Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 Limo -95 *Falskt alarm*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (16303 totalt)
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Jaha, då blev det en till bastard. Plockade ner Froeken Hoeger lite för mycket för att den skulle kunna köras denna säsong.
Trenolla denna gång med en årsmodell som har lite bättre förutsättningar för rejsmoddar än Froeken Hoegers helfordonsgodkännande.

ORÖRD:



DAGSSTATUS:



Finns en seriös idé om att bygga för BMW Cup klass Special.
Mer detaljerat kommer jag nog gå på följande recept med en touch av Rius/Ahlin:

Drivlina:
orörd 3.2 litersmotor S50
M20-svänghjul
Sachs förstärkt 618 tryckplatta
KEP 6-pucks sinterlamell
ZF 5-växlad låda
original kardan
original slutväxel tills vidare senare 3.73

Chassi fram:
Länkarmar från E46
Spindlar från E46
Moton coilover
Justerbara topplagringar

Chassi bak:
Undre länkarm ombyggd med länkhuvud mot diffbryggan
Övre länkarm ersatt av länkarm med länkhuvud mot diffbryggan
Moton coilover.

Kaross:
Limo, takluckan ska svetsas igen
Fullbur, inga kryss bara diagonaler
Stolar bälten fönsternät etc.
Glasfiber i Huv och baklucka.
Sedvanlig lättning
PC-rutor

Bromsar:
Original M3 EDIT: var tvungen att köra E46-bromsar fram, M3 lirade inte med spindlarna
Fälgar:
Speedline Corse 17x9 med R-däck 245-40-17
Speedline Corse 17x9 med STCC slicks 610
Speedline Corse 17x9 med STCC regndäck 610

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



och du lämnar oss helt utan bilder

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Hingstens originalmotor huserar numera i Stockholm i ett bygge där det inte sparas på krutet.
Froeken Hoegers 3.2 liters är numera ilyft och diverse ihopkopplingar ska slutföras innan uppstart. Passade på att byta till M20 svänghjul, 618-platta + 6-puckad sinter. Har beställt rattnav och lite andra prylar som behövs innan det går att få bilen körbar igen.

Hoppas på att kunna köra ngn träff innan säsongen är slut.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Rev lite inredning i helgen. Kvar blir två skalstolar så fort jag hittat en bra L-profil i aluminium. 100 kilos lättning kanske?

Lite kluven nu. Ska jag gå all in och få in buren regbesiktiga innan BMW SC:s Knutstorpskörning ELLER ta det lite lugnare och köra GRC bara?
I veckan kommer nödvändiga grejjer att få bilen på hjul igen. Bakre bussning till främre länkarm. Kör på en gummivariant så länge tills jag kommit på ngn patentare för ställbar caster á la uniball. Letar febrilt efter momentnyckel upp till 300Nm, främre hjullagerbultar skall dras.

Att göra: (minneslista för mig själv)

Främre fäste till avgassystem, blir patentare då trenollans fäste inte passar 3.2 katrör och 3.2:ans fäste inte passar ZF-lådan.

Byta växellådsolja.

Bygga övre fäste till bakre stötdämpare, blir patentarkombo med originalfästet och påsvetsade öron för uniballarna.

Rotera om original excentriska topplagringar för MINDRE camber. Ja E46-länkarmarna breddar hysteriskt, är inte mogen för 5.5 grader just nu.

Montera stötdämpare fram.

Valsa skärmar. Detta fruktar jag för. Kommer nog krävas 10-15mm bak och 20 fram.

Montera stolar och sexpunkts.

...och tusen smågrejjer till....

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Detta blir mest en dagboksanteckning åt mig själv. Efter många månader på pallbockar, ställdes hingsten ner på temporärt 325-chassie och kan numera förflyttas för egen maskin. Dags för vinterförvaring i garage. Kommer bli en intressant körning sittandes på barnens borsta-tänderna-pall, 1.5 mil med endast handbroms.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Mattias Habenicht skrev:
Kommer bli en intressant körning sittandes på barnens borsta-tänderna-pall, 1.5 mil med endast handbroms.


Skojar du?
Låter ju helt idiotiskt.
Varför hyr du inte ett släp istället?

Fast "hingsten" är kanske något helt annat än den BMW som denna tråden gäller?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
TPR skrev:
Mattias Habenicht skrev:
Kommer bli en intressant körning sittandes på barnens borsta-tänderna-pall, 1.5 mil med endast handbroms.


Skojar du?
Låter ju helt idiotiskt.
Varför hyr du inte ett släp istället?

Fast "hingsten" är kanske något helt annat än den BMW som denna tråden gäller?


...livet på landet du vet, sockerbetorna är upptagna så jag lär nog inte ens möta en traktor.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Äntligen under tak.



_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
En liten minnesanteckning:

Påskhelg snart slut och jag spenderade ett gäng med timmar på bilen som fram tills i fredags var nästintill orörd sånär som på motorbytet och den urrivna inredningen. Som vanligt har min genetiska oförmåga att fokusera på rätt saker fått mig att först:

Skrapa ur all dämpmassa.
Label-offa lite därefter.
Såga ur innerplåten i bakdörrarna samt ta bort onödiga kablar och dörrstopp.
Rensa lite lätt i elsystemet.
Ta bort värmepaketet och plugga slangändarna med en vinkork.
Ta bort ännu mer onödig plast som jag tydligen missat.

Kort och gott, 8 timmars jobb för att få bort runt 15 kg...


Hittade rätt piller i burken nästa dag och fick då mer vettiga saker gjorda:

Nya stolsfästena monterade, nu sitter jag två cm från baksätesplåten (men så länge pedalstället inte är tillbakaflyttat, får jag nöja mig med alternativhålen i fästena som placerar stolen i originalposition)
Sänka ratten
Montera lilla batteriet samt dra all el för SBF-nödbrytare.
Montera bakre åka-fort-dämpare, dock måste jag hålsåga för att få in gasackumulatorerna i skuffen.
Montera främre åka-fort-dämpare men här har jag lite jobb kvar, dito hålsågning samt bromsmontering.

Denna vecka ska jag efter att ungarna lagt sig vid 21 göra följande:

Avsluta bak- och framdämperiet.
Bygga en fästbygel för batteriet
Montera stolen
Montera främre fäste för avgassystemet, blir patentare då ZF-lådan inte lirar med 3.2-avgassystemet.
Såga främre hjulhus och montera breddare, kör ju med E46-länkarmar.
Byta olja i motor och växellåda.

Som bonus kanske jag hinner:

Montera glasfiberhuven med Aerocatch, dock olackerad.

Skulle den försvunna Demon-Tweeksordern plötsligt landa får jag nog dit sexpunktarn också.

På fredag ska jag förhoppningsvis köra GRC på Knutan.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skoj att det händer nåt med kärran!

Jag tror någon annan än Rius får hålla i orderläggningen nästa gång. Känns som ett halvår sedan vi började diskutera denna order

Hade varit skoj om du dokumenterade montage av GF huv med aerocatchfästen då det är ett projekt vi bangade för då det verkade mekkigt.


Du vill inte köpa ett par lambdasonder billigt?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



Det där hinner du lätt meka till på fredag Habbe!

Skulle det krisa och du hittar en lite tidigare tid än efter 21 att skruva på så ring mig så svänger jag förbi.
Eller om du vill låna en hörna i ladan går det oxå bra. Vädret ska ju bli sådär...

Skruva på!

//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
JohanP skrev:
Det där hinner du lätt meka till på fredag Habbe!

Skulle det krisa och du hittar en lite tidigare tid än efter 21 att skruva på så ring mig så svänger jag förbi.
Eller om du vill låna en hörna i ladan går det oxå bra. Vädret ska ju bli sådär...

Skruva på!

//Johan


Det där med ladan ska jag lägga på minnet, megahygglo! Grusgångsstatus kommer i nästa inlägg.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
En kväll med grusgångsmeck är precis avklarad. Mutade kvarvarande vaken son med "du får kolla färdigt Speedwayen på TV om du inte skvallrar för mamma" (= 1.5 timme försent i säng).

Pappa fick mecktid men förmodligen ett helvete att väcka grabben imorgon bitti.

M3 ok passade inte på e46-spindlar så nu jagar jag ett vänster framok till E46 330. Har beställt ett på LAGA men tveksamt om det hinner komma tills imorgon. Hoppas dock att styrlederna kommer imorgon (fast egentligen, vad gör det om jag inte har oket).

E36:ans styrled passar inte på e46-spindeln iaf.

Hade ett höger framok så detta sitter på plats tillsammans med helyllehyggloRius nya 330 skivor som dök upp som en räddande ängel.

Höger breddare fram på plats. H+V hjulhus bak totalmanglade med slägga, vann 15mm och 235<.orna går numera in på 9"/ET 18-fälg.

Höger ackumulator fastsatt i temporärt fäste, Batteri fastsatt i temporär bygel.

Kvar:

Oljebyten, flytta stolen framåt, vänster hjulfix + breddare, allmän skruvdragning och kanske som bonus: glasfiberhuv.

Varvar ner med 2 Citodon och Single Malt. Ja fnys ni men efter 5 år med kroniskt diskbråck hittar man sina metoder.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Bromsoket och styrlederna har kommit! Nattmeck hägrar! GRC imorgon.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Trött men lycklig?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Johan Rius skrev:
Trött men lycklig?


Nämen skoja!
Första banträffen sen Rejsaträffen 2008 och tamigfasen, det satt där fortfarande. Sammanfattning kommer när MacBulken lagt sig och ungarna stupat.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Torsdags kväll blev ytterligare en kväll med tokmeck. Börja tidigare säger många och visst är det den bästa metoden men min hjärna har inte uppnått den grad av mognad för att anamma detta.

Fick mitt ok samt mina styrleder i sista sekund. Monterade på dessa grejjer tillsammans med det sämsta paret av det gäng med begagnade racingbelägg jag ropade in på eBay efter ett tips av Rius som inte själv kunde köra M3/330 skivor och hoppade den auktionen. Gjorde en okulär hjulinställning mellan tummen och pekfingret.

CL Brakes (Carbone Lorraine) http://www.cl-brakes.com/en/products/cars/ heter beläggen och de var lite musätna i kanterna så jag hade ingen större förhoppning om dessa men överraskades senare.

Vidare monterade jag en alu-platta för att jämna ut höjdskillnaderna i golvet vid pedalerna. Jag toppade upp växellådsoljan. Borrade ett hål i kardantunneln och drog igenom en slang som med hävertverkan fick suga ur dunken i kupén.
Jag flyttade fram stolen 15 cm från den extremt tillbakaflyttade position som mina nya stolsfästen tillåter.
Jag monterade även alla FIA-plattor och bältesögglor men vid det här laget var det så sent på kvällen att jag inte orkade klicka fast bältena och justera längderna.

Igår fredag vaknade jag före väckarklockan och var pigg som sjutton vilket ALDRIG händer under jobbveckan. Fick mess av Rius som precis hade upplevt samma fenomen. Snabbpackade bilen för avfärd mot Knutstorp och GRC-körningen. Tankade full tank 98-oktan som dagen till ära hade ett riktigt stekarpris i full paritet med klientelet på GRC 16.50 kr litern!!!!! var ska detta sluta?

Väl på banan inser jag att min bil kostar en tiondel av snittpriset på övriga bilar på banan. Anmäler mig till snigelgruppen (den andra är blixtgruppen) men missar första snigelpasset då jag måste justera in bältet.

Äntligen dags för mitt första pass, har inte kört en meter på bana sen 2008 då jag smällde Alfan. Börjar med att snurra i första kurvan, denna bil har ju trots allt dubbla effekten mot Alfan (men väger också 400kg mer). Inser efter ett par varv att bromsverkan bak är usel men antar att detta har att göra med att skivorna är så rostiga att beläggen inte nått metall än.

Säger in te så mycket mer än att rattandet verkligen ligger i ryggmärgen trots uppehållet. Bilen är sjukt välbalanserad med fjädervalet jag gjort mha Rikard Ahlin. Dämparna vågar jag inte röra, där kommer jag bara skruva bort mig totalt. Kör med samma setup som dessa dämpare hade i WM-finalen i WTCC i Macau för en handfull år sen (dock då på en E90). Får upp tempot rejält vartefter varven avverkas och byter till blixtgruppen sista passet före lunch.

Här kommer jag tillbaka till bromsarna. Bakbromsarna är vid detta laget metallrena igen och mina musätna CL-belägg fram bettar helt vansinnigt bra.

Mot slutet av dagen lyckas jag få häng på ATM-porschen med viss dragspelsverkan. Jag kan helt klart ta igen vid inbromsning men tappar i effekt mot den bilen på rakan (och smårakorna). Vi kör jämnt de sista 5 varven sen börjar motorn hacka igen. Fick det fenomenet redan på förmiddagen och det visade sig vara att den suger luft ur tanken. Detta börjar redan vid halv tank så här får jag nog se ut någon bra lösning för inte vill jag köra omkring med 27 kilos önödig övervikt bara för att jag behöver minst halv tank för banåka.

Efter sista passet frågar jag om ATM:s varvtider och vi har konsekvent kört 1.09 de sista varven.

Sammanfattning: Bilen är sjukt välbalanserad med tanke på att allt meck är höftat och chassit är straight from the box.

Med lite lättning, inställningar och körträning känns det som att låga 1.08 är inom räckhåll, rimligtvis inom 10 banträffar.

Som vanligt en eminent bild av Rejsas hovfotograf Lewan.


_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



thumbs up Skönt att höra att du är ute igen!

Saknar våra grillkvällar på Sturup...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Bladh skrev:
thumbs up Skönt att höra att du är ute igen!

Saknar våra grillkvällar på Sturup...


Mmmm....de gyllene dagarna då man kunde få 3 timmar open pit lane och dricka+ grillat för en trehundring!!

Själv då? Minns att dina knän spökade redan då, kör du något?

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Haha, kom precis på att processorn där uppe uppenbarligen inte hade korrekt kylning på banan. På Knutstorps långa raka försökte jag gå från 4:an till ettan och satan vad det rasslade till....att plötsligt köra högerstyrt kräver visst sin optimering av föraren också!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Mattias Habenicht skrev:
Bladh skrev:
thumbs up Skönt att höra att du är ute igen!

Saknar våra grillkvällar på Sturup...


Mmmm....de gyllene dagarna då man kunde få 3 timmar open pit lane och dricka+ grillat för en trehundring!!

Själv då? Minns att dina knän spökade redan då, kör du något?


Har inte varit och kört bana på 2 år så det kliar något fruktansvärt... Sålde rejsbilen förra året då den bara samlade damm. Ska försöka rasta Porschen någonstans denna sommar. Blir bara med vanliga gatdäck men kan vara lite kul kanske. Bor numera på höravstånd till Anderstorp.
Ringen ska jag verkligen försöka hinna men min fritid är minimal: Läkaren säger att jag behöver en semester så varför inte
Knäna är konstant sämre så med mina snart 35 år känner man sig som 85 Men det är bara att linda och förtränga när man sitter där i bilen thumbs up

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.0 Limo -95 *Falskt alarm*
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (16303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande