Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 155, 156, 157, 158   >>
39 besök senaste veckan (650537 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Är det inte rätt vettigt att göra ett komptest före man börjar riva?

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Staffan, har jag fel för mig om jag tror att du hade ett stift som lossnade och orsakade oljud?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
det var inga problem att ställa spelet på den cylindern för fjädern satt ändå i sitt läge. däremot fick jag alltid ett tick när motorn var varm, som om spelet var dåligt ställt. Fattade aldrig detta men slutade bry mig. Men nu kan jag ju konstatera att det är knäpptyst från ventilerna så när det blir "verklig" kraft på ventilfjädrarna så orkar den antagligen inte hålla spelet även om den sitter i rätt läge.


Ok, tack Thomas!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Spjuvern skrev:
kul att du är tillbaka staffan
ja tror inte en ventilfjäder kan låta som ett tickande ljud, min var ju av och det märktes inget oljud.
den kommer ju fortfarande ligga i spänn även om den är av, om den skulle bli så lös att det skulle höras nått ljud ifrån den skulle knastrena lossna direkt.
jag tror mer på grenrörs läckaget.

men sen kan det säkert finnas fjädrar som är av för det, även om dom inte ger nått oljud ifrån sig


Tack Mackan
Hoppas på den här förklaringen, ska kolla senare i kväll.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:
Jag tog samma beslut som du Staffan,. Annonserade min bil i början på förra året. Fick till slut ett ok bud och... tackade nej

Vi bara måste se till att vi tar våra bilar till valfritt bana (Knutan .... nej Kinnekulle )tillsammas igen !


Hej Vincent
Såg på filmen från vår "kamp" på Mantorp senast igår, den håller fortfarande trots att det inte är HD-upplösning och vidvinkelobjektiv. Mina snabbaste varv på Mantorp någonsin.
Vore fantastiskt kul om vi kunde hitta en tidpunkt för lite körning den här säsongen också

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
sweanders skrev:
Är det inte rätt vettigt att göra ett komptest före man börjar riva?


Hej Anders
Skulle ändå göra service och ställa ventilerna, men hittar jag inte problemet så ska jag göra en leak-down.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964RS skrev:
Staffan, har jag fel för mig om jag tror att du hade ett stift som lossnade och orsakade oljud?


[host] vad menar du?
Jo det var när jag var på ringen.
Det var hål på två grenrör inne i värmekamrarna som Mackan fixade när jag kom hem (tog då bort värmekamrarna). Det blev ett tickande ljud (ganska likt det här faktiskt), men lite mer metalliskt med tanke på att det var i värmekamrarna. Sen gängade tändstiftet ut sig ovanpå det här, trodde att jag hade skjutit motorn. Var en härlig känsla blandat med lite skämsigt att det var så pass triviala problem.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Visuellt kan jag inte se att det är några problem med ventilfjädrarna.
Pinnbultarna till cylindrarna är det inget fel på.
Tror det är en avgasläcka, släppte på grenrören på högersidan och drog fast dom på nytt, hoppas och tror att det löser problemet med det tickande ljudet.
Påminner mig själv om att kolla insexbultarna som pluggat cylindrarnas luftinblås.

Har fått packningar och oljefilter från K3.
Belägg och skivor är helt ok
Ska fylla motor- och växellådsolja, byta bromsvätska sen är det inte så mycket "akuta" saker kvar, så det är dags att boka tid för besiktning.

Är det någon som vet om jag ska montera orginal ventilkåpspackningarna blöta eller torra?
Har för mig att dom ska vara torra, blir tveksam för jag har använt olika typer av packningar genom åren.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Spelar inte så stor roll. Kommer läcka ändå.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Spelar inte så stor roll. Kommer läcka ändå.


Sant

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



packningarna monteras dit torra och grusfria

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Staffan Bergholm skrev:
VincentM skrev:
Jag tog samma beslut som du Staffan,. Annonserade min bil i början på förra året. Fick till slut ett ok bud och... tackade nej

Vi bara måste se till att vi tar våra bilar till valfritt bana (Knutan .... nej Kinnekulle )tillsammas igen !


Hej Vincent
Såg på filmen från vår "kamp" på Mantorp senast igår, den håller fortfarande trots att det inte är HD-upplösning och vidvinkelobjektiv. Mina snabbaste varv på Mantorp någonsin.
Vore fantastiskt kul om vi kunde hitta en tidpunkt för lite körning den här säsongen också


hehe, samma för min del, har inte kört Turbon snabbare än så sen dess och med åldern (inte vi, bilarna ) lär det inte blir lätt att slå detta. Vi körde väl 1,29 tider om jag minns rätt ?
Kanske med nytt asphalt i år, det gick klart bättre med cup bilen (1,2056 rätt så stolt) men jag hade dessutom nya slicks på back hjulen för 1sta gången.

Skall fundera på hur vi kan fixa en träff.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
packningarna monteras dit torra och grusfria

Tack!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:

hehe, samma för min del, har inte kört Turbon snabbare än så sen dess och med åldern (inte vi, bilarna ) lär det inte blir lätt att slå detta. Vi körde väl 1,29 tider om jag minns rätt ?
Kanske med nytt asphalt i år, det gick klart bättre med cup bilen (1,2056 rätt så stolt) men jag hade dessutom nya slicks på back hjulen för 1sta gången.

Skall fundera på hur vi kan fixa en träff.


1.20x är ju helt galet snabbt!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hej!
Bilen kommer att läggas upp på blocket för försäljning den här eller nästa vecka.

Försöker komma på ett rimligt pris.
Tog och tittade på mobile.de, priserna på de fåtal 3.3 turbo som är till salu var mellan 400.000 - 900.000.
Det är en helt "galen" spread på priser, och "medianpriset" på ca 600 tkr tycker jag verkar högt.

Min bil är till stora delar omlackad och ser ut som ny. Den har gått 11.000 mil, men är ju långt från orginal,.

Är det någon som har koll på vad de här bilarna har gått för den senaste tiden i Sverige eller utomlands?
Jag har hört talas om 3 försäljningar i Sverige under förra och det här året, med priser beroende på skick mellan 350.000 - 450.000. Hörde också talas om en bil som skulle sålts helt nyligen för omkring 340.00, är det någon som kan bekräfta?

Vet att det kan vara känsligt, om man inte vill skriva här så går det bra att skicka PM, jag lovar full anonymitet!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Det kommer ett PM

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack Jonas mfl, har fått väldigt bra information om vad dom här bilarna har gått för de senaste två åren.
Ska de närmaste dagarna komma fram till ett rimligt pris på bilen, kommer inte att ta i så jag kräks.
Har respekt för att målgruppen är ganska smal med tanke på att bilen inte är original.

Tråden kommer framöver att handla om hur jag gör i ordning bilen för försäljning.
Kommer lägga upp bilder, beskrivning av skick, sammanfattning av modifieringar mm.
Det blir också lite terapi för mig, ett sätt att släppa ett 12 årigt förhållande med bilen.


Första momenten var att tvätta bilen ordentligt.
Bilden är direkt från kameran, utan något trixande.
Lacken är helt otroligt fräsch, dock behöver jag fixa ett antal stenskott på framsidan av bakre hjulhusen.


Har börjat med att göra rent inne i kupén, detta är "baksätet", taget med fisheye kan tilläggas, har inte rund bur. Har photoshoppat lite för att öka ljusstyrkan, inredningen är svart.


Det som lyser grönt framför växelspaken är den elektroniska "boost controllern" (Blitz), det som lyser blått till höger om ratten är lambdamätaren (Zeitronix). Passagerarsätet är inte speciellt snyggt, förarsätet är snyggt men det har gått hål i tyget vid bältet. Bilden är tagen med fisheye, därav de konstiga vinklarna.


Saker att fixa
- Städa kupén
- Fixa stenskott
- Vaxa och polera
- Höger sidoblinker och bakblinker funkar ej
- Röd lampa lyser för trasig fläktrem, fixa givaren
- Ljud från kupéfläkt vid vissa varvtal, ska försöka fixa
- Locket för säkringsdosan behöver monteras, idag för trångt under huven
- Litet oljeläckage vid turbos oljeretur, ska se om jag kan fixa det
- Tvätta och göra rent på motorns undersida
- Beställa nummerplåt

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Staffan Bergholm skrev:
Visuellt kan jag inte se att det är några problem med ventilfjädrarna.
Pinnbultarna till cylindrarna är det inget fel på.
Tror det är en avgasläcka, släppte på grenrören på högersidan och drog fast dom på nytt, hoppas och tror att det löser problemet med det tickande ljudet.
Påminner mig själv om att kolla insexbultarna som pluggat cylindrarnas luftinblås.

Har fått packningar och oljefilter från K3.
Belägg och skivor är helt ok
Ska fylla motor- och växellådsolja, byta bromsvätska sen är det inte så mycket "akuta" saker kvar, så det är dags att boka tid för besiktning.

Är det någon som vet om jag ska montera orginal ventilkåpspackningarna blöta eller torra?
Har för mig att dom ska vara torra, blir tveksam för jag har använt olika typer av packningar genom åren.


Ta tag i ett ventilskaft och vicka den. Det är väldigt vanligt att ventilstyrningar slits ovalt och då glappar/tickar ventiler även om man ställer in spelet helt perfekt. Kolla naturligtvis först att det inte är avgasläcka först. Enklast är det genom att lyfta bilen på GDS lyft, ta tag i en bit gummislang, stoppa ena änden i örat och lyssna med andra änden runt packningen mellan toppen och grenröret.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Va fin! Lycka till.
En sak till på listan:
Beställa nummerplåt.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jens L skrev:
Va fin! Lycka till.
En sak till på listan:
Beställa nummerplåt.


Mycket bra idé, tack!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Visuellt kan jag inte se att det är några problem med ventilfjädrarna.
Pinnbultarna till cylindrarna är det inget fel på.
Tror det är en avgasläcka, släppte på grenrören på högersidan och drog fast dom på nytt, hoppas och tror att det löser problemet med det tickande ljudet.
Påminner mig själv om att kolla insexbultarna som pluggat cylindrarnas luftinblås.

Har fått packningar och oljefilter från K3.
Belägg och skivor är helt ok
Ska fylla motor- och växellådsolja, byta bromsvätska sen är det inte så mycket "akuta" saker kvar, så det är dags att boka tid för besiktning.

Är det någon som vet om jag ska montera orginal ventilkåpspackningarna blöta eller torra?
Har för mig att dom ska vara torra, blir tveksam för jag har använt olika typer av packningar genom åren.


Ta tag i ett ventilskaft och vicka den. Det är väldigt vanligt att ventilstyrningar slits ovalt och då glappar/tickar ventiler även om man ställer in spelet helt perfekt. Kolla naturligtvis först att det inte är avgasläcka först. Enklast är det genom att lyfta bilen på GDS lyft, ta tag i en bit gummislang, stoppa ena änden i örat och lyssna med andra änden runt packningen mellan toppen och grenröret.


Tack Goran, det var en eller flera avgasläckor.
Drog fast alla bultarna till grenrören och ljudet försvann.
Det är tredje gången jag luras av läckande avgaser.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 155, 156, 157, 158   >>
39 besök senaste veckan (650537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande