Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 156, 157, 158 >> 19 besök idag (650546 totalt) |
Tack Anders, jag har kört med med både låg, hög och mellan gain, det blir ingen skillnad i resultat, i alla fall inte som jag kan se, har dock inte loggat. Jag tvivlar på att en mjukare fjäder (eller ingen fjäder alls och bara BC) skulle göra mer än ytterst marginell skillnad, eller vad tror du? Wastegaten är ju fullt öppen och trycket fortsätter ändå att stiga på 2:ans och 3:ans växel, jag börjar känna mig ganska så fast övertygad om att problemet handlar om att grenrören inte är designade för att fungera utan mottryck efter turbon. Jag har en konstant email konversation med leverantören av grenrören. Han har inte kommit med några speciellt nya ideér dom senaste 3 dagarna, känns som att han försöker flytta fokus till andra saker, det är knepigt för honom med tanke på att jag har väldigt väldigt tydlig data att visa honom. Men jag har stort förtroende för honom, så vi får se. Har idag "biktat" mig och bett om syndernas förlåtelse av min sambo. Berättade om mina lackningsinvesteringar och att jag idag också beställde en 18mm RSR bakkrängningshämmare. Hon hade inga problem med det, borde känna mig lyckligt lottad men man kan inte låta bli att undra om hon har dåligt samvete för något.... I alla fall så hoppas jag att Mr. Levin lyckas vända ut och in på Porsche Motorsport så att jag hinner få krängarna innan jag åker, håll tummarna Kommer att plocka av krängarna fram för att se om jag kan borra ett nytt fäste så att jag får en högre fjäderkonstant (slänger mig med lite termer jag inte riktigt har koll på). _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Verkar konstigt, i USA (där jag antar att grenrören har sitt ursprung?) kör ju "alla" med raka rör.. Deras ljudnivåer på banorna jag varit på är ganska höga. Vill minnas att det var 104 dB gräns på Buttonwillow när jag var där.
_________________ Anders Hansson |
||||
om du ändå ska kapa varför inte kapa och göra om så WG sitter mer gynsamt, jag är också rätt säkert att en nya tialare skulle lösa ditt problem du har idag även med den dåliga WG plaseringen
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Staffan:
Fram: om man kan borra ett nya hål i krängarn borde det ge ca +11% Krängan har nu diamter 21mm Det fanns väll en 25mm också, eller?
Bak eller??? Hur mycket är det std??? om man kollar dina fjäderkonstnter fram 105N/mm och MR ca 0,94 ---> 92 på hjulet bak 140, MR=0,97 -->132 på hjulet. Ett ohyggligt höftskott är ca ca ca ca 92 på hjulet av krängarna fram och ca 66 bak Hela krängarn är då ca ca ca 46N/mm fram och 33N/mm bak. Som vi diskuterade i dag skull jag inte talla på bakkrängar utan fixa hårdre fram för att minska överstyringen, kan tom bil så du får understyring 25mm fram krängarn fram. Men TROR inte det. Ge mig lite mått på fram och bakkängarn så kan jag göra lite överslag. Fram vet jag att länken mellan krängare och infästing sitter i fjäderbenet. Men hur är det bak??? Var sitter länken där???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo, märkligt är det. Fick precis det här från leverantören Imagine Auto: Staffan, The only other option is to build a custom pipe or pull the baffle out of the tip. Stephen Han ser inga andra lösningar, case closed. Det som suger är att jag under flera år har följt debatten om dom här grenrören och att skenande turbotryck "is a problem in the past" pga av en större diameter på röret till wastegaten. Men det jag tycker mig ha visat är att det är ett designfel. okej, så är läget inget att deppa över, bilen går bättre än någonsin och låter som något som inte fick vara kvar i helvetet _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Jepp, jag har plockat av framkrängaren och tagit några bilder, kommer längre ner på sidan. Behöver få hjälp med den mentala delen innan jag sätter borren i framkrängaren. Den bakre krängaren som jag har beställt är på 18mm och justerbar, vet inte hur många steg. om det funkar på RSR bilarna och det är samma på Cup bilarna (och jag har ju Cup dämpare) så borde det rimligen duga åt mig resonerar jag. Ska ta bilder och mått på den bakre krängaren, tror att den är 20 eller 21mm. Men med tanke på beräkningarna tidigare idag så kommer bilen bli väldigt mycket mjukare bak vilket måste vara en fördel. Hade hellre satsat på framkrängaren först, men den var dubbelt så dyr. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Blir det vackrare än såhär? Thomas, är det såhär den ska sitta och fäster man "säkerhetsvajern" i huvbrickan? Såhär ser framkrängaren ut. Inte mycket att spela på här, men borde funka... Johan vad säger du, borra med 7mm märket som centrum? Vad var det du sa, borra med lågt varv (det är hårdare än "järnhårt" ) ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Följer tråden med spänning...
Angående borrning, gör precis som du säger-borra med lågt varvtal, gärna med smörj/kylmedel. Du har inte tillgång till pelarborrmaskin, det brukar vara guld när man ska borra på ytor som inte är plana samt att det är enklare att hålla varvtal och tryck på en konsant nivå-men visst, tålamod, ett ordentligt körnslag och ett bra borr funkar det med. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Tänkt dig en linje genom centrum på infästingen av krängarn i karrosen.
Dra en vinkelrät linje mot den till centrum på droplinken infästings hål i krängarn. Längden på sista linjen är havarmen för krängarn, vi kallar den R1 om du nu mäter samma mått fast till det nya tänkta hålet, vi kallar den R2 Hur lång är R1 och R2??? Måste kolla om det är värt mödan att borra nya hål. _________________ Johan Sjölinder |
||||
När du skriver "Tänkt dig en linje genom centrum på infästingen av krängarn i karrosen" menar du då i praktiken "mitten av krängningshämmaren" eller menar du till närmaste fäste (det finns två)? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Här kommer båda värdena:
om jag mäter till närmaste fäste: 23,3 respektive 22,4 om jag mäter till mitten av krängaren: 51,1 respektive 50,4 På den senare mätningen har jag ändå placerat hålet så att det ska bli så stor skillnad som möjligt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Hmm jag och skriva
Självklart är det 2st Tänkt dig en linje genom centrum på infästingingarna av krängarn i karrosen. Dra en vinkelrät linje mot den till centrum på droplinken infästings hål i krängarn. Längden på sista linjen är havarmen för krängarn, vi kallar den R1 om du nu mäter samma mått fast till det nya tänkta hålet, vi kallar den R2 Hur lång är R1 och R2???
b =infästingrna i karossen a=hål för dropplinkarna c=fiktiv punkt som ligger på linje-bb och linje ac är vinkelrät mot linje-bb Avståndet a-c är R1 och R2. Vart det mer begripligt nu???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
yes staffan, det är så sprinten ska sitta. Pinnbulten sätter du sedan bara med en mutter och bricka på varje sida av plåten i balken där du borrat hålet. Vajern fäster du i brickan på huven för den ska ju följa med huven. Det är ingen belastning alls på den eftersom syftet endast är att sprinten inte ska trilla ner på marken och försvinna under ett stressat depåstop!
Kärngarna: Porsche insåg att 964 blev klassiskt överstyrd vid hård körning även om den byggts för inital understyrning (vilket den också är). För att få mer traction på bana så bytte dock Porsche direkt ut båda kränghämmarna. Den bakre gjordes 3 mm smalare och ställbar i tre lägen, i syfte att få bilen att sätta sig mer och bättre utnyttja tyngden och drivet från motorn ut ur kurvorna. Fronten fick en 5 mm grövre krängare med 5 lägen för att motverka rull och se till att fronten får effekt av drivet bakifrån. Med en diffbroms gör detta att bilen upplevs som mer understyrd men med attack i körningen får man viss understyrning in kurvan, neutral sväng och en mjukare överstyrning ut ur kurvan vilket också är en effekt av att man kan kliva på gasen tidigare med en 911 jmf med de flesta andra bilar. jag bytte till den RS krängaren bak och kör den i mjukaste läget och det var stor skillnad. Bilen blev mycket mer körbar under sväng med ökande gaspådrag. Tror det är ett bra steg för dig oavsett hur du gör med fram.krängaren i första läget. Den får du väl sätta up på listan till Jul! _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Tack Magnus och Tobbe _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
d1=dimater krängare 1
R1=hävarm kränagre 1 d2=diamter krängre 2 R2=hävarm krängre 2 d2^4*R1^2/(d1^4*R2^2) Nu kan vi räkna ut förhållandet mellan olika krängre OM formen är likvärig, typ bockade på samma sätt. Std fram krängre d=21 R=183 Std bakkrängre d=21 R=???? Nu skulle det vara jä.... kul att se race(RS eller RSR eller vad fa... det heter ) krängrna har rör R. Fram d=25 R=??? (5x) allså 5 olika justerhål ger 5 st olika R Bak d=18 R=??? (3x) 3 olika R _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja helt klart värt att prova. Tack för "heads up", ska kolla att det passar. Håll tummarna för att det inte är härdat stål.. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Tack Thomas
Ska se om jag hinner med huven, vore fantastiskt kul! Bra förklaring och peppning när det gäller krängarna. Har funderat lite på hur bilen beter sig, och kommit fram till att bilen förmedlar en känsla av att den vill vrida sig (pivoterar) runt det yttre framhjulet genom hela kurvan, den här överstyrningskänslan är jobbig att köra med. Åkte med Christer Lantz runt Ringen förra året, hans bil känns mycket hårdare krängningsmässigt fram. Tex. vid Breidscheid (stavning) i vänstern innan Ex Mühle så kunde han köra mycket hårdare än mig i kurvan, hans bil kändes helt neutral genom kurvan när det släppte lite, min bil hade slängt ut baken om det hade börjat släppa. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 156, 157, 158 >> 19 besök idag (650546 totalt) |