Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3, ... 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tänkte på detta idag när jag broms-preppade för helgens rejs och tittade på bärarmar och infästningar, borde inte vara så svårt att göra detta med en utökad sub-frame, lite lurigt med inre fästet av nedre/övre bärarm som ligger mot alu-ramen om jag fattar det rätt



Tänkte också på en mod-sport bil ( kraftigt moddad Lotus Europa ) där man har flyttat in motorn mer mot i kupén, lite extremt kanske Lätt att komma åt kam-dreven i alla fall


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Vilket härligt galet projekt! thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Du är galen, Johan!
Vågar man satsa några kronor på att du är ute ur garaget innan både olaf och Gustaf...?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Kul å se tråden!
Jag kommer att följa projektet med spänning!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Sjukt projekt! thumbs up
Kommer den förbli högerstyrd?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om du funderar på någon annan växellåda så såldes M5 E60 med manuell växellåda i USA. Men den kanske är svår att få tag på...

Härligt projekt för övrigt!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Sörpan skrev:
om du funderar på någon annan växellåda så såldes M5 E60 med manuell växellåda i USA. Men den kanske är svår att få tag på...

Härligt projekt för övrigt!


Förmodligen svårare att få plats med kardan och klump än att hitta en låda.

Kul projekt!

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Purister...? Vad kan bli mer rätt än att sätta i en riktig motor åt rätt håll?

och så tycker folk att man överdriver när man sätter en liten 6:a i en Seven...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Varför inte till och med fundera på att klämma in en 6-liters W12:a från VW/Audi/Bentley, kortast möjliga mångcylindermaskin....men lite tung kanske

Härlig tråd att följa thumbs up

, ,

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



thumbs up denna råd skall följas , kan dock inte förstå hur du skall frambringa den plats som behövs utan att förlänga myyycket

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
[quote="Josen"]Tänkte på detta idag när jag broms-preppade för helgens rejs och tittade på bärarmar och infästningar, borde inte vara så svårt att göra detta med en utökad sub-frame, lite lurigt med inre fästet av nedre/övre bärarm som ligger mot alu-ramen om jag fattar det rätt

Tänkte också på en mod-sport bil ( kraftigt moddad Lotus Europa ) där man har flyttat in motorn mer mot i kupén, lite extremt kanske Lätt att komma åt kam-dreven i alla fall


Hej,
Ja tanken är att förlänga subframen, men samtidigt måste jag byta ut stora delar av den bärande strukturen för att det skall vara möjligt att regga som amatörbyggt, så just den bakre subframen skall till stor del bli en ny.
Det fäste som sitter för undre länkarmen får antingen sitta kvar i alu-ramen eller så blir det ett nytt fäste i nya subframen.
Planen är oxå att flytta in "torpeden" och dela tanken i två delar för att få in motorn mer i kupén. Kanske kan jag skapa 5cm plats här.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
TPR skrev:
Du är galen, Johan!
Vågar man satsa några kronor på att du är ute ur garaget innan både olaf och Gustaf...?


Hej Thomas,

Nej, det skulle inte jag våga, men visst hade det varit kul att vara för dem.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Lillen skrev:
Sjukt projekt! thumbs up
Kommer den förbli högerstyrd?


Nej, jag siktar på att konvertera till vänsterstyrning, men det verkar vara betydligt mer delar som skiljer än jag trodde.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Andreas ottosson skrev:
Sörpan skrev:
om du funderar på någon annan växellåda så såldes M5 E60 med manuell växellåda i USA. Men den kanske är svår att få tag på...

Härligt projekt för övrigt!


Förmodligen svårare att få plats med kardan och klump än att hitta en låda.

Kul projekt!


Ja det känns som en lite onödig omväg med en klump bakom, men tack ändå.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
olofson skrev:
Purister...? Vad kan bli mer rätt än att sätta i en riktig motor åt rätt håll?

och så tycker folk att man överdriver när man sätter en liten 6:a i en Seven...


Precis, jag håller med

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
[quote="D5"] Varför inte till och med fundera på att klämma in en 6-liters W12:a från VW/Audi/Bentley, kortast möjliga mångcylindermaskin....men lite tung kanske

Härlig tråd att följa thumbs up

Hej Jan-Erling,

Kul att "se" dig här.

Jo det finns ju många kanske mer lämpliga maskiner rent utrymmesmässigt, men få med V10:ans sång.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
supersonett skrev:
thumbs up denna råd skall följas , kan dock inte förstå hur du skall frambringa den plats som behövs utan att förlänga myyycket


Nja, visst blir det trångt. Men från de bilder jag visade i början på tråden så skall växellådan bli ca 3cm kortare, motorn skall in ca 5cm in i kupén och bakre skalet samt bakvagnen behöver förlängas ca 12-15cm, så helt omöjligt är det inte, men lätt blir det nog inte.
Jag är mest orolig för att få bakre skalet att se bra ut, då menar jag proportioner, design och finish. Jag behöver oxå hitta ett lämpligt ställe att utöka min kylkapacitet då originalkylet är lite för litet, det verkar oxå svårt att få dit ett tillräckligt stort kyl på originalposition.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Riktigt kul projekt!
Skall följas!
Har följt din gamla bil.

Sitter det en toyotasnurra med kompressor i bilen just nu?

Lycka till!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Erik Börnstedt skrev:
Riktigt kul projekt!
Skall följas!
Har följt din gamla bil.

Sitter det en toyotasnurra med kompressor i bilen just nu?

Lycka till!

MVH Erik


Hej,

Kul att du följt den "gamla".

Nej det sitter en Toyota (Yamaha) sugis, 190Hp. Skall väl säljas såsmåningom när allt är klart och besiktigat.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Krishell
Norge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 12



varför inte bruka en låda från nogon FWD bil så den kan stå på tverr? tar vell mindre plats då? (eller blir man lurad av bildorna?)

_________________
Kristoffer Helle
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



otroligt galet projekt, jag gillart!

Förslag på alternativ lösning, gör som Lancia gjorde när dom anpassade sin Montecarlo för Rally och byggde 037an. Dom förlängde inte mycket av karossen utan flyttade helt enkelt bak bakhjulen. Enkelt och snyggt. thumbs up

Montecarlo:


037:


Exakt samma operation som den du skall göra: tvärställd motor -> längsmonterad.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3, ... 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande