Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (56637 totalt)
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Motto: Mycket vill ha mer..!

Kompressormatningen dög inte så jag kände att nu var det dags att öka "trycket" lite


OBS: 2012års uppdateringar börjar -> här



2011 recept:


Precision PT7175 Billet BB
Precision 46mm Wastegate
HPF Turbogrenrör
4" rostfritt avgassystem

Hemmasmitt aluinsug i 4" & 5mm material. Konas ner till 3" för tryckrören
Intercooler á fjollig version(600x300x115).
PPF Blackline 75mm Dumpventil

PrOEFI 128 Plug and Play system:
Bränsletrycksgivare
oljetrycksgivare
Kyltempstrycksgivare
Mapsensor
Lufttempsensor
Avgastempsensor
Bredbandslambda
Avgasmottryckssensor
Flexfuel sensor (Mäter etanolhalt och tempratur)
Canbusdisplay
5stegs Boostcontroller som man justerar via ratten (farthållarn)

Soppasystem:
E85
Nuke Blackline 10 micron filter
2x Bosch 044 pump
6x Bosch 1700cc spridare
Nuke performance Blackline regulator
Nuke Fuelrail Blackline
Nuke Blackline y-kors
Egengjord Catchtank i Rostfritt på 4L.
Kopplingar och slangar blir att ta ifrån Hydroscand.

Ny växellåda för iår. Gamla for 3ans synkring på när man skulle försöka få i växeln utan koppling... *doh*
HPF Steg2 feramisk koppling och tryckplatta
Förstärkning av infästningen till bakvagnsbryggan.

Bilsten 3 vägs race suspension med seperata reservoarer. Ledlagrade överallt samt justerbara droplänkar.
Solida motorfästen och växellådsfästen.


Blir att köra försiktigt i sommar, läs osprättad motor, så man får bränna upp dom däck man har på lager. Sedan får man göra lite större kirurgiskt ingrepp till vintern med kompsänkning och översyn av lite andra saker. Samt blir det nog inköp av en ny diff. Lutar emot Drexler eller OS Giken samt då DSS drivaxlar.

Blir att krama ur det som går till 2012 ur turbon. Eventuellt också lustgas om jag hittar någon bra lösning på stålfodra blocket.

Bild från 2010:


Bild från 2011:


Lite mer bilder som uppdaterats under byggets gång(Blir en heldel bilder tyvärr :






















































_________________
David Andersson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



cool bil, får hoppas på mkt effekt då

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Mycket kool bil och tråd, ska bli mycket spännande att följa,
lycka till
Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Kan bara säga SNYGGT!!!

Hoppas det räcker....

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Sjukt snyggt thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
kotten17
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 59



Grymt bygge..

_________________
Conny Ljunggren
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jäkligt snyggt arbete! Synd att du inte kan köra med lägre kompförhållande redan från början, "Ta det lugnt" och sånna här byggen går ju lixom dåligt ihop.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Ska oavsett göra rätt radikala ändringar på bilen till vinter så då ska motorn oavsett ut. Och då passar jag på att gå igenom motorn.
Går köra rätt safe och ändå rätt bra med effekt fastän man har orginal bottendel. 6-700 shetlands ponnysar ska inte vara något problem.

Men det har uppstått ett annat problem... För ett tag sen skickade jag tillbaka kabelhärvan till sprutet pga kontakterna till org styrbox var monterad fel.
Nu när jag får tillbaka härvan så fattas kablar å kontakter för att koppla in avgastemp, insugstemp & givare, kylartryck & givare, flexfuel, oljetryck och boostcontrol solenoiden.

Så sommaren verkar VÄLDIGT mörk för m3an just nu... Och jag som var så laddad för Mo i rana körningen i augusti

_________________
David Andersson
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Äntligen har man fått tillbaka kabeln till digitalkameran så här kommer en rätt stor update. Har dock legat på latsidan med bilen på grund av det OTROLIGT fina vädret vi haft. Men lite har man lyckats göra iaf. Enda som fattas nu är att fylla i dra el till 2 relän, fylla kylarvätska samt göra halva avgassystemet.

Varning för MÅNGA bilder:




































_________________
David Andersson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Fan vad fint!

Funderar starkt på en e46 turbo som nästa projekt, bra byggda från början!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



m3 e46 turbo = thumbs up

det de flesta kompressorbyggen/byggherrar har gemensamt är att de bygger om och satsar på turbo som överladdare istället. rätt byggt och styrt så kommer en s54 att orra på riktigt hårt från tidig botten. Ärtan på ppf har bevisat det om och om igen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Jo turbo är helt klart rätta vägen att gå tillsammans med ett avancerat sprut.
Bygger bilen så den ska ha så bra respons som möjligt och då hade jag tänkt att inte kompsänka den så kraftigt som alla andra gör.
Rullade en E30 med S54 turbo på gatebil mantorp iår och den körde på e85, 10 i komp och laddade 1 bar. 750rwhp hade den också med en ruskig jävla respons.
Blir nog att köra på 9.5 i komp och kanske försöka få ut lite mer toppeffekt då turbon min klarar av en hel del.

_________________
David Andersson
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



min m3 e30 med s14 maskin hade nästan 700whp med 9,0:1 i komp och precision sc6262 bb billet vid 1,65bars ladd. e85 i tanken.

så va inte rädd för högt kompförhållande när du har e85 och fint motorstyr. blir det grabbarna i avesta som ska mappa så kommer du få precis vad du önskar.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Nä jag ska låta Robert på Dynotech i Umeå mappa bilen åt mig.

_________________
David Andersson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Konorna till plenumet är dom köpta lr hemmagjorda?
Skulle passa mig som en handske

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
PPF säljer dom.

_________________
David Andersson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Sry förklarade nog lite tokigt
tänkte mer på själva "trattana"
Har sett i fullradie innan men det vill jag inte ha,dessa hade varit bättre pga platsbrist
Ledsen för OT
Sjukt grymt bygge är det ivf men det vet du nog redan thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare

_________________
David Andersson
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Nu är man klar med avgassystemet och nu återstår bara att montera samt dra åt några slangklämmor på insug och vacuum slangar sedan är det uppstart om 1h Återkommer med update!




_________________
David Andersson
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Efter många om och men samt en underbar flickvän som haft lite överseende på sistone så har bilen börjat röra på sig!

och vad kan man säga om registret.... BÄTTRE än med kompressorn jag hade tidigare!!!!! Fy faaaaaaaaan vad perfekt val av turbo man gjort när det kommer till respons vs effektkurva.

Är ändå kvar lite problem som typ att den går in i felsäkert läge och det är org sprutet som stänger spjällen. Ska in på Bmw idag och läsa av felkoder och se vad tusan det är som gör det.

Samt är det lite fortsatt mappning kvar för att få till accel enrichment å lite sånna saker.

Men bilen rör iaf på sig och riktigt jävla bra med tanke på att det är 0.6bar ladd!

Video:
Ses bäst i 720p då den är filmad från en HTC
http://www.garaget.org/video/...
Edit: länken borttagen då rejsa inte vill bidra till att sprida gatbus... /mod


Attackstance 2011


_________________
David Andersson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Mo i rana???

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (56637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande