Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (18112 totalt) |
Kanonarrangemang från läktarplats under lördagen kan sägas!
En liten reflektion angående ljudnivån från läktarplats är att hade jag varit "granne/närboende" till Mantorp så hade helikopterns flappande stört mig mycket mer än motorljudet från bilarna. Jag hade fullt sjå med att försöka höra bilarna när de kom från start och mål på väg in mot parisområdet... helikoptern störde hela tiden |
||||
Haha, exakt! Som sagt innan så är det nog bara att rätta sig i ledet om vi vill fortsätta "leka med bilar" |
||||
Av 21 cupbilar fick 15 order om att åtgärda ljudnivån, mao översteg de 95dB vid förbifart. Ett ljud som är mer högfrekvent kan uppfattas högre än ett dovt, men bullermätaren talar sanning. Våra öron uppfattar bara olika frekvenser olika bra, och därför "tror" man ofta att en ylande bil låter mer än en mullrande. Den mätutrustning som sitter på Mantorp är samma som sitter på Knutstorp, och kommer sitta på landets samtliga motorbanor inom en snar framtid. Den är direktkopplad mot lokala miljökontoret, vilket innebär att när en överträdelse registrerats vet redan "ordningsmakten" om det. Den är dessutom loggad och möjlig att eftergranska. Därför ligger det i allra högsta grad i arrangör och banägarens intresse att plocka av de bilar som ej kan klara nivån. Att man därför ser genom fingrarna som man gjort tidigare år - är mindre troligt i framtiden, ljudnivåkravet är detsamma som tidigare, bara mätutrustningen och uppföljningen av mätningarna som blivit "bättre" På mantorp var det 95dB för alla förare på Lördagen, och på Söndagen hade Cupen dispans på 95dB medans övriga dagen löd under 93dB. _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Saftblandaren som mätte bullret fick jobba hårt även i gatbilsklassernas heat. Ett tips inför nästa banmöte kan ju vara att testa ljudnivån själv genom att ladda ned IPhoneappen Buller (gratis och från Arbetsmiljöverket).
Nu vill vi alla se lite fler bilder! _________________ Björn Rustare 56 varv på Nordschleife BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift) |
||||
Jaha, ska man då i rent förebyggande syfte bygga en ljuddämpare att sätta på slutröret? Det verkar ju så, man vill ju inte vara den som for förbi med för hög ljudnivå och ordnade böter åt arrangören. Det här känns ju jättesvårt, jag vet att min bli är ljudlig men inte hur ljudlig. Är en katalysator och en fullflödesdämpare för lite, eller räcker det till? |
||||
Du genererar knappast inte böter till klubben för att du åker förbi en mätning med 95db, jag hade helt enkelt testat innan jag började bygga om, dock är det ju en tydlig skillnad mellan 95 och 93db.
Mats förtydligande var bra men är det ett faktum att alla banor från och med i år kommer att kräva 93db som max på icke bullerdagar? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Nej, det beror på många olika faktorer bland annat decibelkraven vid närmsta grannes fasad. olika banor har olika krav från miljönämnden och ibland skiljer det också på klockslag och dag (läs vardag vs lördag eller söndag). För att vara på det torra så bygg efter SBF's 95db regel och minska 1-2 db. Eller åk endast på "bullerdags event". Dock är det inte "fritt blås" på dessa unika (och dyra) dagar utan även där finns en max gräns. BMW SC kommer framöver ha en tätare dialog med banägaren så vi i förhand vet vilka nivåer som gäller. _________________ Patrik Skoog |
||||
Kan vara värt att notera att 2 bultar i kors i slutet på avgasröret tar ner ljudet från 97dB till 94,5 dB.
Kanske inte gäller alla men ändå rätt mycket.. (när det nu blev en bullertråd isf en träff-tråd ) |
||||
Tyvärr har jag inte tillgång till dB-mätare så jag vet inte hur jag ska testa detta. Någon skrev något om en Iphone-app, får kolla om det finns motsvarande till Android. Men det känns ju inte som en så där solklart mätmetod. Det hade varit en trevligare hobby om kunde lägga tid och slantar på annat än dB-mätning, extra ljuddämpning och absorberande dukar under bilen. > |
||||
Här kommer några bilder jag tog under lördag och söndag.
Totalt blev det väl 1700 bilder, så jag har gallrat ner det rätt rejält till typ 250-300 bilder Jag är absolut ingen fotograf och försöker definitivt inte framstå som nån heller. Skulle där vara någon bild ni känner blev bra så använd den/dom precis som ni själva önskar! Vill ni ha bild på nån specifik bil så hör av er via PM. Tyvärr har jag inga bilder på Cup-bilar _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Du måste ju först kunna bli upptäckt för att kunna bli beordrad att åtgärda, så att där kommer vara ljud högre än 95dB vet de redan. om alla förbifarter under dagen däremot är över 95dB så blir det problem. Alla registreras ju Denna var rätt kul Ny klass i BMW Cup? Standard husvagn... _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Titeln som fotograf tycker jag absolut du kan tillskriva dig! Jag gillar särskilt den här. Glädje och engagemang! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Halva klanen Bäck på samma bild den yngre länghårige förmågan i keps är kommande banåkare om sådär 4år när åldern är inne _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag vill oxå tacka alla för en kanon helg, fram för allt alla arrangörer, som gör detta möjligt
Jättebra med två dagar, för många första körningen för året, utan incidenter. Vi ses på Kinnekulle _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Caterham 7 Superlight R400 -05 Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
oerhört bra träff!
Gatbilskörningen var superbra, äntligen tillräckligt med körtid under en BMW träff, nästan så man skämdes däremot att det inte var fler ute! Instruktörerna var jättebra och hjälpsamma, jag tog grymt mycket med mig från alla faktiskt, några som jag följde på banan, någon som åkte med och ett par jag fick åka med, finns så många olika spårval i flera av kurvorna och är kul att laborera fram vilken som känns bäst. Helikopterflygningen var även den en höjdpunkt! Vi tre som åkte den gången ville alla flyga snabbare och snabbare och piloten gav oss ett varv runt banan ovanför en silvrig e30 MINI CUP! Visst kom jag sist men FY FAN VA SKOJ, PERFEKT dragning av banan, utnyttjade det roligaste från banan och alla de 3 setten med koner var väldigt unika, det ska absolut göras fler gånger, synd att så många hade problem innan racet så det inte blev fullt, endast 3 bmw bilar! Kom ihåg att vinna är inte allt när det är så kul! (för det kommer Magnus göra ändå!) Har någon lite bilder på mitt vita skrälle så uppskattar jag allt ni kan skicka! Helt ny skrud detta året och jag är riktigt glad för den lilla fulingen, endast lite glapp i diffen som alla avrådde mig från att fortsätta köra med men den höll... SÅKLART! (Vit BMW e30 euh 263) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Fixar det och en bonusbild... Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
|
||||
Jag får lov att tacka BMW Sport Club, Cub Schweden och alla andra inblandade för en riktigt trevlig träff.
Tyvärr så krånglade bilen en del på lördagen men på söndagen blev det en hel del körning. Här är en liten film från söndagen: http://www.youtube.com/watch?v=3eNsD _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||
Eftersnack 2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (18112 totalt) |