Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
20 besök senaste veckan (82698 totalt)
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Ser fint ut det där Magnus thumbs up

Känner att jag har ungefär samma undringar/tankar om ev ljuddämpare, vet "the hard way" att min låter mycket. Satt en Simonies (stavning ) när jag fick hem den och måste försöka finna något annat som låter mindre.
Fått tips om att Apple funkar bra/bättre finns ju i de flesta storlekar och verkar prisvärda, funderar på att prova ett sådant allternativ. Skall ju enl uppgift finnas på nära håll åxå, Mûrens uppe vid Träffen säljer visst dom

Måste försöka komma förbi och klämma och känna på din stol någongång.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
>Rolf
Du är välkommen förbi närsom.

Ringde Ferrita i måndags och ville beställa en specialbyggd dämpare, men de hänvisade mig till att skicka ett mail med alla uppgifter för att sedan bli uppringd av en tekniker.
Mailade dem ritning och kontaktuppgifter. Men efter en hel arbetsvecka utan att jag hört någonting tröttnade jag och hittade en 760mm lång 3" Magnaflowdämpare på Ebay istället.
1300kr inkl frakt från England var ganska överkomligt. thumbs up

Har börjat bygga lite på plenumkammaren också. Med huven på insåg jag att det var lite mindre plats än jag behöver. Men får plats om jag vinklar in konan mot motorn en del.







Börjar snart likna en bil.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fortsätter arbetet med oljetråget. Är bara oljereturen för turbon och lite putsning som saknas.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vackert! Ser inga balansaxlar på blocket...B206 block? Fick du borra nya oljehål för kolvkylarmunstycken isåfall? 78 eller 90mm slag?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tack.
Stämmer att det är ett B206 block med borrade hål för oljekylningsmunstyckena. De plana klackarna som hålen är placerade på var redan bearbetat från fabrik.
78mm slag på veven.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fick ett paket från England i veckan, så jag satte kapen i motorhuven. Hade marginalerna på min sida så tryckröret från kompressorhuset hamnade under scoopet. thumbs up







Insuget börjar ta form också.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Vackert! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Så var insuget svetsat och klart
Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det?





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Riktigt snyggt, keep up the great work

mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



ser ju riktigt trevligt ut det här thumbs up

jag kanske har missat det när jag läst igenom tråden men kan du berätta mer om framvagnen? Är det wilwood-spindlar och nav? och ramen, håller den mått enligt Ron Champions bok?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Måtten ska så vitt jag vet hålla samma mått som en bokram. Fast med vissa ändringar över t.ex bakvagnen.
Spindlar och framnav är wilwoods dropade till Mustang II fast omgjorda till 4bult.
Naven kommer jag nog rita upp och svarva nya då verkstaden som hjälpte mig sjabblade till det ganska rejält. Har fått svetsa upp och bearbetat dem i omgångar, men är inte nöjd med resultatet.
Bromsoken är wilwood midilite ihop med wilwood 305mm skivor med aluminium bells.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Fortsätter bygget med att kapa upp lite hål i huven och passa in luftintag och ventilering som ska plastas senare.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



thumbs up Mycket vackert!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Snyggt !

Jag har lite tips att komma med.

Bygg in ladd-kyl och kylare så att all luft som kommer in i nosen måste gå igenom kylarna, och inte bredvid.

Jag skulle nog lägga igen hålet i scoopet. Det är inte där man vill ha in luft.

Luftutsläppen är bra.....om du ska åka utan vindruta.
Med ruta, kommer du få övertryck vid utsläppen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tack för tipsen.

Tanken var att fixa styrplåtar för att pressa all luft genom båda kylarna samt ett litet scoop under fronten som förser oljekylaren med luft.

Kommer köra med en vindavvisare istället för ruta, så då kommer det fungera. Men hade ärligt talat inte tänkt på att det blev övertryck om jag hade valt vindruta.
Har funderat lite på om man skulle lägga igen scoopet, men tänkte att det skulle få ner temperaturen över turbo och grenrör om jag lämnade det öppet. Kanske bara blir marginellt?

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Ännu en bild på bilen, fast lite mer komplett.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



En tanke jag kommer på direkt med luftutsläpp och vindavisare...
Tänk lite på vad som eventuellt kan komma ut ur luftutsläppen. Kylarvatten och olja är inte så skoj att få över sig.

Nu är det inte lätt att förhindra på en seven utan ruta, men all motorumsluft i ansiktet kanske inte är det bästa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Den tanken har slagit mig också.
Förmodligen behövs inte luftutsläppen vid körning på gata, och då kan man lägga igen hålen med skumgummiproppar som används i t.ex basreflexportar på högtalare.
Vid bankörning skyddar förhoppningsvis overallen och hjälmen tillräckligt länge tills man hinner få stopp på bilen om olyckan är framme.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



Kan du inte byta plats på luft-ut och luft-in.

UT bakom framhjulen, kommer dessutom inte in nåt hjulsprut.

IN frmför vindrutan, övertrycket hjälper luften in.

Bara att vända på NACA ductarna.


Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Det jag är ute efter är att få bra luftflöde genom fronten/kylarna på bilen och släppa ut varmluften i bakkant.
Släpper jag in luft från båda håll kommer luften stå still.

Utlopp bakom hjulen var första planen, men blev inte riktigt som jag tänkt mig då jag skulle bli tvungen att ha dem längre fram än planerat.
De hamnade sedan på huven för att kunna kyla hela motorpaketet inkl turbon som ligger ganska nära huven.
Men kanske får tänka mer på säkerheten på den punkten....

Intaget på sidan går enbart till luftfilterboxen.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Börjar bli färdig med layouten på instrumentpanelen.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
20 besök senaste veckan (82698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande