Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford sierra T5 91a...provstartad... | 3603 besök totalt |
Tänkte visa ett litet bygge jag håller på med.
Har ju alltid gillat cossie men tycker dom är så attans dyra å inte tala på om man ska trimma dom. Kostar ju rätt många kr å få hållbar effekt i dom maskinerna. Så ja tänkte att ja kan ju göra en som ser ut som en cossie fast med betydligt billigare/bättre motor. Hittade en sierra sedan med v6a till väldigt bra pris. Karossen såg riktigt bra ut!! Sålde motorn å köpte ett komplett cossie paket. Så då hade jag ju allt utseendemässigt till att den ska kunna se ut som en cossie. Då fick man ju börja fundera på va en skulle ha för maskin. Spang över en komplett T5a som va klar för rakställning med kortat tråg färdigt insug osv, till ett mycket bra pris. Va inte så mycket å fundera på utan de va ju bara att handla. Motor montering då. Ser ju ut å kunna bli bra. Dock när man satte på M90 lådan så ville de sig inte med tunneln. Den va för liten. så de va bara å kapa upp den.Här med okapat tunnel. Inte så bra lutning kanske. Hydralisk koppling finns ju inte till ford så fick bygga ett eget fäste. När motorfästen å de va klart så blästra ja å slipa å grunda motorrummet. Nu då så va de dax att ta tag i golvet på bilen. Fanns ju så klart rost där med. Men när ja börja knacka i de så visade de sig att de va väldigt mycket där. Blev bra less på de då. Orka laga så mycket. Men då av en ren slump så sprang ja över en annan sierra. Kollade hur de var med rosten under på den å den va BETYDLIGT mycket bättre än min. De va ju bara å byta kaross. Lite färg också sen så blir de bra. ur med orginalmotorn å i med 5an. oljebehållare till kopplingen. kyl och intercooler har även hittat dit. Bygger om 850 härvan å löder in en "box till boxen" för att köra med sep tändspolar istället för fördelarlock. Det är i nuläget. Ska förhoppningsvis starta den nu i långledigheten. _________________ Tim Johansson |
Kul med blandade delar. Märkestrogenhet e bara fånigt om det finns bättre/billigare lösningar. Nå återstår bara att se hur länge M90:ns 3:a håller då. Ser fram mot fortsättningen.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
hehe ja precis..
Nä jag bojkotta faktiskt M90 lådan. Skaffade fram en zf istället. För att köra med M90 lådan så va de så jäval mycket som behövde byggas om om man ville ha kvar vissa funktioner. Så ja tog en zf istället. _________________ Tim Johansson |
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
Då har man provstartat då.
Startförsök 1: Bränsleläck. Men de va snabbt fixat. Startförsök 2: ingen gnista. Kom på de att de är ju en fördel om man har jord till tändspolarna. så de va ju bara å skruva dit. Startförsök 3: Fortfarande ingen gnista. Mätte vid relät till tändspolarna. Dom har ström innan man slår på startläget. Men när man vred på starten så försvann strömmen till spolarna. kopplade om så dom fick strömmen på startläget. startförsök 4: http://www.garaget.org/video/105933 _________________ Tim Johansson |
Mysigt!
Irra nu inte bort dig på en massa bling-bling utan se till att få bilen körbar och bete sig bra innan du lägger energi på puts. Puts får inte bilen att gå fortare. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
Våra race- och banåkarbilar Ford sierra T5 91a...provstartad... | 3603 besök totalt |