Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (82690 totalt) |
Impad av mina grejor tror jag _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Fyllde på kylsystemet med glykol för att kunna testköra motorn lite längre.
Det positiva var att sugstegen på den externa oljepumpen fyller på oljetanken mer än vad tryckpumpen suger. Det negativa är att den kullagrade turbon läcker olja. Kommer en brungrå sörja ur downpipen och det fanns olja vid inloppet på turbon också. Förstår nu varför den såldes så billigt. Edit: Problemet kan vara högt vevhustryck. Har svetsat igen vevhusventilationen på ventilkåpan då tanken var att oljepumpen skulle suga vacuum i motorn. Ska prova att koppla bort returslangen mellan turbo och tråg och leda den till en oljedunk istället för att se om problemet försvinner. http://www.gcg.com.au/index.php?opti _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Har fixat en ny ventilkåpa med uttag för vevhusventilation, och förhoppningsvis försvinner oljeläckaget från turbon.
Lite annat kul som hänt är att diffbromsen från Quaife dök upp i veckan. Tack vare Rolfson fick jag kontakt med en äldre herre som är duktig på transmissioner, och ska hjälpa mig att montera samt renovera diffen. Grundlackat plastdelarna. Var och hämtade upp ett par vingfästen från vattenskärning sent igår kväll också. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Fick tillbaka diffen i torsdags, så hela kvällen gick åt till att tokmeka på bilen.
Blev en hel del gjort....diff och kardanaxel monterades, hjulupphängningen kom på plats liksom bromsrör och bromsar. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Syns inte i bild, men under filtret sitter det en fjäderbelastad ventil som öppnar vid övertryck.
Tanken var att torrsumpspumpen skulle sköta vevhusavluftningen så aldrig ventilen behöver öppna. Men börjar bli lite tveksam om min oljepump klarar att suga vakuum i motorn. Får mäta med en manometer vid tillfälle sen. Men kommer behöva göra någon tillfällig lösning inför besiktningen då både oljecatchtanken och ventilen har öppen ventilation. (Dessutom går inte huven på med filtret monterat över backventilen) _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
|
||
Äntligen har lådbilen kommit ut ur garaget för första gången och även provkörd ett varv runt kvarteret.
Nu väntar en hel del mappningsjobb på motorn, vilket verkar lättare sagt än gjort då T5Suite är ganska tungjobbat. Innan det går att provköra mer måste jag fixa fästen för framskärmarna. Körde i kryphastighet, men ändå blev hela bilen fylld med grus. Bildbevis på att bilen varit ute. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
Det blir den tyvärr även med framskärmar Fast kanske inte så mycket _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Är rädd för det...får nog montera ett par osnygga stänklappar på skärmarna också.
En fundering...ska det gå trögt att snurra på bakhjulen med bilen upphissad efter man monterat en quaife diffbroms? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
|
||
blir nyfiken ,vad jämför du med då? jag har bara pillat med T5 så har inga referenser men tycker inte det är såå jobbigt med tanke på att det är helt gratis mjukvara. _________________ Mattias Broberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (82690 totalt) |