Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (18112 totalt)
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Kanonarrangemang från läktarplats under lördagen kan sägas! thumbs up

En liten reflektion angående ljudnivån från läktarplats är att hade jag varit "granne/närboende" till Mantorp så hade helikopterns flappande stört mig mycket mer än motorljudet från bilarna.

Jag hade fullt sjå med att försöka höra bilarna när de kom från start och mål på väg in mot parisområdet... helikoptern störde hela tiden

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



farbeyonddriven skrev:
helikoptern störde hela tiden


Ja, och när den inte flög var det ett ofantligt störande buller ifrån E4.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



BTG skrev:
farbeyonddriven skrev:
helikoptern störde hela tiden


Ja, och när den inte flög var det ett ofantligt störande buller ifrån E4.


Haha, exakt!

Som sagt innan så är det nog bara att rätta sig i ledet om vi vill fortsätta "leka med bilar"

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



erikjakan skrev:
Riktigt trist dock att det ska hårt med ljudkraven.....

En bil som utan problem får köra på gatan, går igenom spb utan problem får inte köra på en av Sveriges största banor.

Riktigt tråkigt, speciellt när flera andra bilar lät betydligt mer, men jag antar att man ska känna rätt folk och att kvoten måste fyllas..

Mvh erik


Av 21 cupbilar fick 15 order om att åtgärda ljudnivån, mao översteg de 95dB vid förbifart.

Ett ljud som är mer högfrekvent kan uppfattas högre än ett dovt, men bullermätaren talar sanning. Våra öron uppfattar bara olika frekvenser olika bra, och därför "tror" man ofta att en ylande bil låter mer än en mullrande.

Den mätutrustning som sitter på Mantorp är samma som sitter på Knutstorp, och kommer sitta på landets samtliga motorbanor inom en snar framtid. Den är direktkopplad mot lokala miljökontoret, vilket innebär att när en överträdelse registrerats vet redan "ordningsmakten" om det. Den är dessutom loggad och möjlig att eftergranska.
Därför ligger det i allra högsta grad i arrangör och banägarens intresse att plocka av de bilar som ej kan klara nivån.

Att man därför ser genom fingrarna som man gjort tidigare år - är mindre troligt i framtiden, ljudnivåkravet är detsamma som tidigare, bara mätutrustningen och uppföljningen av mätningarna som blivit "bättre"

På mantorp var det 95dB för alla förare på Lördagen, och på Söndagen hade Cupen dispans på 95dB medans övriga dagen löd under 93dB.

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



Saftblandaren som mätte bullret fick jobba hårt även i gatbilsklassernas heat. Ett tips inför nästa banmöte kan ju vara att testa ljudnivån själv genom att ladda ned IPhoneappen Buller (gratis och från Arbetsmiljöverket).

Nu vill vi alla se lite fler bilder! thumbs up

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Mats Kinnby skrev:
Den mätutrustning som sitter på Mantorp är samma som sitter på Knutstorp, och kommer sitta på landets samtliga motorbanor inom en snar framtid. Den är direktkopplad mot lokala miljökontoret, vilket innebär att när en överträdelse registrerats vet redan "ordningsmakten" om det. Den är dessutom loggad och möjlig att eftergranska.
Därför ligger det i allra högsta grad i arrangör och banägarens intresse att plocka av de bilar som ej kan klara nivån.
Det här är ju f-n skrämmande! Är motorsporten verkligen så skadlig så den måste vara direktuppkopplad till, för området, ansvarig myndighet??? Integriteten är uppenbarligen olika mycket värd i olika delar av samhället... och SBP verkar vara en riktig knähund åt de styrande!

Jaha, ska man då i rent förebyggande syfte bygga en ljuddämpare att sätta på slutröret? Det verkar ju så, man vill ju inte vara den som for förbi med för hög ljudnivå och ordnade böter åt arrangören. Det här känns ju jättesvårt, jag vet att min bli är ljudlig men inte hur ljudlig. Är en katalysator och en fullflödesdämpare för lite, eller räcker det till?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du genererar knappast inte böter till klubben för att du åker förbi en mätning med 95db, jag hade helt enkelt testat innan jag började bygga om, dock är det ju en tydlig skillnad mellan 95 och 93db.

Mats förtydligande var bra men är det ett faktum att alla banor från och med i år kommer att kräva 93db som max på icke bullerdagar?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Johan Sjöström skrev:
Mats förtydligande var bra men är det ett faktum att alla banor från och med i år kommer att kräva 93db som max på icke bullerdagar?


Nej, det beror på många olika faktorer bland annat decibelkraven vid närmsta grannes fasad.
olika banor har olika krav från miljönämnden och ibland skiljer det också på klockslag och dag (läs vardag vs lördag eller söndag).

För att vara på det torra så bygg efter SBF's 95db regel och minska 1-2 db. Eller åk endast på "bullerdags event". Dock är det inte "fritt blås" på dessa unika (och dyra) dagar utan även där finns en max gräns.

BMW SC kommer framöver ha en tätare dialog med banägaren så vi i förhand vet vilka nivåer som gäller.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Kan vara värt att notera att 2 bultar i kors i slutet på avgasröret tar ner ljudet från 97dB till 94,5 dB.

Kanske inte gäller alla men ändå rätt mycket..

(när det nu blev en bullertråd isf en träff-tråd )

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Johan Sjöström skrev:
Du genererar knappast inte böter till klubben för att du åker förbi en mätning med 95db, jag hade helt enkelt testat innan jag började bygga om, dock är det ju en tydlig skillnad mellan 95 och 93db.
Jag vet såklart inte exakt hur denna direktuppkoppling fungerar, men en direktuppkoppling registrerar ju direkt till berörd myndighet, och är inte skadan redan skedd då?
Tyvärr har jag inte tillgång till dB-mätare så jag vet inte hur jag ska testa detta. Någon skrev något om en Iphone-app, får kolla om det finns motsvarande till Android. Men det känns ju inte som en så där solklart mätmetod.
Det hade varit en trevligare hobby om kunde lägga tid och slantar på annat än dB-mätning, extra ljuddämpning och absorberande dukar under bilen. >

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Här kommer några bilder jag tog under lördag och söndag.
Totalt blev det väl 1700 bilder, så jag har gallrat ner det rätt rejält till typ 250-300 bilder
Jag är absolut ingen fotograf och försöker definitivt inte framstå som nån heller. Skulle där vara någon bild ni känner blev bra så använd den/dom precis som ni själva önskar!
Vill ni ha bild på nån specifik bil så hör av er via PM. Tyvärr har jag inga bilder på Cup-bilar





























_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Davve skrev:
men en direktuppkoppling registrerar ju direkt till berörd myndighet, och är inte skadan redan skedd då?


Du måste ju först kunna bli upptäckt för att kunna bli beordrad att åtgärda, så att där kommer vara ljud högre än 95dB vet de redan.
om alla förbifarter under dagen däremot är över 95dB så blir det problem. Alla registreras ju

Denna var rätt kul



Ny klass i BMW Cup? Standard husvagn...

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Sebastian Nyberg skrev:
Jag är absolut ingen fotograf och försöker definitivt inte framstå som nån heller.


Titeln som fotograf tycker jag absolut du kan tillskriva dig! Jag gillar särskilt den här. thumbs up
Glädje och engagemang!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



BTG skrev:
Sebastian Nyberg skrev:
Jag är absolut ingen fotograf och försöker definitivt inte framstå som nån heller.


Titeln som fotograf tycker jag absolut du kan tillskriva dig! Jag gillar särskilt den här. thumbs up
Glädje och engagemang!


Halva klanen Bäck på samma bild den yngre länghårige förmågan i keps
är kommande banåkare om sådär 4år när åldern är inne

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Jag vill oxå tacka alla för en kanon helg, fram för allt alla arrangörer, som gör detta möjligt thumbs up
Jättebra med två dagar, för många första körningen för året, utan incidenter.
Vi ses på Kinnekulle

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



oerhört bra träff!

Gatbilskörningen var superbra, äntligen tillräckligt med körtid under en BMW träff, nästan så man skämdes däremot att det inte var fler ute!

Instruktörerna var jättebra och hjälpsamma, jag tog grymt mycket med mig från alla faktiskt, några som jag följde på banan, någon som åkte med och ett par jag fick åka med, finns så många olika spårval i flera av kurvorna och är kul att laborera fram vilken som känns bäst.

Helikopterflygningen var även den en höjdpunkt! Vi tre som åkte den gången ville alla flyga snabbare och snabbare och piloten gav oss ett varv runt banan ovanför en silvrig e30

MINI CUP! Visst kom jag sist men FY FAN VA SKOJ, PERFEKT dragning av banan, utnyttjade det roligaste från banan och alla de 3 setten med koner var väldigt unika, det ska absolut göras fler gånger, synd att så många hade problem innan racet så det inte blev fullt, endast 3 bmw bilar! Kom ihåg att vinna är inte allt när det är så kul! (för det kommer Magnus göra ändå!)

Har någon lite bilder på mitt vita skrälle så uppskattar jag allt ni kan skicka! Helt ny skrud detta året och jag är riktigt glad för den lilla fulingen, endast lite glapp i diffen som alla avrådde mig från att fortsätta köra med men den höll... SÅKLART! (Vit BMW e30 euh 263)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Magnus Thomé skrev:
02Mattias skrev:
Mina 183 bilder från helgen finns här:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150254636521729.365675.6441 . . . .

Mycket bilder från utställningen, men en hel del banåkabilar också Kanonhelg! thumbs up


Kan du tänka dig att ladda upp bilderna du tog inifrån Helikoptern hit till Rejsa så man får se de lite mer högupplöst?


Fixar det























och en bonusbild...






Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Helikopterbilderna är ju bara för balla att kolla på! Danke! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Wow, helikopterbilderna var riktigt kul att se! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Helikopter bilderna var riktigt bra!
och nu ser jag att jag har fel spårval

Nä måste bero på bilen va?

_________________
Janne Ström
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332



Jag får lov att tacka BMW Sport Club, Cub Schweden och alla andra inblandade för en riktigt trevlig träff.
Tyvärr så krånglade bilen en del på lördagen men på söndagen blev det en hel del körning.

Här är en liten film från söndagen: http://www.youtube.com/watch?v=3eNsD0PWJ4w

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Eftersnack
2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (18112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande