Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
76255 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Nån mer än mig som fått problem att det hackar i preview även fast man väljer lägsta upplösningen på fönstret?

Har en bärbar med:
Intel I5-560M,
8gb ram,
GeForce GT 425M 1gb

http://www.sony.se/product/vaio-f-serien/vpcf13m1e-h


Har testat att filma med bara 720-30 o kör 2-3filmer samtidigt så fort man säger nått i filmen så hackar det
Provade att stänga av alla effekter i Windows men det hjälper inte? har datorn blivit för slö för nya RaceRender versionerna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En annan fråga, vad händer om man filmar med olika upplösningar och antal bilder och sen använder dom filmerna i RaceRender ? funkar det bra? Nån som provat?

tex en film på 1080-30fps och en på 720-60

Eller bör alla filmerna var samma ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



RallyQuattro skrev:
En annan fråga, vad händer om man filmar med olika upplösningar och antal bilder och sen använder dom filmerna i RaceRender ? funkar det bra? Nån som provat?

tex en film på 1080-30fps och en på 720-60

Eller bör alla filmerna var samma ?


Jag har filmat med min Gopro i 720/30 läga framåt, och min gamla kompaktkamera som bara filmar i 640/480 som bakåtkamera. Har inte varit några problem att lägga som "backspegel" i den andra filmen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Version 2.7 släppt. Har ingen aning vad som är nytt....


Ah, hittade change log:


New in Version 2.7
==================

- Much nicer and more consistent datalogger overlay templates
- Added a wizard for easy datalogger overlay configuration
- Creating a new datalogger overlay project is now more streamlined
- Gradient coloring for gauge faces
- Other graphics improvements
- Gear indicator now shows 'N' for zero and 'R' for less than zero
- Gauge Designer can set different font sizes for gauge label and gauge numbering
- 960p output picture size option
- Increased Free edition's max Display Objects from 18 to 24
- Removed prompt when switching datalogger overlay templates
- Color selection boxes now retain custom colors across all display objects
- Option to shutdown computer when video render is complete
- Fixed potential crash when applying a template
- Miscellaneous tweaks


New in Version 2.6.5
====================

- Better support for very large data files


New in Version 2.6.4
====================

- Gauge Designer supports split stepping (like C6 Corvette gauges)
- Larger preview screen size options
- Support for TrailTech Voyager extension data in GPX files
- Improved datalogger format support
- Internal changes in preparation for Mac port


New in Version 2.6.3
====================

- Fixed H.264 playback issue on Mac OS X and possibly other decoders
- Much smoother OBD-2 data for TrackAddict HD


New in Version 2.6.2
====================

- Support for MegaSquirt .MSL log files
- Support for SpeedAngle GMOS .SA files
- Workaround for bad timestamps in certain datalogger files
- Fixed rare case of incomplete track maps
- Minor tweaks


New in Version 2.6.1
====================

- Full use of Text Data, Lap Count, Timer, and Gear Display objects in Deluxe edition
- Windows 8 support. Includes fast H.264 encoding with High Profile.
- Larger display and new controls when manually setting start/finish point
- Option to control which media libraries are used for decoding (under File menu)
- Better support for data files that include a UTF-8 Byte Order Mark (BOM)
- H.264 encoder tweaks
- Improved diagnostic capability

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89



Hej,
har just börjat använda Racerender för att sätta ihop Harrys Laptimerfilmer (iPhone framåt) med GoPro filmer (backkamera). Att synka båda i Harry går bra när man filmar men att efteråt få ihop en film är värre...en "Video editing for idiots" skulle sitta bra här.

Min fråga,
är det någon som kan förklara hur man lägger man in titel och förtexter / eftertexter i en Racerenderfilm?


Mvh Ralph

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Ursäkt. Jag vet inte om jag är helt dum i huvudet, men kan nån tala om hur jag får över en Preformancebox fil till racerender.

Dom enda filerna i PB-mappen som visas när jag ska föra över är textdokument typ "LAP 94".

Jag har en så länge bara gratis versionen "Reace Render 2.6.4"

Hjälp !!!

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Ursäkt. Jag vet inte om jag är helt dum i huvudet, men kan nån tala om hur jag får över en Preformancebox fil till racerender.

Dom enda filerna i PB-mappen som visas när jag ska Input file är textdokument typ "LAP 94".

Jag har en så länge bara gratis versionen "Reace Render 2.6.4"

Hjälp !!!

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag är inte säker på hur man gjorde men jag tror du måste ha programmet Performance tools som hör till Performance box och i det programmet sen spara filen till rätt format som du sedan kan ta in i RaceRender.

Var dock länge sedan jag testade Performance box så är inte helt säker..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Tack, jag kom på det själv samma kväll.

Men jag tycker hastighetsmätaren är lite lynnig ibland, om man tittar i utgången av sista kurvan på filmen nedan så visar den ända upp till 70km/t men ibland ner till 35km/t även fast det inte känns som det är hälften så långsamt.

http://www.youtube.com/watch?v=fztEu6VnwRg

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
TurboCD
Vänersborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 8



Hej! Jag sitter just för tillfället och försöker lägga till en datafil i Racerender som har en storlek på hela 1,1 GB (exporterad till RR2-format från aLaprecorderHD). Programmet verkar ha svårt för denna filen, och hänger sig hela tiden när jag lägger till den till videon, det blir ganska ofta just när jag jobbar med filen.

Frågan är om det bara är att försöka någon annan dag, har prövat omstart av datorn och programmet men verkar inte hjälpa. Det jag skulle kunna göra är väl att lägga in GPS- och OBD-filen var för sig istället för RR2-filen, men då får jag problemet att videon blir svart efter några sekunder (antar att det är något lager som lägger sig ovanpå).

Några tips eller någon annan som råkat ut för att programmet hänger upp sig ordentligt?

_________________
Daniel Bengtsson

Saab 9-5 2,3T Aero replica -02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hur lång tid är loggad i filen? 1,1 GB låter helt orimligt stort i mina öron, känns som det är video inkluderat i filen om man bara ser till filstorleken liksom.

Kan du öppna filen i en textredigerare (notepad++ eller nåt) och se att det faktiskt är läsbar text (=loggdata)

_________________
Magnus Thomé
Citera
TurboCD
Vänersborg
Här sen Sep 2013
Inlägg: 8



Filmen (videon) är 16 minuter och 15 sekunder lång, storleken på den är 1,49 GB.

RR2-datafilen hade som sagt 1,1 GB och i princip varje program som försöker hantera den kraschar. I Excel kommer först ett meddelande om att hela filen inte kan laddas in, rullar jag ner längst ner ser jag data; siffror med kommatering. Jag kan läsa ut ner till rad 1 048 576, vilket verkar vara det högsta antal rader som Excel kan hantera. I Wordpad är det konstanta krascher men även där ser siffrorna ut som i Excel.

Om jag ger mig på att jämföra hur data verkar strukturerats i filen så jämför jag med en fil från Gelleråsen i september förra året. Det jag ser ganska snabbt är att den gigantiska filen har rader som slutar med ett upprepande av sifforna -9999.0, -9999.0, -9999.0, -9999.0, 0.0,0.0 i den mängden. På den stora filen så slutar alla rader på det här sättet vilket ser fel ut på något sätt. I den fungerande filen skrivs bara -9999.0 ut en gång per rad, så här finns en skillnad som kanske inte borde finnas?

Något verkar vara knas med filen. Nu när jag väl lyckas infoga den till videon så får jag inga utslag på varvmätare eller hastighetsmätare, så någonstans verkar inte filens data korrekt.

_________________
Daniel Bengtsson

Saab 9-5 2,3T Aero replica -02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Någon som testat nya RaceRender 3 ?

Är det bara uppdateringar från 2.9.6b eller är det en massa nytt så man borde betala och uppgradera till 3:an

Står om den här:
http://forum.racerender.com/viewtopic.php?f=3&t=188

Men frågan är om någon här som uppgraderat o testat den?


Kostar ju bara 15$ för en uppgradering, men frågan är känner man igen sig i allt eller måste man lära om sig?

http://racerender.com/RR3/Purchase.html

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



RallyQuattro skrev:
Någon som testat nya RaceRender 3 ?

Är det bara uppdateringar från 2.9.6b eller är det en massa nytt så man borde betala och uppgradera till 3:an

Står om den här:
http://forum.racerender.com/viewtopic.php?f=3&t=188

Men frågan är om någon här som uppgraderat o testat den?


Kostar ju bara 15$ för en uppgradering, men frågan är känner man igen sig i allt eller måste man lära om sig?

http://racerender.com/RR3/Purchase.html


Jag har uppgraderat, har knappt använt efter det men jag känner igen mig. Liten kostnad så jag tog den smällen och uppgraderade

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Väldigt lätt att uppgradera och blev bara 111kr thumbs up
laddade ner ver.3 när jag startade den så frågade den om jag ville aktivera ultimate då jag hade en ver.2 licens så då bara knappa vidare o betala med paypal sen fick man kod som ja skrev in i ver.3 så var det klart thumbs up


Dock hade jag hoppats dom lagt tid på att fixa till det för oss som har lite slöare dator..
Jag har filmar ju med 2st 1080P GoPro som jag lagt in och både med Ver.2 och nu Ver.3 så hackar det i preview fönstret oavsett hur liten bild jag väljer

Jag kan välja 160x120 med 15bilder och det hackar lika mycket som om jag väljer tex 720x480 o 30 bilder?
Så jag förstår inte vad mening är med att kunna välja mindre preview fönster?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



RallyQuattro skrev:
Väldigt lätt att uppgradera och blev bara 111kr thumbs up
laddade ner ver.3 när jag startade den så frågade den om jag ville aktivera ultimate då jag hade en ver.2 licens så då bara knappa vidare o betala med paypal sen fick man kod som ja skrev in i ver.3 så var det klart thumbs up


Dock hade jag hoppats dom lagt tid på att fixa till det för oss som har lite slöare dator..
Jag har filmar ju med 2st 1080P GoPro som jag lagt in och både med Ver.2 och nu Ver.3 så hackar det i preview fönstret oavsett hur liten bild jag väljer

Jag kan välja 160x120 med 15bilder och det hackar lika mycket som om jag väljer tex 720x480 o 30 bilder?
Så jag förstår inte vad mening är med att kunna välja mindre preview fönster?


Filmredigering kräver en del prestanda. På en PC bör man ha minst en i5 propp, gott om minne och en snabb disk gärna SSD. Jag kör på en i5 med 16gb ram och SSD. Funkar fint även med tre källor film.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Har en i5 med 8gb men vanlig hd.
Men 720P 2-3 kameror funkar utmärkt men inte på 1080...

Men det dumma är ju att preview hackar oavsett vilken upplösning man väljer på fönstret

Och är filmen klar så kan man se utan problem full skärm i full hd.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



RallyQuattro skrev:
Har en i5 med 8gb men vanlig hd.
Men 720P 2-3 kameror funkar utmärkt men inte på 1080...

Men det dumma är ju att preview hackar oavsett vilken upplösning man väljer på fönstret

Och är filmen klar så kan man se utan problem full skärm i full hd.


Det finns ju iof många parametrar med hårdvaran men generellt bör det duga i alla fall.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har stora bekymmer med att få data från driftboxen till racerender. enda möjligheten jag hittar att exportera kördatan är: To mapping software eller google earth. o m man väljer to mapping software så blir det .txt vilket verkar vara ett gångbart format MEN banan ser helt annars ut och körningen går baklänges på förhandsvisning???

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Chefen skrev:
Har stora bekymmer med att få data från driftboxen till racerender. enda möjligheten jag hittar att exportera kördatan är: To mapping software eller google earth. o m man väljer to mapping software så blir det .txt vilket verkar vara ett gångbart format MEN banan ser helt annars ut och körningen går baklänges på förhandsvisning???


Läste du inläggen lite längre upp om att du måste använda programmet Performance tools och där exportera filen.?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Jo. om du läser så gjorde jag ju det men det verkar inte finnas dom alternativen som behövs...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
76255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande