Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 156, 157, 158   >>
66 besök senaste veckan (650941 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Har fortfarande inte förstått hur oljepumpen till turbo drivs, men jag tror att det är direkt från kamaxeln.
Har svårt för att se att man designat den så att den drivs av en rem, smörjningen av turbon är för viktig för det, och jag hittar bara en rem (till luftpumpen). På kopplingsschemat ser det ut som att det är samma axel som driver oljepumpen till turbon som drar runt remmen för luftpumpen. Är det någon som vet ?


oljepumpen drivs direkt från kamaxeln. Du kan plocka bort hela luftpumpen samt alla rör och plugga hålen i topparna.


Tack Goran!
Då vågar jag klippa av remmen
Hela systemet består ju av en massa spännande prylar.
Hur gör man med dom riktigt smala rören, dom som är kopplade till "change over" ventilerna (finns en på höger och en på vänster sida i motorrummet). Är det bara att plugga dom, eller är det så att dom har en backventil så att dom inte ens behöver pluggas ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Some French help to install the safety belt.
The belt must be fastened to a point between the 2 red bars, no higher or lower.



_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Vincent: jag tycker att vinkeln blir ganska rejält brant nedåt på det undre strecket? Frågan är hur en ev kompression blir vid olycka.... hade gärna fäst mina axelband där men drar dem antagligen via en tvärsträva för att få bättre (flackare) vinkel.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Anders Frisk skrev:
Vincent: jag tycker att vinkeln blir ganska rejält brant nedåt på det undre strecket? Frågan är hur en ev kompression blir vid olycka.... hade gärna fäst mina axelband där men drar dem antagligen via en tvärsträva för att få bättre (flackare) vinkel.


Yes the point (in the text in french on the side) is that it should absolutly not be outside this red area, so you are probably right, down there is probably the limit and less angle is probably safer. In other words fasten it to the back seat where the regular belt usualy is but not further forward and preferably higher up.

Another reflection is that instructions must differ slightly from seat to seat

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Har fortfarande inte förstått hur oljepumpen till turbo drivs, men jag tror att det är direkt från kamaxeln.
Har svårt för att se att man designat den så att den drivs av en rem, smörjningen av turbon är för viktig för det, och jag hittar bara en rem (till luftpumpen). På kopplingsschemat ser det ut som att det är samma axel som driver oljepumpen till turbon som drar runt remmen för luftpumpen. Är det någon som vet ?


oljepumpen drivs direkt från kamaxeln. Du kan plocka bort hela luftpumpen samt alla rör och plugga hålen i topparna.


Tack Goran!
Då vågar jag klippa av remmen
Hela systemet består ju av en massa spännande prylar.
Hur gör man med dom riktigt smala rören, dom som är kopplade till "change over" ventilerna (finns en på höger och en på vänster sida i motorrummet). Är det bara att plugga dom, eller är det så att dom har en backventil så att dom inte ens behöver pluggas ?


Vilken del på bilden är det exakt du tänker på?

http://www.pelicanparts.com/911/911_Parts/1978-83/1-8-1.JPG

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Kolla på den här bilden:


"Change over valve" är del nummer 1.
om man tittar på tex. slang 16 (övre vänsta delen), så har jag för mig att den är kopplad till en tunn tryckslang med en backventil.
Lite osäker men jag tror att även slang 12 och 14 ser likadana ut.

I princip tror jag att jag har listat ut hur det funkar.
Del 1 är växlar.
Del 19 mäter motortemperatur.
Trycket från motorn kommer genom slang 12, används för att reglera växlarna.
När man startar motorn går luften från pumpen in i topparna genom via växel 1 på högra sidan.
När motorn nått en viss temperatur så går det tryck till den högra "växeln" som då svitchar om luften till att gå till den vänstra "växeln" där går luften till katalysatorn. I något läge går all luft ut i fria luften, det är nog slang 16 som får tryck från något håll.

Goran, undrar om det inte bara är att plugga dom här tryckslangarna (dom som är kopplade till slangarna 12, 14 och 16) ?
Rimligen går det tryck som driver mekaniken genom slangarna, eller vad tror du ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare









_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Uhh...min hade ingen sån där finurlig anordning som styrde om luften till olika delen av motorn. Den pumpade bara luft in i toppar hela tiden. Jag tror att det är enklast att bara plocka av remmen, skruva ur luftinsprutningsmunstycken och förgreningsrör från toppar samt plugga toppar. Då kan man låta resten sitta kvar och återinstallera vid behov. En "guru" sa dock att dom där luftpumpar brukar gegga ihop om dom sitter kvar i bilen och inte används ett tag så det är bra att veta. Annat alternativ är att plocka ur hela systemet och förvara den på hyllan. Då är risken mindre att den geggar ihop av smuts.

Fick du bekräftat att den klarar sig igenom avgasprov med borttagen pump men med katalysator?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Uhh...min hade ingen sån där finurlig anordning som styrde om luften till olika delen av motorn. Den pumpade bara luft in i toppar hela tiden. Jag tror att det är enklast att bara plocka av remmen, skruva ur luftinsprutningsmunstycken och förgreningsrör från toppar samt plugga toppar. Då kan man låta resten sitta kvar och återinstallera vid behov. En "guru" sa dock att dom där luftpumpar brukar gegga ihop om dom sitter kvar i bilen och inte används ett tag så det är bra att veta. Annat alternativ är att plocka ur hela systemet och förvara den på hyllan. Då är risken mindre att den geggar ihop av smuts.

Fick du bekräftat att den klarar sig igenom avgasprov med borttagen pump men med katalysator?


Jo det borde inte vara några problem med besiktningen, Vincents bil hade inte ens någon rem till luftpumpen och han har haft bilen på besiktning ett par gånger Har inte bestämt mig än, men kommer nog att satsa på att ta bort rubbet.

Fick mitt RS fläkthjul idag, nu kan jag snart plocka bort remmen till luftkonditioneringen

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Liten uppdatering, har bara hunnit med lite småmeckande.
La även in min Todo-lista över allt småpyssel på den här trådens första post.

Efter att ha plockat av och på ratten 5 ggr så går bilen rakt fram när ratten ser ut att göra detsamma, klar förbättring
Även stolen är rak nu, den var lite vriden till vänster.
Så tidigare satt jag vinklad till vänster och styrde ca 10 grader höger på raksträckorna, vem vet det kanske var optimal körställning för mig.

Har också dragit ny ström till boost controllern, den var påslagen hela tiden tidigare.
Jag behöver helt klart flytta laddvakten, trots att jag aldrig kör men än 0.85 bar kontinuerligt och med spikar aldrig mer än 0.95 bar, så händer det att laddvakten slår till och bryter soppa tillförseln, känns inte bra. Laddvakten bryter in soppatillförsel som en säkerhetsåtgärd när trycket är någonstans kring 1.1 - 1.4 bar.

Problemet är att laddvakten inte läser av trycket i trottelhuset utan i intercoolern, så laddvakten tror att det är livsfarligt läge men igentligen har det roliga knappt börjat. Det hände bara två gånger på 6 st bansessioner på Gelleråsen, men under "normal" körning så kan jag lätt få det att hända genom att släppa gasen långsamt. Jag har iofs inte mätt trycket i intercoolern men det jag upplever stämmer väl överens med andra 964 turboägares erfarenheter.

Så ett alternativ är att flytta laddvakten så att den läser av trycket i trottelhuset i stället, det är planen jag går efter just nu.

En annan möjlig orsak (är ute på djupt vatten här) är att min CBV (Compressor Bypass Valve) inte dumpar övertrycket i intercoolern som den ska. Min teori är att när jag släpper gasen långsamt blir det inte tillräckligt med undertryck för att dumpventilen ska öppna sig. Jag kör med en Forge idag men det är inte inställningsbar, funderar på om lösningen av problemet skulle kunna ligga här....

Ledsen för allt obegripligt spam.
Nej, nu ska jag gå ut i garaget och försöka mig på att plocka ur A/C:n.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jaa...du kan använda dig av SAAB laddvakt som är justerbar. Sitter under ratten till vänster på gamla 9000-modeller och kopplas in med slangar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jaa...du kan använda dig av SAAB laddvakt som är justerbar. Sitter under ratten till vänster på gamla 9000-modeller och kopplas in med slangar.


Jaa, en justerbar laddvakt kanske inte skulle vara så dumt.
Under ratten till vänster, är det bakom en panel ?
Tack Goran!

Edit: Rättade lite "god dag yxskaft" meningsbyggnad

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Försöker få loss fläkten, får inte loss den från generatoraxeln.
Är det någon som har några tips ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Staffan: såsom varande officiell tummen-mitt-i-handen brukar jag kika på www.p-car.com/diy för mektips kring 993, då våra motorer är hyggligt snarlika kanske http://p-car.com/diy/alternator/alternator.html och kanske http://p-car.com/diy/vbelt/ som i alla fall är ungefär i närheten av fläkten

När får jag åka med på en provtur i monstret?

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
Staffan: såsom varande officiell tummen-mitt-i-handen brukar jag kika på www.p-car.com/diy för mektips kring 993, då våra motorer är hyggligt snarlika kanske http://p-car.com/diy/alternator/alternator.html och kanske http://p-car.com/diy/vbelt/ som i alla fall är ungefär i närheten av fläkten

När får jag åka med på en provtur i monstret?





Tack Anders! thumbs up
Jag kör på den här DIY instruktionen, den verkar stämma till typ 80%, jag är nu 1 kabel från att ha lossat generatorn, på bilden kan man med lite god vilja se att fläkten och generatorn är halvvägs ute.

om det nu inte går att plocka ur generatorn från motorrummet så kommer jag att springa runt garaget och skrika
Men det ser lovande ut just nu trots att motorrummet liknar ett slagfält
Känns som att det mesta som går att komma åt ovanfrån är lossat eller borttaget.
Det har aldrig varit såhär stökigt i motorrummet, tur att jag bestämde mig för att märka allt med maskeringstejp från början.

Maken till läskigt meckande har jag inte varit med om, trångt, mycket sladdar, en hel del slitande och vridande på saker jag inte jobbat med tidigare

Anders, det måste bli lite åka av så fort jag fått ihop det här.
Lite risk för att det tar en liten stund, funderar på att flytta laddvakten eller installera ny laddvakt när allt ändå är i småbitar.

Det kommer att bli ljusbrun etanol i kväll om jag får loss fläkten

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare


Nu ekar det i motorrummet så det blev ljusbrun etanol.



Fick ur generatorn.
När man tittar in i hålet där generatorn ska sitta så ser jag insugsdelen av cylindrarna.
Det är oljigt/smutsigt runt insuget på mittencylindrarna, det är mer på vänstersidan än högersidan.
Bilden är på vänstersidan, verkar inte vara tätt mellan cylinder och trottelhus.
I och för sig har nog ingen kikat in här på 13 år men dom andra cylindrarna verkar i princip torra.



Trots att jag nu har fått ut fläkt och generator så får jag inte loss fläkten från generatoraxeln.
I DIY instruktionen står det att man ska hålla generatorpaketet i fläktbladen och ha någon som knackar med en hammare på generatoraxeln. Nu har vi knackat och bankat men den lossnar inte!!



Här får man en uppfattning om hur det sitter ihop.
Bilden är på den nya "insatsen" som jag ska montera på generatoraxeln.
Den skiljer sig från den som sitter fast just nu.
Den nuvarande har ett lager som sitter runt axeln, lagret ska dock inte vara pressat på axeln, men vem vet ?

Hmm, behöver nog hjälp.
Kom med tips om hur jag ska få bort fläkten
Märkligt att DIY instruktionen inte föreslår att man använder en avdragare, undrar varför
Jag lyckades dunka ner en bult i mitten av axeln, som jag nu inte får loss

Nu har man fått Murphy på besök och han vill inte åka hem :attentn2:

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



nu har tyvärr mina surfkunskaper tagit slut - alla mina tips är hårt rippade från p-car.com

Hm, kanske behöver Murphy en liten skvätt ljusbrunt även han?

Ang generatoraxel och fläkt har jag inte en aning. Det står ganska mycket om flera axlar som man tydligen sabbar alldeles för lätt, men inte så mkt mer om själva fläktaxeln... Ring om du behöver vokalt stöd

jag väntar på provturen (och bättre väder, f-n vad det ska regna .. )

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
nu har tyvärr mina surfkunskaper tagit slut - alla mina tips är hårt rippade från p-car.com

Hm, kanske behöver Murphy en liten skvätt ljusbrunt även han?

Ang generatoraxel och fläkt har jag inte en aning. Det står ganska mycket om flera axlar som man tydligen sabbar alldeles för lätt, men inte så mkt mer om själva fläktaxeln... Ring om du behöver vokalt stöd

jag väntar på provturen (och bättre väder, f-n vad det ska regna .. )


Tack för stödet Anders
Min nattlektyr blev en verkstadshandbok, där stod det att fläkten tas bort med en avdragare!
Måste säga att det är väldigt anmärkningsvärt att DIY sajten föreslår att man ska knacka loss fläkten thumbs down
Köpte en avdragare på lunchen, tyvärr verkar gängan blivit skadad längst ut på generatoraxeln, det här kommer ta ett tag

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Mannen, myten och legenden Porsche-Patrik kom på besök. thumbs up
Med lite god vilja bestämde vi oss för att läckan mellan trottelhuset och mittencylindern på vänstersidan inte är så oroväckande.



Det visade sig vara mycket enkelt att få loss fläkten mha en avdragare, IMo är det tokfel i DIY beskrivningen, fläkten ska inte tas loss genom att knacka på generatoraxeln, rimligen är det en avdragare som ska användas.



Jag hade ju lyckats knacka fast en bult i axeln
Vi fick succesivt använda större borrar innan vi fick loss alla resterna av bulten.
Det gick perfekt, vi lyckades borra i mitten, inga skador på splincen vilket är viktigt för att kunna hålla fast axeln när bulten ska dras åt. Nu behöver jag bara reparera en skadad gänga så är det dags att börja plocka ihop grejjorna igen.



En bild på nya däck slår mittuppslaget på Slitz 7 gånger av 10, typ.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
TBoy
Katrineholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 54



Skönt att läsa om någon som mekar lite Porsche själv.
Jag har följt denna tråd med stort intresse då jag själv tänkt och nu även
har köpt en 965-91.
Håller på med lite smågrejor inför sommaren varav byte av Wastegatefjäder
står som nästa projekt.
Staffan/Vincent har ni någon sprängskiss på innanmätet i Wastegaten?

Jag vet att man har rekomenderat att man inte ska byta fjädern utan använda
sig av pysventiler eller som du elektronisk laddtrycksreglering, men jag
hade en bil tidigare med denna fjäder och det fungerade bra.
Man slipper ju även dra en massa slangar och kablar...

Vi syns säker på någon träff framöver....PCS eller annan typ av
banaktivitet. (Är ganska förtjust i bankörning)

PS Den silverfärgade är såld...

Tommy Karlsson
Katrineholm
PCS 3943

_________________
__________________________

MVH Tommy Karlsson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
TBoy skrev:
Skönt att läsa om någon som mekar lite Porsche själv.
Jag har följt denna tråd med stort intresse då jag själv tänkt och nu även
har köpt en 965-91.
Håller på med lite smågrejor inför sommaren varav byte av Wastegatefjäder
står som nästa projekt.
Staffan/Vincent har ni någon sprängskiss på innanmätet i Wastegaten?

Jag vet att man har rekomenderat att man inte ska byta fjädern utan använda
sig av pysventiler eller som du elektronisk laddtrycksreglering, men jag
hade en bil tidigare med denna fjäder och det fungerade bra.
Man slipper ju även dra en massa slangar och kablar...

Vi syns säker på någon träff framöver....PCS eller annan typ av
banaktivitet. (Är ganska förtjust i bankörning)

PS Den silverfärgade är såld...

Tommy Karlsson
Katrineholm
PCS 3943


Hej Tommy
Grattis till nya bilen, du bara måste berätta mer och posta bilder på bilen
Du hittar bilder på innanmätet av wastegaten på sidan 5 i den här tråden.
Är du inbokad på några banmöten i sommar ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 156, 157, 158   >>
66 besök senaste veckan (650941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande