Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 156, 157, 158 >> 267 besök senaste veckan (651160 totalt) |
Touché.. ..jo familjen är lätt mutad som kompensation för Ringen resan. Vad gör man inte för att stilla samvetet _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Tog en provtur med bilen idag.
Körde min "teststräcka", vågade trycka på lite mer i kurvorna, känns som att dom nya stötdämparna kommer att göra stor skillnad. Mätte höjderna på bilen när jag kom hem, har höjt bilen bak, har nu 62.5 cm runt om, det diffar som mest 2mm runt om vilket känns ok. Det saknas bara en hjulinställning, har bokat tid för det på torsdag. Hoppas nu på att vädret blir ok för PCSR banmöte på söndag och att grejjorna håller. 5 dagar till första banmöte och 7 dagar till avfärd mot Ringen. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Tog ett snack med Goran om det här och bestämde mig för att lämna tillbaka BKR6EK stiften och byter dom nu mot B8EGV stift, betydligt hårdare stift vilket känns bättre. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Så det blev B8EGV ändå? Jag har som sagt haft väldigt bra erfarenheter av dessa i min 930 3.3 81' motor...i alla fall om man inte fiskör.
Micro kan ta in dessa stift betydligt billigare än Mekonomen. Då kan du skryta att du köper dina Porschedelar på Micro Berätta gärna hur det gick! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Hej
Lite sent kanske, men jag blev rekomenderad B 8 EVX av NGK. Den har platina i mittelektroden istället för guld-palladium som sitter i EGV. Spelar säkert inge större roll, jag har också kört med EGV utan några problem. _________________ Henrik |
||||||||
Jag vågar inte byta till dom nya tändstift nu, det får bli när jag kommer tillbaka från Ringen.
Tillräckligt många potentiella felkällor som det är, men jag tror att stiften jag hade köpt i första läget var för mjuka. Lämnade in bilen på NB Gummi i morse och fick tillbaka bilen i eftermiddags. Lite spännande var det att läsa "före" inställningarna, jag hade 0.5 respektive 0.6 grader toe-out fram, intressant att det inte var något problem att köra med det. Visade sig att nu när bilen var lägre och kanske beroende på camber plattorna så gick det att trolla fram -2.5 grader bak vilket var en positiv överraskning. Det som inte var så kull var att det gick att plocka fram bra mycket mer camber där fram på vänster sida än vad det gick att få fram på höger sida. Det var lite förvånande, så höger fram fick bli styrande för resten av bilen. Bestämde mig också för att vrida på lite mer på vänster sida än höger sida. Så slutresultatet blev såhär: Fram: Camber Vänster -3.0 Camber Höger -2.8 Toe 0 Caster 4.2 Bak: Camber Vänster -2.5 Camber Höger -2.4 Toe 0.1 Har varit ut och kört en timme i kväll och tryckt på ganska ordentligt både på rakor och kurvor. Hade PC:n inkopplad och ska ta en titt på kurvorna senare i kväll. Det är för tidigt att säga något definitift mer än att bilen är betydligt mycket enklare att köra med dom nya stötdämparna. Det som framförallt är den stora skillnaden är att bilen kränger betydligt mycket mindre än tidigare, den ligger väldigt bra i kurvorna. Men det känns som att bilen är mer understyrd än tidigare, men det kan lika gärna vara fantasier det är inte för än jag kommer ut på Gelleråsen på söndag (om vädrets makter är med oss) som jag vet säkert. Vädret ser inte så lovande ut för söndag, det ska mycket till för att jag inte ska åka men risken finns helt klart för att jag måste ställa in. Prognosen säger "mulet och byar av snöblandat regn" _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Satt med solglasögonen i pannan några kilometer hemmifrån på väg till Gelleråsen när bilen fick ett kast i en svag kurva, det var väldigt mycket tankar som gick genom huvudet. Jag såg det branta men breda diket och hoppades att jag skulle kunna klara den stora stenen, var ingen tvekan om att det inte skulle funka, helt plötsligt fick jag lite grepp och fick sen parrera med nästan fulla rattutslag 4 gånger samtidigt som bilen tog upp hela vägen. Allt gick bra men det var väldigt väldigt nära. Dom här bilarna är ingen lek när det är halt, samtidigt så var det lättare att häva sladdar med nya stötdämparna, inte lika slängigt.
1 mil från Karlskoga så körde jag in i en snöstorm! Vädret var riktigt illa hela dagen, allt från snö till regn, i princip inget uppehåll under hela dagen. Det blev väldigt lite körning för min del, hade lite oflyt med flaggvaktsschemat och när jag var ute så blev det avkörningar. Körde extremt försiktigt och hann aldrig få upp farten. Har lånat bilden från Gelleråsen Foto, hoppas att dom inte misstycker _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Hej fredrik Trösen är ej ombygg än men dom ska asfaltera efter påsk, det är ju kärle i backen fortfarande:bang2: _________________ Anders Calmegård |
||||||||
Nu är allt packat, det är en rullande Porsche verkstad som kan tas ner till Ringen.
Håll tummarna för bra väder till helgen, ser inte så lovande ut, men mycket talar väl (vågar inte tro något) för att det är bättre väder än på Gelleråsen i alla fall _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Aha . Tack Anders . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||
Miniuppdatering från Ringen (vi hittade ett WLAN på hotellet).
Var riktigt blött när vi kom fram på torsdag eftermiddag, det blev bara ett varv. Körde 20-25 varv igår fredag, bilen går väldigt bra, stor skillnad med dom nya stötdämparna. Fick problem med att turbotrycket gick upp för mycket, visade sig att det hänt något med packningen som jag bytte tidigare. Plockade loss wastegaten och drog åt bultarna som trycker ihop packningen, det fungerade i alla fall resten av gårddagen. Ska ta med mig kamera till banan idag och ta lite bilder, ska se om jag kan lägga upp något i kväll. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Första "not speed limit" skylten Mycket långtradare på vägen ner, drog ner tempot rejält. Två glada resenärer som gjort sina första varv för säsongen på Ringen och lider av akut hjälmfrilla. Vill ha den här bilen... På fredagen började köerna. Tricket var att stanna ute på banan och bara lämna området för att tanka Just nu sitter vi på hotellrummet och väntar på att dimman ska lätta. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Fredrik för sjutton, du skulle kommit och snacka!
Vilka dagar det här har varit! Martin och jag är helt lyriska, jollrar och fnittrar över hur otroligt kul det här är. Det går ruggigt fort nu, hoppar och far men det känns samtidigt väldigt säkert. Det har blivit 61 varv såhär långt, totalt 126 innanför västen, om vädret tillåter blir det några varv i morgon innan vi åker mot Kiel 10.00. Dags att gå och käka och babbla ur sig alla upplevelser, ses _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
[quote="Staffan Bergholm"]Fredrik för sjutton, du skulle kommit och snacka!
Blev aldrig tillfälle. Du var mest på banan, men jag pratade med Martin en lång stund och lämnade lunchen precis när ni kom. Nån måste ju jobba Visst är det ett paradis? Låter som du har drabbats av viruset. Kör försiktigt hem. Hälsa de andra att jag börjat leta garageplatser i närheten av Hahns flygplats. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
[quote="Qvisfr"]
Jepp, hörde att ni hade kontakt! Är också intresserad av garageplats vid Hahn! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Hemma från en helt otrolig Ringen resa.
Här kommer lite mer bilder, ska senare i veckan skriva lite om hur det har gått, i alla fall så är både jag och bilen hela, men inte så rena... Ett bevis på att bromsbeläggen fick pisk i 70 varv.... ...och skivorna för den delen också, ska inte behöva bli såhär, det blir för varmt att köra 5 var på raken. Efter 250 mil på motorväg och 140 mil på Ringen behöver bilen tvättas! Lite bilder från banan: Ställde bilen på en leråker vid Brünchen en regnig söndag förmiddag, kunde inte hålla mig från att dokumentera den skitiga bilen (framgår inte riktigt på bilden). Började med att tvätta bilen när jag kom hem, ska byta motorolja och gå igenom och se vad som behöver bytas, skivorna fram är klara kandidater _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 156, 157, 158 >> 267 besök senaste veckan (651160 totalt) |