Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, 4 ... 156, 157, 158   >>
131 besök senaste veckan (650873 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hämtade packningarna för wastegaten.
Passade på att beställa delar för att koppla ur airbagssystemet och "tut-kontakt", kommer att behövas när det är dags att installera sportratt.
Har börjat montera bakskärmen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
VincentM skrev:
Are you going to take out the whole air injestion system or just disable it (just checking if your car will end up lighter than mine ) ?



Luftpumpen kommer jag att behålla så länge (men jag har kopplat ur slangen till "katalysatorn"), tills jag övertygat mig själv om att den inte behövs vid besiktningen.
Vincent, med tanke på att du har en racekatalysator har du väl ingen användning för luftpumpen, eller är din "back-up plan" att kunna använda orginal katalysatorn ?

Vincent, jag kommer alltid se till att min bil är lite tyngre än din, då har jag i alla fall en ursäkt om jag skulle vara långsammare


Enligt rykten så är luftpumpen något som har blivit över från dagar utan katalysator och kan lugnt tas bort. Jag plockade bort min och pluggade alla hål i topparna.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Höll på att få en hjärnblödning igår, skulle montera wastegaten när jag ser att oljesumpsröret ligger väldigt nära katalysatorn till wastegaten (jo det är sant, wastegate röret har en egen liten katalysator).
Såg framför mig hur oljan värmdes upp av katalysatorn.

Hela kroppen ville förtränga det här potentiella problemet, men det gick inte.
Så det blev till att riva ut grejjorna igen, men det gick ganska snabbt.
Ska kapa oljeröret ytterligare och montera sumpen igen.

Hade hoppats på att kunna provstarta motorn och höra hur den nya avgaskonfigurationen låter, men det får vänta några dagar till.

Har bestämt mig för vilken ratt det blir:


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



En av de rattar som jag också har gluttar på (jag fortsätter "skyltfönsterhandla" delar till en bil jag ännu inte har ).

De här med rattarna i Porschar är märkligt! Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



640k skrev:
Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör?

Annars ligger nog Citroen ganska bra till när det gäller "orejsiga" rattar.

_________________
Anders Dauner
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



640k skrev:
En av de rattar som jag också har gluttar på (jag fortsätter "skyltfönsterhandla" delar till en bil jag ännu inte har ).

De här med rattarna i Porschar är märkligt! Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör?


Hmm...jag gillade faktiskt ratten i min 930. Den var riktigt skönt med läderöverdrag.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ingen som får en CS ratt till övers efter byte? Jag är sugen på just en sådan!

För övrigt så är det en mycket snygg bild från Mantorp .Tittar man på tröskellådan så ser man vem som är fotograf thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Ingen som får en CS ratt till övers efter byte? Jag är sugen på just en sådan!


Vad är en CS ratt ?

Fredrik C skrev:
För övrigt så är det en mycket snygg bild från Mantorp .Tittar man på tröskellådan så ser man vem som är fotograf thumbs up !


Coolt, såg inte märkningen förrän nu, vad står det ?
Stort tack för bilden Fredrik

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Det är bara lite småfix kvar innan jag kan provstarta bilen.
Ska bli grymt intressant och höra hur den låter utan kat.

om det blir dom beryktade eldsflammorna ur avgasröret så ska jag ta lite bilder i morgon.
Hoppas att jag inte bränner ner garaget , har hört osannolika historier om bakskärmar som tagit eld, 1.5 meters eldsflammor från avgasröret osv.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
Det är bara lite småfix kvar innan jag kan provstarta bilen.
Ska bli grymt intressant och höra hur den låter utan kat.

om det blir dom beryktade eldsflammorna ur avgasröret så ska jag ta lite bilder i morgon.
Hoppas att jag inte bränner ner garaget , har hört osannolika historier om bakskärmar som tagit eld, 1.5 meters eldsflammor från avgasröret osv.


Hehe...jag kan ge dig några tips om hur du får flammor:

Demontera "throttle-bypass valve" (vet ej vad det heter på svenska), plugga alla tre rör.
Demontera katten (annars bränns den sönder)
Kör hårt och länge så turbon hettas upp
Varva till 6000 varv med full laddtryck och släpp gasen (motorbromsa)

Flammor!

Ask me how i know...

(Annars är det rätt svårt att få till dom med bara bortmonterad katalysator...dom flesta 930 åker utan kat.)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Staffan Bergholm skrev:
Fredrik C skrev:
Ingen som får en CS ratt till övers efter byte? Jag är sugen på just en sådan!


Vad är en CS ratt ?

Fredrik C skrev:
För övrigt så är det en mycket snygg bild från Mantorp .Tittar man på tröskellådan så ser man vem som är fotograf thumbs up !


Coolt, såg inte märkningen förrän nu, vad står det ?
Stort tack för bilden Fredrik


CS är min benämning på den ratt som beepbeep har på sin bild. Det kanske är fel att kalla den så men den sitter väll i 968 CS;n så därför så har jag givit den det namnet.
CS= Club Sport men det visste väll alla redan .

På tröskeln står det "Cednert"

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Anders Dauner skrev:
640k skrev:
Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör?

Annars ligger nog Citroen ganska bra till när det gäller "orejsiga" rattar.



Citt-och-träng är väll inte direkt en sport bil ????

_________________
// Jani Hast
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
VincentM skrev:
Are you going to take out the whole air injestion system or just disable it (just checking if your car will end up lighter than mine ) ?



Luftpumpen kommer jag att behålla så länge (men jag har kopplat ur slangen till "katalysatorn"), tills jag övertygat mig själv om att den inte behövs vid besiktningen.
Vincent, med tanke på att du har en racekatalysator har du väl ingen användning för luftpumpen, eller är din "back-up plan" att kunna använda orginal katalysatorn ?

Vincent, jag kommer alltid se till att min bil är lite tyngre än din, då har jag i alla fall en ursäkt om jag skulle vara långsammare


Enligt rykten så är luftpumpen något som har blivit över från dagar utan katalysator och kan lugnt tas bort. Jag plockade bort min och pluggade alla hål i topparna.


Hmm, någon kan säkert rätta mig, men ... Detta är väl vad man kallar SAI (Secondary Air Injection) eller något sånt? Man pumpar in luft till "katten" vid kallstart för att den ska få något att jobba med som åtminstone liknar Lambda~1. Annars ligger ju L betydligt lägre vid kallstart av en otto-grunka. Luktar så också...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Det är bara lite småfix kvar innan jag kan provstarta bilen.
Ska bli grymt intressant och höra hur den låter utan kat.

om det blir dom beryktade eldsflammorna ur avgasröret så ska jag ta lite bilder i morgon.
Hoppas att jag inte bränner ner garaget , har hört osannolika historier om bakskärmar som tagit eld, 1.5 meters eldsflammor från avgasröret osv.


Hehe...jag kan ge dig några tips om hur du får flammor:

Demontera "throttle-bypass valve" (vet ej vad det heter på svenska), plugga alla tre rör.
Demontera katten (annars bränns den sönder)
Kör hårt och länge så turbon hettas upp
Varva till 6000 varv med full laddtryck och släpp gasen (motorbromsa)

Flammor!

Ask me how i know...

(Annars är det rätt svårt att få till dom med bara bortmonterad katalysator...dom flesta 930 åker utan kat.)


He, he.
"throttle-bypass valve", är det den cylindriska mässings-grunkan under intercoolern du menar.
Den som ser till att varvet inte sjunker toktvärt när man släpper gasen ?

Igentligen bara lite nyfiken, även om det är kul med eld så klarar jag mig utan den kärvänliga uppmärksamhet man får från "Kling och Klang" av meterlånga eldslågor ur avgasröret.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Fredrik C skrev:
CS är min benämning på den ratt som beepbeep har på sin bild. Det kanske är fel att kalla den så men den sitter väll i 968 CS;n så därför så har jag givit den det namnet.
CS= Club Sport men det visste väll alla redan .


Nja...du har lite fel. Det är en 930S ratt och ingen CS ratt

Köpes här:
http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/911M/POR_911M_911REC_pg3. . . . .

Jag "råkade" ha 930S inredning från fabriken i kärran...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:

He, he.
"throttle-bypass valve", är det den cylindriska mässings-grunkan under intercoolern du menar.
Den som ser till att varvet inte sjunker toktvärt när man släpper gasen ?

Igentligen bara lite nyfiken, även om det är kul med eld så klarar jag mig utan den kärvänliga uppmärksamhet man får från "Kling och Klang" av meterlånga eldslågor ur avgasröret.


Japp, det är den det. Egentligen ser den bara till att spjället inte stängs av för fort vilket resulterar i att motorn går fett under bråkdelen av sekund då det sker (fett blandning = flammor). Den påverkar inte något annat. Men som sagt, det är inte så den eldar varje gång man växlar, det krävs mycket varv, het turbo och borttagen grunka för det.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



beepbeep skrev:
Fredrik C skrev:
CS är min benämning på den ratt som beepbeep har på sin bild. Det kanske är fel att kalla den så men den sitter väll i 968 CS;n så därför så har jag givit den det namnet.
CS= Club Sport men det visste väll alla redan .


Nja...du har lite fel. Det är en 930S ratt och ingen CS ratt

Köpes här:
http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/911M/POR_911M_911REC_pg3. . . . .

Jag "råkade" ha 930S inredning från fabriken i kärran...


OK tack för att jag fick bättra på mina Porsche kunskaper !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Jani Hast skrev:
Anders Dauner skrev:
640k skrev:
Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör?

Annars ligger nog Citroen ganska bra till när det gäller "orejsiga" rattar.



Citt-och-träng är väll inte direkt en sport bil ????

Nä, det förståss... Missade den (inte helt obetydliga) detaljen.

_________________
Anders Dauner
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Fick äntligen grejjorna på plats och provstartade motorn.
Det låter lite råare men inte så att det stör, tror att ljudnivåmässigt ska inte det här vara något problem. thumbs up

Men...jag har något slags resonansljud vid lite högre varv, men jag har inte lyckats lokalisera det.
Man har en förstående sambo som med ett "du är ju tokig leende" kliver ut i garaget i pyjamas och gasar medan jag ligger under bilen.

Jag misstänker att det kommer från den tomma katalysatorn, vilket var en farhåga, men jag behöver testa mer innan jag vet säkert. Om så är fallet hoppas jag att det går att stämma av den på något sätt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
BROMS SCOOP



Dags att leta upp den där tråden som handlade om var man hittar slangar till dom här grejjorna, sen ska det bestämmas hur röret ska riktas mot skivorna, alternativt hitta någon riktig fiffig lösning. Förslag mottages tacksamt!! thumbs up

Man kan också ana stålomspunna bromsslangar där bakom också

Vi är inte riktigt säkra ännu, men det kan vara så att resonansljudet som uppstått beror på att luftpumpsslangen inte är kopplad till katalysatorn, ska koppla in den igen för att se om ljudet går bort.

Har stora förhoppningar på att Podium Racing ska kunna ta och bytta koppling åt mig för en icke astronomisk summa. Förslaget är att man lättar svänghjulet och att jag får en GT3 Cup lamell, ska nog ta och kolla så att det i alla fall går att köra bilen till och från banan.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Mycket fin bil! Gratulerar...

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3, 4 ... 156, 157, 158   >>
131 besök senaste veckan (650873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande