Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica Gti ST182 -90
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8125 totalt)
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Hejsan, första tråden... Var med min chef på SpeedLabs Väghållningskurs, så nu ska det byggas banbil av min gamla pendlare (Speedlabs fel ). Min AC är tom på den kärran så jag tänkte plocka ner allt som har med den att göra, men min egentliga fråga är väl: Finns det likadan modell som min fast med utan AC så man kan köpa "den modellens rem" så det blir lite bolt on. För får man ner två blöta fingrar nånstans under huven ska man ju jubla av lycka =P hoppas att jag slipper plocka ur motorn då jag vill försöka få den klar till åkandet den 13 augusti. Likadant, servostyrning på bana eller inte? och lite tips på bakvagn, modifikationer också vidare.

E jävligt grön på det mesta inom bana, har kört grussprättare för Mora MK för ett par år sedan, folkrace då

Tackar på förhand, motorn är en 3S-GE förresten, 156HK modellen.

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Glömde en sak, har plockat ner fjäderbenen på kärran och tänkte bonnsänka bilen. Hittade en tråd nånstans i detta forum på hur man ska mäta och ha sig för att veta hur mkt man ska ta bort från en fjäder för att få önskat resultat har för mig att denna symbol var med µ xD

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Jag har en sån utan AC så visst finns det remmar som passar. Men.. Ska du verkligen inte bara ta och fylla AC:n istället då? Just AC är faktiskt något som jag själv saknar i min..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Pugho skrev:
Jag har en sån utan AC så visst finns det remmar som passar. Men.. Ska du verkligen inte bara ta och fylla AC:n istället då? Just AC är faktiskt något som jag själv saknar i min..


Så du tycker altså att jag ska behålla AC:n? Slukar (Inom parentes) den inte motorkraft? Enligt mina uppfattningar så kan man frigöra ett par kusar genom att hänga av den, och tjäna vikt genom att jag kan riva ur det mesta tillhörande i bilen för att frigöra ännumer (vikt då såklart). Jag kanske bara har fått världens tokdille efter speedlabs kurs men jag vill egentligen slakta ner allt jag kan och sedan väga in bilen så jag kan få lite stats.

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



spara ACn och stäng bara av den om du vill spara effekt!
Ganska skönt om du ska köra många varv att kunna kyla ner sig lite ibland

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Ett par kusar ja... Mer är det inte. De hästarna gör nog mindre skillnad på varvtiderna än vad du vinner på att ha ett drägligt klimat i kupen.. Inte lätt att koncentrera sig på att köra när man svettas som en gris.

om du ändå skulle få för dig att riva ut den så får du gärna låta bli att slakta grejorna fullständigt, och istället lägga dem i en låda lite snyggt så kommer jag och hämtar den sen..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Inte samma bil men nog av intresse ändå. Jag fimpade AC'n på min BMW då gasen ändå var slut, med kondensor, kompressor, torkfilter och div. rör bantade jag bilen på 12kg. thumbs up och såklart någon ynklig hästkraft.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Pugho skrev:
Ett par kusar ja... Mer är det inte. De hästarna gör nog mindre skillnad på varvtiderna än vad du vinner på att ha ett drägligt klimat i kupen.. Inte lätt att koncentrera sig på att köra när man svettas som en gris.

om du ändå skulle få för dig att riva ut den så får du gärna låta bli att slakta grejorna fullständigt, och istället lägga dem i en låda lite snyggt så kommer jag och hämtar den sen..


Jodå, men stora sjösättningen är nästa helg så jag har lite att göra Men eftersom det inte verkar som att jag ska behålla paketet får du gärna komma förbi med en låda bira så kan du ta hela paketet

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Davve skrev:
Inte samma bil men nog av intresse ändå. Jag fimpade AC'n på min BMW då gasen ändå var slut, med kondensor, kompressor, torkfilter och div. rör bantade jag bilen på 12kg. thumbs up och såklart någon ynklig hästkraft.


Så det är inte så mkt mer än bara "någon" hästkraft? o.o

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Med bonnsänka, menar du bara kapade std fjädrar då eller ska du sätta dig ner och göra läxan? Dvs hur seriöst har du tänkt arbeta?

Räknar du en helg t ex så sparar du nog 5-6 helgers mekande i framtiden genom att hitta närmare rätt fortare!

Du har ju fjäderben runt om vilket gör att du har MR på 0.95 runt om också, mäta fjädervarven och tråddiametern sen laddar du hem fulings excel blad (allihop kan vara bra) som finns under "Sparade trådar" och kollar vad du har för fjäderhårdhet original, sen går du vidare till väghållnings excel'en och matar in dina hårdheter och ser vad du har för chassie frekvens. Läs runt lite här och räkna dig fram till var du vill ligga, mellan 2 och 2.5 Hz för bana och en del gata t ex.

Sen letar du upp tråden med Biltema fjädrarna, den ska finnas som sparad den med i nån av forum delarna. Kika på vilka fjädrar som kan passa, jämför med excelbladen hur hårdheten ser ut, kolla totallängden utfjädrad mot dina original och om du vill kan du snabbt räkna fram hur mycke fjädern går ihop sig om du vet någorlunda vad viktfördelningen är!

Har du 800kg på framvagnen och 600 på bakvagnen blir det ju då 400 resp 300 per hjul. F=k*x där k är fjäderkonstanten och x är den längd fjädern pressas ihop vid en given kraft F. Krafterna är helt enkelt vikten per hjul gånger gravitationen g=9.82. Egentligen är det fjädrad vikt du ska använda här dvs inte fälg och däck och annat som är ofjädrat. Då kan du snabbt se hur mycke lägre eller högre bilen blir med vilken fjäder. Excel bladen ger dig även möjligheten att jämföra om du skulle kapa ett varv eller 2 på någon fjäder.

En del pyssel men då kan du komma fram till väl anpassade fjädrar!


Annat som du kan leka med är ju att se om du kan justera cambern bak, lite extra negativ camber kör vad jag sett nästan alla med FWD bilar med för att få bättre kurvstabilitet.

Jag har själv haft en St162, dvs modellen före din (som bör vara en St182 om du har en 156hk motor) och krängmässigt tyckte jag den var bra, jag hade en fjädersats på den och fräscha dämpare och den gick väldigt fint! om än något understyrd.. lite mer camber, lite mjukare krängare fram eller kanske hellre något mjukare sättning på fjädrarna fram jämte bak kan nog hjälpa till där samt toe inställningar, mer toe out ger direktare styrreaktion!

och jag håller med dig, motorn lämnar man gärna där den sitter om man kan jag fick byta min, och jag fick även byta topppackning på båda motorerna! 3S-GE finns ju med över 200hk std också i Japan, red nått kallas dom.. separata spjäll original m.m.

Jag har även för mig det finns någon här som tävlar med en st182 eller om det var på Toyota klubben som säkert har mer tips!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Cassius skrev:
Med bonnsänka, menar du bara kapade std fjädrar då eller ska du sätta dig ner och göra läxan? Dvs hur seriöst har du tänkt arbeta?

Räknar du en helg t ex så sparar du nog 5-6 helgers mekande i framtiden genom att hitta närmare rätt fortare!

Du har ju fjäderben runt om vilket gör att du har MR på 0.95 runt om också, mäta fjädervarven och tråddiametern sen laddar du hem fulings excel blad (allihop kan vara bra) som finns under "Sparade trådar" och kollar vad du har för fjäderhårdhet original, sen går du vidare till väghållnings excel'en och matar in dina hårdheter och ser vad du har för chassie frekvens. Läs runt lite här och räkna dig fram till var du vill ligga, mellan 2 och 2.5 Hz för bana och en del gata t ex.

Sen letar du upp tråden med Biltema fjädrarna, den ska finnas som sparad den med i nån av forum delarna. Kika på vilka fjädrar som kan passa, jämför med excelbladen hur hårdheten ser ut, kolla totallängden utfjädrad mot dina original och om du vill kan du snabbt räkna fram hur mycke fjädern går ihop sig om du vet någorlunda vad viktfördelningen är!

Har du 800kg på framvagnen och 600 på bakvagnen blir det ju då 400 resp 300 per hjul. F=k*x där k är fjäderkonstanten och x är den längd fjädern pressas ihop vid en given kraft F. Krafterna är helt enkelt vikten per hjul gånger gravitationen g=9.82. Egentligen är det fjädrad vikt du ska använda här dvs inte fälg och däck och annat som är ofjädrat. Då kan du snabbt se hur mycke lägre eller högre bilen blir med vilken fjäder. Excel bladen ger dig även möjligheten att jämföra om du skulle kapa ett varv eller 2 på någon fjäder.

En del pyssel men då kan du komma fram till väl anpassade fjädrar!


Annat som du kan leka med är ju att se om du kan justera cambern bak, lite extra negativ camber kör vad jag sett nästan alla med FWD bilar med för att få bättre kurvstabilitet.

Jag har själv haft en St162, dvs modellen före din (som bör vara en St182 om du har en 156hk motor) och krängmässigt tyckte jag den var bra, jag hade en fjädersats på den och fräscha dämpare och den gick väldigt fint! om än något understyrd.. lite mer camber, lite mjukare krängare fram eller kanske hellre något mjukare sättning på fjädrarna fram jämte bak kan nog hjälpa till där samt toe inställningar, mer toe out ger direktare styrreaktion!

och jag håller med dig, motorn lämnar man gärna där den sitter om man kan jag fick byta min, och jag fick även byta topppackning på båda motorerna! 3S-GE finns ju med över 200hk std också i Japan, red nått kallas dom.. separata spjäll original m.m.

Jag har även för mig det finns någon här som tävlar med en st182 eller om det var på Toyota klubben som säkert har mer tips!


Extremt fint skrivet, precis det jag var ute efter =) Med bonnsänka menade jag att kapa fjädrar ja
Jag har dock hittat en sänkningssats till min lilla kärra för 1280:- så jag kommer nog investera i ett sådant då det inte är några direkta pengar, men jag kommer nog försöka göra läxan ändå när oceaner av tid svämmar över mig =). Verkar vara bra att kunna veta bu för att få fram bä, också e det ju så jäkla skoj =)

Men dendär "Red" motorn du skrev om, var det nåt som nånsin kom till sverige? Det är ju jäkligt intressant att ha ett redan starkt koncept att kanske plocka ut lite mer mos i, och var det turbo på den motorn?

Har kollat lite på toytaklubben och det finns lite intressant läsning där I din ST162, hade du bakre fjäderbenstag med (inte orginal då )? och är celican utrustad med inställningsbar bakvagn? Har hört väldigt olika men det är väl kanske inte mer än att plocka ner och kolla hehe.

Hur gick bilen din på banan då? om allt klappar så kommer jag den 13 augusti att köra mantorp för första gången, har inte kört mer än folkrace och sen lite makaron på vägen så jag e rätt nyfiken =)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



BEAMS heter motorn och är på runt 200 hästar. Den har inte turbo men ställbara kammar. Såldes tyvärr aldrig i sverige men går att importera om man har rätt kontakter. Om jag inte minns fel så satt de motorerna i Altezza och nån lexus bl a.

Bakvagnen är inte ställbar annat än i toe. Camber är fast, men med lite pill så borde det gå att få till en viss justerbarhet.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



raggoth skrev:
Extremt fint skrivet, precis det jag var ute efter =) Med bonnsänka menade jag att kapa fjädrar ja
Jag har dock hittat en sänkningssats till min lilla kärra för 1280:- så jag kommer nog investera i ett sådant då det inte är några direkta pengar, men jag kommer nog försöka göra läxan ändå när oceaner av tid svämmar över mig =). Verkar vara bra att kunna veta bu för att få fram bä, också e det ju så jäkla skoj =)

Men dendär "Red" motorn du skrev om, var det nåt som nånsin kom till sverige? Det är ju jäkligt intressant att ha ett redan starkt koncept att kanske plocka ut lite mer mos i, och var det turbo på den motorn?

Har kollat lite på toytaklubben och det finns lite intressant läsning där I din ST162, hade du bakre fjäderbenstag med (inte orginal då )? och är celican utrustad med inställningsbar bakvagn? Har hört väldigt olika men det är väl kanske inte mer än att plocka ner och kolla hehe.

Hur gick bilen din på banan då? om allt klappar så kommer jag den 13 augusti att köra mantorp för första gången, har inte kört mer än folkrace och sen lite makaron på vägen så jag e rätt nyfiken =)


Som Pugho skriver heter motorn BEAMS! Jag måste ha blandat ihop det med att den hade rött topplock eller nån av motorerna jag kikat på som hade de eller liknande

Jag körde aldrig min på bana, det enda jag gjorde med den var saker för att få den att fungera bättre! Fjädrar och dämpare var rätt dåliga så jag fick i en eibach sänksats tror jag det var.. en omgång fräschare std dämpare, bytte koppling, topppackning och motor, bromsar fram fick jag byta många gånger! (skivorna slog sig) men det var nog mycke pga att jag inte skaffade nya, då jag väl gjorde de var jag så less på att byta delar att jag sålde den!

Men på vägen gick den väldigt bra! Hellre understyrd, jämfört med Kadett GSi'n jag hade efter var den väldigt understyrd! Men då är ju Kadetten nästan hellre överstyrd då man pressar

Personligen skulle jag inte skaffa en 1300kr sänksats om jag skulle köra på bana.. dom allra flesta billiga "noname" sänksatserna blir bara lägre och inte så mycke styvare! Den jag fick i var som sagt en Eibach som är ett rätt välkänt märke och den satsen jämfört med den billiga "noname" satsen jag hade före på en omega kände man klart och tydligt att det var lagt en del energi på att få hårdheterna bra! Den var hård, men inte alls stötig, den på omegan var hård OCH stötig bak och nästan mjuk fram...

En enkel "genväg" om man så vill vore ju att skaffa coilovers, då får du ställbara dämpare, ställbar höjd och att byta till hårdare eller mjukare fjädrar blir väldigt lätt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
okej, jag skall nog kosta på en sänkningssats från lite pålitligare fabrikanter. Men dendär Beams motorn är nåt jag inte kan sluta dregla efter, ska göra lite research om den. Pratade med min svåger som är verkstadschef på lexus i Sthlm, han visste någon som hade lite mera pejl på importer från japan och så.
Skulle vara jäkla najs och få tag i en sådan, enl uppgifterna jag fick av honom så fanns det 2st beams. En på 197HK (Typ) och en på 215 nånstans där. den på 197 har "Redtop" och den lite värre har "Blacktop"

MEN!

Inga lexus i europa har denna motor om det inte skulle vara en japan import, Alla europeeiska lexus har 6or i sig, förutom dom nya som har hybrid 4or i sig. Och red/black är en fyra. Bara för att klara ut den lilla biten =)

Men jätteintressant med den nya motorn, kommer väl bli massa sömnlösa nätter med "lär dig japanska på en kväll" och sedan försöka få tag i en pjäs.
Skall också lägga upp en projekttråd om bilen då jag faktist försöker hitta tiden till att pula lite med den =)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag kan flytta den här tråden till våra banåkabilar så har du en kanonstart med den som projekttråd. Om du vill alltså. Skicka PM så fixar jag dit den isf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Sådär! Då har jag lyckats lokalisera min tråd xD ska försöka få igång min gamla burk med bilderna på annars får jag börja där jag står idag ;-)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Nu jävlar tar det fart i garaget har tatt lite bilder men nu funkar ju inte min minneskortsläsare i datorn =/ skall se om jag kan snida till det under kvällen =)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Fan du får ta och lägga upp lite bilder på racern...

Så alla kan se vad som händer och föttar i garaget ;-)

Garagekamera finns på jobbet ;-)

/Z

_________________
Magnus Zotterman
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Sådära =) Nu funkar den ********** minneskortsläsaren igen, Var dessvärre tvungen att meka ihop bilen då jag var tvungen att lyfta ur en motor på en av mina andra bilar, men jag har bilder från det med Kommer upp lite senare ikväll då jag får dom mailade till mig Men jag kastar upp det jag var nere och tog nyss så ni får se iaf litegranna =)

Pärlan utan diverse detaljer såsom huv och annat crap


Vingen som sitter på och inte är behandlad och skall fixas till, personligen så tycker jag att den är skitsnygg! Men Får man ha den i 5papp? Eller måste det vara original? Har inte gjort min läxa än på reglemente osv




Baksätet urrivet och all plast och liknande borta


Lite annan syn på det hela




Fronten som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra med bromskylning och diverse, funderar på att sätta nån luftning från vardera sida av öppningen i mitten och självklart piffa upp skicket på den =), tanka hem bilden och painta idéer om tid finnes


och sedan fälgarna =) Skall blästras och pulverlackas, har en polare som blästrade dom själv och sen skickade dom till någon i Kårsta som lacka dom för 500 spänn och resultatet blev kanonbra! Ska se om han har bilder på detta =) Men kantstötningarna (Dom som var riktigt illa) blev bara lite små släta bulor. Vet ej än vilken färg bilen ska ha men när jag bestämt det kommer fälgfärgsfrågan Det är 17" och det sitter 235/35 som det va tänkt Bak men fjäderbenet tog i =/ Så det blir 225 som fram =P Men 225 tar tyvärr i när det dämpas lite för hårt, så ska se om inte spacers kan göra underverk kanske, Idéer tack =)



Sådära hoppas ni e lite mätta efter denna uppdatering =) Lägger upp en bild på motorbytet med så chefen inte går och tror att man dricker öl på sin lediga tid


_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Har idag också vart och beställt ett custom fjäderbenstag My guy kommer komma under nästa vecka och ta lite mått på bilen, hans erfarenhet var att "Dom kommer paja ungefär efter samma tid som det tar att tillverka dom" MEN, kanske jag är galen men.... Om man sätter en stötdämpare "typ nyare moppe/cross modell" som är ställbar och sedan 2 stag som ser till att det inte kommer se ut som ett "Z" mellan fjäderbenen. Är detta en korkad idé eller är jag inne på nåt bra? Jag tycker att det kan både se fint ut och få lite funktion =P Är det så att dom pajar när dom är stumma (Iaf med homemade men killen har svetsat ganska mkt och det kanske bara var en prototyp som gick åt pipsvängen, skall höra mig för mer om detta) så vill jag ju ha en ställbar dämpare, och sen är den ju ställbar såklart =)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Ska du ha en stötdämpare inbyggd i fjäderbensstaget?

hela iden med ett sånt stag är ju att styva upp karossflexandet, det ska ju vara stumt! Sen har väl den där ett fjäderbensstag fram original redan? En dämpare i mitten av staget skulle göra de verkningslöst mer eller mindre!

Eller missförstår jag dig?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica Gti ST182 -90
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande