Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 1968
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29225 totalt)
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare
Då har vi slagit till och köpt en snygg bil. I dagsläget är den just bara det, snygg, ur vissa vinklar. Första gången och i de vinklar som bilderna i säljannonsen var tagna var jag inte speciellt imponerad men bilen är en helt annan femma i verkligheten.
Bilen är en Lotus Europa S1 1968 och har enl. uppgift gått i modsport.
Motorn som sitter i är en SAAB B202L motor från en 900 86-92, satt även i 9000 85-92. Växellådan är en GM45606. Med köpet kom också den tidigare motorn som (enl. säljaren) är en Arne Berg trimmad Renault motor som ska ge 290 hp, med en FD5 låda på. Fyra däck på fälg kom också med, 2 revolution fälgar och två idagsläget oidentifierade fälgar med utslitna slicks på.
Jag och brorsan gick ihop och köpte den för att i en nära framtid få tillbaks den i skick så att den inte gör bort sig på bandagar. På hemvägen var bilen hypernervös på vägen och man fick verkligen köra aktivt för att hålla den på spår. Trodde att det var hjulgeometri fram och den hellustiga cambern bak som var orsaken till att den var så spårkänslig. Mätte upp 4 grader camber vä bak och närmare 8 grader på höger. ??? vad f.. Det fick sin förklaring då jag lyfte upp den idag. hmm. Det blir lite engine-out och fram med svetsen innan den går ut i trafik igen. Brorsan som tog bulken hemkörningen sa "Känslan av att köra bilen var som att sitta med en väldigt aggresiv och mycket nervös spottkobra i famnen mitt i en cymbalfabrik". Jag kan bara hålla med.
Återkommer med bilder varefter reparationerna framskrider.
/Vidde & Nisse

Vid hämtning




den vingliga hemresan

hemma i mitt garage


motor

jag letandes motorkoder

_________________
Vidar Steen
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



fränt!
ang motorn kan jag säga att det Borde vara en og900 84-85 motor baserat på ventilkåpan. skillanderna från dom nyare B202 är många tex att toppen har oljerör till kamaxelöverfallen, olika vevaxlar, kolvar, oljepumpar, kåpor framför + bakom motorn, kammarna på gammla motorerna har 2mm mindre lyft på 2ans och 4ans insug. toppen har mindre förbränningsrum (djupare kolvgrytor) vilket gör att en nyare topp på gammla motorn sänker kompressionsförhållandet från 9 till 8.5.

hoppas det hjälper.

_________________
Mattias Broberg
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare
Här är de koder som vi hittade på motorn . Motorn måste ur för att fixa hjulupphängningen och i och med det så tar vi och byter vxllåda samtidigt för synkringarna på 2:an och 3:an är kassa. Det kommer att om allt går i lås att gå igång om en vecka .



_________________
Vidar Steen
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Grattis till en mycket frän bil! thumbs up

På det nu bara

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Underbar bil!!

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Fin bil thumbs up

Har alltid onsket med en Banks Europa selv

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



saab har krånglat till det, dom har bara 900 från 86 i sitt datasystem vilket gör att man får ha annan dokumentation för att kolla 100% om det är en 84-85 motor (vilket jag saknar). toppen (bild 2) är 1 nummer från 9000 -85 så jag vidhåller min teori att det är en 84-85 motor.

ang växellådorna skiljer det mellan innan 88 och efter, är inre drivknutarna + drivaxelns inre tripod som skiljer, går såklart att byta drivknutar från gamla till nya lådan och tvärtom.

Sen har ni även det som brukar kallas 6ans primärdrev (3dje siffran i växellådsnummret som talar om detta). Det finns 4-8 men 4 och 8 är ovanlig, desto högre siffra desto mindre varv kontra hastighet, 7an är en populär uppgradering på fulltrycksturbos eftersom en original 900 med gamla slutväxeln (dom skiljer med) och 6ans primär varvar ut 5an (med orginal varvstopp på 6700) i 220 km/H.

_________________
Mattias Broberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Underbar bil! Ser fram emot att följa arbetet...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare
M.Broberg skrev:
saab har krånglat till det, dom har bara 900 från 86 i sitt datasystem vilket gör att man får ha annan dokumentation för att kolla 100% om det är en 84-85 motor (vilket jag saknar). toppen (bild 2) är 1 nummer från 9000 -85 så jag vidhåller min teori att det är en 84-85 motor.

ang växellådorna skiljer det mellan innan 88 och efter, är inre drivknutarna + drivaxelns inre tripod som skiljer, går såklart att byta drivknutar från gamla till nya lådan och tvärtom.

Sen har ni även det som brukar kallas 6ans primärdrev (3dje siffran i växellådsnummret som talar om detta). Det finns 4-8 men 4 och 8 är ovanlig, desto högre siffra desto mindre varv kontra hastighet, 7an är en populär uppgradering på fulltrycksturbos eftersom en original 900 med gamla slutväxeln (dom skiljer med) och 6ans primär varvar ut 5an (med orginal varvstopp på 6700) i 220 km/H.


Tack för infon ... Det är mycket värdefullt då jag är helt oskuld på växellådsmekande i allmänhet och saablådor i synnerhet. Tanken är att att få bilen på bana, så ambitionen är att den kommer att gå relativt hårt men inte så ofta. Vår tanke är att byta låda till en likadan och brorsan har hittat ett antal lådor på bildelsbasen., men skulle du rekommendera någon annan låda?

_________________
Vidar Steen
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare


Det började med att vi skulle svetsa brottet i ramen vid övre infästningen för högra bakhjulet som hade släppt. För att komma åt så var motorn tvungen att komma ut. På väg till brorsans garage för detta jobb passade el-systemet på att brinna vid soppa-pumpen så det blev lite väl spännande där ett tag. El-systemet hade vi i alla fall tänkt att dra om för det ser ut som det är gjort av en femåring. Men inte nu.
Jag köpte en beg. ny låda som vi tänkte passa på att byta i samband med att motorn ändå var ute.
Motorn kommer ut


drivlina, drivknutarna tas loss.


motorn kommer sent omsider ut



Begrundar femåringens verk. Observera ingreppen i ramen !!



Bilbältesinfästning är också en av de bättre jag sett, av en femåring.

Det är i detta moment som vi i en röst tar beslutet att saabmotorn INTE ska tillbaks ner i denna bil någonsin igen.
Som en bi-produkt av detta finns nu en OK saab 16v turbo motor med oljekyl, intercooler, kass låda på med en extra låda vid sidan av till salu billigt. En soppapump som släppt ut all sin rök kan följa med Skicka pm eller svara i tråden on nån är intresserad.

Nu blir det till att tänka ett tag...
Fram med svetsen och laga sen kommer frågan ...
Vad kan passa in här ?

/Vidar

_________________
Vidar Steen
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



wilmer skrev:

Det är i detta moment som vi i en röst tar beslutet att saabmotorn INTE ska tillbaks ner i denna bil någonsin igen.


Fick ni inte med en Renaultknota? Den är inte så dum, lätt & bra, passar redan. Svetsa & häng i! När ni ändå har svetsen framme kan det ju vara idé att göra om "förstärkningarna" eller "lagningarna" eller vad det är framför hålen.

Glöm inte: LOTUS=Lots of Trouble, Usually Serious

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
wilmer skrev:

Det är i detta moment som vi i en röst tar beslutet att saabmotorn INTE ska tillbaks ner i denna bil någonsin igen.


Fick ni inte med en Renaultknota? Den är inte så dum, lätt & bra, passar redan. Svetsa & häng i! När ni ändå har svetsen framme kan det ju vara idé att göra om "förstärkningarna" eller "lagningarna" eller vad det är framför hålen.

Glöm inte: LOTUS=Lots of Trouble, Usually Serious


Helt rätt. Det är första uppgiften att kolla Renault motorn plus lådan.. Jag har dessvärre inga som helst förhoppningar på den motorn och/eller lådan av en enda orsak. Den sitter inte i ! Någon har gjort sig en hel del omak för att byta till saaabmotorn , och min misstanke är att det är gjort för att Renaulten är ras. Men det ska i alla fall undersökas i veckan.

_________________
Vidar Steen
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Men jösses! Man undrar ju - hur tänkte han där? Det är alltså bara skuret urtag i ramen?

Personligen så hade jag nog behållt ursprungliga DNA:t men tänkt nytt. Renault är ju rätt i den där - men att hänga in nån sån där gammal häst från 60-talet känns ju sådär. Finns inte inte nån rolig nyare typ 1.8-2.0liters Renålt spis man kan hänga i? Då blir det ju liksom "rätt" men "nytt" och driftsäkert. Låda - Renault?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Behöver du möjligtvis korrekt bakljus ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



wilmer skrev:
Med köpet kom också den tidigare motorn som (enl. säljaren) är en Arne Berg trimmad Renault motor som ska ge 290 hp, med en FD5 låda på.


290hk?? vad är det för renaultmotor...

Varför skulle isf en ny 1,8 vara roligare?


Riktigt fräck bil f.ö.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
abarth_racing
Skara
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Tänkte bara inflika att de fälgar som sitter på är med största sannolikhet JP-fälgar från sent 70-tal, inte helt vanliga! Men säkert rätt tunga...

_________________
Thomas Svensson
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Jakob Hultkvist skrev:
wilmer skrev:
Med köpet kom också den tidigare motorn som (enl. säljaren) är en Arne Berg trimmad Renault motor som ska ge 290 hp, med en FD5 låda på.


290hk?? vad är det för renaultmotor...

Varför skulle isf en ny 1,8 vara roligare?


Riktigt fräck bil f.ö.


Såg det först nu. För att svara på om en 2.0 200hk modern motor är roligare så måste man ju såklart veta vad det är för motor och vad man tänkt göra med bilen. En modern motor håller ju ihop, är billig att hålla vid liv och kommer troligen inte att haverera.... Ska man åka mycket med bilen så KAN det vara roligare...

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



om inte renault så lite tips...
http://www.banks-europa.co.uk/cars/engines.htm
thumbs up Till bilen thumbs down till de "tekniska lösningarna"
Undrar om ni inte kan häva köpet map farlighet....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



http://www.banks-europa.co.uk/cars/engine_files/chevy_01.jpg

Den såg grym ut! Do it


Haha, vem har dragit de kablarna????

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Jeg har en sådan Renault motor, som har sittet i en Europa S2.

Toppen er byttet til en crossflow, jeg tror inget andet er trimmad - så effekten er vel bare rundt 100 hk beroande på karburering.

Den behöver troligen en komplet renovering, men i alle fald er det et brugbart basis.

Skicka PM/Mail om ni har interesse på den.

Jeg har ochso 2 växellåder til Renault (4-växlad). Dom er i biter, men jeg tror allt fins. Diff er ifrån orig. Renault, så den er väldigt lägt växlad, kanske max-speed er 160-165 km/t?

Lycka till med bilen. Den er skittsnyg, och jeg har kollat annonset på blocket ofta. Men med disse bilder her, da er jeg tacksam, at jeg inte utveklade for mycket vill-ha-vibrationer.
Citera
wilmer
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 42


Trådstartare
Andreas T skrev:
Behöver du möjligtvis korrekt bakljus ?

orginal bakljus kom med vid köpet så det behövs inte men tackar som frågar.. Svär kanske i kyrkan nu ... men jag tycker nog att dessa som sitter på är snygga(re)

_________________
Vidar Steen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 1968
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande