Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157, 158   >>
79 besök idag (651397 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Staffan Bergholm skrev:
Kommer inte att sluta med bilar, men jag har inte bestämt mig för vad nästa steg blir.
Kanske något som har slicks?


En 996 cup är bland det bästa man kan köpa nu för tiden, och köra i PSCR

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Kommer inte att sluta med bilar, men jag har inte bestämt mig för vad nästa steg blir.
Kanske något som har slicks?


En 996 cup är bland det bästa man kan köpa nu för tiden, och köra i PSCR


Jo jag fick mig en åktur med Vincent på Gotland Ring i Pauls och hans Cup som jag aldrig någonsin kommer att glömma. Det kändes så rätt, enda tills varv 8 då frukosten började göra sig påmind. Blir inget tävlande för mig (men det kanske inte är det du menar heller), i alla fall inte på ett tag, är för mycket vinnarskalle i förhållande till min budget.

Det jag kommer att sakna är känslan att köra om en sprillans sportbil i något som är 20 år gammalt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Får man fråga vad som ligger bakom beslutet? Är det bilen du tröttnat på, kostnaderna eller är det suget efter något annat drar?

Förstår om du inte vill svara - bara nyfiken.

_________________


Porsche 964
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Jag skulle sälja bilen, men satte aldrig in någon annons.
När jag sen hämtade hem bilen efter vinterförvaringen så blev jag lycklig, tolkade det som att nog borde behålla den en stund till


Har bytt lambdasond, tömt ut oljan och ska nu ställa ventilerna.
Ska också byta växellådsolja och bromsvätska.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



äntligen, tror det är är precis vad du behöver...lite garagetid för dig själv!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Staffan Bergholm skrev:
tolkade det som att nog borde behålla den en stund till


Låter som ett bra beslut thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Om jag tar beslutet att behålla min Skyline som spottat ut tre (3) TRE motorer på 1000 mil.

Så borde du kunna behålla en fin Porsche

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
äntligen, tror det är är precis vad du behöver...lite garagetid för dig själv!


Ja men faktiskt.
Får lite flashbacks där ute garaget, troligen känner jag igen yrseln av all Breakcleaner som jag andas in.

Thomas, hur sjutton kunde du se att en ventilfjäder hade gått av på din bil?
Nu har du ju säkert hökögon jämfört med mig, men ändå, kan man verkligen se själva fjädern utan att plocka bort mer än ventilkåpan?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Staffan Bergholm skrev:
tolkade det som att nog borde behålla den en stund till


Låter som ett bra beslut thumbs up


Tack Michael!!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Nikel skrev:
Om jag tar beslutet att behålla min Skyline som spottat ut tre (3) TRE motorer på 1000 mil.

Så borde du kunna behålla en fin Porsche


Tre motorer på 1000 mil

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Har ett tickande ljud, väldigt uttalat när motorn är kall, blir värre under belastning.
När motorn är varm så finns tickandet kvar, men det är betydligt mindre.
Har legat under bilen och lyssnat, den kommer från cylinder 4-5-6 (höger sida), ganska säker på att det inte kommer från cylinder 6.

Har nu ställt alla ventiler på höger sida, tajtade en insugs och en avgasventil, men det var väldigt små justeringar.

Men så upptäckte jag det som är inringat på bilden, gissar att det tickande ljudet kan vara en avgasläcka.
Det var lite mer innan jag tog bilden, petade bort lika mycket till med fingret.
Gissar att det är sot, tror och hoppas att det här är anledningen till ljudet.
Har tidigare haft tickande ljud som visat sig vara avgasläckor, då på grund av hål i grenröret.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Staffan Bergholm skrev:
Nikel skrev:
Om jag tar beslutet att behålla min Skyline som spottat ut tre (3) TRE motorer på 1000 mil.

Så borde du kunna behålla en fin Porsche


Tre motorer på 1000 mil



thumbs up

Tror min bil vill vara pallbocksräser.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Staffan Bergholm skrev:

Jag skulle sälja bilen, men satte aldrig in någon annons.
När jag sen hämtade hem bilen efter vinterförvaringen så blev jag lycklig, tolkade det som att nog borde behålla den en stund till


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Staffan Bergholm skrev:

När jag sen hämtade hem bilen efter vinterförvaringen så blev jag lycklig...


Precis så där har jag känt de gånger jag har funderat på att sälja min bil för att byta till något nyare. De nya rullar givetvis snabbare med rätt chaffis men lika roligt är det banne mig inte.

Så frågan är om man skall äga bilen med själen eller för att det skall vara snabbt att köra? Jag vet varför jag har just den här bilen när jag går ut i garaget eller när jag kör ut på banan. Det tror jag du vet också Staffan.

Nu väntar vi alla spänt på nya sidor i tråden.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Staffan: Det är inte givet att du ser det beroende på var fjädern har gått av. Enda 100%-iga sättet är att ta ur varje fjäder (är ju två på varje ventil, en liten och en stor i varann)och då kan man ju dessutom lika gärna byta. Men när jag skulle byta mina så hade ju en gått av med cirka ett varv kvar . Det gjorde att jag såg att fjädern inte var centrerad runt ventilbrickan, utan man såg mer av fjädern sista varv på ena sidan av ventilbrickan. Hade det varit i andra ändan av fjädern, ner mot cylindern så hade jag aldrig sett det.

så det jag menade var att kolla så gott det går med ficklampa. Är ändarna uppåt på fjädrarna hela,sitter de centrerat, knacka på dom och se att de sitter fast och låter rätt? De ska ju inte rubba sig alls de sitter som de ska.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Staffan: Det är inte givet att du ser det beroende på var fjädern har gått av. Enda 100%-iga sättet är att ta ur varje fjäder (är ju två på varje ventil, en liten och en stor i varann)och då kan man ju dessutom lika gärna byta. Men när jag skulle byta mina så hade ju en gått av med cirka ett varv kvar . Det gjorde att jag såg att fjädern inte var centrerad runt ventilbrickan, utan man såg mer av fjädern sista varv på ena sidan av ventilbrickan. Hade det varit i andra ändan av fjädern, ner mot cylindern så hade jag aldrig sett det.

så det jag menade var att kolla så gott det går med ficklampa. Är ändarna uppåt på fjädrarna hela,sitter de centrerat, knacka på dom och se att de sitter fast och låter rätt? De ska ju inte rubba sig alls de sitter som de ska.


Tack Thomas!
Ska ta och kolla ventilfjädrarna så gott det går.
Om jag har en trasig ventilfjäder, borde det inte påverka ventilspelet, dvs att jag skulle ha väldigt mycket mer ventilspel än normalt, hur var det för dig?

Ska också kolla om packningen till grenröret har gått sönder (hoppas på det).
En annan teori är om en av pinnbultarna till topplocket har gått av, ska kolla det också.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964RS skrev:
Staffan Bergholm skrev:

När jag sen hämtade hem bilen efter vinterförvaringen så blev jag lycklig...


Precis så där har jag känt de gånger jag har funderat på att sälja min bil för att byta till något nyare. De nya rullar givetvis snabbare med rätt chaffis men lika roligt är det banne mig inte.

Så frågan är om man skall äga bilen med själen eller för att det skall vara snabbt att köra? Jag vet varför jag har just den här bilen när jag går ut i garaget eller när jag kör ut på banan. Det tror jag du vet också Staffan.

Nu väntar vi alla spänt på nya sidor i tråden.


Jo, jag har lite känslor för den här bilen, så är det verkligen.
Kanske inte lika mycket som tidigare, men jag ska göra henne lite fin nu, det kanske gör att det "tänder till" i förhållandet

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



det var inga problem att ställa spelet på den cylindern för fjädern satt ändå i sitt läge. däremot fick jag alltid ett tick när motorn var varm, som om spelet var dåligt ställt. Fattade aldrig detta men slutade bry mig. Men nu kan jag ju konstatera att det är knäpptyst från ventilerna så när det blir "verklig" kraft på ventilfjädrarna så orkar den antagligen inte hålla spelet även om den sitter i rätt läge.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



kul att du är tillbaka staffan
ja tror inte en ventilfjäder kan låta som ett tickande ljud, min var ju av och det märktes inget oljud.
den kommer ju fortfarande ligga i spänn även om den är av, om den skulle bli så lös att det skulle höras nått ljud ifrån den skulle knastrena lossna direkt.
jag tror mer på grenrörs läckaget.

men sen kan det säkert finnas fjädrar som är av för det, även om dom inte ger nått oljud ifrån sig

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Jag tog samma beslut som du Staffan,. Annonserade min bil i början på förra året. Fick till slut ett ok bud och... tackade nej

Vi bara måste se till att vi tar våra bilar till valfritt bana (Knutan .... nej Kinnekulle )tillsammas igen !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Spjuvern skrev:

ja tror inte en ventilfjäder kan låta som ett tickande ljud, min var ju av och det märktes inget oljud.
den kommer ju fortfarande ligga i spänn även om den är av, om den skulle bli så lös att det skulle höras nått ljud ifrån den skulle knastrena lossna direkt.
jag tror mer på grenrörs läckaget.

men sen kan det säkert finnas fjädrar som är av för det, även om dom inte ger nått oljud ifrån sig


thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 154, 155, 156, 157, 158   >>
79 besök idag (651397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande