Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 156, 157, 158   >>
19 besök idag (650932 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Med tanke på att jag har en förmåga att tokmecka natten innan det är banmöte så tänkte jag knasa till det lite det här gången genom att börja alldelse för tidigt i stället. Målet är att åka till Ringen i påsk, lika bra att börja nu så att jag i alla fall hinner med några delar på "todo" listan (finns på sidan 1 i den här tråden).

Däcken är nya runt om, tror att jag bara kört ett banmöte på dom, har nya skivor och bromsbelägg fram tror att dom också bara gått ett banmöte. Bakbromsarna vet jag inte, tror att beläggen är okej men att skivan bak går på sista versen.


Har sålt en hel del av det jag plockat ur bilen, bland annat dörrsidorna.
Har också sålt dimljus, baksäte, hatthylla, bilbälten, AC-kompressor, sidopaneler för baksäte, tryckplatta och lite andra smågrejjor. Det blir nya RS-Dörrsidor efter årsskiftet.

Började med att hissa upp bilen och tillbringade sen en timme under bilen med att kolla hur det såg ut.
Bälgen till höger styrstag är trasig, behöver byta den innan styrväxeln går sönder, hoppas att jag inte fått in något grus. Har för mig att man inte kan byta enbart bälgen utan måste byta hela styrstaget.


Började med det tråkigaste jag kunde komma på, att demontera värmekamrarna.
Behöver få bort dom för att kunna tabort rören som tidigare blåste in luft i cylindrarna (ovanför grenrören på bilden), behöver också få loss dom för att kunna installera avgastemp givaren.
Sen känns det också rätt att byta ut alla bultar innan dom rostar igen fullständigt.
Gjorde ett försök i somras, det knäckte jag den den första insex-bulten jag försökte att lossa.

Nu gick det betydligt bättre, fick loss resterande 5 insex-bultar utan några större problem, det var bara en insex-bult som fick med sig pinbulten.
Har nu också fått loss 3 av dom 6 övriga bultarna som håller fast "grenrören".
Fick värma varje bult tills dom glödde innan jag kunde lossa dom.
Har också fått loss 2 av 3 bultar som håller det ena kollektorröret, dom var så rostiga att jag inte ens försökte lossa dom (fasta nyckeln passade inte), det tog en minut med vinkelslipen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



kul att du börjat meka igen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



hej, bälgarna till styrlederna är lösa. Det enklaste är att gänga upp styrleden på mitten istället för att dra isär kulleden. Det är lite pilligt att få på en ny tajt gummibälg på sturväxelns kant med det finns knep jag hittat eftersom jag nu gjort detta 4 gånger...

såg du mitt inlägg på förra sidan angående brickan till bärarmen bak och ev bussningar i bärarmarna fram. nåt du fundat mer på?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Nikel skrev:
kul att du börjat meka igen


Är du inte ute och kör bil, med nytt körkort och allt

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
hej, bälgarna till styrlederna är lösa. Det enklaste är att gänga upp styrleden på mitten istället för att dra isär kulleden. Det är lite pilligt att få på en ny tajt gummibälg på sturväxelns kant med det finns knep jag hittat eftersom jag nu gjort detta 4 gånger...

såg du mitt inlägg på förra sidan angående brickan till bärarmen bak och ev bussningar i bärarmarna fram. nåt du fundat mer på?


okej, det går alltså att köpa bara bälgen eller ?
Fattar jag det rätt att det är "långa bulten" som man ställer toe med, som man gänger upp ?

Just det, bra att du påminde mig om brickan som skulle hålla toe bättre bak, var det inte så ?
Vet att jag läste om det i Adrians bok och att vi pratat om det.
Tog och letade lite men hittade det inte i boken.
Hade för mig att det var till nedre stötdämparfästet, men det är alltså upphängningen till bärarmen ?

Ska skriva upp det här med Powerflex bussningar på min todo lista.

Thomas, vet du om man kan göra något för att kuna "krana ur" mer camber bak ?
Har hört att man kan fräsa upp större hål i plattan som man flyttar för att göra hjulinställningar bak.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Lite inspiration.


_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



usch, obehaglig bild!

Yepp, det är staget som du ställer toe med. Markera med tejp eller nåt så du gängar tillbaka på samma ställe. Men du kanske ändå ska ställa hjulvinklarna ivår om det blir nya dämpare och då är det inte så noga.

Ett tips är också att lossa den inre styrleden när du fått isär dem. Det är en stor fyrkantig bult du lossar. Det är lättare att få på den smala ändan av damasken i ett skruvstäd. Den andra ändan mot styrväxeln har jag tillverkat ett specialverktyg för göra det lite lättare. Hör av dig när det närmar sig!

Bak: Jo det är en en bricka till stora bärarmen bak. Våga knapp funda på vilket moment den bulten är dragen med och det är svårt att komma åt med rätt vinkel.

Camber bak. Du får lite mer möjlig camber om du byter till uniball infästning upptill då det tillåter lite mer vridning av fjäderbenet. Annars är det plattorna som justerbultarna sitter i som behöver förändras. Vet faktiskt inte om det går att fräsa upp hålen. Det finns kit i USA men de är tokdyra, typ 3000 per sida. Kolla lite bakåt, 2-3 veckor,på rennligs och leta efter en tråd "Racecar projekt- suspension". Det är en snubbe som verkar ha alldeles för mycket tid och pengar. Bygger en C2 till RSR-bred racebil från grunden med bara monsterdelar. I den tråden finns ett par bilder på hans hjulupphängarningar, och bla plattorna jag snackar om ovan.

Men hur mycket camber vill du ha? Över tre vill du inte ha på gatan och du ska ha mindre back än fram. Med de grejerna jag har nu så kör jag på 2,2 bak tror jag och det finns mer att ger, troligen närmare 3. Ska du ha 3 back så innebär det ca 3,5 fram och då snackar vi aggressiv inställning!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



klart men jag e sjuk nu så jag sitter hemma o äter pepparkaka i stället
kanske ska ner till garaget o måla klart bakaxeln

borde inte du lägga in mer bilder på bilen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Hej - kul att se att det är lite fart i tråden igen Jag har tyvärr inte haft tid att kika förbi ditt garage för att titta på bilen ännu - köksrenoveringen där hemma tar upp den mesta av fritiden

Jag tänkte passa på att komma med lite zeitronixfrågor igen! Jag har beställt min zeitronix nu men kom på att jag glömde beställa en sensor bung som du nämnt att man behöver! Jag har inte riktigt koll på vad det är; är det den man svetsar fast i avgassystemet och sedan skruvar in sensorn i eller något sådant? Går det att få tag på sådana på annat håll eller blir jag tvungen att dra iväg en liten beställning från zeitronix på bara en sådan?

Har du förresten ersatt originallambdan helt och hållet med zeitronixen?

Tack

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Hej - kul att se att det är lite fart i tråden igen Jag har tyvärr inte haft tid att kika förbi ditt garage för att titta på bilen ännu - köksrenoveringen där hemma tar upp den mesta av fritiden

Jag tänkte passa på att komma med lite zeitronixfrågor igen! Jag har beställt min zeitronix nu men kom på att jag glömde beställa en sensor bung som du nämnt att man behöver! Jag har inte riktigt koll på vad det är; är det den man svetsar fast i avgassystemet och sedan skruvar in sensorn i eller något sådant? Går det att få tag på sådana på annat håll eller blir jag tvungen att dra iväg en liten beställning från zeitronix på bara en sådan?

Har du förresten ersatt originallambdan helt och hållet med zeitronixen?

Tack


Kanonbra att du glömde "bungen", jag behöver också en.
Vet inte men skulle tror att det säkert går att få tag på Mekonomen eller liknande, borde vara hyfsat standardgrejjor. Men om du hittar får du gärna köpa 2, jag ska tabort min ljuddämpare där jag har o2-sensorn idag. Kan också vara med och dela på frakten om du beställer från Zeitronix.

Har kvar orginallambdan, "alla" säger att man ska behålla den trots att det går att plocka ut värdet från Zeitronix givaren.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Staffan Bergholm skrev:
Kanonbra att du glömde "bungen", jag behöver också en.

Hehe härligt - då kan jag genast sluta beklaga mig över att jag glömde beställa med den

Jag kommer börja leta efter en sådan någon gång i början av nästa år då jag fått tillgång till garaget och börjat pyssla med bilen. Håll gärna mig uppdaterad om du hittar någon sådan innan dess! thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
usch, obehaglig bild!

Yepp, det är staget som du ställer toe med. Markera med tejp eller nåt så du gängar tillbaka på samma ställe. Men du kanske ändå ska ställa hjulvinklarna ivår om det blir nya dämpare och då är det inte så noga.

Ett tips är också att lossa den inre styrleden när du fått isär dem. Det är en stor fyrkantig bult du lossar. Det är lättare att få på den smala ändan av damasken i ett skruvstäd. Den andra ändan mot styrväxeln har jag tillverkat ett specialverktyg för göra det lite lättare. Hör av dig när det närmar sig!

Bak: Jo det är en en bricka till stora bärarmen bak. Våga knapp funda på vilket moment den bulten är dragen med och det är svårt att komma åt med rätt vinkel.

Camber bak. Du får lite mer möjlig camber om du byter till uniball infästning upptill då det tillåter lite mer vridning av fjäderbenet. Annars är det plattorna som justerbultarna sitter i som behöver förändras. Vet faktiskt inte om det går att fräsa upp hålen. Det finns kit i USA men de är tokdyra, typ 3000 per sida. Kolla lite bakåt, 2-3 veckor,på rennligs och leta efter en tråd "Racecar projekt- suspension". Det är en snubbe som verkar ha alldeles för mycket tid och pengar. Bygger en C2 till RSR-bred racebil från grunden med bara monsterdelar. I den tråden finns ett par bilder på hans hjulupphängarningar, och bla plattorna jag snackar om ovan.

Men hur mycket camber vill du ha? Över tre vill du inte ha på gatan och du ska ha mindre back än fram. Med de grejerna jag har nu så kör jag på 2,2 bak tror jag och det finns mer att ger, troligen närmare 3. Ska du ha 3 back så innebär det ca 3,5 fram och då snackar vi aggressiv inställning!


Jo det ska bli nya stötdämpare så inställningarna kommer att behöva göras om, och skulle det inte bli nya dämpare så behöver jag ändå rucka lite på höger framhjul den står inte riktigt rätt idag.

Ska definitivt kontakta dig när jag lossat grejjorna och har en damask. Kunde man köpa den separat ?

okej, det är den rackarns bulten som ska loss till bärarmarna.
Hur ska man fixa en sån bricka, jag är helt rudis på det här så du får inte skratta, men skulle man inte kunna använda ett rundstål i rostfritt i lämplig diameter och kapa med en svarv ?

Camber bak, har hört att man kan byta till RS plattor, men det kostar skjortan.
Har barat lyckats klämma fram 1.8 bak, skulle vilja komma upp i typ 2.2, men det kanske ordnar sig när jag byter dämpare och monterar uniballs.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Jag PM:ade Eyal om bungar till oss tre (Jim och jag delar på frakt)..

Staffan Bergholm skrev:
djungel-Jim skrev:
Hej - kul att se att det är lite fart i tråden igen Jag har tyvärr inte haft tid att kika förbi ditt garage för att titta på bilen ännu - köksrenoveringen där hemma tar upp den mesta av fritiden

Jag tänkte passa på att komma med lite zeitronixfrågor igen! Jag har beställt min zeitronix nu men kom på att jag glömde beställa en sensor bung som du nämnt att man behöver! Jag har inte riktigt koll på vad det är; är det den man svetsar fast i avgassystemet och sedan skruvar in sensorn i eller något sådant? Går det att få tag på sådana på annat håll eller blir jag tvungen att dra iväg en liten beställning från zeitronix på bara en sådan?

Har du förresten ersatt originallambdan helt och hållet med zeitronixen?

Tack


Kanonbra att du glömde "bungen", jag behöver också en.
Vet inte men skulle tror att det säkert går att få tag på Mekonomen eller liknande, borde vara hyfsat standardgrejjor. Men om du hittar får du gärna köpa 2, jag ska tabort min ljuddämpare där jag har o2-sensorn idag. Kan också vara med och dela på frakten om du beställer från Zeitronix.

Har kvar orginallambdan, "alla" säger att man ska behålla den trots att det går att plocka ut värdet från Zeitronix givaren.

_________________
Anders Hansson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Kanonbra att du glömde "bungen", jag behöver också en.

Hehe härligt - då kan jag genast sluta beklaga mig över att jag glömde beställa med den

Jag kommer börja leta efter en sådan någon gång i början av nästa år då jag fått tillgång till garaget och börjat pyssla med bilen. Håll gärna mig uppdaterad om du hittar någon sådan innan dess! thumbs up


Äsch, lyckades inte delegera den här biten, okej då jag letar också

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag PM:ade Eyal om bungar till oss tre (Jim och jag delar på frakt)..

Staffan Bergholm skrev:
djungel-Jim skrev:
Hej - kul att se att det är lite fart i tråden igen Jag har tyvärr inte haft tid att kika förbi ditt garage för att titta på bilen ännu - köksrenoveringen där hemma tar upp den mesta av fritiden

Jag tänkte passa på att komma med lite zeitronixfrågor igen! Jag har beställt min zeitronix nu men kom på att jag glömde beställa en sensor bung som du nämnt att man behöver! Jag har inte riktigt koll på vad det är; är det den man svetsar fast i avgassystemet och sedan skruvar in sensorn i eller något sådant? Går det att få tag på sådana på annat håll eller blir jag tvungen att dra iväg en liten beställning från zeitronix på bara en sådan?

Har du förresten ersatt originallambdan helt och hållet med zeitronixen?

Tack


Kanonbra att du glömde "bungen", jag behöver också en.
Vet inte men skulle tror att det säkert går att få tag på Mekonomen eller liknande, borde vara hyfsat standardgrejjor. Men om du hittar får du gärna köpa 2, jag ska tabort min ljuddämpare där jag har o2-sensorn idag. Kan också vara med och dela på frakten om du beställer från Zeitronix.

Har kvar orginallambdan, "alla" säger att man ska behålla den trots att det går att plocka ut värdet från Zeitronix givaren.


Shit, här går det undan värsta Tupperware partyt på nätet!
Kanonbra Anders, sign me up!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Staffan Bergholm skrev:
Shit, här går det undan värsta Tupperware partyt på nätet!
Kanonbra Anders, sign me up!


Ja, om du behöver något från staterna så håller jag och Jim på att fylla mitt lilla lager där med grejer som är lämpliga att stoppa i en resväska och promenera genom tullen med.. Jag har funderingar på att sticka över i mellandagarna för att hämta smuggelgodset.

_________________
Anders Hansson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
sweanders skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Shit, här går det undan värsta Tupperware partyt på nätet!
Kanonbra Anders, sign me up!


Ja, om du behöver något från staterna så håller jag och Jim på att fylla mitt lilla lager där med grejer som är lämpliga att stoppa i en resväska och promenera genom tullen med.. Jag har funderingar på att sticka över i mellandagarna för att hämta smuggelgodset.


Man tackar för erbjudandet, kom precis från en semesterresa i Florida.
När jag tittar på kredikortsräkningarna så ser det ut som att vi köpt det mesta som säljs där borta

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Japp. du köper bälgarna separat artnr: 964.347.191.03 kostar ca 50 kr st.
Nu vill jag inte driva kostnader mer när du har den inre styrleden med gummileden så känn hur hård den känns. Kan du lätt få den att flexa med händerna om du böjer leden så kan det vara läge att byta till ett par ny för lite tajtare styrning. Isåfall är det artnr 964.347.058.00, kostar ca 800 kr st. Kolla för säkerhets skull att det inte är nån variant till Turbon men tror inte det. Denna ledgaffel är den som sitter på RS/C4. gummit mjuknar med åren så på mina var det stor skillnad. Bra att ha spänst i styrningen innan man börjar byta övriga bussningar och dämpare. Vill man lägga ännu mer pengar kan man köpa CUP-lederna, ksotar en tusing till per sida tror jag.

Brickan bak: Nja det gäller att veta de exakta dimensionerna sen kan säkert någon svarva dem. Men det är måtten jag inte vet hur man får tag i just nu.

Stötdämparfästen a la RSR köpte jag av Levin ca 2.500 st tror jag. Inte dyrare än andra fabrikat i alla fall och så är det handgjorda grejer från Porsche Motorsport = cool

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Japp. du köper bälgarna separat artnr: 964.347.191.03 kostar ca 50 kr st.
Nu vill jag inte driva kostnader mer när du har den inre styrleden med gummileden så känn hur hård den känns. Kan du lätt få den att flexa med händerna om du böjer leden så kan det vara läge att byta till ett par ny för lite tajtare styrning. Isåfall är det artnr 964.347.058.00, kostar ca 800 kr st. Kolla för säkerhets skull att det inte är nån variant till Turbon men tror inte det. Denna ledgaffel är den som sitter på RS/C4. gummit mjuknar med åren så på mina var det stor skillnad. Bra att ha spänst i styrningen innan man börjar byta övriga bussningar och dämpare. Vill man lägga ännu mer pengar kan man köpa CUP-lederna, ksotar en tusing till per sida tror jag.

Brickan bak: Nja det gäller att veta de exakta dimensionerna sen kan säkert någon svarva dem. Men det är måtten jag inte vet hur man får tag i just nu.

Stötdämparfästen a la RSR köpte jag av Levin ca 2.500 st tror jag. Inte dyrare än andra fabrikat i alla fall och så är det handgjorda grejer från Porsche Motorsport = cool




Tack Thomas!
Det får nog bli RSR fästen också, kommer att kosta fläsk.
Det är lite skillnad på stötdämparfästen för 964 och 964 turbo, måste kolla att det funkar bara.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Hej på Er,
Jag tänkte bara informera om att dom har REA på camberplattor på www.fvd.de t.o.m 31/12.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Det blev lite meckande i kväll.
Fick loss alla bultar till värmekamrarna utom 1.
Trots ordentligt med värme så gick det inte, den satt väldigt knasigt till.
Fick kapa med Dremel, borra och fräsa bort bulten, så nu är två pinnbultar förstörda, men det är ändå klart bättre än vad jag förväntade mig.

När jag sen skulle försöka få bort dom sista bultarna till rören mellan värmekamrarna och kollektorröret så visade det sig att bultarna var redigt rostiga. Så i stället för att ligga och kapa bultar med Dremel och eventuellt inte komma åt den sista bulten så bestämde mig för att sänka ner hela avgaspaketet med wastegate och avgasrör. Det funkade perfekt thumbs up


Genom att hela paketet nu är nere kan jag enkelt kapa bort bultarna till kollektorröret med vinkelslip och Dremel. Det man ska tänka på är att dra loss kontakten till lambdasensorn i motorrummet.


Aj, här var det skitigt värre, kommer att bli några timmars tvätt av undersida av motor och alla avgasdetaljer.
På bilden ovan kan man se luftinjektorerna som jag ska monteras bort, sticker in en bra bit.
Jag har dränkt in dom i 5-56, har hört att man ska använda värme och ta det riktigt varligt.
Siktar på att kapa av rören så att endast injektorerna sitter kvar i cylindern innan jag börjar skruva på dom.

Ska ta reda på hur man lossar och skruvar i nya pinnbultar, har inte gjort det tidigare, har hört att det ska finnas något specialverktyg.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 156, 157, 158   >>
19 besök idag (650932 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande