Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
9 besök senaste veckan (140820 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Leveranserna börjar dimpa in, detta från pålitliga och prisvärda http://www.autofrance.se/. Detta är ju bara sånär som på avgasfästet endast underhåll till nya motorn. Det extra avgasfästet krävs för montering av 182:ans avgas.


Garaget börjar bli "mitt" igen då köket som ockuperat det sakta men säkert hamnar där det skall vara.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Ingen uppdatering på projektet då jag ännu inväntar delarna från England. Det blir en bild från min telefon isället, kunde inte motstå 😃

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Fredrik Hård skrev:
Ingen uppdatering på projektet då jag ännu inväntar delarna från England. Det blir en bild från min telefon isället, kunde inte motstå 😃


Den där tredje appen i bottenraden, vad är det för masochistapp? Eller är det bara en slumpgenerator för siffror

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Himlar skrev:
Fredrik Hård skrev:
Ingen uppdatering på projektet då jag ännu inväntar delarna från England. Det blir en bild från min telefon isället, kunde inte motstå 😃


Den där tredje appen i bottenraden, vad är det för masochistapp? Eller är det bara en slumpgenerator för siffror :P

Haha, bra poäng. Clion är inte med i den men väl bruksbilarna. Enkom för soppaförbrukningen. Men inte fan blir man glad av att läsa den...

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Igår kom så äntligen pallen från England. Det primära innehållet är ju ersättningsmotorn med grenrör och avgaset. När ändå tillfället fanns så blev det lite väghållningsgodis och annat smått och gott.
Nu är jag på resa och kommer inte hem förrän söndag natt så det får bli unboxing på måndag kväll som tidigast.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Under plasten fanns förutom en motor även detta.


- 182:ans grenrör med ett Scorpion avgas utan katalysator
- En katalysator
- GAZ Gold GGA Coilisar med hårda fjädrar. 600lb fram och 450 bak
- Portmatchade och glasblästrade insug
- Uppborrat spjällhus, från 60 till 64mm
- Kit för att styva upp bakaxeln inkluderande bättre infästning av bakre dämpare
- Kit för att styva upp främre bärarmar
- Sfäriska lager istället för bussningar både för bärarmarna och bakaxeln
- Stolsfästen i alu
- packningar och en multirem.

I helgen hämtade jag även ett motorstativ som inhandlades av Daniel "Kraniel" Östlund.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Ujujuj, nu laddar han om. Blir att hålla hårt i ratten
Roligt med nya köra fort grejer och insuget är riktigt vackert 🏆👍

_________________
Rikard Niva
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik Hård skrev:
Under plasten fanns förutom en motor även detta.

- 182:ans grenrör med ett Scorpion avgas utan katalysator
- En katalysator
- GAZ Gold GGA Coilisar med hårda fjädrar. 600lb fram och 450 bak
- Portmatchade och glasblästrade insug
- Uppborrat spjällhus, från 60 till 64mm
- Kit för att styva upp bakaxeln inkluderande bättre infästning av bakre dämpare
- Kit för att styva upp främre bärarmar
- Sfäriska lager istället för bussningar både för bärarmarna och bakaxeln
- Stolsfästen i alu
- packningar och en multirem.

I helgen hämtade jag även ett motorstativ som inhandlades av Daniel "Kraniel" Östlund.


Blir nog en bra uppgradering, lite mer motoreffekt och förbättrat chassie borde funka bra. Är relativt hårda fjädrar, 600lbs är 105N/mm fram, jag har 60N/mm men visserligen lite lättare bil

Ser ju lovande ut inför nästa sesong. Ett tips kan vara att få bilen körbar med motor och låda först och främst och sen ta chassieuppdateringarna därefter. Blir intressant att se vad som har hänt med den gamla motorn.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bra där, kommer gå fort nästa år.

Jag kör 120N/mm fram och 140N/mm bak och den känns faktiskt lite väl soft fram. Så vi får se vad du kommer tycka om hårdheten.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Funderar på att bygga en ställning för motorlyftet. Tror att svärfar har ett block jag kan nyttja och då blir detta en ekonomisk lösning tror jag. Om jag svetsar ställning i fyrkanstsrör (kvadratiska eller rektangulära). Hur bör man konstruera det och vilken storlek bör man välja för att det skall hålla för en motor dvs c:a 300 kg så att det finns lite marginal. Den ena bilden nedan känns underdimensionerad men är å andra sidan beprövad, den andra bilden känns smått överdimensionerad.

Vad är era tankar?



_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Köp eller låna en motorlyft.
Biltema har en ihopfällbar modell som inte tar så stor plats. Användbar till annat också.

Bodde inte jag så ocentralt hade du fått låna min :-)

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Innan jag handlade en hopfällbar motorlyft lyfte jag hela bilar i ett 60mm utv vattenledningsrör som jag fast i 2styck a benställningar.. En stropp runt röret sen en vinsch.. Men visst inte jätte smidigt..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Några erfarenheter efter att ha lyft motorer, pelarborrar och karosser med block och min A-frame:

*Tänk på hur mycket blocket bygger nedåt, så du fortfarande kan lyfta till vettig höjd! Man tappar snabbt lyfthöjd när man börjar tänka på blocket, och infästningar, och slack i lyftband, och ...
*Om man lyfter "snett" börjar min ram vandra, så man behöver vara flera som står och låser ramen från att flytta sig. Försök konstruera bort det om möjligt
*Kan du flytta bilen när du lyft ur motorn? I så fall fungerar ramen jättebra, måste du däremot flytta motorn först är det en dålig lösning. Don't ask me how I know ...
*Det är stor skillnad på vad som håller utan att säcka ihop, och vad som känns säkert att arbeta runt. Det är läskigt när ramen börjar flytta sig eller vicka medan du arbetar runt den.
*Löstagbara tvärliggare (med eller utan hjul) som i gungan du visar bild på kan ge mycket stadga.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Om man har ett vettigt tak så kan man göra som vi gjort hos farsans: en i-balk med en vagn och ögla som man sedan krokar blocket i. Balken bultas i takstolarna på garagevinden. Vi lade 2 x 45x120 mm regel som förstärkning vid alla 3 takstolar vi fäst i. Och vi har satt 2 styck M12 gängstång hela vägen från balken vid alla 3 takstolar. Gängstängerna sitter genomgående med bricka och mutter i 90 x 90 mm regel som ligger tvärs förstärkningarna. Vi kan flytta det vi lyfter en styv meter i bilens längdriktning. Bilen bör positioneras hyfsat i sidled, men 5 cm fel funkar OK om man är två. Det ör 220 cm i tak i farsans garage så det är lite tight att lyfta över kyler i en vanlig svenssonbil, men har man 240-250 cm i tak funkar det sannolikt kanon. Det finns block som är kortare än det vi har från Jula. Vi tycker vår lösning funkar kanon och den känns mycket säger. Räknad elite på det och upp till 300 kg är det god säkerhetsmarginal.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Tack för kloka inputs. Med den erfarenhet som finns så verkar flyttbarhet vara prioriterat. Antingen genom att bilen eller lyftanordningen är flyttbar. Under helgen skall jag efterforska förutsättningar i garaget, med höjder och annat.
Beroende på det bygger jag eventuellt något eller så blir det en motorlyft från Biltema eller Jula

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har byggt 2 mer eller mindre portabla motorlyftar och haft en fast ögla i taket för lyftblock, men när jag köpte en riktig från Verktygsboden insåg jag hur dåliga mina egna alster var..

Att kunna justera motorn några centimeter hit och dit när man ska pilla tillbaka den i bilen är guld värt.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Idag monterade jag ihop en verkstadskran från Biltema. Rent ekonomiskt i mitt läge marginellt högre kostnad än att bygga ihop något själv. Smidigheten med en rörlig kran verkar med lätthet motivera den högre kostnaden. Tack för input

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dignell skrev:
Bra där, kommer gå fort nästa år.

Jag kör 120N/mm fram och 140N/mm bak och den känns faktiskt lite väl soft fram. Så vi får se vad du kommer tycka om hårdheten.
så hårt? Fram kan jag köpa, Mégane cup körde tydligen 160 fram, men bak... Min bil väger typ hälften bak mot fram, så vikt kontra fjäderkonstanten borde väl bli att fjädrarna bak blir dubbelt så hårda som fram, behövs verkligen det?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det har inte hänt mycket med bilen sedan förra posten. Jag fick ett ryck efter jul eller när det nu var. Då monterade jag bort framvagnen och var nästan klar att få ner bakaxeln. Men då startade vi en ombyggnation av huset vilket dels har tagit stor del av min tid (även om det är en firma som gjort det) men även accessen till garaget. Det blev upplag för allehanda saker i byggprojektet. Motivationen att skruva har inte funnits där heller.

Men nu händer det lite i alla fall. Bakaxeln är nermonterad. Den och främre bärarmarna är nu vid lokala meken för svetsning av sfäriska lager samt boxning av bakaxeln. Se tidigare i tråden om kiten.

Utöver det så har jag lyft ur gamla motorn och börjar plocka över delar till ersättningsmotorn. Tyvärr finns inte tiden nu att göra det rent och snyggt överallt så det blir ett snabbt byte för att få igång den. Planen är att köra med Renault klubben i slutet på maj. Hoppas att planen håller

Nedan lite bilder, jag har inte fotat jättemycket. Det som skett är lyft av motor, flytta över växellådan. En del rengöring men mer hade varit önskvärt, framförallt i motorutrymmet i bilen. Jag byter inte grenrör nu, då jag inte har plats för det nya avgaset. Reservhjulsbaljan måste bort i så fall och det hinns inte. I skrivande stund fixas det sista med motorn innan den kan lyftas i igen.

Den rasade på väg ur


Smutsigt motorutrymme


Ersättningsmotorn påklädd med och redo för att lyftas i. (svänghjulet är inte glömt, det är från den gamla motorn )


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har byggt 2 mer eller mindre portabla motorlyftar och haft en fast ögla i taket för lyftblock, men när jag köpte en riktig från Verktygsboden insåg jag hur dåliga mina egna alster var..

Att kunna justera motorn några centimeter hit och dit när man ska pilla tillbaka den i bilen är guld värt.




Efter ett antal lyft och ordnande så tackar jag för bra input som ledde till ett köp av en mobil kran. Tror att det hade blivit stökigt utan.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Har spenderat lite tid i garaget idag, har även haft lite telefonsupport med Mårten. Mina findings är i turordning:
-Inget läckage som står och droppar i garaget
-Gott om olja i motorn
-Oljan ser bra ut, dvs inget vatten i den
-Ser ingen olja i expansionskärlet
-Stiften ser ok ut enligt mig
-Försökte dra runt motorn via remskivan innaför höger framhjul samt med startmotorn, tyvärr verkar den stå som sten. Rubbar sig inte en millimeter... Stiften var ur och spridarna bortkopplade. Testade även med startmotorn utan framgång.
-Har tappat den på olja nu och hittar inga större delar i den. Skall filtrera ikväll eller i morgon. Med blotta ögat ser oljan fräsch ut men det blev en metallisk (ser så ut) ring i oljan när den stått still i oljekaret.

Plan framåt (lite beroende på vad man hittar på vägen!
-Analysera oljan och oljefiltret
-Lyfta ur motorn och börja skruva isär den. Jag är väl ingen kung på motorer direkt men att få isär skall man klara av. Nått lär man sig på vägen. Vänner och Google får assistera

Ingen som har en F4R-736 eller 730 liggandes som ni vill bli av med?


Lite förundrad att jag inte sett det tidigare men jag hade inga som helst tankar på att det kunde ha skett så jag letade inte efter det heller. Men nu har jag i alla fall funnit en del i vad som hände med den gamla motorn.

Ett litet hål är funnet, varför det uppstått har jag inte funnit svaret på ännu, men det verkar vara sillsallad innanför. Oljetempmätaren har fått sig en omgång. Fokus just nu är att få ordning på bilen så en djupare undersökning sker i framtiden.


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
9 besök senaste veckan (140820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande