Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
9 besök senaste veckan (140820 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rembry skrev:
Fredrik Hård skrev:
Splitter bygget fortsätter. Inpassning och fästen klara. Nu torkar färgen. Lite småpill kvar med fronten.

MASSA BILDER

Min British Racing green var slut:rolleyes: så det fick bli Bestå fasadfärg Ser det för jävligt ut får jag måla den synliga delen svart eller nått.


Ser ut att bli riktigt bra! Kommer du förbi och gör en åt mig med när du ska in till fastlandet

Det var inte så knepigt faktiskt. Började med en stor bit i kartong, sen var det bara att malla in. Undertill har jag fäst den i framvagnsbalken med en skruv på var sida. Skall bli intressant att testa och se om det håller ihop och om det gör någon effekt. Skall ta ordentliga mått på den så att jag har om det behövs igen.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Fredrik Hård skrev:

Det var inte så knepigt faktiskt. Började med en stor bit i kartong, sen var det bara att malla in. Undertill har jag fäst den i framvagnsbalken med en skruv på var sida. Skall bli intressant att testa och se om det håller ihop och om det gör någon effekt. Skall ta ordentliga mått på den så att jag har om det behövs igen.


Intressant, du för gärna göra en återkoppling efter du har testat den med lite mer exakta mått och tankar om du har tid/lust!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rembry skrev:
Fredrik Hård skrev:

Det var inte så knepigt faktiskt. Började med en stor bit i kartong, sen var det bara att malla in. Undertill har jag fäst den i framvagnsbalken med en skruv på var sida. Skall bli intressant att testa och se om det håller ihop och om det gör någon effekt. Skall ta ordentliga mått på den så att jag har om det behövs igen.


Intressant, du för gärna göra en återkoppling efter du har testat den med lite mer exakta mått och tankar om du har tid/lust!

Will do

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Betyder detta att vi kommer att få reda på tidsvinsten på GR med splitter? Eller kommer den eventuella tidsvinsten kombineras med bromsarna. Lite svart färg så är du hemma.

Blir inspirerad att ta tag i mitt avsomnade splitterbygge. Behövs egentligen bara en tätningslist mot fronten...

Hör gärna av dig om du ska upp till banan eller vill köra nån Renault glassfika. Jag är på ön tills på Fredag med rätt luftigt schema.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Betyder detta att vi kommer att få reda på tidsvinsten på GR med splitter? Eller kommer den eventuella tidsvinsten kombineras med bromsarna. Lite svart färg så är du hemma.

Blir inspirerad att ta tag i mitt avsomnade splitterbygge. Behövs egentligen bara en tätningslist mot fronten...

Hör gärna av dig om du ska upp till banan eller vill köra nån Renault glassfika. Jag är på ön tills på Fredag med rätt luftigt schema.


Det blir tyvärr inget körande med bara denna mod. Men splittern är ju avtagbar så man kan ju lätt testa och se om det gör skillnad. Frågan är ju bara om han som spakar är jämn nog för att dra några slutsatser av det
Är på landet nu, Faludden (sydost om Burgsvik)så är ni på väg söderut är ni välkomna. Åker in till stan på måndag eller tisdag. Banan hinner jag inte denna vecka men gärna en fika. 070-2338620 nås jag på.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Har idag pysslat lite mer med splittern och just nu får den definieras som klar. Har redan lite tankar på hur den kan utvecklas. Just nu pekar den naturligt lite uppåt vilket inte är optimalt.

Vid vänster fram har jag plockat bort insuget till luftfiltret samt bytt original tuta till en enklare och framförallt mindre lösning. Vid höger fram har jag plocket bort en behållare som tar hand om spillbränsle och ser till att ångorna från det kommer in i motorn. Vet inte vad den heter på svenska men på engelska benäms den som Carbon Canister. Ett motstånd på 22 ohm till kontakten samt en backventil på slangen från tanken. Backventilen är av typen som används på tanklocket på crossar http://www.yc365.se/cross/reservdelar-1/branslesystem/tillbehor-bransletank/backventil-tanklock-pulse. Ingående slang till motorn är bara pluggad.

Detta frigjorda utrymme används till bromskylningen som numera sitter helt och hållet i fronten och på splittern. Främre delen av innerskärmarna är bortplockade. Det som nu återstår är att montera dit snabbfäste på sidorna av fronten. Det blir av typen pitking https://www.youtube.com/watch?v=TQ6VsupnS9E

Slutresultat version 1.0





På bilderna nedan syns även de nya fälgarna. 17" OZ ultrleggera.




Slutligen så är måtten på splittern här. Utsticket från fronten är 9,5 cm.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Intressant läsning och tack för måtten, ska bli intressant att se din utvärdering av den! Vad väger den?

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Beslutade mig för att bygga om splittern lite då den fick för mycket vinkel uppåt. Jag kapade helt sonika den utstickande delen under motorn. Numera sticker det inte ut något utan det är en helt rak kant från spets till spets. Nu får jag även plats med original sump skydd. Tror att denna lösning blir bra.
Monterade även Pitking fästen på sidorna av fronten för att hjälpa till att hålla den på plats. http://rallyshop.se/produkt/Huvlas-Push-Clip

Sen blev det en tur till Åströms i Sanda för en hjulinställning. Jag har filat upp hålen i övre fjäderbensfästet för att få mer camber. Jag kan nu ha 3,5 grader. Ställde den dock på 3,2 grader nu med totalt 0,18 i toe out. Efter det får vi utvärdera.

Bromsarna har inte dykt upp ännu, de gör det sannolikt i slutet på denna vecka. Det gäller att se det positiva i saker när man väntar. Nu blir det eventuellt möjlighet att utvärdera splittern utan uppgradering av bromsar. Får se om jag lyckas få till en körning på GR innan de nya bromsarna kommer på plats.

Nu är det en sista koll och lastning inför RS-Dagen med Renault på Gelleråsen. Avfärd sker redan på onsdag men körningen är på måndag.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rembry skrev:
Vad väger den?

Har tyvärr inte vägt den, men en grov uppskattning är strax under 4 kg exklusive bult och vantskruv.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Ser supe-rejsigt ut, kylningen kommer nog att göra jättestor skillnad

_________________
Rikard Niva
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Världen är liten och med rejsa r:et i bakrutan blir den mindre. Lämnade ön imorse med färjan till Oskarshamn. När jag gick ner på bildäck stod en kille och kollade på bilen. Det var Pontus Fyhr som spanade in bilen och splitterbygget. Trevligt att träffas.
Färden fortsätter till syrran som bor utanför Kalmar. När jag svänger in på gatan som hon bor på noterar jag en svart Clio 172. Det visar sig vara Pillee som bor där. Blir sannolikt lite däcksparkande senare 🚗

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Ser supe-rejsigt ut, kylningen kommer nog att göra jättestor skillnad

Kylningen fanns där innan, lätt modifiering bara. Hoppas att splittern gör nytta också 😃
Jag får mäta mig mot dina tider på Gelleråsen i helgen 😉 Vi kör på måndag där.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Fredrik Hård skrev:
Världen är liten och med rejsa r:et i bakrutan blir den mindre. Lämnade ön imorse med färjan till Oskarshamn. När jag gick ner på bildäck stod en kille och kollade på bilen. Det var Pontus Fyhr som spanade in bilen och splitterbygget. Trevligt att träffas.
Färden fortsätter till syrran som bor utanför Kalmar. När jag svänger in på gatan som hon bor på noterar jag en svart Clio 172. Det visar sig vara Pillee som bor där. Blir sannolikt lite däcksparkande senare 🚗






Mycket stilig bogserögla med! Hoppas det går bra på Gelleråsen sen!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Vi ses på måndag, ska du kolla stcc på söndag?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Vi ses på måndag, ska du kolla stcc på söndag?

Kul 😃
Hinner tyvärr inte med STCC. Lämnar Västervik vid 14-15 tiden. Sen knoppar jag i Örebro hos vänner och åker upp till banan på morgonen.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Renault bjöd in RS bilar till körning i måndags. 3:e året som detta sker och andra året som det var på Gelleråsen. För min del var det premiär på den banan.
Dagen inleddes med att Mattias Andersson som kör Dacia i STCC ledde oss runt banan och tipsade om spårval. Under dagen fanns det även möjlighet att åka med "Julle" Ljungdahl i en Clio Cup. Julle kör i JTCC och ligger för närvarande på en andra plats i tabellen.

Bilen gick inledningsvis bra och splittern fungerade, med fungerade menar jag höll ihop huruvida det gav effekt eller inte är svårt för mig att säga i dagsläget. Jag upplevde dock mindre understyrning. Jag har dock justerat hjulvinklarna fram lite så vad som är vad är svårt att säga. Under mitt tredje pass fick jag höra att det rök om bilen och då jag var sugen på att ta mig hem till ön igen så blev det inget mer körande. Det visade sig vara en koppling till servosystemet som hade en spricka i sig. Om det bara var det som skapade röken vet jag inte men inget annat är funnet ännu. Bilen gick bra hem och den har inte tappat någon motorolja.

Resultatet av dagen för egen del blev endast 24 varv, det första passet blev utan loggning och det händer inte så mycket i det, bästa tid där blev ~1:24 (plockat från film).
Under pass 2 och 3 satt SD kortet i Performanceboxen... Bästa tid under dagen blev 1:21.15 vilket jag är nöjd med.

Pass 2



Pass 3



Bäst varvet för er som inte vill se genom hela filmerna



När jag kom hem hade det kommit godis med posten

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Härliga filmer å vilket ljud det är i maskinen! Väser och ryter

Hoppas du hittar till fler fastlandsträffar framöver, kanske Knutstorp t.ex

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Härliga filmer å vilket ljud det är i maskinen! Väser och ryter

Hoppas du hittar till fler fastlandsträffar framöver, kanske Knutstorp t.ex

Det är ju kul att komma till nya ställen. Målet är helt klart att komma på fler träffar. Men jag är ju bortskämd med Gotland ring, nära, tillgängligt, billigt och framförallt rolig.
Sitter en mic bredvid ljuddämparen bak, inbolstrad i en svamp. Skal försöka få en i motorutrymmet också så det blir lite insugningsljud i kombo med avgaset. Motorn går bra. Det som är gjort som påverkar motorn på bilen är bortplockad AC pump, en kombo av Ferrita och Simons 2,5" avgas, öppet luftfilter och höjt varvstopp.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Idag åkte bromsarna på. Laddar för att åka med eller efter GRC nu i september. Det är ju en del snabba bilar där så om jag skall gasa mer behöver jag kunna bromsa mer också...

Det är ett par fyrkolvsok från Clio 197, tillsammans med en adapterplatta är det bolt on. Skivorna är standard Brembo 300 mm. Ferodo DS3000 belägg. Jag har inte provkört ännu då jag väntar på reservdelar innan den kan få rulla igen.

Vägde nya kittet till en sida och det väger 12,3 kg, den gamla uppsättningen vägde 12,8 kg. Så 0,5 kg viktbesparing per sida. Dock är den nya skivan tyngre än den gamla, så det är mer roterande vikt. Nya skivan väger 8,3 kg och den gamla 7,2. Totalt 2,2 kg mer roterande vikt.




_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Snyggt med nytt..... Hoppas det blir ett herrejösses bett med. thumbs up

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Fredrik Hård skrev:
Motorn går bra. Det som är gjort som påverkar motorn på bilen är bortplockad AC pump, en kombo av Ferrita och Simons 2,5" avgas, öppet luftfilter och höjt varvstopp.

Hur mycket varvar det nu? Det hörs på filmen att den varvar bra, och redan original går de ju en bit över 7000rpm.

Luftfiltret tror jag inte gör något på effekten. Tvärt om skulle jag tro.
Läs detta test och begrunda. http://www.cliosport.net/threads/fastcar-clio-172-air-filter-test.4453 . . . .
Jag bytte tillbaka till original luftburk och filter i min gamla bil.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15   >>
9 besök senaste veckan (140820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande