Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1000cc-Cupen
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (67235 totalt)
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Var kan man hitta närmare info om den? Det fanns ju lite info på classicsaabracing.com men inga regler osv av vad jag kunde hitta. Verkar vara kul!

_________________
911SC -82
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Hupp! Det fanns visst ganska bra info på classicsaabracing.com... Kollade visst för dåligt. Sorry...

_________________
911SC -82
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Såg att min pappa är med på den sidan! bilen rullade sista tävlingen på mantorp, men har nu fått nytt tak o ny lack

http://www.classicsaabracing.com/knut10.htm

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



RHK bör också kunna förse dig med en del info. "Klotterplanket" brukar vara ganska aktivt.
www.rhkswe.org
Det är ruskigt coolt att höra racetrimmade Saab och DKW yla förbi på banan....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej!

Kul att 1000 cc Cupen diskuteras på Rejsa.nu!
Tänkte, som en av initiativtagarna, försöka ge lite info om Cupen.

Bakgrund:
1000cc Cupen kom till som ett initiativ för att stimulera intresset för att tävla med de mindre standarbilarna från 60-talet i historisk racing, som annars lätt kom i skuggan av t.ex. Lotus Cortinor och Mustanger i bland annat HTCC. Vi såg att trenden gick mot allt mera fokus på de häftigare och däremd rejält dyrare historiska standardbilarna. Det tycke vi som körde "småbilar" var synd, helst eftersom flera av småbilsåkarna tröttnade och lät sina, mot de större bilarna, chanslösa småkubikare stå kvar i garagen.
Samtidigt minskade startfälten överlag i historisk standardvagnsracing , mycket beroende på att de mindre bilarna försvann.
För att vända den trenden startade vi 1000cc Cupen, dels för att locka tillbaka de ekipage som fanns till banorna, men framför allt för att få flera att upptäcka att historisk racing också kan vara en utmärkt form av okomplicerad och billig klubbracing.

Idag:
Har vi kört Cupen ett antal säsonger och deltagarantalet har stadigt växt från år till år. 2003 var vi runt 15 ekipage i klassen (som oftast tävlar i samma heat som de större bilarna) Vi utgör numera ofta drygt hälften av startfältet i RHK:s heat "Standard -65" Vilket givetvis är sporrande!
1000 cc Cupen har också blivit ett populrt inslag hos arrangörer och publiken, viklket vi gärna vill tro beror på bilarnas lite annorlunda profil och "charmfaktor" Inte minst vi som kör ylande 2-taktare brukar få svara på många frågor om våra bilar från publik och besökare.
Höjdpunkten under förra säsongen, var vårt finalheat på Mantorp, där vi för första gången fick ställa upp 15 ekipage på griden i ett eget heat. Det var nog inte bara vi bakom ratten som tyckte detta var årets höjdpunkt. Kommentarer från flaggvakter och övriga funktionärer värmde oss mycket!
Vill också påstå att sammanhållningen och stämingen mellan förarna i klassen är av de bästa jag upplevt i racing (som jag hållit på med sedan 70-talet)

Framtiden:
Ser med andra ord ganska ljus ut för 1000cc Cupen, allt fler bilar är på gång in i klassen. Inför 2004 tror vi på 3-5 nya ekipage i klassen under året.
Vi kommer att köra 5 race i cupen 2004. (finalen blir en dubbeltävling) Upplägget presenteras i detalj på vårt infomöte hos vår klassponsor Saab Car Museum i Trollhättan i mars.
På sikt blir vi förhoppningsvisir så många ekipage i klassen att vi får ett permanent eget heat.
För detta behöver vi nog vara 20-25 bilar stadigvarande. Så nya intresserade förare är varmt välkommna!

Regler:
Eftersom vi kör inom ramen för RHK, så följer vi självklart FIA:s historiska reglemente appendix K till punkt och pricka. Det innebär i sammanfattning att våra bilar är modifierade enligt dåtidens gr 2 reglemente och körs på tidstypiska enhetsdäck (Dunlop Racing) I stort sett är enda undantaget från 60-talet, att vi idag självklart använder modern säkerhtsutrusnting, i form av bur, stolar och bälten, liksom att vår personliga säkerhetsutrustning är densamma som för "modern racing".

1000cc Cupen körs i två "kategorier". Dels Kat E för bilar t.o.m 1961 och dels Kat F för bilar mellan 1962 och 1965. Den sistnämna kategorin har hittills varit den mest populära, men de äldre bilarna upp till 1961 är på rejäl frammarch, inte minst beroende på att det finns ett antal trevliga biltyper där, som är relativt enkla att få ut på racerbanan.

Den som vill läsa mer om vårt reglemente kan knappa sig in på www.sbf.se, gå vidare till "regler" och leta reda på appendix K under tekniska reglementen.

Lämpliga biltyper:
Den dominerande bilmodellen är, precis som när klassen kördes på 60-talet, Saab 96, både "standard" och Sport/Monte Carlo. DKW F12 är också en ganska vanlig bil. Mest två-taktare alltså, kanske delvis beroende på att två-taktsmotorn, är ett tacksamt trimningsobjekt, även för oss hobbyskruvare.
Men bland alla två-taktare finns det riktigt vassa 4-taktare som Fiat Abarth och NSU TT.
En listning av möjliga bilar skulle kunna se ut så här:

Kat E upp till 1961
Saab 92
Saab 93 (inkl 750 GT)
Saab 96
DKW AU 1000
DKW Junior
Austin A35
Austin A40 Futura
Morris Minor
BMW 700

Kat F 1962-1965
Saab 96 (inkl Sport/Monte Carlo)
DKW AU 1000
DKW F12
Fiat 850 S
Fiat Abarth 850 TC, 1000 Corsa mfl)
NSU TT
Opel Kadett
Simca 1000

Fler bilar finns givetvis, men dessa kom jag på spontant.

Den som vill veta mera om 1000cc Cupen får gärna höra av sig på e-mail bo.lindman@swedeteammotor.com


Mvh Bosse Lindman

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Håller med föregående talare.. kul med lite historisk racing här..
Några fler här som håller på med "gammelbilar", kanske någon från RHK?


//Daniel

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Tackar för ett mycket bra svar Bosse!

Man blir ju riktigt sugen på att börja. Det är knappast aktuellt med att köra nånting 2004 men är det OK att bara köra nåt enstaka race utifallatt man skulle få nåt ryck?
Det finns förresten inga planer på att flytta fram årsmodellgränsen till t ex 1970 då utbudet av bevarade bilar blir lite större (tänkte främst på Fiat 850 Sport Coupé som kom våren 1965 vilket blir lite tajt...).

edit: fixade lite tangentbordshalkningar...[/i]

_________________
911SC -82
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Nån som har lust att lägga ut lite bilder på bilar som kan vara med? Vore kul o se, har typ bara sett Saab 96, Fiat Abarth och DKW Juniorn...

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej igen!

Tack själv Jonas, några svar på dina frågor:
Jo det går utmärkt att bara köra någon enstaka tävling om man vill.
Flera av de som kör historisk racing, brukar ibland nöja sig med ett 1-2 race per år.
Jobb, familj, hus och allt vad det är kan ju "komma emellan".
Har man en historisk racerbil känner man ju sig inte lika pressad att köra med bilen medan den är modern och konkurrenskraftig. Så vill man ha en bil som "räcker länge" och dessutom inte tappar i värde, så finsn det ju flera poänger med t.ex. 1000cc Cupen.
Min egen Saab 96:a har gått som racerbil varje år sedan 1990, vissa år kanske bara 1-2 race, men så ofta som tid och plånbok tillåtit så har det blivit minst 4-6 race per år.

om årsmodellgränser:
Eftersom FIA Appendix K reglerar årsmodellerna inom vissa perioder, så har vi valt att följa dem.
Därför finns i dagsläget inga planer på att utöka 1000cc cupen med nyare bilar.
Fast det innebär inte att man inte kan åka med en nyare småbil. Det går alldeles utmärkt i Std-N klassen som omfattar 1966 till 1976. Kruxet är att det reglementet är mycket friare, med möjligheter till slicks, mera trimning etc, så det skiljer en del, därav gränsen vid 1965.
(kul du nämner Fiat 850 SportCoupe, har tänkt mycket på den som lämplig historic racer, hade en sådan, f.d. dansk grusbanebil, med Abarth-motor slutet av 70-talet och tänkte åka SSK med den men Lumpen kom emellan...)

Blir nyfiken på vad du, Jonas har för något spännande i garaget?

om bilder på olika bilar:
En bra idé, tyvärr är jag ingen fena på vare sig internet och bildhantering eller att leta bilder på nätet.
Så jag får nog passa på den idén, men någon annan kanske kan bidra?
Några tips på kul länkar med historiska standardbilar kan jag ändå ge:

etcc-history.it4us.nl en kanonsajt med både bilder, tekniska data och staistik

www.youngtimer.de Lite nyare än 1000cc Cupen, men ändå riktiga klassiker!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hrmm.. Johan menar jag givetvis, trött så här på kvällen. Förlåt!

Mvh Bosse

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Hmmm, mitt garage är bedrövligt tomt för närvarande, har ju iofs inget garage heller....
Däremot funderar jag på att börja rejsa litegrann framöver, problemet är ju kostnaderna men 1000cc cupen verkar vara på lagom nivå.
Valet står väl mellan en gammal Saab eller en 850 Sport Coupé som ligger hyffsat lika i pris. Det fina med Fiaten är ju svansmotor, bakhjulsdrift och en tjänstevikt på 750kg, lite som en Smart Roadster...

Förresten, är det till och med 1965 som gäller? I så fall går det ju att köra Fiat Coupé som kom våren -65 (om man nu skulle hitta nån...)

Vad bör man räkna med för budget för att köra en säsong 1000cc cupen med t ex en Saab 96?

_________________
911SC -82
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Ene skrev:

Några fler här som håller på med "gammelbilar", kanske någon från RHK?

Håller på att renovera en RPB Formel Vee från 1970 och har fortfarande inte gett upp hoppet om att stå på startplattan i år (varför tar det alltid längre tid än vad man tror från början.... ). Att det blev historisk beror på att det ger mkt racing för en förhållandevis rimlig peng...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Ene skrev:
Håller med föregående talare.. kul med lite historisk racing här..
Några fler här som håller på med "gammelbilar", kanske någon från RHK?


//Daniel


Jag har "syndat" lite i DKW F12-65 och ganska mycket i Saab 96-61 i RHK, förr om åren
Som att köra hyrkart ungefär, jämna bilar och tät racing.
Jag var nere och tittade på RHK finalen i höstas och såg Bosse L in action, kul att se hur fort man kan köra med en saab 96a, mkt imponerande

Racing behöver inte vara roligare för att det går fort på raksträckorna

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Andreas, när gör du comeback hos oss?
Du blir väl giftig efter all Porsche-träning!

Johan, budgete när ju alltid vanskligt men räkna med:
1500:- i startavgift/tävling
Resor beror var i landet man utgår ifrån jag åker ca 300 mil /säsong med saaben på släp säg 2000-4000:-
boende: allt från tält 0 kr till hotell 1500:-/natt
Mat som hemma eller på krogen
500: -El i depån (kan va bra att ha i bland)
Bensin o olja racebil 400-700/helg
Däck ca 7000:- /säsong (går nog att åka 1,5 säsonger på en omgång med Saaben)
m.m.
För mig brukar totalen stanna på 30-50 tkr allt inräknat per år, vilket måste anses billigt i racing?

Saab 96 eller Fiat 850 Coupe. Den sistnämnda vore ju enormt kul att få se på banan. (är osäker om den verkligen han bli FIA-klsasad redan 1965 .Kolla med RHK eller SBF först!
850 S (den med lilla motorluckan) går däremot en i dansk historic racing.

Ssom alltid är det en större utmaning och mera jobb med en uddabil som Fiaten. Skitkul, men räkna med mer tid och pengar innan du står på startlinjen.
Saaben är nog neklare och kanskel ite iblligare att få ut på banan, rätt mycket erfarenhet och kunskap att hämta från oss som kör, gör att vissa dyra misstag lättare kan undvikas.
Saaben har nog mera potetial resultatmässigt än Fiaten (om det inte är en Abarth)

Nej nu måste jag göra klart jobbet, så jag kan åka till Sv rallyt med hedern i behåll!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Det verkar ju vara en hyffsat överkomlig kostnad men vi får väl se vad som händer. Måste skaffa en bil först... Det rimligaste är väl en 96:a, eller 93:a för den delen men det är nåt visst med svansmotor ändå.

Fortsättning följer...

_________________
911SC -82
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bilden på startsidan just nu borde falla på läppen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Absolut!

edit: den gråa alltså....

_________________
911SC -82
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Johan Söderberg skrev:
edit: den gråa alltså....
med rutigt tak :woot:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hemma igen från Svenska rallyt.
Visst är det en mäktig syn att se WRC bilarna fara fram på sträckorna, men nog tusan var det häftigare med Escort BDA, Rallye Kadett och Saab V4 när man var yngre.
Den mest positiva upplvelsen av WRC bilarna, är att ljudet på tomgång inte så litet påminner om en trimmad två-takts Saab, dock har WRC-åken en klart segare varvtalsrespons.
Men det blir nog så med massa kamaxlar och ventiler, som tynger ned och ska tvingas runt i maskin

Det var en klart läcker sajt som Lennart Mäkinen hittat! Den tackar vi speciellt för!
B.l.a. en massa läckra Fiat. Undrar om alla med 850-kaross är äkta Abarths eller "bara" replikor?
Håller helt med om att den grå är klart läckrast!

I Frankrike kör man också en historisk 1000cc Cup, kallas "Mille 1000" (tror jag)
Där verkar man inte ta lika hårt på FIA App-K som vi, men det är en härlig blanding av småbilar, en del med lite större motorer än 1000cc (ca 1300cc verkar vara gränsen där...)

Fråga till Johan Söderberg:
Är du mannen bakom det trevliga Le Mans sajten?
I så fall skulle jag gärna vilja ha en dirketkontakt med dig!

Avslutningsvis känns det läge för att lansera vår 1000cc Cup förares älsklingsdevis:

"No real racingdriver needs more than 1000ccc"

(engleska gentlemen i stora GT-bilar har en annan tolkning, men den är alltså felaktig!)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153


Trådstartare
Bosse L skrev:
Fråga till Johan Söderberg:
Är du mannen bakom det trevliga Le Mans sajten?
I så fall skulle jag gärna vilja ha en dirketkontakt med dig!


Jajamensan! om det är N138.COM du menar alltså... Du har fått ett PM med mailadress och telefonnummer.

_________________
911SC -82
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Bilar för 1000cc Cupen

Hej historics!

Mycke job och lite racing jusst nu, men idag fick jag ett trevligt tips på lämplig bil för 1000cc.
En Renault R8 (Major?) som lär vara i bra skick som objekt för hsitorisk racing.
Bör kunna bli en trevlig vagn, då kunskaperna från R8Gordini delvis måste kunna gå att dra nytta av, även om de homologerade bitarna troligtvis inte är lika spännande.
Tror att den bilen är minst lika vettig att bygga på som en Fiat 850 (även om jag är lite fantast på Fian)
om någon är seriöst intresserad, så förmdelar jag gärna kontakten- (och nej jag vet itne priset, men eftersom det inte är en två-taktare, så måste man väl få rabatt pga uteblivet sound???)

Till kommande helg ska vi sätta oss och se över möjligheterna att köra en nordisk serie 2005.
Liten tjuvstart på prov kan det bli redan i år.

Fast för min egen del blir det nog bara ett enda race bakom ratten på en historisk racer i år, men det rejset kompenserar en del i så fall....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
1000cc-Cupen
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (67235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande