Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 156, 157, 158   >>
46 besök idag (651070 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Har hittat något mycket intressant, hade funderingar på att göra det här själv.
Gör det möjligt att justera kontrolltrycket på ett antal olika sätt.
Finessen med det här är att jag får mycket bättre koll på bränsleblandningen över hela varvtalsregistret.

Lite länkar:
http://members.cox.net/930wur/
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=297546
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=347113
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_warmup_reg/911_warmup_reg . . . .
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=292431

Här är säljpitchen:

"If you drive a Porsche 930 or 964 Turbo, you are probably well aware of the shortcomings of the Bosch K-Jetronic CIS fuel injection system. While in its day it may have been a relatively simple and robust fuel system, it has become quite antiquated by today's standards. In the quest for better drive-ability and more horsepower, many owners have upgraded their cars by adding aftermarket headers, larger turbochargers, more efficient intercoolers, increased boost, higher lift cams, ported intake manifolds, modified fuel distributors, and many more specialized pieces. But, without installing a stand-alone EFI system you are still stuck with the tune-ability issues of the CIS system.

An often overlooked component in the equation is the Warm Up Regulator (WUR). It might actually be more appropriate to think of the WUR as a control pressure regulator due to its never-ending role in the fuel delivery process. It does more than just regulate the warm-up stage, as it effects fuel delivery based upon manifold pressure (boost) as well. Most Turbos can benefit greatly from tuning the WUR to match the engine's modifications. This will allow the engine to achieve the performance and Air/Fuel Ratios (AFRs) desired.

My modifications allow all aspects of the WUR to be adjusted externally, without taking the unit apart. There are 4 basic adjustments offered by these modifications. They are:

Cold control pressure

Warm control pressure

Full load enrichment control pressure

Full load enrichment threshold

All of the adjustment features are manufactured from high quality stainless steel for longevity and resistance to corrosion. You will not find modified WURs of this quality available anywhere else, as I have spent many hours researching and developing the custom machined pieces that are the key to these modifications.



RPM CONTROLLED SOLENOID VALVE

RPM control of the enrichment circuit has been developed in an effort to eliminate the absurdly rich mid-range condition exhibited by modified CIS Turbos. This condition is particularly noticeable on cars that are running a modified fuel distributor, aftermarket turbocharger, short-tube headers, 0.9+ bar of boost, and the Adjustable WUR. In order to have enough fuel for a proper 12.0 AFR at high RPM, the mid-range will typically be incredibly rich at the onset of boost. This is because the WUR enriches based upon boost pressure alone, regardless of engine speed.

The RPM Controlled Solenoid Valve remedies this problem by allowing you to select when the enrichment circuit is enabled. This is achieved by swapping "chips" on the RPM controller. By controlling when the WUR receives its boost signal from the intake manifold, a much flatter Air/Fuel Ratio (AFR) curve can be achieved. This results in improved throttle response and more mid-range torque and horsepower. A side benefit is improved gas mileage and extended engine oil life, as the oil is no longer diluted with any fuel laden blow-by at the onset of boost."

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 146



Supramannen: Nej om man kollar på mina dörrar så ser man att den saknar det runda låsreglaget mitt på dörren som sitter på 964/930.

Staffan: Den modulen verkar ju inte så dum.. vart får man tag på en sån tro, och vilket pris?

_________________
Johan Burman
Porsche 964 TURBO -92

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Burman skrev:
Supramannen: Nej om man kollar på mina dörrar så ser man att den saknar det runda låsreglaget mitt på dörren som sitter på 964/930.

Staffan: Den modulen verkar ju inte så dum.. vart får man tag på en sån tro, och vilket pris?


Kolla första länken, jag vet inte vad den kostar.
Skulle tro att man skickar in sin egen WUR (warm up regulator) och får tillbaka den ombyggd.
Har läst om olika sätt att reglera bränsleblandningen och det här är precis det sättet som det behöver göras på, reglera kontrolltrycket + varvtalsswitch, hade tänkt att bygga det här själv.

Det han gör är vad som experimenterats fram och byggts av 930 och 964 turbo ägare under dom senaste 10 åren.
Med det här så går det att få ur 500-550 hästar med bra bränsleblandning (med rätt turbo osv.).
Har fått väldigt bra kritik på Rennlist.
Jag kommer att köpa den här helt klart, tror att jag skulle våga att köra 1bar på bana och 1.2bar på gatan,vilket nog är ca 420-450hk (mellan tummen och pekfingret). Är den för dyr så bygger jag det här själv, vet hur jag ska göra.

Vincent, det här kan vara vad som behövs för att du ska hänga med 997 GT3...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Huven är klar för slipgrund.
Har fyllt igen alla småskador med gelcoat spackel och våtslipat med 400 papper för att matta hela huven och sen tvättat.
Nästa steg blir att tvätta igen med cellulosa förtunning, lägga på slipgrund och våtslipa med 800 papper.


Väskan är packad och klar, åker till Ringen om ett par timmar.
Ska montera nya bromskivor på lördag, titta på VLN race och F1:an, eventuellt lite körning på kvällen.
På söndag och måndag hoppas jag det blir mycket körning.
Ska satsa på mycket bilder.
Håll tummarna för hel bil och bra väder.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Staffan Bergholm skrev:

Har hittat något mycket intressant, hade funderingar på att göra det här själv.
Gör det möjligt att justera kontrolltrycket på ett antal olika sätt.
Finessen med det här är att jag får mycket bättre koll på bränsleblandningen över hela varvtalsregistret.

Jag är lite nyfiken på om du inte har haft/har några planer att göra en EFIkonvertering på motorn istället?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Fuel enrichement device, modified wur, solenoid thing and in my case a new turbo. Much cheaper then EFI.
Tell me when you talk to them !

Good luck at the ring

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



VincentM skrev:
Fuel enrichement device, modified wur, solenoid thing and in my case a new turbo. Much cheaper then EFI.
Tell me when you talk to them !

Good luck at the ring


off course I am sure we would run into all kind of other troubles ! But that's nothing new, used to it by now

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Det blir EFI i framtiden. Det här är ett sett att få bättre kontroll på det jag har.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Staffan Bergholm skrev:
Det blir EFI i framtiden. Det här är ett sett att få bättre kontroll på det jag har.


God Morgon, Staffan.

Blev det nån körning efter Heidfeld igår?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Det var VLN rejs i helgen.
För 10 Euro fick vi access till depån.
Man fick gå runt och fotografera i samband med dom avslutande startförberedelserna, det var väldigt intressant, tog mycket bilder.


En vacker Lambo.


Det tankas och det är mycket kolfiber.


Vacker Lambomotor.


Lambon tankas, jag frågar om det är okej att ta bilder, "no problem" så jag sätter kameran några centimeter från hans hand, ingen reaktion.


Förare görs sig färdig för att åka.


otroligt vacker mattsvart Aston Martin som gick och lät riktigt bra på banan.


Lacken är inte att leka med.


Manthey Porschen, den var REN.
Tror att Marcus tog bilder inne i deras verkstad, renaste golv jag sett.


Alla delar är inte gratis, hjulbult a'la Carrera GT.


Manthey rullar ut mot start.









Cayman, såg när det fick "tokställ" i Ex-Mühle.


Läste att Alzen (inte den här bilen) har satt i eller ska sätta i en 6.x liters Carrera GT motor i sin Cayman.
Den här såg vi på banan, lät inte som en Carrera GT motor.




Någon som också gillar kolfiber.


Det här borde vara en 993 gt2.


Intressant att se hur dom har löst instrumenteringen.


Ja så mycket mer platta på golvet behövs inte, intressant gaspedal.


Funktionellt är nyckelordet...


Det blev mest Porschebilder.








Mycket bilar på väg ut till start.




Såg ut att gå bra ute på banan.






När bilarna rullat ut till start var det dags att ställa upp grillen på några slicks.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Staffan Bergholm skrev:
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.



Det var riktigt skoj som sagt, allt känndes kanon! thumbs up

Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobias H skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.



Det var riktigt skoj som sagt, allt känndes kanon! thumbs up

Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up


Jo kommer en liten beskrivning av "ventilproblemet".
Kanske bra att pappa inte fick åka så att det blir ytterligare en resa
Bra bild Tobias, ser ut att vara sista kurvan ut ur Wipperman?
För min skull behöver du inte "shoppa bort" bilnumret.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tillbaka från Ringen.
Fantastiskt väder, bra bilåka och väldigt kul sällskap thumbs up

Slitaget på bromsarna är hårt, har inget kvar av mina Carbopad belägg fram, dom höll i ca 8 timmar

Bytte skivor fram, på ena sidan var dom spruckna rakt igenom men jag tror inte att det var det som var upphovet till vibrationerna, tror att dom var skeva.
Det ser ut som att jag inte ska åka med passagerare, fick samma problem med dom nya skivorna, dock inte lika utpräglat. Det går bra ända tills jag lägger på lite extra vikt i bilen även om jag bara kör 1 varv och sen kyler av.

Inte alls lika mycket krascher som under påsken, upplevde att förarna var mer rutinerade.
Dock small det en del, den mer spektakulära kraschen var en silverfärgad Porsche 993 som hade smällt hårt i Füchsröre. Jag passerade hans vindruta 100-150 meter innan jag hittade bilen på taket i botten av kompressionen. Bilen var helt ihoptryckt fram och bak, men hade helbur, såg okej ut (och visade sig vara hyfsat okej).

Martin pratade med en av Ringen-killarna som bärgade bilen och frågade om dom hade någon teori om hur det hade gått till, han sa att normalt brukar dom ha det, men den här gången har dom svårt att veta vad som hände, det började i alla fall bli problematiskt tidigit i backen kunde dom konstatera.
Killen klarade sig bra men hade brännskador i händerna för att han hade hållit emot i taket medan han rutschade upp och ner nedför backen, kan inte ha varit så kul, vet inte om han hade handskar.

En helt osannolik krasch var en vit BMW som hade gått av efter Galgenkopf, hade backat av banan, bilen hade hoppat upp på räcket och glidit, "railat" som det heter på skatebord språk, på räcket med två hjul framför och två hjul bakom. Det blev till att hämta lyftkranen.

Fick "problem med ventilerna" (mer om det senare) så det blev nog inte mer än 40-45 varv men bilen har gått väldigt bra, körde hela dagen den 29:e utan att bli omkörd (så länge jag var ensam i bilen), vilket är imponerande för en 16 år gammal bil. Höjdpunkten var att skjutsa runt Tobias, det är lite speciellt att köra runt någon som inte varit ute tidigare, blir lite Gröna Lund över det hela, måste säga att han såg riktigt avslappnad ut på sina ställen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Landat i Hahn, Martin hukar sig ner, Janko prisar den tyska marken och Marcus är van modell.


Vi hämtade bilarna vid garaget, tankade och följde sen GPS:en slaviskt på tokigt små vägar till Ringen.


På morgonen den 28:e åkte jag till Porsche Center i Koblenz och hämtade mina bromsskivor.
Monterade skivorna och begav mig sen till VLN depån, vi var sen ute på banan och tittade lite på rejset för att sen bege oss till Swedenkruez (stavning) för att invänta F1:an. Fick gåshud när Heidfeld gasade hårt nerför Fuxen.


Den 29:e blev det mycket bilkörande.








Den 30:e lyckades jag varva upp till varvstoppet och fick en redig avgassmäll.
När jag körde av banan så hörde jag ett tickande ljud som var kopplat till varvtalet (dividerat med 6).
Låg under bilen och lyssnade, ljudet satt lågt och på vänstersidan, så jag trodde att avgassmällen hade påverkat en ventil på något sätt. Så jag jagade tag i ett bladmått och gjorde en ventilinställning på garageuppfarten tillsammans med Marcus.


Jankos urtrampningslager hade gett upp så han tröstade sig med Bitburger och agerade artistisk fotograf.
Han var "impad" av hur vi hade säkrat bilen från att rulla (trodde att jag skulle behöva lyfta bilen i båda bakhjulen).


Gammalt knep för att komma ihåg tändföljden.


Justerade avgasventilerna på vänstersidan, justerade alla 3 men det var ingen som kändes riktigt "fel", tyckte att allt hade gått lite för enkelt, och mycket riktigt så var ljudet fortfarande kvar.


Janko övertygade mig om att jag skulle kolla fördelardosan, jag förstod inte riktigt hur det skulle kunna ge mig det här ljudet men han var väldigt övertygande. Så jag plockade ur intercoolern och kollade boxen, såg "okej ut" hur den nu ska se ut. Vid det här laget så började jag tro att det var "kört" (vevlager, spruckna x och y osv.), det blev fest i stället.


Dom som räddade mig ser ut såhär, "våra grannar" på Ring Assistance där Jankos bil som så få ny tryckplatta och koppling blev tvättad och fick en mjukt täcke på sig. Det tog dom 3 minuter att konstatera att jag blåst en packning till grenröret på en av cylindrarna på vänstersidan.
När ska jag lära mig att kolla, tänka, kolla igen, tänka ännu mer och SEN mecka i 5 timmar!!!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 55



Staffan Bergholm skrev:



Dom som räddade mig ser ut såhär, "våra grannar" på Ring Assistance där Jankos bil som så få ny tryckplatta och koppling blev tvättad och fick en mjukt täcke på sig. Det tog dom 3 minuter att konstatera att jag blåst en packning till grenröret på en av cylindrarna på vänstersidan.
När ska jag lära mig att kolla, tänka, kolla igen, tänka ännu mer och SEN mecka i 5 timmar!!!


Hej Staffan!

Tack igen för somvanligt trevlig resa. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Kan också ha att göra med sista flaskan skumpan som smakade fantastiskt.

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

1. Herr und frau Erch!

Tänk att dom bara går och ler när du tömmer hela din bil på olja utanför deras garage och ca 1 meter från deras välprydda rabbater. Kanske mer anmärkningsvärt dock att du och Marcus inte spillde 1 ml olja på asfalten, det mina vänner är imponerade.

2. Pitbabes!!! varför inga bilder eller kommentarer?

3. Eftersom du inte själv kan skriva det så skriver jag det:

STAFFAN ÄR "SKI.." SNABB PÅ RINGEN thumbs up

Är 100% säker på att han kör minst lika fort runt varvet som yellow birden gör på sladdfilmen från RUF (hoppas att ni vet vilken jag menar) men med lite mindre sladd.

4. Kännslan av att ligga i gräset i 20 graders värme i Brünchen och bara njuta.

5. Tips and tricks hur man meddelar att man ligger bakom och vill om framförvarande

om min tid räcker till så får jag komma med lite fler bilder och om jag någon gång lär mig primer så kanske det poppar upp en film...

Nu måste jag jobba

Janko

_________________
Janko Lind
Citera
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 55



Tobias H skrev:



Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up


Tobias? fick du någon bild på min bil?

Janko

_________________
Janko Lind
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



[quote="J_Lind"]
Staffan Bergholm skrev:

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

2. Pitbabes!!! varför inga bilder eller kommentarer?

3. Eftersom du inte själv kan skriva det så skriver jag det:

STAFFAN ÄR "SKI.." SNABB PÅ RINGEN thumbs up

Är 100% säker på att han kör minst lika fort runt varvet som yellow birden gör på sladdfilmen från RUF (hoppas att ni vet vilken jag menar) men med lite mindre sladd.

4. Kännslan av att ligga i gräset i 20 graders värme i Brünchen och bara njuta.

5. Tips and tricks hur man meddelar att man ligger bakom och vill om framförvarande



Alltid lika kul att läsa din tråd efter en helg härnere! thumbs up
Undrade lite också om var man kunde få såna där tändare??? ...bilder.......

Tror du verkligen att den extra vilkten en passagerare ger, gör att skivorna inte håller?

Hoppas jag kan få KÖRA med er snart också!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hittade ett par filmer där jag tror att jag finns med.
Första filmen så ser det ut som min bil efter1:22, tror att det är taget i Brünchen
http://www.youtube.com/watch?v=jN4NsEONn_s

Andra filmen är tagen från en Seat Ibiza, man ser att 400hk är betydligt bättre än 60hk på Ringen.
Kör om i Breidscheid ca 2:15 in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=s1AN5_YHe5g

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



[quote="J
Hej Staffan!

Tack igen för somvanligt trevlig resa. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Kan också ha att göra med sista flaskan skumpan som smakade fantastiskt.

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

Janko[/quote]

Staffan shy ?

Thanks for all the links ! Car has been parked for 1 week I am already restless and have nothing untill start of june, need something fun to read/look

PS - I ll try to stop hitting the rev limiter, happens a lot to me.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 156, 157, 158   >>
46 besök idag (651070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande