Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 156, 157, 158   >>
68 besök senaste veckan (650943 totalt)
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Amazing work guys, I can testify Staffan's engine spins like a cat on the Mantorp straight

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Ja, det gick mycket bra.
Satt halva vägen till Mantorp och funderade på om jag dragit åt alla bultarna till drivaxlarna, om låsningsringen till urtrampningslagret satt tillräckligt långt in i skåran på låsningsbrickan osv.
Sen öppnade vägen upp sig och alla tryckte gasen i botten på en helt öde väg i soluppgången, då fanns det inte någon möjlighet att tänka längre

Bilen gick väldigt bra på banan, hade lite läckande olja efter första stinten, men jag tror att jag hittat varifrån oljan kommer. Det är lite otippat så jag har inte tagit ut segern än, men det verkar komma från oljepåfyllningsröret.

När jag körde ut på banan 2:a gången så saktade bilen in när jag tryckte på gasen, bilen gick hemskt dåligt så jag körde sakta sakta till depån där motorn gav upp med en sista rökpuff. Trodde att jag skulle få en möjlighet att renovera motorn men det var bara en slang till intercoolern som lossnat

Sista passet var helt otroligt kul, började få lite bättre tempo.
Men det känns som att jag har väldigt mycket tid att tjäna på den här banan.
Fegar ordentligt i vänstern innan Parisen tar det också väldigt lugnt i F2 och det känns som att det kommer att ta ytterligare några år att hitta ett bra spår genom Parisen.

Bilen har betydligt mycket bättre grepp i år, den enda kurvan där bilen understyr är depåkurvan, men jag tror att det är jag som är lite väl ivrig på att få ner gasen i botten. Förra säsongen hade jag problem med understyrning i ett antal kurvor, förändringen är väldigt tydlig.

Ute på rakan går bilen som en raket, den har fått ordentligt mer med kraft nu när jag kör på 0.9 bar.
Skulle vara intressant att få reda på hur mycket effekt som den har nu, vad var det Goran tyckte jag skulle skaffa för att mäta effekt, en sensor som mäter g-krafter och koppla till dataloggningen ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
:
Skulle vara intressant att få reda på hur mycket effekt som den har nu, vad var det Goran tyckte jag skulle skaffa för att mäta effekt, en sensor som mäter g-krafter och koppla till dataloggningen ?


Japp.

om du har möjlighet att logga accelleration samt varvtal så kan rita vridkurva för motorn (accelleration på given växel är direkt proportionell mot vridet). Sen är det enkelt att derivera effekten, det är bara att multiplicera vridet (=accellerationen) med varvtalet.

Det är egentligen bäst när man mappar bilen då man måste känna bilens exakta vikt och utväxling för att kunna beräkna exakta vridet och därmed effekten.

Men vet man att motorn ger 300 kusar vid 0.7 bar så kan man använda siffror för att normalisera grafen och därmed har bra bas för senare mätningar.

Dvs. Om du vet att 0.7 bar ger 415Nm vid 3700 varv och detta ger 0.5 G i accelleration så kan du räkna ut vad vridet blir vid 0.7 G i accelleration. hoppas du förstår vad jag menar.

Själv har jag en loggmojäng för min LM1 (kallad AuxBox) som innehåller två accellerometrar, en MAP sensor, varvsensor och massa A/D omvandlare. Den kan ge mig accelleration rakt fram samt varvtal, och därmed kan jag räkna fram vridet och därmed effekten. Mappar man bilen så kan man skita i att räkna fram exakta vridet, man mappar helt enkelt tills man har uppnått största arean under effektkurvan, vad den nu är

Man får välja växel så att den är tillräckligt hög för att turbon ska hinna sätta igång men tillräckligt låg för att accelleration inte ska kvävas av luftmotståndet (som växer med kvadraten av hastigheten.)

Har man lite tid så kan man kompensera för luftmotstånd och drivlineförluster och få riktigt tillförlitliga mätningar, utan att behöva slänga ut massa pengar för att bromsa bilen stillastående på rullande väg.


Hoppas du förstår konceptet!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
:
Skulle vara intressant att få reda på hur mycket effekt som den har nu, vad var det Goran tyckte jag skulle skaffa för att mäta effekt, en sensor som mäter g-krafter och koppla till dataloggningen ?


Japp.

om du har möjlighet att logga accelleration samt varvtal så kan rita vridkurva för motorn (accelleration på given växel är direkt proportionell mot vridet). Sen är det enkelt att derivera effekten, det är bara att multiplicera vridet (=accellerationen) med varvtalet.

Det är egentligen bäst när man mappar bilen då man måste känna bilens exakta vikt och utväxling för att kunna beräkna exakta vridet och därmed effekten.

Men vet man att motorn ger 300 kusar vid 0.7 bar så kan man använda siffror för att normalisera grafen och därmed har bra bas för senare mätningar.

Dvs. Om du vet att 0.7 bar ger 415Nm vid 3700 varv och detta ger 0.5 G i accelleration så kan du räkna ut vad vridet blir vid 0.7 G i accelleration. hoppas du förstår vad jag menar.

Själv har jag en loggmojäng för min LM1 (kallad AuxBox) som innehåller två accellerometrar, en MAP sensor, varvsensor och massa A/D omvandlare. Den kan ge mig accelleration rakt fram samt varvtal, och därmed kan jag räkna fram vridet och därmed effekten. Mappar man bilen så kan man skita i att räkna fram exakta vridet, man mappar helt enkelt tills man har uppnått största arean under effektkurvan, vad den nu är

Man får välja växel så att den är tillräckligt hög för att turbon ska hinna sätta igång men tillräckligt låg för att accelleration inte ska kvävas av luftmotståndet (som växer med kvadraten av hastigheten.)

Har man lite tid så kan man kompensera för luftmotstånd och drivlineförluster och få riktigt tillförlitliga mätningar, utan att behöva slänga ut massa pengar för att bromsa bilen stillastående på rullande väg.


Hoppas du förstår konceptet!


Vad tror du om den här ?
http://www.memsic.com/memsic/products/product.asp?prodid=19
Ska man köpa labbkort också kanske så att det blir lättare att ansluta sladdar mm. ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
Vad tror du om den här ?
http://www.memsic.com/memsic/products/product.asp?prodid=19
Ska man köpa labbkort också kanske så att det blir lättare att ansluta sladdar mm. ?



Det funkar men spontant känns det enklare med något sådant:

http://www.innovatemotorsports.com/products/lma3.php

Den kostar runt 2000:- och har redan två accelerometrar, frekvens/spänningsomvandlare (för varvtal), EGT-ingång och 3-bars MAP-sensor.

Köper du lösa accellerometrar så måste du fippla med montering och BIAS-inställningar själv.

Har din logger lediga kanaler för två accellerometrar och vad har den för ingångar i så fall? A/D omvandlare i loggers brukar logga 0-5V, så det gäller att ha accellerometrar som ger den output osv.
Egentligen räcker det med en accellerometer om du bara ska logga accelleration rakt fram och din bil är hårt fjädrad. Men det är kanske enklare om tillverkare redan har en färdig produkt som man bara kopplar in? Finns det färdiga för din logger?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Vad tror du om den här ?
http://www.memsic.com/memsic/products/product.asp?prodid=19
Ska man köpa labbkort också kanske så att det blir lättare att ansluta sladdar mm. ?



Det funkar men spontant känns det enklare med något sådant:

http://www.innovatemotorsports.com/products/lma3.php

Den kostar runt 2000:- och har redan två accelerometrar, frekvens/spänningsomvandlare (för varvtal), EGT-ingång och 3-bars MAP-sensor.

Köper du lösa accellerometrar så måste du fippla med montering och BIAS-inställningar själv.

Har din logger lediga kanaler för två accellerometrar och vad har den för ingångar i så fall? A/D omvandlare i loggers brukar logga 0-5V, så det gäller att ha accellerometrar som ger den output osv.
Egentligen räcker det med en accellerometer om du bara ska logga accelleration rakt fram och din bil är hårt fjädrad. Men det är kanske enklare om tillverkare redan har en färdig produkt som man bara kopplar in? Finns det färdiga för din logger?


Vad jag vet finns det inte färdigt för min logger.
Den input jag kan ta in är 0-5V, den sensor som jag länkat till ger volt i proportion till g-kraft.
Har inte plats för två stycken, har bara en ingång över (om jag inte kan använda någon annan ingång).
2K SEK känns lite blodigt, den jag länkade till kostar 350:- inklusive frakt, men det kanske inte är så enkelt som jag tror. Tänkte mig ett labbkort från samma firma en accelerometer och sen testa.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare


Tog och hissade upp bilen för första gången sedan kopplingsbytet.
Runt svänghjulet där det alltid har varit kletigt av olja även när jag nyligen torkat, där är det nu helt SNUSTORT! Det är väldigt mycket som talar för att problemet med kopplingen var just en dålig packbox mellan koppling och motor. Bilen har säkert gått 70 mil (varav 1 timme på bana) sedan kopplingsbytet, hade det läckt olja någonstans runt kopplingen så hade jag sett spåren av det vid det här laget.


Funderar på om jag ska åka ner till Ringen i höst, har mer än lite svårt att få den där banan ur skallen.....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Staffan, det var ju inte dumt alls!!! Då är kopplingsproblemet antagligen fixat?! thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Gratinerar!

Tänk på hur mycket stålar du sparade på att fixa det själv! Bästa med att fixa saker själv är att man:

1. Inte jobbar under press och kan ta sig tid för att göra "det lilla extra" som ingen vettig hyresmeck har tid med.

2. Lär sig nya prylar.

3. Skaffar verktyg som man kan ha nytta av senare.

4. Känner sig som riktig "Porschemeck"

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack!

Ja det är verkligen en härlig känsla, känns som en riktig milstolpe har uppnåtts.
Började fundera på om man kanske skulle börja fundera på att renovera växellådan i vinter, skulle vilja ha kortare växlar. Eller är jag ute på riktigt djupt vatten nu ?

Annars så får jag väl längta efter att motorn ska skära, typ....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Nä..låt bli lådan förran du verkligen behöver det.

1. G50 lådor håller länge
2. det är pilligt att plocka isär dom
3. man behöver specialverktyg
4. pinjong & kronhjul med kortare utväxling kostar mycket stålar... 10000+
5. du måste ändå ta den till en fackman för att justera in backlash

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Svårt att hålla sig från att köra.
Ska ut i garaget nu, om bromsbeläggen ser bra ut så åker jag till Gelleråsen i morgon för att vara med på BMW Norges träff.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Vilken dag det blev på Gelleråsen
Har inte kört så mycket på en dag sedan jag var på Ringen.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=254128#254128

Dagen slutade lite i moll för mig.
Var inte riktig säker på hur hårt jag skulle dra drivaxelbultarna efter kopplingsbytet, så jag drog dom på "känn" ("hårt men inte för hårt", det blir "väldigt hårt" nästa gång).
Efter första banmötet så kollade jag bultarna och dom satt väldigt bra, men tydligen inte tillräckligt bra.
Resultatet var att vänster drivaxel trillade loss mellan Rotebro och Häggvik
Fattade direkt vad som hänt så jag fick stopp på bilen omdelbart.

Så i stället för att stå vid en majbrasa så fick min sambo och dotter åka ut på E4:an med verktyg och titta på när jag monterade fast drivaxeln. Det var ett helt livsfarligt meck, men jag såg ingen annan utväg.
Jag var helt neroljad, kläderna förstörda och kanske inte bästa start på en kväll
Det här är nackdelen när man gör saker själv jämfört med ett proffs.
Nu har jag lärt mig något nytt.
I kväll så ska jag se hur det ser ut, tror att det gick bra men man vet inte vad som kan ha slagits sönder av drivaxeln.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



oj vad surt men det gick ju bra ändå

Det var inte sträckskruvar som man ska byta varje gång Jag drar alla viktiga grejer med momentnyckel å tittar i "boken" hur hårt det ska dras.

Mina motsvarande skruvar på drivaxlen ska dras med 60nm å skruven är en 10,9kvalitet

Loctite är kanon tills man ska ha bort grejerna

_________________
Jan Ekehage
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
oj vad surt men det gick ju bra ändå

Det var inte sträckskruvar som man ska byta varje gång Jag drar alla viktiga grejer med momentnyckel å tittar i "boken" hur hårt det ska dras.

Mina motsvarande skruvar på drivaxlen ska dras med 60nm å skruven är en 10,9kvalitet

Loctite är kanon tills man ska ha bort grejerna


Tack för stödet Janne!
Jo jag tror att det gick bra men inte helt säker än.
Nej det är inte sträckskruvar men som tur var så hade jag en extra uppsättning hemma.
Det är nog ganska stor sannolikhet att jag kollar momentet nästa gång, typ.....
Hade lite för bråttom till Mantorp förra veckan och det fick sina konsekvenser

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
TBoy
Katrineholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 54



Upps då...
hoppas det gick bra med bilen.
meka vid vägkanten är ju inte så roligt

_________________
__________________________

MVH Tommy Karlsson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har nu legat under bilen i en timme och bara tittat.
Det är en buckla, en liten sådan i värmekammaren.
Är en trolig förklaring till "klonk" ljudet som fick mig att tänka -"shit drivaxeln"
Det är inga synliga skador på drivaxeln, inte heller några synliga skador på drivaxelfästet på motorn.
Det finns inte heller några avkapade bultar dom måste ha gängat ur sig

Kan det vara så att man har haft flyt, vågar inte tro det riktigt än.
Ska fortsätta kolla i morgon.

Såg att det börjar bli dags att beställa nya skivor fram, har börjat fråga runt om var jag kan hitta skivor till ett bra pris, har köpt från England såhär långt, känns onödigt med all frakt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Är inte helt klar med inspektionen av drivaxeln, men tycker att allt annat ser bra ut.
Jag blev lite orolig ett tag pga av en svart smet som sprejats runt i motorrummet.
Efter ett samtal med "mannen myten legenden numera tvåbente" Patrik så förstod jag att det bara var fett från drivknuten som sprejats runt.

Har idag köpt en fettspruta (låter lite "kinky") ska se vad jag hittar för bra fett.
Ska vara Lithium baserat för drivknutar, svart

Har fått bra tips och ska i morgon:
- Kolla att det inte är något glapp "diffplattan" (hittar på egna ord här) som man fäster drivaxeln i.
- Kolla att skruvhålen i "diffplattan" inte har blivit större
- Kolla drivknuten
- Kolla undersidan av drivaxeln
- Kolla damasken på drivaxeln
- Göra rent från all gegga
- Ta reda på rätt moment för drivaxeln

Ska också beställa:
- Drivaxelbultar
- "brickor" till drivaxelbultarna
- damask (om den är billig) till drivaxeln
- damask till styrning fram
- fjäderben RS (om det är billigt, "yeah right")
- motorfästen RS (om det är billigt, "yeah right")
- bromsskivor fram (om det är billigare än från England)

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Tjena!

om det är samma bromsskivor som sitter på min 968CS så kanske Utzon har skivor till bra pris

http://www.utzon.se/delar/928S.htm

kolla på 928S4

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Tjena!

om det är samma bromsskivor som sitter på min 968CS så kanske Utzon har skivor till bra pris

http://www.utzon.se/delar/928S.htm

kolla på 928S4


Jag beställde skivor idag men tack ändå!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har nu gått igenom drivaxeln utifrån och in (bokstavligen).
Jag kan inte hitta några andra skador mer än att damasken runt "drivknuten" har spruckit så jag behöver inte köpa någon ny drivknut för 5.000:- puh!

Ägnade en timme åt att flytta allt fett som sprejats runt från motorn till mina armar, ansikte, hårbotten och kläder i alla fall är det så det ser ut just nu.



Innan jag smetade in mig själv med fett, olja och smuts.



Bild efter att all smuts hamnat på mig.
Hmm, ser inte ut att vara så stor skillnad på bild, ja ja.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 156, 157, 158   >>
68 besök senaste veckan (650943 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande