Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157, 158 >> 79 besök idag (651397 totalt) |
En 996 cup är bland det bästa man kan köpa nu för tiden, och köra i PSCR _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Jo jag fick mig en åktur med Vincent på Gotland Ring i Pauls och hans Cup som jag aldrig någonsin kommer att glömma. Det kändes så rätt, enda tills varv 8 då frukosten började göra sig påmind. Blir inget tävlande för mig (men det kanske inte är det du menar heller), i alla fall inte på ett tag, är för mycket vinnarskalle i förhållande till min budget. Det jag kommer att sakna är känslan att köra om en sprillans sportbil i något som är 20 år gammalt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Jag skulle sälja bilen, men satte aldrig in någon annons. När jag sen hämtade hem bilen efter vinterförvaringen så blev jag lycklig, tolkade det som att nog borde behålla den en stund till Har bytt lambdasond, tömt ut oljan och ska nu ställa ventilerna. Ska också byta växellådsolja och bromsvätska. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Om jag tar beslutet att behålla min Skyline som spottat ut tre (3) TRE motorer på 1000 mil.
Så borde du kunna behålla en fin Porsche |
||||
Ja men faktiskt. Får lite flashbacks där ute garaget, troligen känner jag igen yrseln av all Breakcleaner som jag andas in. Thomas, hur sjutton kunde du se att en ventilfjäder hade gått av på din bil? Nu har du ju säkert hökögon jämfört med mig, men ändå, kan man verkligen se själva fjädern utan att plocka bort mer än ventilkåpan? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Tre motorer på 1000 mil _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Har ett tickande ljud, väldigt uttalat när motorn är kall, blir värre under belastning. När motorn är varm så finns tickandet kvar, men det är betydligt mindre. Har legat under bilen och lyssnat, den kommer från cylinder 4-5-6 (höger sida), ganska säker på att det inte kommer från cylinder 6. Har nu ställt alla ventiler på höger sida, tajtade en insugs och en avgasventil, men det var väldigt små justeringar. Men så upptäckte jag det som är inringat på bilden, gissar att det tickande ljudet kan vara en avgasläcka. Det var lite mer innan jag tog bilden, petade bort lika mycket till med fingret. Gissar att det är sot, tror och hoppas att det här är anledningen till ljudet. Har tidigare haft tickande ljud som visat sig vara avgasläckor, då på grund av hål i grenröret. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Tror min bil vill vara pallbocksräser. |
||||
|
||||
Precis så där har jag känt de gånger jag har funderat på att sälja min bil för att byta till något nyare. De nya rullar givetvis snabbare med rätt chaffis men lika roligt är det banne mig inte. Så frågan är om man skall äga bilen med själen eller för att det skall vara snabbt att köra? Jag vet varför jag har just den här bilen när jag går ut i garaget eller när jag kör ut på banan. Det tror jag du vet också Staffan. Nu väntar vi alla spänt på nya sidor i tråden. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Staffan: Det är inte givet att du ser det beroende på var fjädern har gått av. Enda 100%-iga sättet är att ta ur varje fjäder (är ju två på varje ventil, en liten och en stor i varann)och då kan man ju dessutom lika gärna byta. Men när jag skulle byta mina så hade ju en gått av med cirka ett varv kvar . Det gjorde att jag såg att fjädern inte var centrerad runt ventilbrickan, utan man såg mer av fjädern sista varv på ena sidan av ventilbrickan. Hade det varit i andra ändan av fjädern, ner mot cylindern så hade jag aldrig sett det.
så det jag menade var att kolla så gott det går med ficklampa. Är ändarna uppåt på fjädrarna hela,sitter de centrerat, knacka på dom och se att de sitter fast och låter rätt? De ska ju inte rubba sig alls de sitter som de ska. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Tack Thomas! Ska ta och kolla ventilfjädrarna så gott det går. Om jag har en trasig ventilfjäder, borde det inte påverka ventilspelet, dvs att jag skulle ha väldigt mycket mer ventilspel än normalt, hur var det för dig? Ska också kolla om packningen till grenröret har gått sönder (hoppas på det). En annan teori är om en av pinnbultarna till topplocket har gått av, ska kolla det också. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Jo, jag har lite känslor för den här bilen, så är det verkligen. Kanske inte lika mycket som tidigare, men jag ska göra henne lite fin nu, det kanske gör att det "tänder till" i förhållandet _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
det var inga problem att ställa spelet på den cylindern för fjädern satt ändå i sitt läge. däremot fick jag alltid ett tick när motorn var varm, som om spelet var dåligt ställt. Fattade aldrig detta men slutade bry mig. Men nu kan jag ju konstatera att det är knäpptyst från ventilerna så när det blir "verklig" kraft på ventilfjädrarna så orkar den antagligen inte hålla spelet även om den sitter i rätt läge.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
kul att du är tillbaka staffan
ja tror inte en ventilfjäder kan låta som ett tickande ljud, min var ju av och det märktes inget oljud. den kommer ju fortfarande ligga i spänn även om den är av, om den skulle bli så lös att det skulle höras nått ljud ifrån den skulle knastrena lossna direkt. jag tror mer på grenrörs läckaget. men sen kan det säkert finnas fjädrar som är av för det, även om dom inte ger nått oljud ifrån sig _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Jag tog samma beslut som du Staffan,. Annonserade min bil i början på förra året. Fick till slut ett ok bud och... tackade nej
Vi bara måste se till att vi tar våra bilar till valfritt bana (Knutan .... nej Kinnekulle )tillsammas igen ! _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157, 158 >> 79 besök idag (651397 totalt) |