Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, ... 156, 157, 158   >>
53 besök senaste veckan (650554 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Goran, jo det är nog en riktigt klassiker.
Det rör jag köpte hade till och med en liten buckla.

Jag kommer att behålla orginal katen och byta inför besiktningen.
Min farhågor är att det här kanske blir i ljudligaste laget för banmöten, kan också tänka mig att det finns risk för resonansljud. Men jag hoppas och tror att det ska funka bra.

Benny, röret är bland dom lägsta punkterna på bilen och sitter längst bak.
Räcker att det sticker upp något när man backar så är det klippt, den markfria gången är ju inget att skryta med direkt. Röret i fråga är olje-returröret från turbon så det behöver nog vara rejält buckligt innan det ställer till problem, men bucklan har stirrat på mig varje gång jag krälat under bilen så till slut fick jag nog.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jaha, nu är det dags att börja plocka ihop, hoppas det inte blir för många konstiga grejjor över


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Staffan Bergholm skrev:

Jag kommer att behålla orginal katen och byta inför besiktningen.
Min farhågor är att det här kanske blir i ljudligaste laget för banmöten, kan också tänka mig att det finns risk för resonansljud. Men jag hoppas och tror att det ska funka bra.


Hej!

Jag tvivlar starkt att du kommer att märka någon skillnad på ljudet då katalysator inte påverkar ljuddämpningen nämnvärt. (Då katalysatorreaktionen är en exoterm reaktion så kan man t.o.m. spekulera att den höjer ljudnivån något då den höjer avgastemperaturen och därmed gasvolymen )
Alla 930 före 88 hade bara ett rakt rör där, likaså min. Turbon agerar effektiv ljuddämpare då den hackar impulser från turbinen och det är efter turbon man kan laborera med ljudvolymen.

Det här är bilden på avgassystemet på en 930 -81, som har i stort sätt exakt samma motor som din bil:


Som du ser så finns det ingen katalysator utan ett enda rör som går direkt till turbon. Efter det så använde jag en rensad orginalljuddämpare, utan några som helst problem med vare sig besiktning eller ljudvolym i övrigt.

Min kompis Jocke plockade t.o.m. bort hela slutdämparen på sin bil och ersätte den med en enda raktigenom Simons 3-tums dämpare. Inga problem med vare sig SBP eller ljudvolym där heller. Vi körde med öppet wastegate rör båda två.

Så vill du ha friare flöde så tror jag att det kan vara effektivare med sådant 930 kollektorrör (vilket naturligtvis innebär det att du måste plocka av den från turbon vilket är kanske lite bökigt) eller bara ett rakt rör som man ersätter katalysatorn med (som borde finnas att köpa färdigt för inte så mycket pengar). Ljudnivån kommer med största sannolikhet inte att påverkas nämnvärt.


Mvh. Goran

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Vad du tjatar om det där röret
Tror att förklaringen är att du tänker på hur det ser ut under en 964 Carrera, där katalysatorn sitter strax efter grenrören. Katalysatorn på min bil sitter efter turbon så jag har ett rakt rör fram till turbon, liknande (om inte identiskt) med 930 motorn på din bild.

Dom här by-pass rören (från Fabspeed, Cargraphics, Albert mfl) är inte gratis och att tillverka ett rör är inte heller det billigaste. Fick tag på en rensad kat för ett extremt lågt pris. Det är förmodligen inte en 100% optimal lösning effektmässigt med tanke på utformningen (smalt/tjockt/smalt) men det borde inte bli mer motstånd jämfört med en massa celler i alla fall. På något forum var det till och med någon som hävdade att det fanns stöd för att en megafonformad anslutning (som katalysatorn ser ut) direkt på turbon var optimalt (lagg-mässigt) även om röret blev smalare längre fram.

I vilket fall så är det betryggande att läsa om att en katalysator inte står för mycket av ljuddämpningen.
Det jag hört från andra är att ljudet blir något högre dock inte nämnvärt, hoppas verkligen att så blir fallet.
Lite orolig är jag för resonansljud, katalysatorn är ju nu en "plåtlåda" som inte längre har någon struktur som stabiliserar den. Det låter oroväckande "burkigt" om man slår på den med en skruvmejsel.

Min bil har andra gränsvärden hos bilprovningen än 930 bilarna vad gäller Co.
Kommer inte ihåg värdena på rakt arm, men jag hade en diskussion med två killar på besiktningen som trodde att det skulle vara väldigt svårt att kunna klara dessa värden utan katalysator. Du vet inte vad ni fick för värden utan katalysator, motorn är ju precis som du säger nästan identisk ?

Igår så installerade jag den eländiga oljesumpen, väntar nu på ett gäng avgaspackningar från Tyskland, kommer tidigast i slutet av veckan.
Passar på att plocka ur passagerasätet och avsluta installationen av min Blitz EBC (electronic boost controller), ska ta och dokumentera det med lite bilder tror jag, har varit lite besvärligt att få till på rätt sätt.

Nu vill jag ut och provköra :woot:

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Ähh vad dum jag är!! Jag har på något sätt fått för mig att katten sitter på samma ställe på 3.3 motorer som på Carreror. Jag har naturligtvis bara skruvat på skitiga orenade 3.3 motorer så jag hade ingen aning att katalysatorn satt efter turbon på C2 Turbo modellen. Sorry.

När det gäller Co värden så fick både jag och Jocke 0.1% Co då vi mätte med upvärmd motor (antagligen fick vi massa andra skitiga avgaser istället men SBP bryr sig bara om Co på ej kattade modeller). En gågn gjorde jag misstaget och försökte besiktiga med kall motor...avgas-maskinen fick Jackpot, tror att jag fick 4.7% eller dylikt.

Din maskin är dock utrustad med KE-Jet och lambda sensor så den har en lite elmojäng som justerar blandning på tomgång till det stochiometriska som katten vill ha. Våra hade tidigare mekanisk K-Jet sprut och då är det skruvmejsel som man ställer in Co med.

Ang. avgas efter turbon, jaa...turbon gillar lågt mottryck efter sig och att katten "utvidgar sig" efter utloppet är antagligen bara positivt

Tummen upp för elektronisk boostcontroller! Jag är ofta kritisk mot att härja med wastegatefjädrar och dylikt. Själv gjorde jag en "manuell" boostcontroller av ett T-kors, gummislangar och ett litet luftfilter köpt på Feltema. Funkade prima.

Angående packningar, dom finns at köpa på Porsche Centrum i Sthlm och är oftast inte så hiskligt dyra...jag handlade mina där.

Lycka till, jag följer tråden med interesse! thumbs up

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Unless you take the bilprovning test with a blind man (or a "friend") the 964C2 Turbo shouldn't pass without something looking like a cat mounted on it, unfortunatly the car is not old enough. Then with your empty cat a warm engine and a lean mixture may be it will work ?

When it comes to the noise other owners usualy mention that the car decat is louder but it's usualy in combination with other mods.



Nice pic of your car, feels a bit like looking under the skirt of a girl

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jo, jag hoppas verkligen att ljudet kommer att vara ok.
Du körde ju utan ljuddämpare, och jag fattade det som att det var precis lite för ljudligt för banmöten, och då tycker jag ju att min bil borde klara sig utan katalysator men med ljuddämpare.

Jag menar om man har två grejjor på avgassystemet och det ena heter ljuddämpare, så borde ju den delen dämpa ljudet mer än den delen som inte heter ljuddämpare
Vi pratar tung logik här!

VincentM skrev:

Nice pic of your car, feels a bit like looking under the skirt of a girl


He he, precis porrigt värre, en tysk bäver eller vad man ska kalla det.

Vincent, dags att sluta surfa och börja jobba
och vad håller jag på med

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



My car without muffler but otherwise stock was measured at 95 decibels at 6000 rpms in 3rd passing in front of the pitlane exit at kinnekulle a bit to close to the limit

I see no flaw in your logic you should be OK !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:
My car without muffler but otherwise stock was measured at 95 decibels at 6000 rpms in 3rd passing in front of the pitlane exit at kinnekulle a bit to close to the limit

I see no flaw in your logic you should be OK !


Är det inte 95 db som är gränsen, kanske skiljer sig gränsvärdet på dom olika banorna ?

Packningen till turbon hade kommit idag så kvällens meckande bestod i att skruva fast kollektorröret (om jag nu lärde mig rätt namn av Goran) i turbon och montera den "nya" katalysatorn. Så nu kan jag faktiskt börja montera fast bakskärmen igen.

Nu kan det börja töa lite tycker jag.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Ähh vad dum jag är!! Jag har på något sätt fått för mig att katten sitter på samma ställe på 3.3 motorer som på Carreror. Jag har naturligtvis bara skruvat på skitiga orenade 3.3 motorer så jag hade ingen aning att katalysatorn satt efter turbon på C2 Turbo modellen. Sorry.

När det gäller Co värden så fick både jag och Jocke 0.1% Co då vi mätte med upvärmd motor (antagligen fick vi massa andra skitiga avgaser istället men SBP bryr sig bara om Co på ej kattade modeller). En gågn gjorde jag misstaget och försökte besiktiga med kall motor...avgas-maskinen fick Jackpot, tror att jag fick 4.7% eller dylikt.

Din maskin är dock utrustad med KE-Jet och lambda sensor så den har en lite elmojäng som justerar blandning på tomgång till det stochiometriska som katten vill ha. Våra hade tidigare mekanisk K-Jet sprut och då är det skruvmejsel som man ställer in Co med.

Ang. avgas efter turbon, jaa...turbon gillar lågt mottryck efter sig och att katten "utvidgar sig" efter utloppet är antagligen bara positivt

Tummen upp för elektronisk boostcontroller! Jag är ofta kritisk mot att härja med wastegatefjädrar och dylikt. Själv gjorde jag en "manuell" boostcontroller av ett T-kors, gummislangar och ett litet luftfilter köpt på Feltema. Funkade prima.

Angående packningar, dom finns at köpa på Porsche Centrum i Sthlm och är oftast inte så hiskligt dyra...jag handlade mina där.

Lycka till, jag följer tråden med interesse! thumbs up


Fick som sagt packningen till turbon idag (från PC), den hade ett 930.x.x.x nummer så fram till turbon kan det nog vara samma grejjor som på din gamla maskin.

0.1% med varm motor det är ju otroligt bra.
Jag har min inställd på lite över 3% varm på tomgången med lambda sensor bortkopplad (ikopplad när jag kör), det är därför jag har haft lite bråttom med att få bort katalysatorn, vill inte förstöra den. Jag behöver inte besiktiga bilen för än efter säsongens slut så det är inte bråttom att bestämma hur det ska gå till, men bra att känna till värdena ni fick. Borde skaffa den där Co mätaren jag suktat efter..

I praktiken är det rätt lite som skiljer CIS-mässigt på 964 turbo och 930, tändningsmappningen var nog det största framsteget motormässigt. Men precis som du skriver så försöker lambda enheten att justera blandningen så gott det går, men när det är fullgas så kör den "blint" och skjuter iväg soppa från höften (50% duty cycle) vilket gör att det är minst lika viktigt som på en 930 att hålla kolla på hur bränsleblandningen är inställd. Det kan vara hur bra som helst vid (o)normal körning för att vara rena katastrofen när det går fullt.

Det här T-korset du beskriver, är det vad som brukar kallas "pysventil" ?

Tack för att du läser och kommenterar, kul och lärorikt med respons.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hej!

0.1% Co är inte såå otroligt egentligen...det är bara att magra ut blandningen på tomgång tills Co går ner ordentligt (men då kan det börja bilas Nox och annat eländigt som SBP inte bryr sig om på bilar före 88'



Ej-lambdareggad CIS är lite tillyxat på tomgång så den är lätt att ställa in med en insexnyckel igenom bränslefördelaren. När det gäller KE-Jet, jag tror att den skiter i lambda helt och hållet när du trampar på för fullt och litar bara på klaffen. 930 CIS är faktiskt rätt välinställd och brukar köra med relativt fett blandning (typ 13:1) upp till 5000, sen magra gradvis till stochiometriska på riktigt höga varv. Här får du några grafer så du vet på ett ungefär hur 3.3 CIS A/F ser ut:





Med andra ord, det är liten risk att den spikar sönder om den funkar som det ska.

T-korset är en pysventil, ja Egentligen är boostcontroller inget annat än en elektrisk reglerbar pysventil, den med.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Just det, skulle ju frågat vid vilket lambdavärde ni hade 0.1% Co. Tror att tillåtna värden (i alla fall på min bil) är något i stil med lambda 0.9 - 1.1. Det enda dom mätte på min bil var Co vid tomgång, Co vid 2.500 rpm och lambda vid båda mättillfällen. Men som sagt, jag ska nog ha tur med inställningen om det ska gå igenom och i värsta fall så får jag bara ta bort bakskärmen och byta till orginal katten, tar några timmar men värre saker har man gjort för lite extra fart.

Precis som du skriver så blir blandningen magrare på högre varv vilket är grundproblemet med CIS.
Jag kommer att sträva efter att ligga runt 12.5 på höga varv (vid 0.9 bar), det är den inställningen man har på tävlingsporschar med turbo. Jag hoppas kunna ligga där utan att blandningen är tokhög vid lägre varv. Blir det problem på lägre varv så kommer jag att utöka "slaglängden" på luftmätningsplattan, men mer våld än så tror jag inte behövs. Mätning på rullande landsväg i vår får bestämma vad jag behöver göra.

Kan graferna komma från bilar som är lite trimmade kanske ?
Den övre känns som ett gränsfall, lite väl magert vid 6.000 varv, annars väldigt rak skulle kunna tro att det var med lambda.
Undre grafen ser ut som en gammal 930 med den riktigt gamla sortens WUR.
Vad är det för bilar, det blev ju spännande det här ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hej!

Övre kurvan kommer från en amerikansk -77 3.0 930 (dom har lite sämre flödande CIS) med K27:a som laddar 1.0 bar.

Nedre kurvan kommer från en amerikansk -87 3.3 930 som laddar 1.0 bar.

om man tittar på kurvor så ser man att dom är ganska rika ändå (runt 13:1) för mesta delen av varvregistret som räknas. Då motorn ger maxeffekt vid 5500 varv så är det sällan man behöver varva till 6500. Problemet med CIS är inte soppamängden (speciellt för europeiska varianten) utan att den är inte så optimal för högre effekter i och med att mängdmätaren sitter i vägen. Med andra ord så kan man vrida upp laddtrycket men klaffen siter ändå i vägen och bromsar upp flödet.

Såvitt jag vet så är WUR:ens enda uppgift att sänka styrtrycket när motorn är kall så den får mer soppa. Den pytsar inte in mer soppa när turbon börjar ladda eller så. Jag vet däremot att folk brukar sänka styrtrycket så motorn går fetare. Det är tyvärr svårt att modda 3.3 motorer över 400 häst utan att byta ut insprutningssystemet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Citat:
Passar på att plocka ur passagerasätet och avsluta installationen av min Blitz EBC (electronic boost controller), ska ta och dokumentera det med lite bilder tror jag, har varit lite besvärligt att få till på rätt sätt.


Staffan! Krångla inte nu! Ge folket (mig!) vad dom vill ha - Fortlöpande progressbilder!!!!!

Inget är som väntans tider...

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
640k skrev:
Citat:
Passar på att plocka ur passagerasätet och avsluta installationen av min Blitz EBC (electronic boost controller), ska ta och dokumentera det med lite bilder tror jag, har varit lite besvärligt att få till på rätt sätt.


Staffan! Krångla inte nu! Ge folket (mig!) vad dom vill ha - Fortlöpande progressbilder!!!!!

Inget är som väntans tider...


Ja, det är ju en demokrati det här.
Så får vi en röst på bilder så blir det bilder.



Den med bra syn kan se att jag nu fått dit den nylackade oljesumpen.
Den gamla ligger likstel till höger om bilen, borde ha lagt en filt över, är nog inte enligt Geneve konventionen.
Man kan också se den otroligt vackra katalysatorn installerad med det upputsade spännbandet.
Har man ett förstoringsglas kan man se att jag investerat i dyrast tänkbara muttrar för turbo och katalysator.
Det här ju lite som att koka soppa på en spik det har ju inte hänt så mycket, så för din skull Benny öppnade jag motorluckan också, blev lite mer spännande så.

Den vaksamme kan se att jag inte förvarar verktygen i bokstavsordning.
Ska ta och gå ut i garaget och se om jag kan dokumentera EBC installationen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Övre kurvan kommer från en amerikansk -77 3.0 930 (dom har lite sämre flödande CIS) med K27:a som laddar 1.0 bar.

Nedre kurvan kommer från en amerikansk -87 3.3 930 som laddar 1.0 bar.

om man tittar på kurvor så ser man att dom är ganska rika ändå (runt 13:1) för mesta delen av varvregistret som räknas. Då motorn ger maxeffekt vid 5500 varv så är det sällan man behöver varva till 6500. Problemet med CIS är inte soppamängden (speciellt för europeiska varianten) utan att den är inte så optimal för högre effekter i och med att mängdmätaren sitter i vägen. Med andra ord så kan man vrida upp laddtrycket men klaffen siter ändå i vägen och bromsar upp flödet.

Såvitt jag vet så är WUR:ens enda uppgift att sänka styrtrycket när motorn är kall så den får mer soppa. Den pytsar inte in mer soppa när turbon börjar ladda eller så. Jag vet däremot att folk brukar sänka styrtrycket så motorn går fetare. Det är tyvärr svårt att modda 3.3 motorer över 400 häst utan att byta ut insprutningssystemet.


Jaha, där fick man, du kunde väl ha börjat meningen med, nästan rätt eller så
Hade jag kollat namnen på bilderna så hade jag kunnat gissa mig till att den undre var från en 87:a



Såhär skulle jag vilja att det såg ut på min bil (i alla fall A/F mässigt).
Är från Brent's dyno 452 hk på bakhjulen med CIS.
Du har säkert läst om honom på nätet, vet ingen som fått ur mer ur en 3.3l CIS.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Mer bilder.



Behöver nya stolar och ratt.



Jaha den här bashögtalaren får jag nog sälja om bilen nu ska bli lättare.
om ändå min syslöjdsfröken hade levt för att se att jag faktiskt kunde sy något, gjorde iofs av med en halv kalv för att klä högtalaren.



EBC (Electronic Boost Control), hjälper wastegaten att reglera turbotrycket.
Måste bara mecka lite el och gömma undan sladdarna så är det klart.
Den blåa slangen mäter turbotrycket, så jag kan läsa av trycket men också ställa in ett maxvärde.
När maxvärdet nås så minskar EBC:n turbotrycket, om turbotrycket ändå når 1.1--1.3 bar så slår en switch till på intercooler och stänger av bränsletillförseln. Så jag har både hängslen och livrem.



Det här bilden blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig.
Skulle försöka dokumentera installationen av EBC:n i motorrummet, men det är alldelse för trångt för att man ska kunna se något. Ska se om jag kan hitta en schematisk bild i stället.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Are you going to take out the whole air injestion system or just disable it (just checking if your car will end up lighter than mine ) ?

Coming back to the noise, the limit is 95 db at Kinnekulle and it's 90 at Gelleråsen, happily they haven't been strict there as nobody around complains. Still at 95db I was told I should do something about it...

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:
Are you going to take out the whole air injestion system or just disable it (just checking if your car will end up lighter than mine ) ?



He he, for me to know, for you to find out
Nej, ärligt talat så vet jag inte hur mycket lättningsarbete jag hinner eller har råd med den närmaste tiden.
Det som ligger närmast är nog RS-dörrsidor, bort med stereo (snyft) och bort med A/C vi får se vad som händer.

Luftpumpen kommer jag att behålla så länge (men jag har kopplat ur slangen till "katalysatorn"), tills jag övertygat mig själv om att den inte behövs vid besiktningen.
Vincent, med tanke på att du har en racekatalysator har du väl ingen användning för luftpumpen, eller är din "back-up plan" att kunna använda orginal katalysatorn ?

Vincent, jag kommer alltid se till att min bil är lite tyngre än din, då har jag i alla fall en ursäkt om jag skulle vara långsammare

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Mine will just be disabled for now, not removed, I just want to go through the emmission test like this just to be on the safe side just like you (even if discussions at rennlist and club911.net convinced me it's not really an issue), then I will take it all off. My Swiss friend took off his, he said the whole system weighted a ton.

My only hope is that you don't change suspension, then I will definitively be faster . Last trackday at Mantorp the rear end of the car bounced like a HipHop video queen back end if you see what I mean probably entertaining though

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jag skulle verkligen behöva byta stötdämpare, bilen är lite väl mjuk och fladdrig, speciellt bak.



Syns bra på den här bilden, ser ut som en SUV

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, ... 156, 157, 158   >>
53 besök senaste veckan (650554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande