Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3, 4 ... 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Instämmer med alla andra, grymt galet och häftigt bygge thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Trevligt projekt!

Verkar gå å förlänga en del utan att förlora proportionerna;

http://caral.co.uk/Lotus_111_Series.html

_________________
Stefan Cedergren
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

häftig projekt!! thumbs up thumbs up

_________________
Tomas M
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Måste oxåtycka till och säga att detta är ett hel häftigt bygge.
Lycka till.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Saxat från senaste nätutgåva Autocar: Verkar som Lotus själva är inne på samma spår thumbs up Så bara gör det ännu bättre

New Exige to get V6
07 August 2011
A new V6 engine will be chief amongst a vast array of changes to the Exige in 2012, as Lotus aims to bridge the gap between its current range and its five-strong line-up of new sports cars due from 2013.

No Exiges have been produced for the European market since December 2010 when its 1.8-litre four-cylinder engine fell foul of emissions regulations. Autocar understands Lotus boss Dany Bahar is planning to fully back and improve the current range of Lotuses before the new models - starting with the 2013 Esprit - are phased in. An early V6-equipped Exige test mule was scooped last summer when Lotus first experimented fitting the Toyota-sourced 3.5-litre V6 from the Evora within the Exige's mid-engined, rear-drive layout. That mule had a significantly wider track as Lotus tried to accommodate the engine in the Exige and the latest, further developed mule pictured here has a significantly lengthened wheelbase.

Scooped testing at the company's Hethel headquarters, this Exige appears to be almost entirely new from the B-pillars back. At the front, revised front styling is also evident. Lotus design boss Donato Coco says the current Lotus models look "too weak" and he wants to give them a bolder, more aggressive look inspired by the range of new sports cars previewed at last year's Paris motor show.

All Lotus models - Exige, Elise and Evora - will benefit from these styling changes for 2012, and Bahar has previously said more than 150 other changes would be made to each model, including interior quality improvements. Equipping the Exige with the Evora's V6 will open up plenty of new directions for Lotus to take the driver-focused sports coupe in. The engine is offered with 276bhp and 345bhp power outputs, and an automatic gearbox can also be mated to it

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Krishell skrev:
varför inte bruka en låda från nogon FWD bil så den kan stå på tverr? tar vell mindre plats då? (eller blir man lurad av bildorna?)


Hej,

Jag måste bland mycket annat förändra layouten i motorinstallationen för att få den godkänd som amatörbyggt fordon, dvs från tvärs till längsmonterad.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
MaZ skrev:
otroligt galet projekt, jag gillart!

Förslag på alternativ lösning, gör som Lancia gjorde när dom anpassade sin Montecarlo för Rally och byggde 037an. Dom förlängde inte mycket av karossen utan flyttade helt enkelt bak bakhjulen. Enkelt och snyggt. thumbs up


Exakt samma operation som den du skall göra: tvärställd motor -> längsmonterad.


Hej,

Ja det hade kunnat vara en lösning men det är ju så kort överhäng bak att det i princip inte går, vet inte hur man skulle få ihop skalet på ett snyggt sätt.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
lewan skrev:
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!


Hej,

Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



så in i h**** ballt projekt!


_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



johanz skrev:
lewan skrev:
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!


Hej,

Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa.

Mvh Johan



Då funkar det alltså inte att göra en mappning med lägre effekt och lågt varvtal?
För visst kommer motorn ha för mycket effekt?

Kommer bli klart spännande att följa, som alla redan skrivit. thumbs up

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
lewan skrev:
johanz skrev:
lewan skrev:
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!


Hej,

Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa.

Mvh Johan



Då funkar det alltså inte att göra en mappning med lägre effekt och lågt varvtal?
För visst kommer motorn ha för mycket effekt?

Kommer bli klart spännande att följa, som alla redan skrivit. thumbs up



Det första jag skall prova är att låsa kammarna i en position för god tomgångsstabilitet och bra Co värde samt en fungerande lambdareglering vilket är lämpligt ut besiktningssynpunkt. Jag kommer att montera bort Vanos enheterna då det enda styrsystem jag vet som klarar 20 kanaler fullt sekventiellt samt Vanosreglering är Pectel och det kostar ca 50000kr vilket jag tycker är alldeles för dyrt.
Jag kommer oxå att behöva väldigt trånga luftboxar och avgassystem för att klara 84dB som ljudprovet kräver. Beroende på vad detta resulterar i för effekt och moment bestämmer jag nästa eventuella åtgärd. Jag har pratat med SFRo om nerslipade kammar tex men hoppas klara mig utan denna dyra åtgärd. Allt beror ju även på vad bilen kommer väga.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johanz skrev:
lewan skrev:
johanz skrev:
lewan skrev:
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!


Hej,

Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa.

Mvh Johan



Då funkar det alltså inte att göra en mappning med lägre effekt och lågt varvtal?
För visst kommer motorn ha för mycket effekt?

Kommer bli klart spännande att följa, som alla redan skrivit. thumbs up



Det första jag skall prova är att låsa kammarna i en position för god tomgångsstabilitet och bra Co värde samt en fungerande lambdareglering vilket är lämpligt ut besiktningssynpunkt. Jag kommer att montera bort Vanos enheterna då det enda styrsystem jag vet som klarar 20 kanaler fullt sekventiellt samt Vanosreglering är Pectel och det kostar ca 50000kr vilket jag tycker är alldeles för dyrt.
Jag kommer oxå att behöva väldigt trånga luftboxar och avgassystem för att klara 84dB som ljudprovet kräver. Beroende på vad detta resulterar i för effekt och moment bestämmer jag nästa eventuella åtgärd. Jag har pratat med SFRo om nerslipade kammar tex men hoppas klara mig utan denna dyra åtgärd. Allt beror ju även på vad bilen kommer väga.

Mvh Johan


Kul bygge thumbs up en lotus med en motor den förtjänar
Vad satsar du på för målvikt 1000-1200kg ?
Vilket borde bli 270-324hk.
Borde väl inte vara nått problem att komma ner till med trångt insugssytem,begraänsat varvtal.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
johanz skrev:
lewan skrev:
johanz skrev:
lewan skrev:
Hur gör du med effektförhållandet och vikten på bilen?
Låter den gå på "5cyl" som i nödprogrammet när något är fel?

För en M5 E60 på nödprogram låter heeelt underbart!


Hej,

Vid bygge av amatörbyggt fordon tillåts 20kW/100kg jmf med 15kW/100kg vid ombyggt fordon. Man tillåts oxå strypa en motor vid amatörbygge då man ses som konstuktör till hela fordonet. Man får då helt enkelt uppvisa en bromsning med effektintyg. Strypningen kan givetvis inte se ut hur som helst, den skall vara svår att återställa.

Mvh Johan



Då funkar det alltså inte att göra en mappning med lägre effekt och lågt varvtal?
För visst kommer motorn ha för mycket effekt?

Kommer bli klart spännande att följa, som alla redan skrivit. thumbs up



Det första jag skall prova är att låsa kammarna i en position för god tomgångsstabilitet och bra Co värde samt en fungerande lambdareglering vilket är lämpligt ut besiktningssynpunkt. Jag kommer att montera bort Vanos enheterna då det enda styrsystem jag vet som klarar 20 kanaler fullt sekventiellt samt Vanosreglering är Pectel och det kostar ca 50000kr vilket jag tycker är alldeles för dyrt.
Jag kommer oxå att behöva väldigt trånga luftboxar och avgassystem för att klara 84dB som ljudprovet kräver. Beroende på vad detta resulterar i för effekt och moment bestämmer jag nästa eventuella åtgärd. Jag har pratat med SFRo om nerslipade kammar tex men hoppas klara mig utan denna dyra åtgärd. Allt beror ju även på vad bilen kommer väga.

Mvh Johan


Kul bygge thumbs up en lotus med en motor den förtjänar
Vad satsar du på för målvikt 1000-1200kg ?
Vilket borde bli 270-324hk.
Borde väl inte vara nått problem att komma ner till med trångt insugssytem,begraänsat varvtal.


Ja du är nära.
Jag var och vägde den när jag kom hem och då vägde den 910kg med 3/4 tank. dvs ca 870kg tom med AC. Sedan får vi addera ca 110kg för motor och låda, 20kg för bromsar, 50kg för bur och rörram och bakvagn, ca15kg för större hjul å lite annat krafs.
Jag siktar på ca 1065kg tomvikt, sedan tillkommer ca 50kg för bränsle och 70kg för förare, då blir det en tjänstevikt på ca 1185kg, då tillåts 237kW dvs 322Hkr.

Mvh Johan

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



En välkänd Elise-konvertering du säkert sett här: Men med en kortare motor antar jag. >
En del mer finns att läsa i länken här.
http://forums.focaljet.com/team-pit-stop/626200-finally-official-henne . . . .






_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
[quote="D5"] En välkänd Elise-konvertering du säkert sett här: Men med en kortare motor antar jag. >
En del mer finns att läsa i länken här.

Tack J-E,

Jo jag har sett bilen innan men inte under skalet så det var en bra länk. Visst är den motorn kortare men jag har inte tänkt att ha såpass mycket extra plats som dom har, jag tänker oxå ha mina drivaxlar pekandes framåt ca 7 grader.

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Är det någon skillnad på storlek på den Porsche lådan du har och en sexpetad Ådi låda??

Är det mest intressanta måttet från sprängkåpan till mitten på drivaxlarna??

Kommer du ha drivaxlarna lätt pekade framåt för att få det "estetiskt" riktigt om det behövs??

Kooolt bygge i vilket fall, jag hejjar på dig!!

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Antar Audi-lådor inte passar så bra, annars har ju Audi gradvis pressat fram drivaxelläget i sina FWD-lådor. Denna bild visar hur man fått till det ihop med nyare V6-motor. FWD är ju i princip samma som AWD men utan kardanuttaget bakåt om jag förstår det rätt. Ihop med framriktade axlar blir det minsta möjliga hjulbasökning! Men det finns säker Audi-experter på rejsa som vet "allt" om det här.


_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supergrymt projekt!!!! thumbs up

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



johanz skrev:
TPR skrev:
Du är galen, Johan!
Vågar man satsa några kronor på att du är ute ur garaget innan både olaf och Gustaf...?


Hej Thomas,

Nej, det skulle inte jag våga, men visst hade det varit kul att vara för dem.

Mvh Johan


Det har jag redan sagt. Jag är övertygat att Z blir klar först (av alla).
Ingen chans för amatörer som mig. Jag siktar på en stabil 3. plats eller med lite tur en delad andra plats.

_________________
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Varför inte köra org stysystem?..vi kan hjälpa dig om det behövs parning av elektroniken etc.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3, 4 ... 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande