Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 156, 157, 158   >>
136 besök idag (651160 totalt)
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Staffan Bergholm skrev:

Har funderat på det här med chassit, måste finnas mycket fart och stabilitet att hämta med ett bättre chassi, kan ju inte vara optimalt när bilen går bättre utan krängare där bak


Skulle detta inte kunna vara ett tecken på att chassit är bra konstruerat.

Vad jag förstår så ju bättre chassi du har desto mindre behöver du "förstöra" med krängningshämnare.

Finns nog många skolor om detta!!!

Tackar för övrigt för en kanontråd.

MVH
Patrick Hansson
Snart på Hjulen igen!

_________________
Patrick Hansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Chassit har väll krängre std, eller har jag fel???
om jag mins rätt åker Staffan med std krängre och ett betydligt hårdare fjädrar bak och fram.

Hmm då bilen är längre än bred så kommer bilen kränga mer än niga/resa sig.
Därav har han bla krängre för att balansera pitch och roll.
+ att juster krängre är betydligt lättare än att byta fjärdrar och man tallar med krängaran bara i roll.
Justerar man balansen i roll med bara fjädrar så petar man och på pitchen och vertikalfjäderingen.

och sen finns det mycket förutfattade meingar om krängre skulle lyfta innerhjul mm, allså paja väghållingen. Än så länge jag jag inte kommit på ETT själ till att slänga krängarna över Styx.
Men det kanske kommer.

Citat:
Johan tyckte jag var lite "särring" in i kurvorna,


Näää, så sa jag inte
Jag fick bara den känslan att jag skull vilja gå in hårdare/fortare i böjarna.
Staffas kommetar om detta var att han var försiktig för reaktionen i röven, då de kan bli JÄ... giftiga om det släpper bak.

Frågan är nu om man inte skall göra bilen mer understyrd, nu finns det ju grader i hel....
Men med lagom mycket understyring så bilfa... känns säker för rördans så tror jag det går att åka fortare.
OBS nu bara lite spånerierer av mig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Bra tid Staffan thumbs up förstog att det gick undan rätt bra när jag inte kom ikapp jag är "nästan" säker på att med nuvarande chassie och mos i spisen på din kärra så skulle du "relativt" lätt kunna kapa 5 sek på Mantorp OM, du lättade 75-100kg.
Det kanske kostar dig 10-15papp att skaffa plastdörrar, skärmar, lucka och rutor men det är ju kaffepengar i jämförelse med vad dom bilarna kostar som ligger på dessa 1,25-1,26 tider.

Fast du kanske har samma spärr som mig, jag både vill och inte vill modda hela linan ut, har man en gång åkt i en bil med plastdörrar och plastrutor så vet man att den har komfort som en torktummlare

( hoppas jag sådde ett litet frö)
Ha de,
/Magnus L
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hehe, det låter bra, vi inleder operation övertalning nu ( jag vill se Staffan köra jämnt med en viss GT2:a )
Enda hindret är väl att han inte är med och skruvar själv, han verkar ju totalt orädd att ge sig på vad som helst på bilen.
Tips: lämna växellådan till honom när ni tar bilen så har han sysselsättning i vinter och vi har en go fortsättning på den här tråden
/Magnus L
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Lohm skrev:
Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hehe, det låter bra, vi inleder operation övertalning nu ( jag vill se Staffan köra jämnt med en viss GT2:a )
Enda hindret är väl att han inte är med och skruvar själv, han verkar ju totalt orädd att ge sig på vad som helst på bilen.
Tips: lämna växellådan till honom när ni tar bilen så har han sysselsättning i vinter och vi har en go fortsättning på den här tråden
/Magnus L


Detta innefattar han själv och eget meck, jag har bara den ultimata planen för en lätt och grymt snabb bil för inte allas mycket pengar..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Tror inte det behvös någon raketkunskap för att få till en bra balans. Porsche själva gjorde två saker när de tävlade med CUP och RSR modellerna där man gick ett steg längre med RSRen.

CUP: Hårdare dämpare och fjädrar men fortfarande progressiva fjädrar, ca 600 Nm fram och 800 bak. Dessa bilar vägde ca 1100 kg tomma. Staffan har dessa fjäderben men har en bil som väger 1250 och är tyngre bak. Kränghämmarna byttes till 24 mm fram (20 standard) och 18 mm bak (20 standard), både fram och bak var ställbara. Syftet var att få en bil som var mindre överstyrd och mer följsam.

RSR: Ännu hårdare fjädrar och nu linjära med hjälpfjädrar. Fram 900 Nm och bak 1100, på en bil som vägde kanppt 1100 kg. Samma krängare som på CUP fram men något grövre bak, men också ställbara i fem resp tre lägen. På RSR blev det också uniball bussningar fram i bärarm, nedre stötdämparfäste bak.

Så för Staffans del tror jag....en grövre 24 mm krängare fram, absolut krängare bak men kanske en tunnare men ställbar. hårdare fjäderben a la RSR. Cup-benen som används idag är inte gjorde för den bilvikten och Staffans bil är också snabbare. Sen gå över till linjära fjädrar för att få ett mer konsekvent beteende. Kolla sen hjulvinklar och corner-weight så lär det bli rätt bra!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dina fjäder hårdheter ska inte va i NM..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

964, ursssss urssssssss
Använda äckelenheter som lbs/in på fjädrar på en tysk kvalites bil.

Staffan har 105N/mm fram och 140N/mm bak det är 600/800 äckelenheter.
1 lbs/in=0,175N/mm

RSR-krängran låter som en just väg att gå, framför allt justerbarheten.

CUP-dämparna har jag kurvor på och vet inte riktigt varför de är skapta som dom är , men inget jag tror på funkar optimalt.
RSR dämparna skulle vara kul att se hur de ser ut.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Yepp, sorry. Det där Nm talen blev lite häftiga. RSR ska vara 160 Nm fram och 200 bak.

Johan, jag har RSR-benen på min bil så är det nåt du vill prova och mäta i vinter så är det bara att hojta till så kanske det är nåt vi kan få till. Min bil väger 1250 som Staffans nu och jag tycker den känns riktigt bra med den här uppsättningen. Kör med 18 mm kräng bak i mjukaste läget. Fram har jag fortfarande standardkräng 20 mm men efter att jag fick i diffbromsen i år så vill jag nu byta även krängaren fram till 24 mm.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
CMXI skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Har funderat på det här med chassit, måste finnas mycket fart och stabilitet att hämta med ett bättre chassi, kan ju inte vara optimalt när bilen går bättre utan krängare där bak


Skulle detta inte kunna vara ett tecken på att chassit är bra konstruerat.

Vad jag förstår så ju bättre chassi du har desto mindre behöver du "förstöra" med krängningshämnare.

Finns nog många skolor om detta!!!

Tackar för övrigt för en kanontråd.

MVH
Patrick Hansson
Snart på Hjulen igen!


Tack Patrick!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
Bra tid Staffan thumbs up förstog att det gick undan rätt bra när jag inte kom ikapp jag är "nästan" säker på att med nuvarande chassie och mos i spisen på din kärra så skulle du "relativt" lätt kunna kapa 5 sek på Mantorp OM, du lättade 75-100kg.
Det kanske kostar dig 10-15papp att skaffa plastdörrar, skärmar, lucka och rutor men det är ju kaffepengar i jämförelse med vad dom bilarna kostar som ligger på dessa 1,25-1,26 tider.

Fast du kanske har samma spärr som mig, jag både vill och inte vill modda hela linan ut, har man en gång åkt i en bil med plastdörrar och plastrutor så vet man att den har komfort som en torktummlare

( hoppas jag sådde ett litet frö)
Ha de,
/Magnus L


Tack Magnus, kul att träffas! thumbs up
Var hittar jag alla dom här plastprylarna för 10-15k?!

Det känns inte som att det finns sådär väldigt många spärrar kvar, kör iofs fortfarande bilen till banan och den ska kunna klara sig igenom Svensk Bilprovning. Skulle vilja ha plastdörrar, plastrutor, plastskärmar, plasttak, osv. Men jag skulle också vilja ha helbur vilket ökar vikten något.

Håller med dig, om det är något som jag upplever har gjort bilen snabbare på senare tid så är det viktminskningen. Så det blir en lättningsplan helt klart, funderar bland annat på att plocka bort större delen av fläktpaketet. Sen är det den lilla detaljen med chassit också...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hjälp, vet inte om jag vill se den här planen, inte för att jag tror den är dålig, utan precis tvärtom!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Staffan Bergholm skrev:
Qvisfr skrev:
Denna tråd är ju helt underbar!
Kör så det ryker

.....eller inte


Hälsningar från Eifel!


Lol, såg mycket eld från Marcus wastegate rör (vet att det är barnsligt, men det ser så himla coolt ut), men ingen rök. Fredrik, är du på Ringen nu?


Japp!

Vi sitter i stekdimman hos Patrizio

Igår fick vi se ett mkt trevligt VLN rejs, och idag har jag kört 20 varv.
16-18 grader sol, torr bana och lugnare än förra helgen med trafik och gulflagg thumbs up thumbs up

Med lite tur kör jag imorgon också

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



964 skrev:
Yepp, sorry. Det där Nm talen blev lite häftiga. RSR ska vara 160 Nm fram och 200 bak.

Johan, jag har RSR-benen på min bil så är det nåt du vill prova och mäta i vinter så är det bara att hojta till så kanske det är nåt vi kan få till. Min bil väger 1250 som Staffans nu och jag tycker den känns riktigt bra med den här uppsättningen. Kör med 18 mm kräng bak i mjukaste läget. Fram har jag fortfarande standardkräng 20 mm men efter att jag fick i diffbromsen i år så vill jag nu byta även krängaren fram till 24 mm.


Hur väger ni:

Med eller utan förare
full eller tom tank ??

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Tror inte det behvös någon raketkunskap för att få till en bra balans. Porsche själva gjorde två saker när de tävlade med CUP och RSR modellerna där man gick ett steg längre med RSRen.

CUP: Hårdare dämpare och fjädrar men fortfarande progressiva fjädrar, ca 600 Nm fram och 800 bak. Dessa bilar vägde ca 1100 kg tomma. Staffan har dessa fjäderben men har en bil som väger 1250 och är tyngre bak. Kränghämmarna byttes till 24 mm fram (20 standard) och 18 mm bak (20 standard), både fram och bak var ställbara. Syftet var att få en bil som var mindre överstyrd och mer följsam.

RSR: Ännu hårdare fjädrar och nu linjära med hjälpfjädrar. Fram 900 Nm och bak 1100, på en bil som vägde kanppt 1100 kg. Samma krängare som på CUP fram men något grövre bak, men också ställbara i fem resp tre lägen. På RSR blev det också uniball bussningar fram i bärarm, nedre stötdämparfäste bak.

Så för Staffans del tror jag....en grövre 24 mm krängare fram, absolut krängare bak men kanske en tunnare men ställbar. hårdare fjäderben a la RSR. Cup-benen som används idag är inte gjorde för den bilvikten och Staffans bil är också snabbare. Sen gå över till linjära fjädrar för att få ett mer konsekvent beteende. Kolla sen hjulvinklar och corner-weight så lär det bli rätt bra!


Tack Thomas, skulle du inte kunna utveckla det här med att CUP fjäderbenen inte är tillräckligt "kralliga" (eller missförstår jag dig), är det stor skillnad på CUP jämfört med RSR-benen?

Vad är det för bakre krängare på RSR:en?

Ja, problemet är ju det här med att turbon har unika bärarmar, blir till att specialtillverka dom bakre krängarna. Men det kanske är något som jag skulle kunna göra till en "group buy", är övertygad om att Vincent, Marcus, Martin mfl. skulle vara intresserade om priset är rätt. Till framvagnen finns det ju RSR-krängaren, men den är ju så himla dyr med drop-links och allt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
964 skrev:
Yepp, sorry. Det där Nm talen blev lite häftiga. RSR ska vara 160 Nm fram och 200 bak.

Johan, jag har RSR-benen på min bil så är det nåt du vill prova och mäta i vinter så är det bara att hojta till så kanske det är nåt vi kan få till. Min bil väger 1250 som Staffans nu och jag tycker den känns riktigt bra med den här uppsättningen. Kör med 18 mm kräng bak i mjukaste läget. Fram har jag fortfarande standardkräng 20 mm men efter att jag fick i diffbromsen i år så vill jag nu byta även krängaren fram till 24 mm.


Hur väger ni:

Med eller utan förare
full eller tom tank ??


Tom tank och utan förare

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Qvisfr skrev:
Denna tråd är ju helt underbar!
Kör så det ryker

.....eller inte


Hälsningar från Eifel!


Lol, såg mycket eld från Marcus wastegate rör (vet att det är barnsligt, men det ser så himla coolt ut), men ingen rök. Fredrik, är du på Ringen nu?


Japp!

Vi sitter i stekdimman hos Patrizio

Igår fick vi se ett mkt trevligt VLN rejs, och idag har jag kört 20 varv.
16-18 grader sol, torr bana och lugnare än förra helgen med trafik och gulflagg thumbs up thumbs up

Med lite tur kör jag imorgon också


20 varv, härligt Fredrik!!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Staffan Bergholm skrev:
Magnus Lohm skrev:
Bra tid Staffan thumbs up förstog att det gick undan rätt bra när jag inte kom ikapp jag är "nästan" säker på att med nuvarande chassie och mos i spisen på din kärra så skulle du "relativt" lätt kunna kapa 5 sek på Mantorp OM, du lättade 75-100kg.
Det kanske kostar dig 10-15papp att skaffa plastdörrar, skärmar, lucka och rutor men det är ju kaffepengar i jämförelse med vad dom bilarna kostar som ligger på dessa 1,25-1,26 tider.

Fast du kanske har samma spärr som mig, jag både vill och inte vill modda hela linan ut, har man en gång åkt i en bil med plastdörrar och plastrutor så vet man att den har komfort som en torktummlare

( hoppas jag sådde ett litet frö)
Ha de,
/Magnus L


Tack Magnus, kul att träffas! thumbs up
Var hittar jag alla dom här plastprylarna för 10-15k?!

Det känns inte som att det finns sådär väldigt många spärrar kvar, kör iofs fortfarande bilen till banan och den ska kunna klara sig igenom Svensk Bilprovning. Skulle vilja ha plastdörrar, plastrutor, plastskärmar, plasttak, osv. Men jag skulle också vilja ha helbur vilket ökar vikten något.

Håller med dig, om det är något som jag upplever har gjort bilen snabbare på senare tid så är det viktminskningen. Så det blir en lättningsplan helt klart, funderar bland annat på att plocka bort större delen av fläktpaketet. Sen är det den lilla detaljen med chassit också...


Kolla med Börge Christensen "plastdansken" 042-206656
/Magnus
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger vad kostar ett RSR krängarkitt????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
fuling skrev:
Tumme pekfinger vad kostar ett RSR krängarkitt????


Ja det som passar på min bil är framkrängaren och den kostar ca 5K om jag kommer ihåg rätt.
Har för mig att priset är högt för att det behövs "drop links", vilket inte används för 964 turbo som orginal.

RSR bakkrängaren kostar 1.800:- men passar inte pga av att turbon har lite annorlunda bärarmar jämfört med RSR. Hmmmm, om jag kommer ihåg saker rätt så var problemet att krängaren var för smal med kanske 50-80mm eller så på varje sida, om det nu är enda skillnaden skulle man kunna fästa den med en längre bult tillsammans med en distans (se bilden nedan), eller blir det väldigt fel då?


Bilden visar den bakre orginalkrängaren som jag nu kopplat loss, om jag nu har en korrekt minnesbild så var allt "rätt" med RSR krängaren men att den var för smal.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 156, 157, 158   >>
136 besök idag (651160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande