Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 156, 157, 158 >> 136 besök idag (651160 totalt) |
Det är CIS och systemet har en luftmängdsmätare så den märket inte ökningen i densitet. När man trycker gasen i botten så bryr sig inte systemet om vad man har för lambdavärde. Ja Henrik jag tror faktiskt att det här är boven i dramat och det stämmer med att det var kallt förra året när jag mätte. Hoppas på ca 10 grader idag mitt på dagen, ska i så fall testa och se om det är någon skillnad. Jag tror vi har knäckt det här, håll tummarna! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Du har helt rätt (när man tänker efter lite....), men på något sätt ska den ge en mängd bränsle som förväntas ge en fet blandning. Har du höjt momentet på motorn räcker kanske inte den mängden till. Du skulle kunna testa med att blocker en del av luftflödet till laddluftkyaren (typ kylargardin).
_________________ Henrik |
||
Potentiell showstopper Har skrivit denna post på Rennlist: With 7 days left for my trip to Nürburgring I have a serious situation. When test driving today my oil pressure light lit up, I was waiting for my "soon out of gas" light to lit, so first I thought it was the one. It came on and off and I realized something was wrong. When I realized my oil pressure was 0 at idle I shut the engine down. In total denial I started the engine again, and saw that I had about 2 bar of oil pressure at 3K rpm or so. So I drow the car with a oil pressure at 2 bar (reving 3K) for a mile or so before I shut it down "for good" and towed the car home. Basically, I have 0 bar oil pressure at idle, at 3-4K have 2-3 bars (not sure). I believe my oil pressure has gone down a bit at idle soon after I changed my headers. My car runs great. My first thought was denial, my second thought was that I am toast. Now I am trying to understand what's wrong and have a little bit of hope. I have no oil leaks under my car. I checked the oil level, could see oil on the stick, added a litre and it looked like the oil level went up to half the stick (as expected). So I am pretty sure I have oil, at least in the tank. The header change included installing a new crank oil return line to the oil tank. I remember putting a piece of paper in the pipe connection at the crank, I don't see how I could have missed it, but perhaps it's in the system. Anyway, what could be wrong? This is my thoughts so far: 1. Can a oil pump "semi fail", giving just some oil pressure? 2. If oil couldn't make it to the crank from the oil tank I would think my intake box would be filled with oil? 3. If oil couldn't make it back to the tank I would think the oil tank level would be low? 4. Could the oil pressure gauge/sensor have had a failure And last, don't be afraid of giving me bad news, I need to understand where I am at ASAP. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Låter som om oljepumpens drivning slirar, därför driver den lite när du får upp varv men halkar bara runt på tomgång. Nu vet jag skam ock sido inte riktigt hur drivningen ser ut på din motor. Men det är antingen det eller så har oljan tunnats ut med bensin men då borde du lukta/dofta bensin i oljepåfyllningsröret.
Jag håller alla tummarna för att det går bra! /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
1. Ja, på "vanliga" pumpar med tryckreglering med kula och fjäder kan kulan/fjädern hänga sig med internt läckage som följd. Symptomen kan likna det du beskriver. Hur är Porschens system beskaffat beträffande regleringen?
4. Min gissning är isf givaren. Skaffa en mekanisk manometer med passande gänga och ersätt givaren temporärt och testa. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Tack Anders! Förväntar mig det värsta och hoppas på det bästa. För mig är oljepumpen väldigt enkel och framför allt något som är det sista som går sönder? Har aldrig hört talas om havererande oljepump på dom här bilarna. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Hej Tomas Jag vet inte hur den här bilen reglerar oljetryck, det vore intressant att veta. Ja, frågan är var jag ska börja och undersöka. Kanske är det att kolla mitt oljetryck, problemet är att komma åt givaren, som allt annat sitter den innanför en massa jox, men det är inte så att jag inte plockat ut grejjorna förr.... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
oljetrycksgivaren är ett hett tips.
Jag trodde jag skulle få en hjärtinfarkt en gång då oljelampan tändes på en helt ny ihoppsatt snurra Har du både oljetrycks-lampa och oljetrycks mätare??? (fattade riktig inte engelskan åvan) Annars har jag nog bara trista förslag sen. om någon lager har gett sig så får man för stora spel, det ger att oljetrycket sjunker duktigt. Japp, sen oljetrycksreduseringen är som tidare påpekas ett tips. Drivingen av oljepumpen skull jag nog inte tro på, känns som det är av eller påfunktion på den. Hmm är det torrsump på bilen???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Angående dålig access till givaren, finns det möjligen någon alternativ mätpunkt? Hittar du en blindplugg som du kan komma åt lättare är det en väg att gå.
Har du en sprängskiss på pumpen borde det synas om den har intern fjäder som jag beskriver. Du skriver att din varningslampa tändes också. Mäter man oljetrycket och styr lampan från samma givare eller har de separata givare? Är de separata är sannolikheten större att du verkligen har dåligt tryck... Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jag har en oljevarningslampa och en oljetrycksmätare, vet inte om det är två olika mätpunkter, skulle faktiskt tro det om jag känner Porsche rätt, vilket talar för att jag har ett lågt oljetryck (det är det jag tror). Inget snack om att det finns många trista prognoser på det här, men det är trots allt bara en bil, min sambo tyckte att om det var ett allvarligt fel på motorn kan man alltid köpa en ny, precis _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Ska passa på att tacka alla som hjälper till!!!
Utöver er som hjälper till här i kväll så ryckte Hans Åhlén ut och levererade en Porsche bärgningskrok på 10 minuter. Anders Frisk hade barnproblem upp över öronen men kunde ändå var support. Patrik Selestam satte sig i bilen från Haningen och var på väg för att hjälpa till. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
oj det här va tråkiga nyheter, då fpörstod jag varför du stod på en cyckel väg i täby då..
Jag tror inte på nån givare eller så tyvärr, men jag tror inte på att pumpen är boven heller.... Hmmmmmmmm _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Här verkar vara en bra början. om jag nu fattar rätt så har vi en tyckredusering och en säkerhetsventil. Går dessa att komma åt???? Finns det något oljeflödes chema??? Allså så man kan se oljan väg genom snurran. Sen börja med allt simpel, allså sånt som man INTE tror det kan vara. Jag har råkat ut alltför många gånger man rivit ALLT och sen konstaterat att det var mojen längst ut som det apsolut INTE kunnde vara som var paj Men låkt oljetryck gör mig ski... nojig och spåntant ser jag MÅNGA sköna tusingar ryka Jag håller tummarna att det är något simpelt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Sitter och läser verkstadsmanualen just nu (ser varför packboxen till servopumpen läcker, den behöver hamras in).
Med tanke på att jag nyligen bytt oljeröret för evakuering av olja från motorn så ligger det nära till hands att tro att lösningen på anledningen till problemet kan finnas där. Rickard, jo jag stod nog på cykelvägen i 20 minuter, vad är igentligen oddsen för att du ska åka förbi då (eller någon du känner) ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Såhär ser oljesystemet ut. Det som jag inte framgår av bilden (och boken) är att oljefiltret på turbon sitter i högtrycksdelen av systemet, vilket inte är fallet för sugmotor 964:an. Jepp, på bilden som Anders skickade så är A=Relief valve och B=Safety valve. Dom ska gå att komma åt tror jag. Det jag behöver nu är en plan, ett strukturerat sätt att angripa det här på. Har några böcker till att titta i för att förstå hur det funkar. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Vi porsche bröder håller kolla på varann.., djungel trumman går direkt du vet.....tänkte åka dit och fråga om du behövde hjälp men när min kompis åkte förbi igen var du borta _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Inga problem att komma åt dessa, var precis ute och okulärkontrollerade. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 156, 157, 158 >> 136 besök idag (651160 totalt) |