Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Varvtider från video DIY edition (Nu med körbar fil) :D
7350 besök totalt
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Eftersom jag inte har någon lap timer eller dylik lyx utan blott en GOPro-kamera som filmar allt mitt banåkande så skrev jag ihop ett fult litet python-skript för att printa ut varvtider.

Vad man gör är att man öppnar upp sin film i Quicktime t.ex (eller någon annan videospelare som kan visa vilken bildruta man står på), och väljer att visa frames/bildrutor istället för sekunder.

Sen drar man igång mitt lilla skript och matar in de frames man passerar mållinjen på.
När man är klar matar man in en nolla så skrivs alla varvtider ut, samt under vilken tid i videon de utspelar sig, vilket ens bästa varv är, och ens median/medel-varvtid.

Det finns säkert nått snyggt webbgränssnitt som gör det här mycket enklare, bättre och snyggare. Men det är så mycket coolare när man skrivit det själv.

Jag är knappast nån guru på programmering så det går säkert skriva ihop snyggare. Men jag laddar upp det här om någon vill använda det. Jag försökte göra en körbar fil av det även till Mac men det verkar vara lite strul så det får vänta.

Exempel på vad man får ut när man kör skriptet:

Lap 1: 0:01:47.48 - 0:03:21.24 = 0:01:33.76
Lap 2: 0:03:21.24 - 0:04:43.88 = 0:01:22.64
Lap 3: 0:04:43.88 - 0:06:04.00 = 0:01:20.12
Lap 4: 0:06:04.00 - 0:07:20.48 = 0:01:16.48
Lap 5: 0:07:20.48 - 0:08:36.56 = 0:01:16.08

Average lap:
0:01:21.81
Median lap:
0:01:20.12
Fastest lap:
Lap 5: 0:07:20.48 - 0:08:36.56 = 0:01:16.08


Detta är inte tänkt att vara ett sätt att kringå "loggnings/tidtagnings-förbud" på träffar utan som ett budget-alternativ för de som har en kamera men ingen möjlighet att enkelt se sina varvtider på träffar som tillåter detta. Use with care!

Instruktioner:
Windows:
Ladda ner följande fil:
http://www.timmylundin.com/storage/lap_counter.zip
Packa upp och kör lap_counter.exe.

Mac:
Ladda ner följande fil:
http://www.timmylundin.com/storage/lap_counter.py
Öppna ett terminal-fönster (Program -> Verktygsprogram -> Terminal), skriv "python " och dra in filen i fönstret så det står till exempel:
python /Users/timmylundin/Desktop/lap_counter.py
Tryck Enter

Linux:
Ladda ner följande fil:
http://www.timmylundin.com/storage/lap_counter.py
Öppna ett terminal-fönster, skriv "python " och dra in filen i fönstret så det står till exempel:
python /Users/timmylundin/Desktop/lap_counter.py
Tryck Enter[img][/img]

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Haha jag ser nu att tiden som varvet utspelar sig på inte stämmer överens med varvtiden så det finns fortfarande lite utrymme för förbättringar.
Får fixa det sen. Men ni hajjar poängen. Hehe.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Grymt smart måste jag säga! Python for the win! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Gotta love python.

Nu har jag lagat skriptet så tiderna i videon stämmer också samt uppdaterat ovanstående inlägg med den senaste "layouten".

Vill någon ge sig på att göra en körbar fil av skriptet så hojta till så postar jag skriptet också.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sådär, nu finns skriptet uppladdat tillsammans med körbar fil för Windows, bara klicka igång förhoppningsvis!

Har ni några frågor eller funderingar eller förslag på förbättringar så hojta gärna till.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jaha, då har du precis förbjudit kameror på ett antal events som inte tillåter loggning eller tidtagning...

En gång på hedenhöstiden satte jag en videokamera som filmade mållinjen och fixade med manuellt framebläddrande fram tider för samtliga bilar på samtliga pass den dagen. Mest för att visa att inget är omöjligt eller hemligt (men det kan vara opraktiskt krångligt).

Webkamera med rörelsestart kan vara lite mer praktiskt för sånt (så man slipper filma all dödtid).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jaha, då har du precis förbjudit kameror på ett antal events som inte tillåter loggning eller tidtagning...

En gång på hedenhöstiden satte jag en videokamera som filmade mållinjen och fixade med manuellt framebläddrande fram tider för samtliga bilar på samtliga pass den dagen. Mest för att visa att inget är omöjligt eller hemligt (men det kan vara opraktiskt krångligt).

Webkamera med rörelsestart kan vara lite mer praktiskt för sånt (så man slipper filma all dödtid).


Hehe, ja fast möjligheten att få fram varvtider bara genom att titta på sitt video-material har ju som du säger alltid funnits.

Dessutom är det ju är en väsentlig skillnad ur säkerhetssynpunkt på att ha en laptimer som visar varvtiden omedelbart när man korsar mållinjen och genast uppmuntrar en till att ständigt köra fortare/tänja på gränserna för att slå sin bästa-tid, och det här som ger en "resultat" först när man kommer hem och satt sig framför datorn.

Fast betydligt smidigare än din lösning är det ju helt klart. Haha.

Men självfallet, om det nu faktiskt vore så att det här skulle äventyra rätten att få filma på träffar så tar jag självfallet bort skriptet fortare än kvickt. Meddela mig isf så det inte behöver bli några sura miner.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



saboor skrev:
Det fanns en annan enklare laptimer förut som jag hade till min SE. Dom hade testat mot "riktig" laptimer och skrev påstod att med 1hz fick dom en noggrannhet på ca 0.1sek, med 5Hz ca 0,01 nånting. Om jag minns rätt.


kan ha varit jag som skrev det, racecheono är gratis och funkar skitbra. Inte för att vara sån men det kännsonödigt att uppfinna hjulet igen liksom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Johan Sjöström skrev:
Inte för att vara sån men det kännsonödigt att uppfinna hjulet igen liksom.
Precis som att gräva upp kringsprungna trådar.

Tyvärr är inte Rejsa tillräckligt gammalt, annars kunde vi kommentera 60-talets debatter om diagonaldäckens fördelar och lite färskare alla nackdelar med delad bakvagn (Swingaxel har väl inte förkastas tillräckligt än?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Varvtider från video DIY edition (Nu med körbar fil) :D
7350 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande