Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 156, 157, 158   >>
58 besök senaste veckan (650913 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare



Tillbaka från en härlig helg på Gotland med ett fantastiskt kul gäng!
Det var första gången på den här banan men definitivt inte den sista.


Vi (Rickard, Mackan, Kristoffer och Jon + några hang arounds) lämnade Nynäshamn med kurs mot Visby på fredagkvällen och var tillbaka i morse (fullt på söndagsbåten).


Det började lite surt för Jon som fick strul med sin Ultima GTR (700 hk), som tur var hade han några andra bilar att välja mellan, fick nöja sig med sin slicksförsedda M3 GTR
Jon har lagt upp en film från helgen på sin vidoeblog


Fick nöjet att bli kompis med en driftbox som Rickard hade vänligheten att låna ut.
Den här grejjen kommer att stå högst upp på min önskelista inför julen.
Vi hadde varsin driftbox och körde på gemensamma "split punkter" så det ska bli extremt spännande att analysera varven (Rickard sluta jobba nu och skicka filerna!)


Det började med ett spöregn på lördagsmorgonen, men precis när vi körde ut på banan kom solen fram och gick inte i moln för än på söndagskvällen. Började med att köra några varv med Rickard i bilen, av alla banor jag kört så måste jag säga att den Gotland Ring är utmanande när det gäller spårvalet. Det finns ett antal kurvor där spårvalet skiljer sig markant mellan olika förare.


Jag hade ju skruvat en hel del (som vanligt) in i sista sekund innan resan men sånär på en trasig slangklämma funkade bilen perfekt. Körde med 0.7 - 0.8 bars laddtryck (normalt 0.9) för att spara lite på materialet. Svetsningen av grenrören verkar ha hållit perfekt likaså dom nya grenrörspackningarna. Mina relativt nya "Big Red" bromsar har ett väldigt bra bett, kan bromsa med mycket bättre självförtroende än tidigare.


Första dagen passade jag på att åka en del med Rickard och Mackan (som meckar på bilden), kunde konstatera att dom kör renare än vad jag gör, utnyttjar banan bättre och har bättre fart ut ur kurvorna. Men jag ska inte "dissa" mig själv för mycket, ökade farten och jobbade ner varvtiderna succesivt


Första dagen körde jag också några varv med Jonny ("local") som passagerar, fick ett antal "aha upplevelser" framför allt hur jag skulle köra första partiet av banan. thumbs up

Ja apropå "av banan" så hade jag ett riktigt "hairy moment", hade problem med att få rätt lufttryck, så jag upplevde att bakvagnen var lite "slängig". När jag låg och jagade varvtider så fick jag ett ordentligt uppställ ut på målrakan , fick kasta runt ratten för att fånga upp bilen, lyckades då komma åt mobilen i fickan, så retursladdarna tog jag ackompanjerad av en uppspelning av telefonens alla ringsignaler , en lätt "surrealistik upplevelse". I övrigt så var det inga incidenter och jag lyckades hålla mig på den svarta delen av banan hela tiden även om jag hjälpte till att måla den ännu lite svartare på sina ställen.


Lånade ut bilen till Mackan och Rickard, det var mycket intressant att få feedback på hur bilen beter sig. Genom lite resonerande så tror jag att vi är överens om att bilen understyr in i kurvorna (vilket inte alltid har varit fallet) och jag upplever att bilen är lite läskigt slängig ut ur kurvorna, men generellt är det inget stort fel på väghållningen. Fick också möjligheten att testa Rickards GT2:a några varv, det är helt otroligt vilket drag det är i den här bilen . Jag vet att Rickard inte håller med, men för mig är det som att köra en sugmotor, fullt kräm från 2.000 varv, inte som min bil där man behöver börja gasa "en kvart" innan apex för att ha tillräckligt med kraft ut ur kurvorna


Efter första dagen låg jag på 1.38 tider med ett bästa varv på 1.37,2, målet för andra dagen var att köra under 1.35. Jag tycker inte att jag fick till lufttrycket ordentligt under dom här två dagarna. Antingen var luftrycket för högt med följaden att däcken blev hala eller att jag fick hyfsad temp men med följd att däckssidorna svajade. Satsade hårt i slutet på dag 2 och körde på 1.34-1.35 tider med en bästa tid på 1.33,6, men då körde jag bokstavligen så att svetten rann . Känns som att jag borde kunna kapa ett par sekunder med lite mer nötande (och lite mer turbotryck).

Tror att det här blev sista bankörningen för säsongen och att det nu är dags att börja planera inför vinterns skruvande. Listan på saker att göra kommer att vara lång, bland annat så kommer jag nog att behöva plocka isär växellådan, men mer om det senare.


Tack Kristoffer, Rickard, Marcus och Jon för en riktigt kul helg!
Tack också till Jonny och Linus för hjälp på banan men också hjälp till VIP-treatment på Visbys nattklubbar.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vilken helg vilken helg

Ja du staffan du har tur att du lever, du kunde ju ha blivit offer för en flyg spark de luxs..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Vilken helg vilken helg

Ja du staffan du har tur att du lever, du kunde ju ha blivit offer för en flyg spark de luxs..


Lol, Rickard jag kan inte låta bli att tycka att dina "starke man takter" är gulliga

Jädrigt kul helg, mycket körning och mycket garv! thumbs up
Nu måste du sluta surfa och skicka över Performance box filerna

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Kul med reseberättelse, blev lite mycket mekarångest skildrad ett tag.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



sweanders skrev:
Kul med reseberättelse, blev lite mycket mekarångest skildrad ett tag.

Håller med dig Anders, men här går det raskt från kaos till fulländning. Alltid lika kul att läsa om thumbs up .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kul att se bilen in action igen!
Trevligt reseberättelse också. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Som vanligt en mycket trevlig reseberättelse Staffan thumbs up
1.33.6 låter riktigt bra för att vara första besöket, är dock inte så förvånad med tanke på vad du presterat på ringen, du verkar kunna ratta besten väl
Vad låg de snabbaste på för tider, exempelvis GT2an?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Cyberdennis skrev:
sweanders skrev:
Kul med reseberättelse, blev lite mycket mekarångest skildrad ett tag.

Håller med dig Anders, men här går det raskt från kaos till fulländning. Alltid lika kul att läsa om thumbs up .


Jo det har varit "mycket skrik och lite ull" dom senaste månaderna.
Kommer nog att bli ännu mer "skrik" den närmaste tiden tror jag
Kul att ni läser och kommer med feedback thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Kul att se bilen in action igen!
Trevligt reseberättelse också. thumbs up


Tack Peter!
Brukar "lurka" på din tråd, intressant läsning och fina bilder thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
bmw130 skrev:
Som vanligt en mycket trevlig reseberättelse Staffan thumbs up
1.33.6 låter riktigt bra för att vara första besöket, är dock inte så förvånad med tanke på vad du presterat på ringen, du verkar kunna ratta besten väl
Vad låg de snabbaste på för tider, exempelvis GT2an?


Tack Mats!
Fick väldigt mycket hjälp och blev väldigt motiverad av mina rutinerade reskamraters körning och av det faktum att Driftboxen hela tiden berättade vad som funkade och vad som inte funkade.

1.33,6 och känns som en bra start, Rickard körde otroliga 1.28,8 (eller var det ännu bättre?) med sin moddade GT2:a, han körde min bil på 1.34,6 med mig brevid och i "tänkte inte krascha din bil idag" tempo, han gissade att han skulle kunna köra min bil runt på 1.32 och det tror jag att han klarar utan problem (han körde bara 4 varv med min bil). Så det är inget snack om att det finns mer att hämta med bättre spår och teknik.

Mackan körde sin "i princip orginal" 964 turbo på 1.34,1 vilket är imponerande. Hans tidigare personbästa var 1.37,5 tror att vi motiverade varandra till att hitta tiondelarna. Kristoffer körde på 1.30,6 med sin GT3:a, tror att han putsade sitt personbästa med någon sekund.

Jon stekte oss alla med en bästa tid på 1.27,5 iofs med slicks, men ändå....

Men vem tänker på varvtider....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Staffan Bergholm skrev:


Men vem tänker på varvtider....


Mer varvtider till folket
Verkar ha gått undan mao! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Timmarna på Gotland Ring gav mycket intressanta information.
Det som var riktigt givande var att det var flera som testade min bil och kunde ge bra feedback. Har funderat och diskuterat ett antal saker, här är lite av mina iaktagelser och funderingar (och det är meningen att man ska kommentera):

- Bromsarna biter väldigt bra (suger till direkt), men det känns inte som att alla 4 däck bromsar optimalt.
Upplevde att jag hade betydligt kortare bromssträcka med Rickards bil och mindre ABS som var i spel. Visst, hans däck har en något större kontaktytan att jobba med, men något är inte som det ska vara. Gissar på att jag behöver kolla min viktfördelning ("corner weight").

- Insvägningen är inte riktigt bra, skulle vilja ha en snabbare insvängning och mindre understyrning. Antingen har min toe-vinkel fram förändrats (satt initialt till 0) eller också skulle jag vilja prova med en gnutta toe-out. Skulle också vilja prova att sätta tillbaka den främre krängningshämmare till ett mjukare läge. Inser att dom här två sakerna förmodligen jobbar mot varandra.

- Bilen slingrar sig vid inbromsning, igentligen inget problem men kanske en indikation på ett "fel" som kan få andra konsekvenser (se nedan).

- Svårt att riktigt bra grepp, framför allt i bakvagnen.
Bilen känns väldigt "spännande" ut ur kurvorna, som att bakvagnen är på väg att släppa precis när som helst. Och när den släpper så gör den det med besked. Också svårt att hitta rätt lufttryck, när jag får upp rätt temperatur i däcken så har jag inte tillräckligt med lufttryck för att hålla däckssidorna stabila. Funderar på om jag har för lite toe-in på bakvagnen (som kanske yttrar sig i en slingrig bil vid inbromsning). Funderar också på om jag har för mycket "mos i spisen" för att mina cykeldäck bak (255/40) ska kunna "hålla emot". Kanske är dags att gå upp till 18 tum och 235 fram och 285 bak?

- Är lite osäker på vilket skick min diff är i, upplever iofs inte att jag har ett spinnande innerhjul, mer att lamellerna inte är bytta på 16 år borde väl inte förbättra funktionaliteten.

- När jag tar en kurva så behöver jag "svänga 2 gånger", först lite för att sätta bilen och sen för att svänga så mycket som jag skulle vilja. Upplever stor skillnad mot Rickards GT2 och dom GT3:or jag åkt, där bilarna sätter sig direkt ("som på räls"). En av teorierna är att mina fjädrar är progressiva, funderar på om det skulle kunna vara en bov i dramat. Funderar också på hur smart det var att montera Powerflex bussningar fram, skulle vilja ha något hårdare. Kanske jag kan montera andra fjädrar på mina cup dämpare.

- När jag ändå är inne på det här med bussningar så har jag en gummibussning i bakre nedre stötdämpare fästet, känns onödigt. Även bärarmsfästet innehåller en stor (och väldigt gammal) klump med gummi, kan ju inte vara optimalt?

- Har ett "härligt" (NOT) ljud i (tror jag) växellådan när motorn/växellådan blivit varm. Hörs inget när den är kall. Ljudet är helt klart roterande, "skavande", "tjutande" och finns bara vid belastning. Dvs hörs inget när jag rullar framåt, men blir tydligt när jag lägger på gas.
Mackan tog en tur med bilen och tror att det skulle kunna vara ett lager i växellådan som blivit dåligt.
Ett annat alternativ han tog upp var en skadat motorfäste som får motorn att vrida på sig.

Tänkte jag skulle försöka sortera ut några av dom här sakerna för att forma en plan inför arbetet i vinter.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag tänkte beställa lite saker, ska du hänga på..



Dessa mumsiga grejer är som RS delarna vi pratade om men ännu bättre



Dessa är ett måste så du får sten control på toen bak



Här har du sakerna jag pratade om som tar bort alla sladdriga gummi grejer i fram

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Staffan Bergholm skrev:
- Har ett "härligt" (NOT) ljud i (tror jag) växellådan när motorn/växellådan blivit varm. Hörs inget när den är kall. Ljudet är helt klart roterande, "skavande", "tjutande" och finns bara vid belastning. Dvs hörs inget när jag rullar framåt, men blir tydligt när jag lägger på gas.
Mackan tog en tur med bilen och tror att det skulle kunna vara ett lager i växellådan som blivit dåligt.
Ett annat alternativ han tog upp var en skadat motorfäste som får motorn att vrida på sig.



Härligt att se att du är igång igen Staffan!

På min 968 hade jag ett vinande ljud från växellådan som började vid 80 km/h och sen ökade ljudet ju fortare det gick och det lät ingen vidare om man släppte gasen i hög fart..

Det som var fel i lådan var pijong lagren och efter dom gick den kanon igen

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Kan bara hålla med övriga skribenter: Kul som fasen att du är ute på banan igen. thumbs up
(Bra kört på Gotland, dessutom!)

Den lista med "fel" som du radade upp nu, låter ju rätt mänsklig i sammanhanget.. Det är ju sånt
där typiskt småplock man har att fixa efter varje säsong, i princip..

_________________
--
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Jag tänkte beställa lite saker, ska du hänga på..



Dessa mumsiga grejer är som RS delarna vi pratade om men ännu bättre



Dessa är ett måste så du får sten control på toen bak



Här har du sakerna jag pratade om som tar bort alla sladdriga gummi grejer i fram


Ja det här ser riktigt porrigt ut, men det ser riktigt dyrt ut också, hur illa är det?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Staffan Bergholm skrev:
- Har ett "härligt" (NOT) ljud i (tror jag) växellådan när motorn/växellådan blivit varm. Hörs inget när den är kall. Ljudet är helt klart roterande, "skavande", "tjutande" och finns bara vid belastning. Dvs hörs inget när jag rullar framåt, men blir tydligt när jag lägger på gas.
Mackan tog en tur med bilen och tror att det skulle kunna vara ett lager i växellådan som blivit dåligt.
Ett annat alternativ han tog upp var en skadat motorfäste som får motorn att vrida på sig.



Härligt att se att du är igång igen Staffan!

På min 968 hade jag ett vinande ljud från växellådan som började vid 80 km/h och sen ökade ljudet ju fortare det gick och det lät ingen vidare om man släppte gasen i hög fart..

Det som var fel i lådan var pijong lagren och efter dom gick den kanon igen


Tack Magnus, mycket intressant!
Jag har inte något ljud vid motorbroms, bara när jag gasar.
Funderar på om man kan dra någon slutsats av det (typ ingående eller utgående axel).
Läser sprängskisser på kvällarna, ser ut som att det är mycket pryttlar som måste plockas bort för att byta dom flesta lager i växellådan.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Kan bara hålla med övriga skribenter: Kul som fasen att du är ute på banan igen. thumbs up
(Bra kört på Gotland, dessutom!)

Den lista med "fel" som du radade upp nu, låter ju rätt mänsklig i sammanhanget.. Det är ju sånt
där typiskt småplock man har att fixa efter varje säsong, i princip..


Hallå Fredrik
Faktum är att jag ser fram mot att börja mecka på allvar "bring it on"

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



[/quote]

Ja det här ser riktigt porrigt ut, men det ser riktigt dyrt ut också, hur illa är det?[/quote]

Hakv dyrt men ett måste, typ 5k per set med godis, Pm vad du ska ha för jag har lagt en order på lite godis till min

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:


Ja det här ser riktigt porrigt ut, men det ser riktigt dyrt ut också, hur illa är det?[/quote]

Hakv dyrt men ett måste, typ 5k per set med godis, Pm vad du ska ha för jag har lagt en order på lite godis till min[/quote]

Tack Rickard, det här måste jag bara ha men det passar inte in budgetmässigt, så jag har lagt upp annonser på Annonstorget för klimatkontrollen och airbags, får se om jag får napp till rätt pris
Ska ta och titta lite i sparbössan också...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Staffan Bergholm skrev:
Supramannen skrev:


Ja det här ser riktigt porrigt ut, men det ser riktigt dyrt ut också, hur illa är det?


Hakv dyrt men ett måste, typ 5k per set med godis, Pm vad du ska ha för jag har lagt en order på lite godis till min[/quote]

Tack Rickard, det här måste jag bara ha men det passar inte in budgetmässigt, så jag har lagt upp annonser på Annonstorget för klimatkontrollen och airbags, får se om jag får napp till rätt pris
Ska ta och titta lite i sparbössan också...[/quote]

Du måste öka budget då..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 156, 157, 158   >>
58 besök senaste veckan (650913 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande