Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 156, 157, 158   >>
123 besök idag (651147 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



dum fråga, men är det inte din "engine carrier" du har på bilden?

förstärkningen är lätt att göra, det är bara att svetsa en bit plattjärn över skarven mellan själva carriern och rörbiten som bulten går igenom längs ut på varje sida, och sen måla svart. Men det är som du säger, vanliga 964an har en lite klenare modell än RS/turbo.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
dum fråga, men är det inte din "engine carrier" du har på bilden?

förstärkningen är lätt att göra, det är bara att svetsa en bit plattjärn över skarven mellan själva carriern och rörbiten som bulten går igenom längs ut på varje sida, och sen måla svart. Men det är som du säger, vanliga 964an har en lite klenare modell än RS/turbo.


Hallå Thomas
"Engine carrier" på bilden är från en jänkares 964 C2.
Jo tack hade funderat i att göra precis som du beskriver, det jänkarn gjort ser ut att vara lite "overkill".
Tror att det här ska få bli mitt första svetsningsjobb, någon som vet var man kan läsa en nybörjarkurs i svetsning ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



aha...men jag såg ingen "copyright" under bilden

en polare som köpte svets tror jag hittade en del bra info på ESABs hemsida.
Får du till det snyggt på din så kanske du kan få göra samma ska på min!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Fick nya Biltema katalogen igår och så att de säljer handböcker för olika typer av svetsning för 99 kr/st. Låter som ett fyndpris!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Uppdatering:

Bytte till 964 RS motorfästen men det visade sig att bultarna var för korta pga av att fästet ("engine carrier") på RS och turbo är olika. Läste i Adrian Streather's bok att den sällsynta 964 Turbo S hade sig hårda fästen och det stod en kommentar om att bultarna var 11.5 centimeter långa, om jag mätt rätt så betyder det att bultarna ska vara 1 cm längre, ska se om jag kan få tag på det.


Bild på nya fästen (och gamla).

Motorn kommer nu lite högre upp, hoppas inte det för med sig några nackdelar.
Tog och skakade min gamla motorfästen, lät som när man skakar en halvfull mjölkförpackning, hydraliken måste vara helt slut i dom.


Bild på nya motorfästen.

Sen gav jag mig på att byta växellådsfästet, hade jag vetat det jag vet nu så skulle jag aldrig gjort det.
Kan inte nog påpeka att det är inte är någon lek.
Fästet som är cirkulärt är kanske 10 cm i diameter och nästa lika brett, ser ut som en kraftig bussning.
Fick först såga i gummi runt mittenhylsan, tog några timmar.
Sen körde jag med roterande stålborste för att få bort så pass mycket gummi att jag kunde såga i manschetten, det tog ett par timmar.
Sen sågade jag i manschetten och slog med huggmejsel, det tog ytterligare ett par timmar.
Stoppade nya fästet i frysen medan jag jämnade till fästet i växellådan.
Det var ingen lek att få i det nya fästet, slutade med att jag fick slå hårt med hammare, kändes inte så bra men det var lite "löntagarfondsläge" (har vi baxat det såhär långt osv.).


Bild på växellådsfästet innan.


Bild på när gamla fästet är urtaget.

Belöningen kom när jag startade motorn, det är nu en riktigt härlig metallisk motorresonans i bilen

Har börjat plugga samtidigt som jag jobbar så det är inga problem med att fylla upp fritiden.
Tyvärr kan jag inte åka till Anderstorp i helgen som planerat, ska se om det kanske kan bli en resa till Gotland ring innan snön kommer. Får se fram emot en säsong 2007 med bilen parkerad på Ringen i stället.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



motorfästena gör som sagt skillnad...du kommer att märka det än mer på banan.

Impad/förvånad att du gav dig på bussningen till lådan med lådan kvar i bilen...men som du själv sa "om jag hade vetat..."

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



964 skrev:
motorfästena gör som sagt skillnad...du kommer att märka det än mer på banan.

Impad/förvånad att du gav dig på bussningen till lådan med lådan kvar i bilen...men som du själv sa "om jag hade vetat..."


Hur märker man skillnaden menar du ?

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



i och med att hela motorpaketet sitter stumt hjälper det till att styva upp hela chassiet vilket ger mindre flex och drivlinan rör sig inte på ett "eget sätt" som de mjukare fästena tillåter.

Det gör att bilen känns styvare och tajtare i bakvagnen och växlingar går lättare då du inte får några vridningar i drivlinan vid t ex uppväxling ut ur kurvor. Jag trodde att synkningen på 2an i min låda var dålig då det ibland skorrade i samband med upp/nedväxling när bilen låg i sväng på bana. Det försvann helt när jag bytte motorfästena.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jo jag har (eller förhoppningsvis hade) problem med framför allt 3:ans växel, skorrar när jag ska växla vid sidobelastning och det var inte mycket belastning som behövdes för att det skulle bli problem. Men så var mina fästen helt slut också.

Thomas, jo det här med växellådan var ingen lek.

Ska också säga att det inte går att använda standard 964 RS bultar till det bakre fästet, dom behöver vara 10mm längre.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har inte jobbat något med bilen på länge.
Igår monterade jag en täckplatta för hålet där stereon satt tidigare och passade på att göra ett fäste för mitt multiinstrument, blev riktigt snyggt.

Efter nyårshelgen så har jag fått mina nya grenrör, det kommer att vara betydligt kortare väg från motor till turbo så jag hoppas på betydligt snabbare laddtid vilket jag kommer att kunna logga och jämföra med tidigare data.

Det är nu dags att göra iordning bilen för en säsong på Ringen, ska parkera bilen där nere under 2007 för att helt fokusera på banan. Siktar på att åka ner till påsken eventuellt tidigare. Har en hel del delar som väntar på att installeras.

Har uppdaterat min todo med följande saker:
- Byta framdäck
- Beställa ny spoiler
- Byta bromskivor bak
- Installera fäste för videokamera
- Byta olja
- Ställa ventilerna
- Fixa läckande turboretur
- Byta grenrör

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 146



Trevligt att du har börjat skriva igen på din tråd..Har saknat det...

_________________
Johan Burman
Porsche 964 TURBO -92

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Burman skrev:
Trevligt att du har börjat skriva igen på din tråd..Har saknat det...


Jag säger det samma!!
Kul att du kommer ner till Ringen. Då lär vi ses en hel del. Har du garage?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
- Fixa läckande turboretur


Vad det den jag smetade kamelskit(svetsade) på????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Burman skrev:
Trevligt att du har börjat skriva igen på din tråd..Har saknat det...


Jag säger det samma!!
Kul att du kommer ner till Ringen. Då lär vi ses en hel del. Har du garage?


Tack det både värmer och peppar

Fredrik, jag har inget garage ännu har funderat på Ring Racing, ska börja kika på det här i mitten av januari. Tänkte jag skulle försöka få med mig flera personer på någon typ av upplägg.
Hur gjorde du ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
- Fixa läckande turboretur


Vad det den jag smetade kamelskit(svetsade) på????


Hej!
Ja det är på samma del men jag vet inte riktigt var det läcker, är inte säker på att det är själva svetsfogen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Känner på mig att det blir låga 8 min nästa säsong?????????

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det har blivit en fantastiskt fin bil av din Porsche, Staffan. Jag hittade den här tråden för några dagar sedan och den har tagit mig åtskilliga timmar att läsa igenom allt. Eftersom en vanlig biltidning konsumeras på knappt en kvart så var det med stort nöje jag har följt alla stegen. Jag är imponerad över att du klarat att både få isär och ihop allt. Och sedan ännu mer över att du rensat bilen på vikt.

Jag har dock en fråga som kanske är att svära i kyrkan. Men eftersom jag själv ska skaffa svansmotordrivet om inte så länge (40 årskrisen är en bra förklaring för allmänheten) så frågar jag ändå. Varför är det ett måste med borrade bromsskivor? om jag förstår rätt så har slitsade skivor en högre hållbarhet för termiska växlingar utan att bilda sprickor. Det verkar som att allas skivor spricker till höger och vänster och ändå fortsätter alla köpa Porsche original. Är det lika mycket problem om man bara kör slitsat?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



PeOR skrev:
Varför är det ett måste med borrade bromsskivor? om jag förstår rätt så har slitsade skivor en högre hållbarhet för termiska växlingar utan att bilda sprickor. Det verkar som att allas skivor spricker till höger och vänster och ändå fortsätter alla köpa Porsche original. Är det lika mycket problem om man bara kör slitsat?

Peo.


Jag har haft samma funderingar, måste jag erkänna. På min sitter det GT3 bromsar fram, och jag har inte hittat slitsade skivor till den, bara borrade. Kan man isf köpa homogena och lämna in nånstans för "slitsning"?

Gott Nytt År!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Klart man kan lämna in sina skivor för slitsing.
om jag känner slitsarn rätt så kan han skriva din autograf i bromskivorna om du vill.

En av dom kändaste är ju denna killen... www.rolleslitz.se
Han är nog rejsas Hov-slitsare om jag inte missminner mig.

Gott Nytt rejsår på er då da!


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 253



Byt till lösa skivor med alu bells istället dessa tillverkas av de flesta tillverkare i slitsat utförande. Dessutom är de flesta skivor anpassade för flytand montage dvs problem med värmeexpansion av skivan elimineras.

Kommer själv bygga om framskivorna på min 911 turbo enl. denna princip.

Staffan; Kul att se din tråd högt på sidan igen!!!
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Känner på mig att det blir låga 8 min nästa säsong?????????


Sitter med ett exotiskt tangentbord......
Hjalp, jag som lovat mig sjalv att inte borja ta nagra tider men man ar ju grymt sugen pa att "benchmarka" sig, funderar pa att kopa en videokamera som jag kan anvanda mitt "spionobjektiv" for att filma i smyg och titta pa senare, ar radd for att bli lite "carried away" det har med tidtagning.
Fredrik, du kanner inte att det ar nagra problem med att ta tider?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 156, 157, 158   >>
123 besök idag (651147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande