Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 156, 157, 158   >>
267 besök senaste veckan (651160 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobbe... skrev:
Hur mycket tid har du haft for familjen sista tiden egentligen(ar i norge nu, darav bristen pa prickar och ringar)Det kanns som att all tid har tillbringats i garaget, och strax ska du ha en grabbvecka i tyskland! Lyllo dig med en san forstaende fru\sambo...
Seriost, vad har du mutat henne med? En resa till karibien?


Touché..

..jo familjen är lätt mutad som kompensation för Ringen resan.
Vad gör man inte för att stilla samvetet

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tog en provtur med bilen idag.
Körde min "teststräcka", vågade trycka på lite mer i kurvorna, känns som att dom nya stötdämparna kommer att göra stor skillnad.

Mätte höjderna på bilen när jag kom hem, har höjt bilen bak, har nu 62.5 cm runt om, det diffar som mest 2mm runt om vilket känns ok.

Det saknas bara en hjulinställning, har bokat tid för det på torsdag.
Hoppas nu på att vädret blir ok för PCSR banmöte på söndag och att grejjorna håller.

5 dagar till första banmöte och 7 dagar till avfärd mot Ringen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Uppdatering:
Köpte idag nya tändstift, ska se om jag hinner att montera dom innan det är dags för avfärd.
Ska nu börja planera lördagens hjulinställning, ska bli riktigt spännande.


Vilka stift blev det?

Egentligen är det bara NGK B8EGV som gäller och dessa är bra mycket billigare att köpa på Micro än Mekonomen.


NGK BKR6EK, har du någon erfarenhet av dom ?


Har aldrig använt dom men det låter lite väl varmt. BK betyder 16mm hex, R avstörd a stift, 6 ganska varmt, E 19mm gänglängd och K en såndär bling-bling stift med värdelösa vingar. Även NGK själva rekomenderar BPR6EGP för just din bil (1991 Turbo) och inte BKR6EK.

Själv rekomenderar jag B8EGV om man kör hårt och laddar extra. Visst är det racestift som kostar en slant extra men jag har aldrig haft problem med dom i en i stort sätt likadan motor (laddade 1.1 bar).

Men visst, nu har du redan investerat i "bevingade" stift och det kanske funkar så kör på det du har. Plocka ut en av dom efter några varv på bana och kika för säkerhets skull.

Mvh,


Tog ett snack med Goran om det här och bestämde mig för att lämna tillbaka BKR6EK stiften och byter dom nu mot B8EGV stift, betydligt hårdare stift vilket känns bättre.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Så det blev B8EGV ändå? Jag har som sagt haft väldigt bra erfarenheter av dessa i min 930 3.3 81' motor...i alla fall om man inte fiskör.

Micro kan ta in dessa stift betydligt billigare än Mekonomen. Då kan du skryta att du köper dina Porschedelar på Micro

Berätta gärna hur det gick!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Hej
Lite sent kanske, men jag blev rekomenderad B 8 EVX av NGK. Den har platina i mittelektroden istället för guld-palladium som sitter i EGV. Spelar säkert inge större roll, jag har också kört med EGV utan några problem.

_________________
Henrik
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jag vågar inte byta till dom nya tändstift nu, det får bli när jag kommer tillbaka från Ringen.
Tillräckligt många potentiella felkällor som det är, men jag tror att stiften jag hade köpt i första läget var för mjuka.

Lämnade in bilen på NB Gummi i morse och fick tillbaka bilen i eftermiddags.
Lite spännande var det att läsa "före" inställningarna, jag hade 0.5 respektive 0.6 grader toe-out fram, intressant att det inte var något problem att köra med det.

Visade sig att nu när bilen var lägre och kanske beroende på camber plattorna så gick det att trolla fram -2.5 grader bak vilket var en positiv överraskning. Det som inte var så kull var att det gick att plocka fram bra mycket mer camber där fram på vänster sida än vad det gick att få fram på höger sida. Det var lite förvånande, så höger fram fick bli styrande för resten av bilen. Bestämde mig också för att vrida på lite mer på vänster sida än höger sida.
Så slutresultatet blev såhär:

Fram:
Camber Vänster -3.0
Camber Höger -2.8
Toe 0
Caster 4.2

Bak:
Camber Vänster -2.5
Camber Höger -2.4
Toe 0.1

Har varit ut och kört en timme i kväll och tryckt på ganska ordentligt både på rakor och kurvor.
Hade PC:n inkopplad och ska ta en titt på kurvorna senare i kväll.

Det är för tidigt att säga något definitift mer än att bilen är betydligt mycket enklare att köra med dom nya stötdämparna. Det som framförallt är den stora skillnaden är att bilen kränger betydligt mycket mindre än tidigare, den ligger väldigt bra i kurvorna. Men det känns som att bilen är mer understyrd än tidigare, men det kan lika gärna vara fantasier det är inte för än jag kommer ut på Gelleråsen på söndag (om vädrets makter är med oss) som jag vet säkert.

Vädret ser inte så lovande ut för söndag, det ska mycket till för att jag inte ska åka men risken finns helt klart för att jag måste ställa in. Prognosen säger "mulet och byar av snöblandat regn" thumbs down

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Satt med solglasögonen i pannan några kilometer hemmifrån på väg till Gelleråsen när bilen fick ett kast i en svag kurva, det var väldigt mycket tankar som gick genom huvudet. Jag såg det branta men breda diket och hoppades att jag skulle kunna klara den stora stenen, var ingen tvekan om att det inte skulle funka, helt plötsligt fick jag lite grepp och fick sen parrera med nästan fulla rattutslag 4 gånger samtidigt som bilen tog upp hela vägen. Allt gick bra men det var väldigt väldigt nära. Dom här bilarna är ingen lek när det är halt, samtidigt så var det lättare att häva sladdar med nya stötdämparna, inte lika slängigt.

1 mil från Karlskoga så körde jag in i en snöstorm!
Vädret var riktigt illa hela dagen, allt från snö till regn, i princip inget uppehåll under hela dagen.
Det blev väldigt lite körning för min del, hade lite oflyt med flaggvaktsschemat och när jag var ute så blev det avkörningar. Körde extremt försiktigt och hann aldrig få upp farten.


Har lånat bilden från Gelleråsen Foto, hoppas att dom inte misstycker

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ser halv kul ut det där . Jaja säsongen är i gång i alla fall .
Hur var Trösen nu då? Jag tor jag har tjatat på alla forum men inte fått nått svar .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders.C
strängnäs
Här sen Jun 2004
Inlägg: 33



Fredrik C skrev:
Ser halv kul ut det där . Jaja säsongen är i gång i alla fall .
Hur var Trösen nu då? Jag tor jag har tjatat på alla forum men inte fått nått svar .


Hej fredrik
Trösen är ej ombygg än men dom ska asfaltera efter påsk, det är ju kärle i backen fortfarande:bang2:

_________________
Anders Calmegård
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Nu är allt packat, det är en rullande Porsche verkstad som kan tas ner till Ringen.
Håll tummarna för bra väder till helgen, ser inte så lovande ut, men mycket talar väl (vågar inte tro något) för att det är bättre väder än på Gelleråsen i alla fall

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Anders.C skrev:
Fredrik C skrev:
Ser halv kul ut det där . Jaja säsongen är i gång i alla fall .
Hur var Trösen nu då? Jag tor jag har tjatat på alla forum men inte fått nått svar .


Hej fredrik
Trösen är ej ombygg än men dom ska asfaltera efter påsk, det är ju kärle i backen fortfarande:bang2:


Aha . Tack Anders .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Miniuppdatering från Ringen (vi hittade ett WLAN på hotellet).
Var riktigt blött när vi kom fram på torsdag eftermiddag, det blev bara ett varv.
Körde 20-25 varv igår fredag, bilen går väldigt bra, stor skillnad med dom nya stötdämparna.
Fick problem med att turbotrycket gick upp för mycket, visade sig att det hänt något med packningen som jag bytte tidigare. Plockade loss wastegaten och drog åt bultarna som trycker ihop packningen, det fungerade i alla fall resten av gårddagen.

Ska ta med mig kamera till banan idag och ta lite bilder, ska se om jag kan lägga upp något i kväll.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Första "not speed limit" skylten


Mycket långtradare på vägen ner, drog ner tempot rejält.


Två glada resenärer som gjort sina första varv för säsongen på Ringen och lider av akut hjälmfrilla.


Vill ha den här bilen...


På fredagen började köerna.


Tricket var att stanna ute på banan och bara lämna området för att tanka

















Just nu sitter vi på hotellrummet och väntar på att dimman ska lätta.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Coolt med WLAN, nu såg vi på webcammen att banan öppnat så nu åker vi


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



Lyckades pricka Staffan vid påfarten igår




Martin också


_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fångade dig på bild också, Staffan.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Fredrik för sjutton, du skulle kommit och snacka!

Vilka dagar det här har varit!
Martin och jag är helt lyriska, jollrar och fnittrar över hur otroligt kul det här är.
Det går ruggigt fort nu, hoppar och far men det känns samtidigt väldigt säkert.
Det har blivit 61 varv såhär långt, totalt 126 innanför västen, om vädret tillåter blir det några varv i morgon innan vi åker mot Kiel 10.00.
Dags att gå och käka och babbla ur sig alla upplevelser, ses

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



[quote="Staffan Bergholm"]Fredrik för sjutton, du skulle kommit och snacka!

Blev aldrig tillfälle. Du var mest på banan, men jag pratade med Martin en lång stund och lämnade lunchen precis när ni kom. Nån måste ju jobba

Visst är det ett paradis? Låter som du har drabbats av viruset.
Kör försiktigt hem. Hälsa de andra att jag börjat leta garageplatser i närheten av Hahns flygplats.


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
[quote="Qvisfr"]
Staffan Bergholm skrev:
Fredrik för sjutton, du skulle kommit och snacka!

Blev aldrig tillfälle. Du var mest på banan, men jag pratade med Martin en lång stund och lämnade lunchen precis när ni kom. Nån måste ju jobba

Visst är det ett paradis? Låter som du har drabbats av viruset.
Kör försiktigt hem. Hälsa de andra att jag börjat leta garageplatser i närheten av Hahns flygplats.



Jepp, hörde att ni hade kontakt!
Är också intresserad av garageplats vid Hahn!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hemma från en helt otrolig Ringen resa.
Här kommer lite mer bilder, ska senare i veckan skriva lite om hur det har gått, i alla fall så är både jag och bilen hela, men inte så rena...


Ett bevis på att bromsbeläggen fick pisk i 70 varv....


...och skivorna för den delen också, ska inte behöva bli såhär, det blir för varmt att köra 5 var på raken.



Efter 250 mil på motorväg och 140 mil på Ringen behöver bilen tvättas!

Lite bilder från banan:







Ställde bilen på en leråker vid Brünchen en regnig söndag förmiddag, kunde inte hålla mig från att dokumentera den skitiga bilen (framgår inte riktigt på bilden).


Började med att tvätta bilen när jag kom hem, ska byta motorolja och gå igenom och se vad som behöver bytas, skivorna fram är klara kandidater

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Grattis till en härlig helg! Hoppas att min banpremiär går lika bra!

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 156, 157, 158   >>
267 besök senaste veckan (651160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande