Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-06-21 Trackday för gatbilar på Sturup Raceway
1645 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tog beslut om att äntra sista körningen på sturup raceway i deras regi innan sommaruppehållet. Förvisso som åskådare men det skall inte underskattas!

En alldeles underbar kväll med perfekta omständigheter både som åskådare och förare. Uppslutningen var riktigt bra och utbudet av bilar var högst varierande från gravt gevaliafärgad 242GT till skrikande orange 997 GT3RS MK 1

Kvaliteten på förarna var högst varierande men allt lirade på bra, städad körning och logistik med flyt.

Inga incidenter värda att nämna och massor med körning för alla.

Uppskattat med försäljning av dryck o mat till riktigt humana priser. Jag hoppas innerligen att detta blir en stående punkt framöver och att andra banägare tar efter.

Det var extra roligt att få agera lite coach i en 318is S50 tack för trevlig åktur Björn, riktigt skoj att du var så lyhörd inför mina förslag till optimeringar.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
J.Broholm
Löddeköpinge
Här sen Maj 2008
Inlägg: 40



Johan Sjöström skrev:
Tugg kommer strax..
gött snart får jag fram lite bilder tror jag =)

_________________
Jussi Broholm
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33



Hej!

Måste också instämma i det Johan säger att fler tar efter och skapar liknande "lättillgängliga" träffar.

Jag hade själv aldrig kört varken framhjulsdrivet på bana eller på r-däck och bilen(Alfa GTV) inhandlades i Sthlm i fredags så det var en intressant tur minst sagt för både mig och äldsta dottern som var coodriver!

Jag upplever att det gick väl sakta och att jag kanske överkörde i kurvorna och med tanke på den lite ovanliga bilen kanske du kan ge mig några tips från coachen också Johan, välkommet i så fall!


//Mvh och på återseende, Per

PS! hur sakta är 1,21 med passagerare egentligen??

_________________
Per Sällström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag såg allt hur du kämpade med r-däcken medan dottern kikade på, jag är så bortskämd så jag har en redig domkraft och mutterdragare med mig vilket underlättar något enormt

Jag har inte så stor erfarenhet av banan men visst ställer jag gärna upp och åker med några varv, skall jag inte köra själv och om jag inte blir FÖR åksjuk så är det bara skoj och kunna bidra med något.

1.21 på sturup med ny bil känns väl helt ok. Det fanns bilar för en bit över miljonen på banan som körde långsammare om jag säger så

persa skrev:
Hej!

Måste också instämma i det Johan säger att fler tar efter och skapar liknande "lättillgängliga" träffar.

Jag hade själv aldrig kört varken framhjulsdrivet på bana eller på r-däck och bilen(Alfa GTV) inhandlades i Sthlm i fredags så det var en intressant tur minst sagt för både mig och äldsta dottern som var coodriver!

Jag upplever att det gick väl sakta och att jag kanske överkörde i kurvorna och med tanke på den lite ovanliga bilen kanske du kan ge mig några tips från coachen också Johan, välkommet i så fall!


//Mvh och på återseende, Per

PS! hur sakta är 1,21 med passagerare egentligen??

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33



ja, en mutterdragare som är uppladdningsbar såg jag framför mig som en hägring !!!

Hade ingen koll på vilka spacers som skulle vara var eftersom det är ett nyköp så det blev av och på ett par gånger extra... och sedan pinnbultar som lossade så förstår du ju själv vilken uppladdning det blev :-)

Vi kan ju se till nästa gång den 2:e augusti om vi båda skall dit då!

//Mvh Per

_________________
Per Sällström
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Får instämma i att det var ett mycket trevligt arrangemang. Perfekt väder och avslappnad stämning.

Jag körde den grå Miatan och lärde mig under första passet att 2,3 bar varmtryck är "lite" för mycket att ha i R888:or (195/50 R15) De följande passen med mindre luft i däcken kändes mycket bättre. Fort gick det dock inte men ett visst flyt infann sig åtminstone efter ett tag.

En sak jag funderade över: Det verkade finnas många alternativa spår efter "airport bend" mot krönet för på den sträckan låg det gummi precis överallt



Här är några bilder jag tog när jag inte körde:

Depån (klickbara)



BMW med slicks (klickbar)


Den omnämnda 242 GT:n (hårdaste stuket bland de deltagande bilarna tycker jag som hade en 240 som 18-årsbil)


Stor blandning av bilar, andra exempel var som inte är med på någon av bilderna var Audi R8, Ford Fiesta ST, Volvo S60R, BMW Z4 och Alfa GTV.


observera bilordningen ett varv senare

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
gemba
Åhus
Här sen Jun 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Uppskattade också ett mycket trevligt och lättillgängligt arrangemang med god stämning. Kul att se BMW Compacten flyga fram...
För egen del va det också många debuter, första gången: -på Sturup, -med diesel i tanken, -i (tran)sportbil
R-däck och krängningshämmare bak på inköpslistan till nästa gång, men för att få fart borde nog föraren bytas först
Därför är det extra kul att höra att det finns trevliga förare som kan instruera på plats, kontaktar säkert dig nästa gång Johan

//Martin

_________________
Martin Johansson
Citera
Eftersnack
2010-06-21 Trackday för gatbilar på Sturup Raceway
1645 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande