Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Gti -85 Update på första sida!
4773 besök totalt
TimmyA
nyköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Hallå!

Köpte mej en liten gul golf för snart 2 år sen som hade gått bana några gånger(vet inte exakt) och skulle ha som leksak. Här kommer lite info om pärlan:

helrenoverat audi ABK block borrad till 2,1 L,
portad,planad golf GTi 8v topp, nya ventiler, styrningar, ja allt!
stålomspunna bränsleledningar
R10 VASS RALLYKAM Effektregister 3500-8200. duration: 315/305 ventilstorlek: 42/35
extraktorgrenrör
nytt 2,5" gruppH rallysystem hela vägen
förstärkt, DIFFAD o20 låda,lättat svänghjul 40% bort , hårdare tryckplatta med org lamell etc.

topppackningen gick efter några månader vilket gjorde att det blev renovering av topp, allt byttes och det portades lite extra. Han gick kanon efter det, sen dagen innan BR la soppa pumpen av typiskt, fixat till allt inför och sen skulle man in och tanka.. aja inget att göra, bara åka med en kompis ner! När jag kom hem blev det att byta till volvo pump,kapade bort hela klumpen som satt där under och nu sitter det bara pump och filter.

Lite bilder åt folket!






Det ska sitta hårdare bussningar i hela framvagnen,tuffare dämpare och fjädrar men ang dämpare vet jag inte vad det är för några, det är bara riktigt bra grepp! Är riktigt kul att ligga på kurviga 70 vägar och smiska den, har aldrig haft så kul med en bil. I bromsväg så sitter det borrade,slitsade skivor fram med hårdare belägg och org skivor bak. Stålomspunna slangar sitter runt om.

invändigt så är det mätare för vatten,olje temp,oljetryck samt en extra varvräknare.



OMP står för ratt och pedaler, ska in en mockaratt till senare, samt att det är en sparco stol som jag sitter kanon i, kanske lite smal för den men ska inte klaga!





Sen blev det ju lite tråkigt oxå.. Hade åkt Stigtomta,bettna,husby och hem rätt hårt och sen när jag kommer utan för huset så kände jag för att dra en hård start, vilket var dumt..

Var en oljeslang som var gammal,sliten och hade gjort sitt, kanske tur i oturen att det hände utanför huset och inte långt bort! Bara in till lokala slanghandlarn och beställa slang. Efter det så har det inte varit några problem alls, är jätte skönt att man kan åka lite och inte att den står hela tiden!



jaha här ska det in en bur, blir en halvbur från finess och sen ska det dit en till sitta still stol. Funderar även på att kapa bort baljan och svetsa igen det. En mer clean look..

Här har vi lite godsaker!





Gjort av Tommy79 på garaget,grymt bra jobb och priser!



Planer nu då, jaa bur ska inhandlas och svetsas dit.
Allt det flockade ska monteras
Shortshift ska fixas
Trimma mer?

Har lite frågor ang förslag till bättre bromsar och väghållning, vet att G60 bromsar är populärt att slänga dit, vore tacksamt med förslag och tips för bättre väghållning,bromsar sen även vad man kan göra mer i trimväg!!

Avslutar med en vår bild



Hoppas ni gillar det och ska uppdatera så fort det händer saker!

Nej men titta här.. Har stått i garaget ett bra tag nu,över ett år. Kanske ska renovera upp den och hinka ner i golfen med vassare kammar,porsche 944 sprut och porta?

_________________
Timmy Andersson

www.garaget.org/TimmyA
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Tjenare, trevligt med lite fler GTI 2:or här!

Låter som en riktigt rolig motor, vet du hur många kusar du har under huven? När det gäller bromsar så ja, G60-bromsar är en bra uppgradering, dock måste du förutom bromsarna byta spindlarna. Även huvudbromscylindern bör bytas till den större 22 mm-varianten. Dessa delar brukar gå rätt lätt att få tag i, både på skrotarna och på tex GTI-klubben. Kylning av bromsarna är viktigt, du kan ta hål i plasten där dimljusen ska sitta och dra en slang in till hjulhuset, vill man göra det ännu mer komplicerat kan man förlänga slangen och fixera den så att den hela tiden ligger riktad mot bromsskivan.

Väghållningsmässigt tycker jag du ska köra med bilen i sommar och efter hand se vad som kan behöva bytas ut.

Mycket nöje på banorna i sommar!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
TimmyA
nyköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
GTIDave skrev:
Tjenare, trevligt med lite fler GTI 2:or här!

Låter som en riktigt rolig motor, vet du hur många kusar du har under huven? När det gäller bromsar så ja, G60-bromsar är en bra uppgradering, dock måste du förutom bromsarna byta spindlarna. Även huvudbromscylindern bör bytas till den större 22 mm-varianten. Dessa delar brukar gå rätt lätt att få tag i, både på skrotarna och på tex GTI-klubben. Kylning av bromsarna är viktigt, du kan ta hål i plasten där dimljusen ska sitta och dra en slang in till hjulhuset, vill man göra det ännu mer komplicerat kan man förlänga slangen och fixera den så att den hela tiden ligger riktad mot bromsskivan.

Väghållningsmässigt tycker jag du ska köra med bilen i sommar och efter hand se vad som kan behöva bytas ut.

Mycket nöje på banorna i sommar!


Hallå!

Jaa det verkar inte finnas så många,har dock inte letat så noga heller iofs. Nej tyvärr inte, vore kul att bänka den någon gång på BR för att se men kanske 140? vet faktiskt inte. Har kollat efter bromskylningskit till mk2 men det verkar vara svårt att få tag på, får nog bli att kapa upp hål där och sen dra slang hela vägen, tanken är just då också att fixera den så luften kommer på skivan hela tiden. Har fjäderbensstag undre liggandes så den ska dit, ska leta efter ett övre likaså!

_________________
Timmy Andersson

www.garaget.org/TimmyA
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Välkommen! Roligt med flera mkII:or!

G60 bromsar med riktiga belägg med ordentlig kylning räcker långt. Ringa och prata med Per på www.peansweden.se angående bromsbelägg. Byt bromsvätska också, Motul RBF 600 eller ATE Super Blue Racing.

Angående väghållning:

- Mer camber fram,
- Mer camber bak, genom schims (DLI-Teknik har)
- Byt ut topplagringarna fram mot något som inte flexar som mjukost...
- Mer krängningshämmare bak behövs, kolla i min tråd sida 7 för lite bilder och ideer
- Sedan är det nästa ett krav att montera bur, karossen är allt för vek orginal för att åka på bana med.

Sedan som nämdes ovan, kör mycket! och byt en sak i gången och testa dig fram.

Kom och hälsa på BugRun! Brukar campa vid pariserkurvan på lugna campingen.

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Hej!

Kul med fler 2or som sagt!
Känner igen bilen och tror den körts på några av gti-klubbens körningar,
kan finnas med på någon eller några av mina filmer, får nog kolla så
det är samma bil innan jag lovar för mycket!

140 låter lite för den motorspecen, men bättre att gissa lägre
än för högt, BR's bänk har väll varit väldiga glädjesiffror många år,
men kanske är annat gäng där iår vad vet jag, läst om det tidigare iaf.

Syns kanske på BR!

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Åhh kul.
Fin bil och bra början att bygga på.
Den Golfen har gått en del på Kinnekulle med en äldre herre.
Var med på flera träffar där jag själv åkt.

Gick fint vad man kommer ihåg.
Har ju dock varit till salu flertalet gånger senaste åren.
Hade du inte ute den själv eller misstar jag mig då?

Varför kapa baljan?
Bara för looken??
Lägg ett golv över då istället.
om det är för lättning eller mer plats så ok.

Vad sitter de för bromsar på nu då?
Sitter det 239mm så är det fasta okhållare.
Sitter det 256mm har du lösa okhållare och kan uppgradera LÄTT.

Med 256mm bromsarna har du samma eller lika spindel som G60 och andra liknande.
Då behöver du okhållare från en bil med 280mm ventilerad skiva.
Du behöver 280mm skiva.

Bromsoket ska vara ett med 54mm kolv.
Dessa sitter på massor av bilar , Golf , passat olika seat med flera.
Satt även på bilar med 256mm skivor , MEN det måste vara från en bil med ventilerade skivor.

Är du med på noterna?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TimmyA
nyköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
SixPs skrev:
Välkommen! Roligt med flera mkII:or!

G60 bromsar med riktiga belägg med ordentlig kylning räcker långt. Ringa och prata med Per på www.peansweden.se angående bromsbelägg. Byt bromsvätska också, Motul RBF 600 eller ATE Super Blue Racing.

Angående väghållning:

- Mer camber fram,
- Mer camber bak, genom schims (DLI-Teknik har)
- Byt ut topplagringarna fram mot något som inte flexar som mjukost...
- Mer krängningshämmare bak behövs, kolla i min tråd sida 7 för lite bilder och ideer
- Sedan är det nästa ett krav att montera bur, karossen är allt för vek orginal för att åka på bana med.

Sedan som nämdes ovan, kör mycket! och byt en sak i gången och testa dig fram.

Kom och hälsa på BugRun! Brukar campa vid pariserkurvan på lugna campingen.

/Johan


Hallå! okej,ja det ska jag göra,har nyligen bytt vätska så ska testa med den och se hur det känns.

Tack för tipsen! Ska börja leta runt efter andra dämpare/fjädrar och se vad som finns till rimligt pris. Tyvärr så kommer jag inte till BR vilket känns synd..

Timmy

_________________
Timmy Andersson

www.garaget.org/TimmyA
Citera
TimmyA
nyköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
J.L skrev:
Hej!

Kul med fler 2or som sagt!
Känner igen bilen och tror den körts på några av gti-klubbens körningar,
kan finnas med på någon eller några av mina filmer, får nog kolla så
det är samma bil innan jag lovar för mycket!

140 låter lite för den motorspecen, men bättre att gissa lägre
än för högt, BR's bänk har väll varit väldiga glädjesiffror många år,
men kanske är annat gäng där iår vad vet jag, läst om det tidigare iaf.

Syns kanske på BR!


Tjena!

Jasså? jaa all info,filmer,bilder vore grymt kul att se! Har du något så måste du hojta till!

Jaa jag vet faktiskt inte, som du sa,hellre för lite än för mycket. Mer ska det bli

Timmy

_________________
Timmy Andersson

www.garaget.org/TimmyA
Citera
TimmyA
nyköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Lillen skrev:
Åhh kul.
Fin bil och bra början att bygga på.
Den Golfen har gått en del på Kinnekulle med en äldre herre.
Var med på flera träffar där jag själv åkt.

Gick fint vad man kommer ihåg.
Har ju dock varit till salu flertalet gånger senaste åren.
Hade du inte ute den själv eller misstar jag mig då?

Varför kapa baljan?
Bara för looken??
Lägg ett golv över då istället.
om det är för lättning eller mer plats så ok.

Vad sitter de för bromsar på nu då?
Sitter det 239mm så är det fasta okhållare.
Sitter det 256mm har du lösa okhållare och kan uppgradera LÄTT.

Med 256mm bromsarna har du samma eller lika spindel som G60 och andra liknande.
Då behöver du okhållare från en bil med 280mm ventilerad skiva.
Du behöver 280mm skiva.

Bromsoket ska vara ett med 54mm kolv.
Dessa sitter på massor av bilar , Golf , passat olika seat med flera.
Satt även på bilar med 256mm skivor , MEN det måste vara från en bil med ventilerade skivor.

Är du med på noterna?


Hej!

Både för lättning och look,ska lägga dit högtalar tyg lr dylikt som matchar det flockade senare.

Jag tror det sitter 256 mm skivor med lösa okhållare,ska leta efter G60 bromsar och sen bromskylningskit, kan kapa upp själv men får se hur jag gör. Tack för allt tips! Kanon!

Timmy

_________________
Timmy Andersson

www.garaget.org/TimmyA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Gti -85 Update på första sida!
4773 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande