Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
31 besök senaste veckan (140921 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Fredrik Hård skrev:
Motorn går bra. Det som är gjort som påverkar motorn på bilen är bortplockad AC pump, en kombo av Ferrita och Simons 2,5" avgas, öppet luftfilter och höjt varvstopp.

Hur mycket varvar det nu? Det hörs på filmen att den varvar bra, och redan original går de ju en bit över 7000rpm.

Luftfiltret tror jag inte gör något på effekten. Tvärt om skulle jag tro.
Läs detta test och begrunda. http://www.cliosport.net/threads/fastcar-clio-172-air-filter-test.4453 . . . .
Jag bytte tillbaka till original luftburk och filter i min gamla bil.


Såg det också, men ljudet
Tror att varvstoppet ligger på 7500 eller 7800, minns inte riktigt och hittar inte loggen från RS-tuner nu.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Fredrik Hård skrev:
Daniel Engström skrev:
Fredrik Hård skrev:
Motorn går bra. Det som är gjort som påverkar motorn på bilen är bortplockad AC pump, en kombo av Ferrita och Simons 2,5" avgas, öppet luftfilter och höjt varvstopp.

Hur mycket varvar det nu? Det hörs på filmen att den varvar bra, och redan original går de ju en bit över 7000rpm.

Luftfiltret tror jag inte gör något på effekten. Tvärt om skulle jag tro.
Läs detta test och begrunda. http://www.cliosport.net/threads/fastcar-clio-172-air-filter-test.4453 . . . .
Jag bytte tillbaka till original luftburk och filter i min gamla bil.


Såg det också, men ljudet
Tror att varvstoppet ligger på 7500 eller 7800, minns inte riktigt och hittar inte loggen från RS-tuner nu.

Får nog ta och byta vevstakarna så jag vågar varva lite till . Har bara 6800 som max nu.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Lite småpill har skett i maka fart. Augusti och maj är 2 månader i mitt liv som oftast är fullbokade med aktiviteter. Nu i september har jag fixat lite när lusten och tiden funnits.

Nya bromsarna har monterats, det gick smärtfritt. Ikväll körde jag bilen för första gången sen jag kom hem från Gelleråsen, bromsbeläggen "beddades" in enligt konstens regler. Det luktar broms i garaget nu...
Nuvarande banfälgar sitter som en kådis över oken, så idag var jag förbi däckverkstan för ombalansering då de vikterna som satt på insidan inte fick plats.

Splitterbygget har moddifierats lite så att den sitter lite stabilare, har inga bilder på detta (men det syns lite på bilden ovan). Det som skett är att infästningen mot framvagnsbryggan har moddats lite samt att jag stagat upp den precis framför hjulen med en vantskruv.

Då oljekylaren hamnade för tight mot splittern flyttade jag upp den. Det i sin tur ledde till att original huvlåsning tvingades bort. Så det blev aerocatch på huven. Alltid spännande att sätta borr och kap i karossen. Det blev helt ok enligt mina krav.



Den trasiga kopplingen till styrservon är också bytt och det ser ut att hålla tätt.

På lördag blir det körning med GRC på Gotland Ring, får med mig en polare här från ön också, eller egentligen är det tvärtom. Han har några alternativ på bilar att köra med men tror att han kommer med en Nissan GT-R. Blir inte ensam Clio då även Dignell kommer. Tyvärr hinner jag bara med att köra på lördagen då det övriga i livet "stjäl" min söndag. Men en dag är bättre än inget.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
I lördags for jag upp tillsammans med en polare och körde med GRC på hemmabanan. Det var ingen som vred nacken av sig när jag kom med Clion till banan. En ganska hygglig vagnpark stod redan där...

Vi hade lovat att hjälpa till lite vid utfarten på banan så jag stod där en stund under dagen. Det blev fyra pass för min del på banan. Nått till skulle man kanske ha klämt in men jag var rätt mör i kroppen och knoppen.

Första gången på Gotland ring med splittern samt de nya bromsarna. Det tog ett tag att lära sig dem och jag är inte fullärd ännu. Från att ha haft bromsar som man i princip har kunnat behandla hur som helst och nu ha bromsar som man måste ta det lite lugnt med annars klipper ABS in direkt så tar det lite tid innan touchen sitter helt. Otroligt skön känsla att alltid ha en broms att lita på, distinkt och konsekvent beteende från dem. Me like a lot!
Splittern tror jag att jag vill hävda att den gör nytta, tycker att understyrningen har minskat en del. Jag har iof lite mer camber fram så det kan vara det också. Nästa år får jag göra ett test med och utan där förutsättningarna i övrigt är lika (om jag orkar...).

40 varv totalt blev det, 28 av dem i bra tempo. Av dessa 28 var 17 stycken under 1:39 vilket jag är mycket nöjd med. Jämnt och stabilt. Redan under första passet klämde jag in PB på 1:38.1, det blev faktiskt 2 varv i rad på den tiden. Under sista passet blev det ett nytt PB med 1:37.9 Jag loggar med den rejsa officiella profilen i perfomanceboxen. Tar jag sektortiderna från dagen så har jag ett optimum varv på 1:36.6 så nu gäller det bara att få till det under ett helt varv också.

Som vanligt producerar jag filmer och de finns här för den intresserade!

Nytt PB



Pass 1



Pass 2



Pass 3



Pass 4



Och sen film från när jag står vid utsläppet, sannolikt mest intressant för de som körde.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Kul att se ett nytt PB, det här kommer vara svårslaget för mig nästa år! Hoppas verkligen att allt skruvande och lite mer banerfarenhet kan bidra med liknande tider!

Ses nästa år

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Bilen händer det inte mycket med just nu. Det enda som hänt är att jag iordningställt den för besiktning som sker nu i januari. Har även beställt hjälm och HANS. Målet är att få in en halvbur nu och då kan jag nyttja HANS. Har även beställt däck, det blir 17" 205/40 Kumho v70a. Har fälgar liggandes som det skall på.

Men snön har kommit åter och vi var ute och lekte med el-fyrhjulingen. Grabben tycker det är kul och har bra kläm på hur han skall kontrollera sladdarna.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Varför föll valet på hans istället för hybrid? Hybriden känns ju bättre när den tar sidled och är snällare mot ryggen när huvudet går frammåt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Varför föll valet på hans istället för hybrid? Hybriden känns ju bättre när den tar sidled och är snällare mot ryggen när huvudet går frammåt.

Det var en prisfråga, hjälm och hans i ett paket från Rallyshop för 4695 kr.
http://rallyshop.se/produkt/RRS-Jethjalm-med-HANS

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Å idag blev det besiktning, stationen ligger nära så att det var lite is och snö på vägarna gjorde inte så mycket. Rullade dit på fräscha sommarsulor. Att besiktningsmannen själv kör båge på bana gör ju inget, det underlättar att få igenom ett fordon som är lite bananpassat.
Just nu finns inget sug och ont om tid att skruva, eller tid finns kanske men allt handlar ju om prioriteringar. Familj och vintersport i form av hockey tar mycket tid. Så vi får se när nästa uppdatering kommer och vad den innehåller

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Kapat bort knappa 6 kilo på ekipaget, planerar minst 4 kg till och då har jag inte ens rört bilen de senaste veckorna. Håller planen är de inte åter innan bansäsongen börjar igen. Vi kör någon variant av 5-2 diet och det ger bra resultat. Målbilden ligger mellan 75-80, startade på 91 kg. Frun är drivande och jag är medåkare så jag behöver knappt kämpa. Tog en vecka innan suget efter sötsaker försvann men just nu finns det inte ens där. Bara hoppas att det fortsätter så! Djävlar vad det skall gå undan i år.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Fredrik Hård skrev:
Kapat bort knappa 6 kilo på ekipaget, planerar minst 4 kg till och då har jag inte ens rört bilen de senaste veckorna. Håller planen är de inte åter innan bansäsongen börjar igen. Vi kör någon variant av 5-2 diet och det ger bra resultat. Målbilden ligger mellan 75-80, startade på 91 kg. Frun är drivande och jag är medåkare så jag behöver knappt kämpa. Tog en vecka innan suget efter sötsaker försvann men just nu finns det inte ens där. Bara hoppas att det fortsätter så! Djävlar vad det skall gå undan i år.


Stå på Billigaste måten å få bort vikt i bil er å sette chaffisen på diet thumbs up

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Fredrik Hård skrev:
Kapat bort knappa 6 kilo på ekipaget, planerar minst 4 kg till och då har jag inte ens rört bilen de senaste veckorna. Håller planen är de inte åter innan bansäsongen börjar igen. Vi kör någon variant av 5-2 diet och det ger bra resultat. Målbilden ligger mellan 75-80, startade på 91 kg. Frun är drivande och jag är medåkare så jag behöver knappt kämpa. Tog en vecka innan suget efter sötsaker försvann men just nu finns det inte ens där. Bara hoppas att det fortsätter så! Djävlar vad det skall gå undan i år.


Fan detta var ju min hemliga plan för att åka om dig!

Skämt åt sido, lycka till

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Jobbar ju på Svenska spel så jag återanvänder uttrycket "Plötsligt händer det!" för det är så det känns efter en vinter som endast innehåller att jag besiktigat bilen. Familj, jobb och en massa annat tar upp all tid samtidigt som motivationen att skruva inte riktigt har funnits där.

Byggt om splittern lite, provmonteringen såg bra ut men då var bilen på pallbock. Får se hur det blir när den står på hjulen. Innan ombyggnad pekade den lite uppåt. Har även nytt gummi på G, Kumho v70 i 205/40 17. Köpte en begagnad skalstol till passagerar sidan. Skall få hjälp om tid finnes att bygga nya underreden/infästningar för båda stolarna.

Efter det är vi redo för Gotland Ring den20/5 med ClubRenault Sverige.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Fredrik Hård skrev:
Jobbar ju på Svenska spel så jag återanvänder uttrycket "Plötsligt händer det!" för det är så det känns efter en vinter som endast innehåller att jag besiktigat bilen. Familj, jobb och en massa annat tar upp all tid samtidigt som motivationen att skruva inte riktigt har funnits där.

Byggt om splittern lite, provmonteringen såg bra ut men då var bilen på pallbock. Får se hur det blir när den står på hjulen. Innan ombyggnad pekade den lite uppåt. Har även nytt gummi på G, Kumho v70 i 205/40 17. Köpte en begagnad skalstol till passagerar sidan. Skall få hjälp om tid finnes att bygga nya underreden/infästningar för båda stolarna.

Efter det är vi redo för Gotland Ring den20/5 med ClubRenault Sverige.


Snyggt, vad gjorde du för förändringar för att reglera splittern då?

För övrigt kommer jag ligga klistrad på dig och se dina spårval i år med hoppas på 1:36-37 i år!

Ses snart

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rembry skrev:
Fredrik Hård skrev:
Jobbar ju på Svenska spel så jag återanvänder uttrycket "Plötsligt händer det!" för det är så det känns efter en vinter som endast innehåller att jag besiktigat bilen. Familj, jobb och en massa annat tar upp all tid samtidigt som motivationen att skruva inte riktigt har funnits där.

Byggt om splittern lite, provmonteringen såg bra ut men då var bilen på pallbock. Får se hur det blir när den står på hjulen. Innan ombyggnad pekade den lite uppåt. Har även nytt gummi på G, Kumho v70 i 205/40 17. Köpte en begagnad skalstol till passagerar sidan. Skall få hjälp om tid finnes att bygga nya underreden/infästningar för båda stolarna.

Efter det är vi redo för Gotland Ring den20/5 med ClubRenault Sverige.


Snyggt, vad gjorde du för förändringar för att reglera splittern då?

För övrigt kommer jag ligga klistrad på dig och se dina spårval i år med hoppas på 1:36-37 i år!

Ses snart

Jag har adderat höjd (24 mm) på själva splittern där jag fäster fronten. Lite spel finns att justera när allt sitter på bilen med hjälp av vantskruvarna men det var inte tillräckligt så som det var innan. Vikten som har adderats är inte mycket i och med denna lösning. Sen när jag ändå var i farten så fick den ny färg också.
Blir stando någon vecka nu då vi drar iväg på en weekend+ resa. Vi får se vad som hinns innan den 20:e


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Planer är planer! Det som blev fixat i år blev lite ombyggnad på splittern samt ett nytt stolsfäste syftande till att komma lägre ner. På lördag smäller det då Club Renault Sverige åter intar Gotland Ring. Det blir min premiär för året. De nya gummit har inte anlänt så jag rullar vidare på mina 595 RS i 16 tum. Bilen är tvättad, vätskorna är bytta och kontrollerade, staten har fått sitt då jag ställde på den i söndags. Nu hoppas vi på bra väder, prognosen ser ju riktigt bra ut!


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Fredrik Hård skrev:
Planer är planer! Det som blev fixat i år blev lite ombyggnad på splittern samt ett nytt stolsfäste syftande till att komma lägre ner. På lördag smäller det då Club Renault Sverige åter intar Gotland Ring. Det blir min premiär för året. De nya gummit har inte anlänt så jag rullar vidare på mina 595 RS i 16 tum. Bilen är tvättad, vätskorna är bytta och kontrollerade, staten har fått sitt då jag ställde på den i söndags. Nu hoppas vi på bra väder, prognosen ser ju riktigt bra ut!



Trevligt! Hoppas på att kunna jaga ner dig till 1:36:60 tider, men du får ligga först och dra

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Idag var det körning på Gotland Ring med CRS (Club Renault Sverige). Fantastiskt väder och bra uppslutning. Starx efter 10 rullade vi ut på banan. Bilen funkade fint och det var kul att sitta bakom ratten igen. Tyvärr så blev det ett motorras strax innan 12 för min del. Just nu oklart vad som hänt. Jag hann inte göra så mycket undersökningar. Fick låna en bil med släp så jag lyckades ta mig hem till Visby igen, väl hemma lastade jag om och så åter till banan med med en Renault Modus på släpet...

På filmen så är raset med, den samlade kunskapen här på forumet har sannolikt någon teori om vad som kan ha hänt. Det är lite fuktigt av olja i motorrummet men inget större synligt läckage. Jag har inte provat att starta motorn igen. Drar iväg på en resa inom kort så jag kommer inte att hinna skruva något innan gissar jag då det återstår lite förberedelser inför resan.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Kul att ses i helgen men jävla tråkigt att du fick motorras!

På videon kan jag ju nu se att du drog ut i gruset och det var inte ett rökmoln från bilen som jag trodde först! Hoppas det är något mindre fel för du får inte bli snabbare !

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fan så tråkigt att höra. Du får nog beskriva händelsen lite närmare om det ska gå att ha några teorier. Hoppas du snart är tillbaka igen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Tråkigt att höra att motorn inte verkar må bra. Svårt att säga något baserat på bara videon utan en beskrivning av vad du upplevde. Vad jag kan se på videon så verkar det komma olja strax innan motorn tappar kraft och dör eller om det är du som släpper av.

1. Ta upp upp oljestickan och se om det är vatten i oljan dvs gråvit olja, samt om det är olja i expansionskärlet. Går ju snabbt.

2. Plocka bort kamremskåpan för att kolla om remmen är hel samt tagit ur stiften. Då kan du prova att dra runt motorn för hand och se om den har skurit.

3. Om allt verkar lugnt är nästa steg ett kompressionsprov.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
31 besök senaste veckan (140921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande