Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (76264 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



En liten film redigerad med Racerender. Gillar verkligen enkelheten i programmet. Hade dock inte skadat med lite features såsom lite snygga övergångar och fadeningar, men då kanske det blir för komplicerat.

Sen får de gärna bygga in en smidigare synkning av filmer och GPS data. Det funkar som det gör nu, men är rätt pilligt. Hade varit klockrent att kunna se två videofönster bredvid varandra och även video/GPS bredvid för att synka.

http://www.youtube.com/watch?v=jxB-LMU0RFU

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gustav_H78 skrev:
En liten film redigerad med Racerender. Gillar verkligen enkelheten i programmet. Hade dock inte skadat med lite features såsom lite snygga övergångar och fadeningar, men då kanske det blir för komplicerat.

Sen får de gärna bygga in en smidigare synkning av filmer och GPS data. Det funkar som det gör nu, men är rätt pilligt. Hade varit klockrent att kunna se två videofönster bredvid varandra och även video/GPS bredvid för att synka.

http://www.youtube.com/watch?v=jxB-LMU0RFU


Håller med dig till fullo om kritiken av racerender, ett par versionshopp till så blir det nice tror jag!
Gällande din film tror jag det hade varit trevligare om du fått kameran ner,fram och kanske lite mer till höger så man såg MER liksom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Ja fler funktioner vill man ju ha men det är redan riktigt grymt för det löjligt låga priset det kostar..

Här en ny film jag gjort, helt o hållet med endast RaceRender 2.4

http://www.youtube.com/watch?v=Y5flX7huq7E

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
X3MKing
HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011
Inlägg: 39



RallyQuattro skrev:
Ja fler funktioner vill man ju ha men det är redan riktigt grymt för det löjligt låga priset det kostar..

Här en ny film jag gjort, helt o hållet med endast RaceRender 2.4

http://www.youtube.com/watch?v=Y5flX7huq7E


Coolt gjort och ser mkt bra ut. dock blev det snurrigt värre
ibland tappar man forkus på vilken bil huvud kameran är i då man ser den bakifrån plötsligt.
men helt klart en rolig grej.

_________________
Torstein Kvamme

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hej!

Hur gick det med G-krafts datan?

Jag loggar med Racechrono och en Qstarz 10hz GPS
Jag får upp G-värdena i racechrono och i performance tools om jag exporterar som .vbo
men jag lyckas inte i Racerender.

Om jag får det att funka, nån som vet hur man får en graderad G-skala, alternativt skala + siffor?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41527

Forumägare
Forumägare

Har letat efter möjligheten att Racerender ska kunna lägga upp skyltar med Vmin och Vmax (som Harrys för iPhone gör) men kan inte hitta något sånt Någon som har sett detta nånstans?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Har fixat lite med Racerender nu och måste säga att jag gillar det skarpt.
Lättanvänt och riktigt smarta funktioner.

En del av resultatet kan ni se här: http://www.youtube.com/user/moracingsweden
(de filmer som har instrument är från Racerender)

Dock får jag inte trackmaps att funka, jag kör AIM-logger fast utan gps
och AIM ritar ju trackmap från hastighet och g-kraft.

Så min fråga är, måste man ha GPS-data för att trackmap ska funka?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41527

Forumägare
Forumägare

Har du slagit på youtubes antiskakfilter http://www.youtube.com/watch?v=ruYzVxV5Qkc ? Man blir nästan sjösjuk ibland





PS: Sorry, vet inte om gpsdata behövs

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ja, tyvärr provade jag det eftersom jag inte är någon van Youtube-användare.
Om du har svaret på varför i "#%¤&//!!!!! stora företag envisas med att lansera
såna värdelösa funktioner, let me know ;o)

Originalversionen av filmen är åter under uppladdning, eftersom Youtubes
ångra-funktion även den var totalt värdelös.

Som svar på min egen fråga så behövs GPS-data för att rita trackmap från
AIM.

("Note that GPS data must be included to show track map, vehicle location, and lap info")

Skit åsse!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Har köpt "Ultimate" modellen och får det inte att funka.
Jag exporterar datafilen från Performance Tools och får upp den i RaceRender, men det saknas varv ?
Jag exporterade "varvtider" innehållande ca 12 varv, men i RaceRender så blir det bara 6 varv. Vad gör jag för fel

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ingen aning men prova att exportera i olika format och se om det funkar annorlunda.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Finns inga andra format att välja. Man väljer TrackVision och då finns bara filformatet .csv

Racelogic (PerformanceBox, DriftBox, etc.)
Open your session data in Racelogic's "Performance Tools" or "DriftBox" program
Click on the "Tools" button, select "Export Data", and then "To TrackVision"
Enter a file name and click "Save"
RaceRender should now be able to use the CSV file that was created

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Jag hade problem med .csv export från en Race Technology DL1 till Race renderer.

RR blandade ihop , (komma) som skall separera de olika posterna med decimalkomma som ingår i talen i exporten. Detta hänger ihop med svenska inställningar i datorn. Då resten av den civiliserade världen använder decimalpunkt i stället för decimalkomma så ser de inte problemet.

Lösningen för mig var att exportera som .csv, men att använda semikolon som avdelare i stället för komma. Man bör också kunna komma runt problemet genom att ändra inställningar för hur tal representeras i datorn. Grundproblemet ligger snarast hos programmet som exporterar då det är omöjligt att veta vilken typ av komma det är frågan om för Race Renderer när den väl skall läsa in filen.

Kan hända att fler verktyg av andra fabrikat har detta problem när man exporterar.


Libell, om varvtiderna är enda problemet så går det även att låta RR själv räkna ut varvtiderna genom att sätta en markör där man vill att den skall börja räkna.

/Peter

_________________
Peter Boström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41527

Forumägare
Forumägare

Libell skrev:
Finns inga andra format att välja. Man väljer TrackVision och då finns bara filformatet .csv

Racelogic (PerformanceBox, DriftBox, etc.)
Open your session data in Racelogic's "Performance Tools" or "DriftBox" program
Click on the "Tools" button, select "Export Data", and then "To TrackVision"
Enter a file name and click "Save"
RaceRender should now be able to use the CSV file that was created

Jag brukar få pilla med var man sätter "startlinjen" i racerender (även vilket varv jag tar startlinjen ifrån). Blir den rätt så går räknaren för vilket varv man är på och varvtiderna osv rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kan kanske vara kommatecken fel, men det som känns konstigt är att om jag exporterar ex 12varv (vilket är strax under 12min med data). Men när jag öppnar den filen så finns det bara 6-7 varv kvar.
Så om jag kör programmet med filmen och loggningen, så slocknar loggningen efter några varv.
Det verkar vara dom första gängen varv som försvinner, så det är inte varvtiderna som är problemet. Utan att få med all data/alla varv.
Kan det problemet uppstå vid kommateckenfel ?

Jag har nu ikväll klippt ut ett drygt varv loggning och lagt in det i race render, och funkade det. Men inte när jag tar en längre sekvens.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Aaaarghh
Jag blir tokig på sådan här som inte funkar som man vill.

Jag provade att göra en liten filmsnutt med ett varv, första filmen blev väldigt taskig i kvalité (nästan lite pixlig. Så jag höjde kvalitén och testade igen, då blev bilden bra (och ljudet for iväg som en oljad blixt och gick i mål före bilen ), Bildkvalitén blev bra, men den flyter på i drygt en sekund sedan fastnar den till en tiondel (utom ljudet som fortsätter). Har jag fel inställningar eller är det datorn som är för trött ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Kommatecken felet visade sig genom att varvräknaren, hastigheten och alla andra data hoppade vilt slumpmässigt fram och tillbaka.
Det kan säkert ge olika konsiga fel beroende på hur datat som exporterats ser ut, men att början av loggad data försvinner låter inte som det är kommatecknen som är problemet.

Hur trött datorn är borde inte påverka hur filmen renderas och synkas med ljudet då den skapas kan man tycka. Seg dator tar säkert längre tid, men resultatet borde bli det samma.

Uppspelning är en annan femma, men man skall ha en rätt seg dator (lite äldre laptop typ) om den inte skall klara att spela upp en film.

Förutom strulet med kommatecknen har programmet funkat klockrent hittills för mig. Jag har också ställt in högsta bildkvalitet dock.

/Peter

_________________
Peter Boström
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Gjorde en film till i lite sämre upplösning, då gick det bättre (med uppspelingen).

Loggdataproblemet är dock inte löst.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Är nybörjare på programmet, men jag undrar om det kan hjälpa om du ökar t.ex Y- tolerance lite i förnstret där man sätter startpunkten?

/Peter


_________________
Peter Boström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41527

Forumägare
Forumägare

pelle17B skrev:
Är nybörjare på programmet, men jag undrar om det kan hjälpa om du ökar t.ex Y- tolerance lite i förnstret där man sätter startpunkten?

/Peter



Det jag brukar göra är att dra in punkten ett varv in i loggen och försöka sätta det exakt på start/mål när man passerar mitt över den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41527

Forumägare
Forumägare

Libells problem låg inte hos Racerender utan i loggdata i driftboxen, UTC-tiden hoppade ett stort skutt mitt i passet!?! Jag har splittat ut den diskussionen till en egen tråd här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82061

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (76264 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande