Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco ETCC 1978
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20695 totalt)
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Lägger upp en tråd på mitt evighetsprojekt som jag haft sedan 1991, dvs 20-års jubileum har snart passerats. Under hösten/vintern är målsättningen att den ska bli startklar till säsong 2012.

Thomas Lindström (TL Racing) tävlade framgångsrikt med Scirocco Grp2 under säsongen 1978 och 1979 i dåvarande ETCC. På hemmaplan körde han i Grp5 där annan frontspolier och bakvinge byggdes i aluminium. Jag träffade Thomas 1991 i Norrköping och köpte de delar som han sparat från gamla tävlingsbilen. Tanken från början var att bygga en häftig gatbil men med årens lopp har bygget gått tillbaka till historic racing där den hör hemma. Ursprungsbilen såldes till rallyåkare tidigt 80-tal och samtliga delar spreds till olika rally/racing åkare i Sverige och utomlands. Jag har under 20 års tid försökt att hitta alla "orginaldelar" för att få ihop en exakt kopia av ursprungsbilen. Tyvärr fattas några detaljer så är det någon som har någon gammal del liggandes, tveka inte att höra av dig. Söker även mer bilder från bilen då den var ute på tävlingsbanorna.



Blocket är borrat och klart. Mahlekolvar och fina vevstakar från kompis Stefan ska ge rätt snurr.




Insuget är en "dyrgrip" och krävdes många års letande. Kommer ursprungligen från Willi Bergmeisters gamla Jägermeister Scirocco. Krävdes dock många timmars polerande för att få rätt finish. Ventilkåpan hittades i Sundsvall 1995 och är från orginalmotorn. Krävdes dock ett helt motorköp för att få tag i kåpan. Toppen är en äkta Grp2, inhandlad från KWL-racing i Tyskland.




oljetråg finns i två varianter, dels ett oettinger tvådelat samt ett torrsumpstråg. I dagsläget lutar det åt torrsumpssmörjning.

Här kommer lite bilder från gamla goda tiden:







Cirkelte Sciroccon blir miniatyr..... För cirka 3 månader sedan blev jag kontaktad av en person som jobbar med protyputveckling. Han hade fått ett uppdrag att ta fram en Scirocco Grp2. Utav alla Grp2 bilar som tävlades 1977-79 har de valt att göra 3 replikor, varvid Cirkelte Sciroccon blir en. Det har varit mycket mailande med gamla bilder för att dekalerna ska bli i rätt format. Skickar med en bild på prototypen som är fräst i någon form av plast. Ser verkligen fram emot att se miniatyren med rätt lack och alla dekaler.





Beställde äntligen riktiga ok häromdagen från England. Fick goda tips från Lars på Thenaders rör här i Borlänge som har rätta kontakterna. AP Racing har börjat producera ok till gamla historik bilar. Girling oken på bilden (AR5) ska vara de som passar bäst.





Under semestern har Sciroccon har fått en ny garagekompis, McLaren M6 GT kopian. Köpte den här på Rejsa av en annan entusiast. Ett rent impulsköp som bara växer hela tiden, riktigt häftig design. Det blev några timmars putsjobb samt ett försök att få runt motorn som stått still de senaste åren. 3 liter diesel och lite olja gjorde susen. Har som målsättning att starta upp den närmaste månaden så man får höra hur en Wankel låter. Är mycket imponerad vilken tid konstruktören lagt på alla detaljer. Det här projektet går att göra riktigt fint med ny lack och lite annat. På sikt ska man kanske leta efter ett rörchassi. Är det någon som har ett liggandes som bara samlar damm? Hör av er. Annars får den tuffa på med Wankeln längst bak.




Provade förstärkningsstagen idag, bra passform.



Koppling, svänghjul samt tryckplatta ska beställas från USA i slutet på månaden. Bra priser och rätt service.






E50 fälgarna blev jag tvungen att polera en extra gång (2 timmar/fälg) p.g.a att betongdamm hamnade på hjulen när huset renoverades, jäkligt klantigt och en massa onödig tid.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer.

_________________
Lars-Åke Östlin
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



thumbs up

Mer finns inte å säga!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Ser mycket fint ut, ska bli kul att se sen när den blir färdig!

/Johan

_________________
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Underbart !!!!

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Underbar tråd - den här kommer att följas noga. För det första en Scirocco 1 och dessutom med delar från Lindströms originalbil. Lycka till med jobbet och jag är imponerad över tålamodet att leta reda på alla grejer.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul att du lagt upp en tråd thumbs up
Hoppas den får komma ut på banorna nästa år.

Du får väl slänga upp en tråd om den andra när det börjar hända saker

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Kul projekt! Så ska det se ut!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Får man fråga vilken skala den där miniatyrbilen är? Häftigt bygge i övrigt thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Återigen, tack för alla positiva kommentarer. Jag gick igenom "burken" idag och hittade en massa gamla bilder liggandes på Grp2 Sciroccos. Lägger ut dem för allmän åskådning. Tyvärr är det svårt att hitta bilder när Thomas tävlade på hemmplan. Är det någon som har några gamla bilder liggandes vore jag tacksam ifall ni kunde skicka en kopia.





Planschen nedan fick jag av Jan Hållander 1993. Tyvärr blev det lite för mycket blixt vid fototillfället.



Jag kommer inte att lacka motorutrymmet i orginalbilens gula kulör utan det blir den nedre färgen, orange/röd som bilen har idag. Fördelen med bra bildmaterial är att man kan återskapa detaljer som inte går att uppbringa idag. Jag har även 4 nummer av Illustrerad motorsport (IMS) från 1978 där bilen beskrivs från uppbyggnad till tävlingspremiär. Ska foto av dessa vid tillfälle.

Bilder på lite andra Sciroccos, bland annat Willie Bergmeisters Jägermeister bil.













_________________
Lars-Åke Östlin
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Wohoo det var inget dåligt bygge du själv håller på med!

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
jooe
Ultrå
Här sen Jun 2003
Inlägg: 12



Skönt att se att du inte lyckats få den såld! Hoppas du får ihop den som du vill nu.

mvh Joakim Holböll (Jan Hållanders son)

_________________
Mvh Joakim Holböll

Husägare
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Hoppas du kan börja bygga ihop den snart och släpa ner den till BugRun nästa år så man får se !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mats Karlsson skrev:
Hoppas du kan börja bygga ihop den snart och släpa ner den till BugRun nästa år så man får se !


Precis.

Detta bygge har man ju velat se ett antal år thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Den bilen har jag hört talas om men inte sett den hehe och det är inte fel att renovera en gammal tävlingsbil till det ursprungliga skicket,

PS: Den gula färgen i motorrrummet ser ut som samma som jag har som på min golf LS 75a.

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
Tommy F
Hofors
Här sen Aug 2006
Inlägg: 14



Roligt att du fått upp en tråd om den här läckra bilen!!
Kanske man får se den helt klar till bug run nästa år tom!?

Mvh Tommy

_________________
Tommy Ferlin
Golf GTI -1979
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Det har blivit dåligt med jobb på slutet . Lite bromsledningar ska på rätt ställe samt bromsboxen. Hydroscand är en räddare i nöden när det ska pressas ledningar och grabbarna i Borlänge har bra service. Det blir nog några meter till innan vintern kommer med tanke på bränsleledningar som är nästa moment. Just nu är det stor väntan på tomten från England, Vitaloni speglar samt förhoppningsvis bromsok i rätt dimension så ledningar fram kan göras klara.... Hittade lite scannade kopior från IMS reportagen för all retro entusiaster.










Lever gamla Mercedesbussen?




Någon som vet vart dessa fälgar tog vägen???

_________________
Lars-Åke Östlin
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Annars ser ju inte centrumen särskilt komplicerade ut att rita upp och tillverka.
Vi ska fräsa centrumen snart till carboncossiens hjul, jag kan rita upp såna här till dig om du vill?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Tommy F
Hofors
Här sen Aug 2006
Inlägg: 14



Påminner lite om dessa nästan:
http://www.berg-cup.de/Marktplatz/Teile_Detail.asp?ID=10408

Mvh Tommy

_________________
Tommy Ferlin
Golf GTI -1979
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Tack för alla tipsen grabbar!

Är lite nostaligiker gällande Sciroccon, så det vore hemsk trevligt att hitta "orginalhjulen" någon gång. Nytillverkning låter frestande... . Enligt Thomas så hade de 4 uppsättningar hjul (16 fälgar totalt) då de tävlade, så några hjul borde finnas kvar i landet. Enligt rykten satt 4 hjul på en modifierad Alfa som en av Thomas anställda hade. Tyvärr försvann grabben uppåt landet så den kontakten är borta. Har även fått tips om att det ska finnas en dansk som har några hjul liggandes thumbs up . För tävlingsbruk blir det dock de nya E50 BBS:arna då de är klassade i reglementet. Hjulen som du tipsade om Tommy, är en liknande variant av SPIESS som är tillverkad av en firma i Tyskland. De har inte "rätta" välvningen på centrumet samt att de urfrästa hålen är runda istället för ovala. Jag har sneglat på dessa fälgar nya, men fabrikanten kan inte garantera att de håller för tävlingsbruk. Tack ändå för er hjälp.
Tommy F skrev:
Påminner lite om dessa nästan:
http://www.berg-cup.de/Marktplatz/Teile_Detail.asp?ID=10408

Mvh Tommy




BBS passar varenda bil trots allt.........

_________________
Lars-Åke Östlin
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Hej,

dessa ser ganska lika ut originalfälgarna:

http://cgi.ebay.de/HTN-8x14-Spiess-Prinz-no-NSU-BBS-E30-E50-/130566158 . . . .

Mvh Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
jooe
Ultrå
Här sen Jun 2003
Inlägg: 12



MickeM02 skrev:
Hej,

dessa ser ganska lika ut originalfälgarna:

http://cgi.ebay.de/HTN-8x14-Spiess-Prinz-no-NSU-BBS-E30-E50-/130566158 . . . .

Mvh Micke


Är juh rätt fabrikat iaf, men för små. Tror det ska vara 9,5x15... Men fräna var dom!

_________________
Mvh Joakim Holböll

Husägare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco ETCC 1978
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (20695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande