Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650855 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det låter lovande!

Men nu när du har kärran hemma kan du lika gärna ge den lite översyn Jag brukar smeta på lite kopparfett på tändstiftsgängor när jag återmonterar, just för att kunna dra åt dem till någorlunda lika moment. Har man mycket smuts i gängorna kommer vissa stift att dras åt hårdare än andra...sen spottas någon av dem ut.

Kolla vippaxlar, kolla alla pinnbultar (alltså 12-kantiga torx, inte bultar som håller kamtornet mot topparna), gör en leakdown och kompprov. Är allt grönt är det bara att bulta ihop och se glad ut!

Som sagt, det är ofta att man stressar sig själv i förväg

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Patrik S skrev:
Jag som trodde att Janko tänkte satsa hårt på motion och att detta var en trampbil ........

Staffan, Hoppas att det är tändstiftet som varit orsaken till de konstiga ljuden och effektförlusten.
Annars har bifogar jag en länk med massor av bilder på renovering av både vanliga 911 motorer och en Turbo motor
http://www.instant-g.com/Projects/Engines.html


Tack för länken Patrik, har inte sett sajten tidigare!
Vi får se när det gäller ev ombyggnad, inte omöjligt att mina kolvringar är slitna.
Men förhoppningsvis så kan jag så småningom i alla fall våga starta motorn och värma upp den inför en ordentlig läcktest.

Efter att ha läst om "vandrande vippaxlar" hela kvällen igår så är jag övertygad om att det är ett problem som jag har. Sen vet jag inte om jag ska lita på han som körde bil utan ett tändstift
I alla fall, det fina i "kråksången" är att dom vandra vippaxlar gör så att det läcker olja, så jag hoppas att jag nu har hittat den största anledningen till att det läcker så mycket olja på högersidan.
Ska också passa på att byta o-ringen till olje- temp /tryckgivarfästet och ta en titt på tätningen i servopumpen när jag ändå letar oljeläckor.

otroligt det här, är lite besviken på mig själv (och Porsche verkstan) att jag inte hittade källan till problemet.
Att det skulle kunna varit ett löst tändstift fanns aldrig med på kartan.
Det förklarar blåsljudet jag hade runt 1:ans cylinder när jag ställde avgasventilerna på uppfarten i Tyskland. Kommer ihåg att jag igentligen hade tänkt att ställa insugsventilerna också, men trodde inte längre på "ventilteorin", i så fall hade jag säkerligen lokaliserat blåsljudet när jag drog runt motorn (med övre ventilkåpan borttagen). Så redan då hade tändstiftet gängat upp sig så pass mycket att det börjat läcka.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Det låter lovande!

Men nu när du har kärran hemma kan du lika gärna ge den lite översyn Jag brukar smeta på lite kopparfett på tändstiftsgängor när jag återmonterar, just för att kunna dra åt dem till någorlunda lika moment. Har man mycket smuts i gängorna kommer vissa stift att dras åt hårdare än andra...sen spottas någon av dem ut.

Kolla vippaxlar, kolla alla pinnbultar (alltså 12-kantiga torx, inte bultar som håller kamtornet mot topparna), gör en leakdown och kompprov. Är allt grönt är det bara att bulta ihop och se glad ut!

Som sagt, det är ofta att man stressar sig själv i förväg



Tack Goran!!
Det här är min vipparm till 1:ans insug, axeln sticker ut flera milimeter, om jag förstått det hela rätt så ska axeln vara i precis jämnhöjd med godset på vipparmens "tunna sida" (höger i det här fallet).

Har kollat alla pinnbultar (jo jag har dragit i rätt bultar ) utom 2 som varit svåra att nå såhär långt, men dom sitter väldigt bra och ser bra ut.

Mitt problem var att jag inte drog fast tändstiften ordentligt, hade sett en "skräckbild" där någon hade dragit stiften för hårt, nu blev det för löst.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jämför med dom andra...man kan försöka trycka dom i sidled och då ska dom inte "vandra".

Här är bild på en annan 930 kamtorn, det ser ut att vara detsamma:

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Såhär ser det ut på högersidan, det är där jag har redigt med oljeläckage.
Över och under dom svarta rektanglarna på bilden så ska det ju vara torrt, det är ordentligt med olja här.
Goran, ser ut som bilden du la upp, dock inte riktigt lika mycket olja.


Förstoring för att se hur mycket olja det faktiskt är.

Vandrande axlar eller ej, så ser det onekligen ut som att mina axlar läcker?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har beställt nya tändstift, kommer ha dom om ett par dagar, fortsätter att köra med NGK B8EGV, men i fortsättningen så kommer jag att dra dom en "knix" hårdare, typ..

Planen är att passa på att fixa vad jag tror är läckande vipparmsaxlar.
Har skickat efter så kallade "RSR seals", ser ut som extremt små o-ringar.
Man sätter dom på axeln till vipparmarna.
Kallas för "RSR seals" för att dom aldrig användes på standardbilar, på RSR-bilarna användes dom för att axeln var något tunnare. Att använda dom här o-ringarna är en vanligt modifiering vid en "rebuild".

Man behöver 24st såna här RSR-seals, på Pelican Parts kostar dom $5.25 usd styck
Hittade dom på Quickparts för $1.36 usd (jag är sååå stolt ), dessvärre var den billigaste frakten till Sverige på $71 usd , men jag har fått hjälp med eftersändningen av en rejsa medlem, tusen tack
Så frakten gick ner till $7 usd thumbs up

Här är arbetschemat för jobbet:

Demontering:
1. Ta bilder och märk med maskeringstejp
2. Öppna upp ventilspelet på alla ventiler
3. Gör en vipparm i taget, se till att kammen inte trycker på respektive vipparm
4. Värm ev. upp aluminiumgodset (inte vipparmen)
5. Håll fast med 8mm (rotera inte), öppna med 5mm
6. Ta bort bulten och båda expansions muttrarna
7. Knacka mycket försiktigt ut med 3/8 förlängare helst genom den tunna delen* (eller så att minsta möjliga smuts dras igenom vipparmen), var noga med att inte repa vipparmsbussningen
* Kan ev. dras ut med en längre 5mm bult


Installation
1. Lite fett på bronsbussningen
2. Lite fett på kontaktytan mellan kammen och vipparmen
3. Installera RSR o-ringarna
4. Montera axeln från den tunna sidan med bultens huvud i jämnhöjd med den tunna väggen
5. Knacka in axeln tills strax innan den går igenom, installera vipparmen
6. Håll ett bladmått i andra änden, när skåran går i bladmåttet, slå in 1,5mm till (ska nu vara i jämnhöjd med tunna sidan)
7. Installera bult, muttrer, konisk bussning, håll 8mm muttern (viktigt) dra 5mm bulten till 18Nm
8. Avsluta med att olja in vipparmen i "oljehålet"
9. Kontrollera att kammen inte belastar armen och fortsätt med nästa vipparm


Här är lite länkar om läckande/vandrande vipparmsaxlar:
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=355264&highlight=r . . . .
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=249795
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=346501&highlight=r . . . .
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=300163&a . . . .
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=291631&highlight=r . . . .
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=101595&high . . . .

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Då så...en omgång tätningar för några hundralappar och ett uppsättning nya stift så är du på banan igen!

P.S. Vad gav du för stiften? Det lönar sig att handla dom från Micro!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Då så...en omgång tätningar för några hundralappar och ett uppsättning nya stift så är du på banan igen!

P.S. Vad gav du för stiften? Det lönar sig att handla dom från Micro!


Endast 188:- per styck (det blev bara 3 st, var för snål att byta alla), vill jag veta vad dom kostar på Micro...?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
beepbeep skrev:
Då så...en omgång tätningar för några hundralappar och ett uppsättning nya stift så är du på banan igen!

P.S. Vad gav du för stiften? Det lönar sig att handla dom från Micro!


Endast 188:- per styck (det blev bara 3 st, var för snål att byta alla), vill jag veta vad dom kostar på Micro...?


Senast jag kollade gick dom på 129:- Det var ett tag sedan dock.
Annars kostar dom 172:- på Mekonomen. B8EVX kostar 114:- st. Jag skulle inte blanda nya och gamla stift btw.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
beepbeep skrev:
Då så...en omgång tätningar för några hundralappar och ett uppsättning nya stift så är du på banan igen!

P.S. Vad gav du för stiften? Det lönar sig att handla dom från Micro!


Endast 188:- per styck (det blev bara 3 st, var för snål att byta alla), vill jag veta vad dom kostar på Micro...?


Senast jag kollade gick dom på 129:- Det var ett tag sedan dock.
Annars kostar dom 172:- på Mekonomen. B8EVX kostar 114:- st. Jag skulle inte blanda nya och gamla stift btw.

ok tack Goran, det blir inte Autoexperten nästa gång.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Fick leverans av en av mina väskor med kvarlämnade "pryttlar" från Tyskland av Martin


Monterade bort huset till servopumpen, visade sig att packningen (som jag bytte förra gången) såg trasig ut, ska kolla så att jag inte satt i den åt fel håll.


Det här hjulet sitter mot kammen (och mot packningen ovan), driver servopumpen via en rem.
Det har gått en kraftig flisa ur den här, kanske kan vara anledningen till att packningen gått sönder..?
Behöver i alla fall skaffa ett nytt hjul och en ny packning.


Servohuset har en kraftig spricka, har inte jämfört för att se om den har blivit värre (tror det).
Det är en gammal skada, en bult hade gängat ur sig i motorrummet och sen tagit ett eller flera varv i servohuset. Ska se om det här går att svetsa, behöver fixas nu.


Har börjat med att montera av vipparmarna på höger sida, det är där jag har dom största läckorna.
Har inte bestämt mig för om jag ska demontera vipparmarna äve på vänster sida, tror det men samtidigt är det mycket mindre plats att jobba på, vet inte om det går utan att plocka ut motorn.

I min beskrivning ska jag lägga till att man ska säkerställa att det sitter tändstift i motorn, skulle precis sätta i en 5mm sexkantsnyckel när jag såg ner i det tomma tändstiftshålet, det räcker med klantigheter nu


Här ligger dom demonterade vipparmarna och myser.
Det är i skårorna på axlarna som jag ska montera "RSR o-ringar".
o-ringarna hade skickats till rejsa Morty i US of A, tur att han öppnade paketet, dom hade bara skickat 10 av dom 26 som jag beställt, dom resterande 16 är på väg nu.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Det är bra med kontakter...

_________________
Stefan Berander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Byt tätningar på samtliga vippor. Det är inte frågan om dom kommer att börja läcka annars, utan när. Läckande vippor smörjs dåligt och börjar glappa. Till slut låter hela motorn som Riverdance och det går inte att ställa in ventiler = avgasventiler bränns. Tätningar är billigare än ventiler och vippor, plus att du får riva toppar och annat tråkigt om det sticker.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Staffan, du vet ju att jag har servopump, hus med packning och hjul som du kan få eller få köpa till rea-pris istället för att köpa grejer på PC. Lägg pengarna på motorn istället. Jag kommer aldrig montera tillbaka servon så grejerna bara ligger där.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ta med dig det trasiga Servo huset så svetsar vi det åt dig nån dag

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Byt tätningar på samtliga vippor. Det är inte frågan om dom kommer att börja läcka annars, utan när. Läckande vippor smörjs dåligt och börjar glappa. Till slut låter hela motorn som Riverdance och det går inte att ställa in ventiler = avgasventiler bränns. Tätningar är billigare än ventiler och vippor, plus att du får riva toppar och annat tråkigt om det sticker.


Jo det kan onekligen inte vara bra att dom sitter på "sniskan" som vissa av dom gör nu och om axlarna har börjat vandra så kommer dom att fortsätta göra det. Det är en märklig konstruktion det här.

Planen är att installera tätringar även på vänstersida, så himla trångt bara, och jag undvika att montera bort turbopumpen. Det kommer inte att vara lätt att momentdra bultarna som går genom axlarna (trångt), men det problemet finns även på högersidan.

Har förstått att det är viktigt att polera axlar och bussningar för att det ska hålla tätt.
Någon som känner till en bra maskinverkstad i Norrort som kan polera axlar och vipparmarnas bussningar till ett bra pris?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Staffan, du vet ju att jag har servopump, hus med packning och hjul som du kan få eller få köpa till rea-pris istället för att köpa grejer på PC. Lägg pengarna på motorn istället. Jag kommer aldrig montera tillbaka servon så grejerna bara ligger där.


Tack Thomas, jag ringer dig, vore kanon att kunna köpa hjulet av dig, kanske också servohuset! thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ta med dig det trasiga Servo huset så svetsar vi det åt dig nån dag


Tack Rickard!
Jag ska kolla med Thomas och se vad han ska ha för huset.
Slår en signal sen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:

Har förstått att det är viktigt att polera axlar och bussningar för att det ska hålla tätt.
Någon som känner till en bra maskinverkstad i Norrort som kan polera axlar och vipparmarnas bussningar till ett bra pris?


Dremel från ÖB, familjepack filthjul ochh några timmar i garaget borde göra susan

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Har förstått att det är viktigt att polera axlar och bussningar för att det ska hålla tätt.
Någon som känner till en bra maskinverkstad i Norrort som kan polera axlar och vipparmarnas bussningar till ett bra pris?


Dremel från ÖB, familjepack filthjul ochh några timmar i garaget borde göra susan


Ja, varför börja att leja bort nu??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Har förstått att det är viktigt att polera axlar och bussningar för att det ska hålla tätt.
Någon som känner till en bra maskinverkstad i Norrort som kan polera axlar och vipparmarnas bussningar till ett bra pris?


Dremel från ÖB, familjepack filthjul ochh några timmar i garaget borde göra susan


Ja, varför börja att leja bort nu??


Ja varför ska jag inte göra allt själv
Ärligt talat så är det enligt många "kunniga" (ska leta upp vilka) på Pelican som just anser att "dremel" kan göra mer skada än nytta. Skulle vilja förstå hur det här görs i en mekanisk verkstad innan jag börjar slipa med 600 våtslippapper och polera med Dremel.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande