan Ekehage
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Schysst tajming, såg dig köra förbi i rondellen här utanför jobbet för max en halvtimme sen, sedan gick jag in i denna tråden, såg att du var från Värnamo och att det var samma bil

Ser jävligt fräsch ut!

_________________
David Lundin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R56 07
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande