Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Audi A4, första uppgradering?
1 besök senaste veckan (2813 totalt)
ChristianP
Tidaholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej!

Efter min första körning på Sviestad satte suget in för att ladda upp inför nästa körning.

Bilen jag har är en Audi A4 1,8TQ B7 (2007), en tung historia alltså, och jag märkte att bromsarna blir väldigt lätt överhettade, efter bara 4-6 varv var det dax för depå och kyla ned bromsarna.

Förutom att lära sig bromsa kortare och hårdare, vad bör man uppgradera för att undvika överhettning?

RBF600 olja är beställt, likaså kommer Kina däcken bytas till nästa år.

Min fundering var att även byta bromsklossarna, men är risken att spräcka skivorna stor så man över bör byta till slitsade eller borrade skivor?

Det är ju aldrig optimalt att köra sin bruksbil på bana men detta är mest för att komma igång med några körningar per år utan att tappa tid (och säkerhet) i depå, så vad är första steget så att säga?

_________________
Christian Persson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



I ditt fall låter bromskylning som den första och helt klart bästa uppgradering.
Du spräcker inte mer skivor med oslitsade eller oborrade skivor snarare tvärt om.
Så kanske bättre bromsklotsar vore smart till bromskylningen.

Det du dock kommer märka STÖRST skillnad på är bytet från vanliga gatdäck till R-däck.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kör på vanliga skivor men byt till bättre bromsbelägg (värmetåligare)
se även till att få in kylluft till centrum på skivorna så ka det nog
bli mindre problem med bromsarna.

Bra belägg kan du hitta hos pfc,ferodo,carbotech & pagid

Här kan du hitta belägg
www.peansweden.se
www.forza.se

Hoppsan här var man sen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



ChristianP skrev:
Min fundering var att även byta bromsklossarna, men är risken att spräcka skivorna stor så man över bör byta till slitsade eller borrade skivor?

Det skiljer en del mellan olika racebelägg hur "skonsamma" dom är mot standardskivor. Carbotech XP8 är ganska snälla och skulle kunna vara ett lämpligt val.

Michael Bäck skrev:
Här kan du hitta belägg
www.peansweden.se
www.forza.se

Här kan du säkert få hjälp med att hitta vad som är lämpligt. Glöm inte att säga att du tänker åka på sviestad (som är väldigt hård på bromsar).

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
ChristianP
Tidaholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 6


Trådstartare
Jösses vad snabba svar, hann knappt hämta kaffe.

En dum nybörjarfråga, men ni pratade om bromskylning med hjälp av kalluft, hur går man tillväga med detta, får man bygga egna plastdetaljer eller liknande för att få flödet till bromsarna eller hur gör man rent praktiskt?

Kikade på Redstuff belägg, men det kanske är lite overkill, PEAN verkar ha endel att välja på så ska kontakta dom och rådfråga lite imorgon, tack för tipset!

R-däck blir det nog inte till att börja med, dels för att jag inte får in däck i bilen till körningarna och sen känns det som man har mer att tjäna på att lära sig linjer, bromspunkter och framförallt bilen till att börja med.

Har kollat lite på Falken FK-452, är det ett bra allaround däck för gat och banbruk? eller vad finns det för fler alternativ?

_________________
Christian Persson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ChristianP skrev:
Jösses vad snabba svar, hann knappt hämta kaffe.

En dum nybörjarfråga, men ni pratade om bromskylning med hjälp av kalluft, hur går man tillväga med detta, får man bygga egna plastdetaljer eller liknande för att få flödet till bromsarna eller hur gör man rent praktiskt?

Kikade på Redstuff belägg, men det kanske är lite overkill, PEAN verkar ha endel att välja på så ska kontakta dom och rådfråga lite imorgon, tack för tipset!

R-däck blir det nog inte till att börja med, dels för att jag inte får in däck i bilen till körningarna och sen känns det som man har mer att tjäna på att lära sig linjer, bromspunkter och framförallt bilen till att börja med.

Har kollat lite på Falken RK-452, är det ett bra allaround däck för gat och banbruk? eller vad finns det för fler alternativ?


Redstuff är nog inte overkill snarare mindre bra.

Den enkla varianten på bromskylning är att man tar upp ett hål i bromssköden fram svetsra fast ett rör
som passar på slangen man valt sen drar man slangarna till fronten.

Här finns lite bilder hur brosan gjorde på sin bmw

















_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ChristianP
Tidaholm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 6


Trådstartare
Perfekt, bilderna säger allt, tack för hjälpen.

_________________
Christian Persson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Audi A4, första uppgradering?
1 besök senaste veckan (2813 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande