Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26033 besök totalt
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Vet inte riktigt var man ska börja. Har under min snart tre år "långa" karriär med körkort ägt över 20 bilar, många väldigt korta perioder, många äckliga vinterbilar men även många vettiga och roliga bilar. Har betat av en handfull E30s, en M3 E36 och min senaste bil, en 1000kg lätt Audi med runt 500hk. Efter en bankörning på Falkenbergs motorbana med min Audi för ett par veckor sedan så var jag fast, det är bankörning man ska hålla på med för att få ut maximalt av sitt bilintresse.

Jag har tre år bak i tiden haft BMW M3 E30 som en riktig drömbil. Många bilar vill man ha av olika anledningar men M3 E30 har det senaste känt som en bil man skulle kunna slåss, kriga och gråta blod för. Det började 2008 så jag träffade en kille som hade en M3 E30. Jag fick för första gången se en live, känna och studera bilens delar men framförallt, jag fick åka med en sväng. Efter det var det klart, jag SKA ha en.

Idag tre år senare har jag köpt bilen som stal mitt hjärta

Bilen är av årsmodell 1987 och utan katalysator. Den rullade idag över till 14.000 mil. Bilen är utrustad med Bilstein stötdämpare och utprovade fjädrar till det. Plastbussningar i hela bilen utöver till motor och växellåda. Excentriska framvagnsbussningar sitter även där. Dropstops är seriöst byggt både fram och bak. Arbetet har Specialsvarv gjort bakåt i tiden.

Jag köpte bilen idag och har kört 20 mil ungefär. Den känns helt otrolig att köra. Väghållningen är en klass i sig, motorn ylar fint på 8000rpm som Köhler mjukvaran ser till att den klarar av. Det rostfria avgasssystemet kommer även det ifrån Köhler.

Det finns lite småsaker att göra som på vilken 24 år gammal bil som helst, men i det stora hela är det en otroligt fin och välbyggd bil! I sommar ska den användas. På grund av lite ansträngd ekonomi efter att ha köpt bilen så lär det inte bli överdrivet många bankörningar, jag hoppas kunna köra vid tre tillfällen åtminstone och ett par konbanor.

Har ni frågor så är det bara att fråga, annars så uppdaterar jag efter hand med vad som händer.

Bjuder på ett par snabba bilder som jag tog tidigare idag på bilen

Vill upplysa om att bilens registreringsnummer inte leder er till bilen. Bilen är inläst i ett garage en bra bit ifrån dit numret tar er.























_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Ahh! om det är den bilen jag tror det är så är det en av de finaste M3 E30 jag någonsin stött på!
Trevlig komplettering till monster-Audin!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Grattis och välkommen i beroendet!
Fråga mig inte hur jag vet...

Vi börjar bli så många med Grupp A ikoner i göteborgstrakten att vi nog snart får ta och fixa en träff - kanske ett 25-års jubileum?!

Backtävling i Keillers park?

Edit: Rättat stavfel (som även nedanstående rättare fick fel... ;-) )

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Läckerbit.
Man får aldrig nog av dessa bilar.

Grattis får man säga. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



helt klart en värdig ersättare till Audin. även om den dräpte det mesta man kunde stöta på så är det ingen M3 E30..

jag fick min m3 e30 värderad och försäkrad till rätt pengar hos Bilsport & Mc specialförsäkringar. tror du kan ha en värdering på 150-180k och betala under 2000:- helåret/helförsäkring.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Martin G skrev:

Vi börjar bli så många med Grupp A ikoner i göteborgstrakten att vi nog snart får ta och fixa en träff - kanske ett 25-års jubileum?!

Backtävling i Keilers park?

thumbs up
(tog mig friheten att rätta stavningen på parken bara)

Grattis till en riktigt läcker bil! Hoppas den kommer användas rätt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Rätt val Pelko, grattis!

Behöver du delar av olika sort till dessa bilar har jag en del som ligger

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Ahh! om det är den bilen jag tror det är så är det en av de finaste M3 E30 jag någonsin stött på!
Trevlig komplettering till monster-Audin!



Trevligt att höra, vet ju dock inte om det är den

Audin fick säljas i förmån för denna så den finns tyvärr inte kvar. Men det var la rätt att byta?

Martin G skrev:
Grattis och välkommen i beroendet!
Fråga mig inte hur jag vet...

Vi börjar bli så många med Grupp A ikoner i göteborgstrakten att vi nog snart får ta och fixa en träff - kanske ett 25-års jubileum?!

Backtävling i Keillers park?

Edit: Rättat stavfel (som även nedanstående rättare fick fel... ;-) )


Det hade varit riktigt roligt att träffa ett gött gäng med likadana bilar och tjöta samt fota lite kanske

Lillen skrev:
Läckerbit.
Man får aldrig nog av dessa bilar.

Grattis får man säga. thumbs up


Håller helt med, tack!

bullen! skrev:
helt klart en värdig ersättare till Audin. även om den dräpte det mesta man kunde stöta på så är det ingen M3 E30..

jag fick min m3 e30 värderad och försäkrad till rätt pengar hos Bilsport & Mc specialförsäkringar. tror du kan ha en värdering på 150-180k och betala under 2000:- helåret/helförsäkring.


Letar bra försäkringar så jag ska kolla upp det där. Ska du till Emmaboda? Funderar på att glida dit med M3an.

AL skrev:
Rätt val Pelko, grattis!

Behöver du delar av olika sort till dessa bilar har jag en del som ligger

//AL


Tack!

Behöver inget direkt idag men jag ska ha det i åtanke

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Jag har avverkat runt 60 mil sedan jag köpte bilen i söndags. Är helt förälskad. Jag har tidigare ägt och kört M3 E36 med det mesta från Millways hyllor, Audi med runt 500hk och ca 1000kg och det är båda bilar som är otroligt roliga och underhållande. Men, det är ändå de 200hk i M3 E30 som fångat mitt hjärta. Det är helt vansinnigt hur fäst man kan bli vid en bil. Jag har aldrig känt sådant sug efter att åka ut och bara köra, utan något mål.

Att man inte kom på detta tidigare

Hoppas på regn till helgen så att jag får tid att meka lite. När det är sol så vill man ju inget annat än att köra. Blir det regn (vilket det verkar) så ska motorhuven av och motorrummet ska få sig en ordentlig tvätt och sedan ska det putsas överallt.

Hade tänkt att klippa ihop en liten film i helgen om jag får tid på lite "slökörning" som representerar det bästa från ///M fabriken, får se hur det går

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Fint bil, grattis.

Har ju ägt 2 st M3 E30 och det finns en stor risk att jag kommer att äga den tredje nån gång.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



pelko skrev:
Jag har avverkat runt 60 mil sedan jag köpte bilen i söndags. Är helt förälskad. Jag har tidigare ägt och kört M3 E36 med det mesta från Millways hyllor, Audi med runt 500hk och ca 1000kg och det är båda bilar som är otroligt roliga och underhållande. Men, det är ändå de 200hk i M3 E30 som fångat mitt hjärta. Det är helt vansinnigt hur fäst man kan bli vid en bil. Jag har aldrig känt sådant sug efter att åka ut och bara köra, utan något mål.

Att man inte kom på detta tidigare


Mitt i prick, men ssschhh... så inte alla hör, då vill alla ha en...
Lycka till!

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



pelko skrev:
Letar bra försäkringar så jag ska kolla upp det där. Ska du till Emmaboda? Funderar på att glida dit med M3an.


den är oftast väldigt dyr i vanliga bolag och då har man ingen aning om vad de säger om en bil från -87 när den väl brunnit upp till oigenkännlighet. länsförsäkringar i kristianstad frågade varför i herrans namn jag skulle ha en bil från 1988 helförsäkrad...

jag ska till Emmaboda. Ställer ut HondanFör då slipper man ju gå så långt till bilen när man ska hem =) . Får dock ha far som chaufför p.g.a de rådande omständigheterna :-/

_________________
Sammy Lundin
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har Länförsäkringar helförsäkring nu innan jag är färdig med allt kring entusiastförsäkringen. 22550kr kostar den på mig.

Är ju som du säger, bilen är i deras ögon en -87.

Jag åker dessvärre inte ner, är så mycket annat att fixa här hemma tyvärr. Hann du kika efter någon vev?

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227



Fy fasen va vackert! Grattis!!

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



pelko skrev:
Hann du kika efter någon vev?



nej tyvärr inte.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul kul Pelko! Tackar för åkturen!!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



bullen! skrev:
pelko skrev:
Hann du kika efter någon vev?



nej tyvärr inte.


nu skrev jag helt fel såg jag. jag hann att kika efter den men jag hade tyvärr ingen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har precis bokat och betalt körningen på Kinnekulle den 3e juni med Sportvagsnklubben i Göteborg. Ska bli otroligt roligt att få prova bilen på bana. Audin var rolig i sig men är av en helt annan typ än denna välbalanserade banräv

Ska försöka få tag på begagnade R-däck och helst fälgar också, får hoppas det löser sig smidigt men jag tror det. Hade gärna köpt nya gummin men efter bilköpet får jag vara glad att jag ens kan ta mig ut och köra på banorna.

Några mer som planerat att köra på Kinnekulle den 3e juni?

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Hör med http://www.bilsport-mc.com/ !

Jag ordnade en försäkring med dom.

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Skickade in papper till dom för 10 min sedan, får se hur det blir

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Hur är det med ljudnivån egentligen? Jag tänker lite på att bilen låter en del med Köhler avgassystemet monterat, och det är ju max 95dB(A) som gäller på banorna.

Ni andra som har S14 med liknande avgassystem, har ni haft problem? Hade ju varit tråkigt att bryta för att det låter för mycket. Om det nu skulle låta för mycket, vilka "fältknep" finns? Har läst att man kan fästa stålull längst ut i ändrören för att dämpa lite, men hur mycket hjälper det?

Tacksam för svar

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande