|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
10 Aug 2011 07:15
johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | Varför inte köra org stysystem?..vi kan hjälpa dig om det behövs parning av elektroniken etc. |
Hmm, låter intressant, får slå en signal och prata med er tror jag.
Kan ni få en originalstyrenhet att fungera "stand alone"? Vad behövs isåfall i form av nycklar, immo osv?
Mvh Johan |
Vi har en galet duktig BMW tuner som hjälper oss med våra program och allt special när det kommer till modifieringar och djuplodning av orginalstyrsystem...lika så kabelhärvor etc, det inte han kan är inte värt att veta. (han är lika äcklig på Porsche oxå *fyi*)
Har ställt frågan och han skulle återkomma när han hade 5min över, han kommer fö till oss om ca 2v igen för att färdigställa vårat Alpha-N program till M5V10:an |
Hej.
OK, återkom när ni vet mer.
Mvh Johan |
Inga problem att para in V10:an i lotusen .
Vi behöver dock få hit bilen när det är dax, hur ser din planering ut?
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487
10 Aug 2011 09:31
Väldigt vettigt bygge
|
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90
11 Aug 2011 20:49
_________________ Per Lindros
Lotus Elan S4 1968
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
13 Aug 2011 10:20
Lindros skrev: | http://www.pistonheads.com/sales/2629036.htm
Det kanske skulle sitta fint med en Red bull wide body. |
Hej,
Ja dom är läckra.
Planen från början var faktiskt en Lotus Elise med just detta kit. Jag var påväg till England och hade ett lämpligt objekt och tänkte ta med GT3 karossen samtidigt, men bilen hann bli såld.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
13 Aug 2011 10:27
JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | Varför inte köra org stysystem?..vi kan hjälpa dig om det behövs parning av elektroniken etc. |
Hmm, låter intressant, får slå en signal och prata med er tror jag.
Kan ni få en originalstyrenhet att fungera "stand alone"? Vad behövs isåfall i form av nycklar, immo osv?
Mvh Johan |
Vi har en galet duktig BMW tuner som hjälper oss med våra program och allt special när det kommer till modifieringar och djuplodning av orginalstyrsystem...lika så kabelhärvor etc, det inte han kan är inte värt att veta. (han är lika äcklig på Porsche oxå *fyi*)
Har ställt frågan och han skulle återkomma när han hade 5min över, han kommer fö till oss om ca 2v igen för att färdigställa vårat Alpha-N program till M5V10:an |
Hej.
OK, återkom när ni vet mer.
Mvh Johan |
Inga problem att para in V10:an i lotusen .
Vi behöver dock få hit bilen när det är dax, hur ser din planering ut? |
Hej,
Jag siktar på att ha parat ihop motor och växellåda om ca en månad. Delarna är CAD ritade men inte utskurna. Efter det är det burbyggnation nån gång runt w40, bakramskonstruktion ca w45. Hjulupphängningstillverkning fram till jul. Så kanske nångång efter nyår kan det vara dags för styrsystemsarbete.
Ett problem med att använda original styrsystem är att jag inte vet exakt position för vevvinkelgivaren som sitter på sprängkåpan. Man skulle behöva komma åt en bil och mäta upp exakt.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417
13 Aug 2011 11:25
johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | Varför inte köra org stysystem?..vi kan hjälpa dig om det behövs parning av elektroniken etc. |
Hmm, låter intressant, får slå en signal och prata med er tror jag.
Kan ni få en originalstyrenhet att fungera "stand alone"? Vad behövs isåfall i form av nycklar, immo osv?
Mvh Johan |
Vi har en galet duktig BMW tuner som hjälper oss med våra program och allt special när det kommer till modifieringar och djuplodning av orginalstyrsystem...lika så kabelhärvor etc, det inte han kan är inte värt att veta. (han är lika äcklig på Porsche oxå *fyi*)
Har ställt frågan och han skulle återkomma när han hade 5min över, han kommer fö till oss om ca 2v igen för att färdigställa vårat Alpha-N program till M5V10:an |
Hej.
OK, återkom när ni vet mer.
Mvh Johan |
Inga problem att para in V10:an i lotusen .
Vi behöver dock få hit bilen när det är dax, hur ser din planering ut? |
Hej,
Jag siktar på att ha parat ihop motor och växellåda om ca en månad. Delarna är CAD ritade men inte utskurna. Efter det är det burbyggnation nån gång runt w40, bakramskonstruktion ca w45. Hjulupphängningstillverkning fram till jul. Så kanske nångång efter nyår kan det vara dags för styrsystemsarbete.
Ett problem med att använda original styrsystem är att jag inte vet exakt position för vevvinkelgivaren som sitter på sprängkåpan. Man skulle behöva komma åt en bil och mäta upp exakt.
Mvh Johan |
Du använder en annan låda ja..men det ska inte vara ngt bekymmer att ta reda på, vi har en M5 -08 i garaget, kan kika om det är ngt jag kan mäta upp utan att riva halva bilen..
_________________ - Jonas Eriksson -
//
Tel: 0707902629
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
14 Aug 2011 20:26
Hej,
En liten uppdatering av läget. Har demonterat det mest väsentliga nu så byggnationen kan börja.
I fronten ville jag plocka ner allt av det högerstyrda för att bilda mig en uppfattning av hur mycket som måste byggas om och det är massor, jag förstår att det inte är många som ger sig på detta.
Man det skall nog bli bra. Det är riktigt jobbigt att få loss alla delar, allt är limmat och popnitat .
Där bak står nu på tur att temporärt flytta bak bakvagnen så motorn kan få sin första packningsstudie, skall även försöka få iväg min beställning på delarna jag CAD-ritat.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288
14 Aug 2011 21:16
Kul med lite bilder. Detta är ju ett bygge som verkligen måste följas...
|
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526
14 Aug 2011 22:38
På tiden att det kom lite bilder! Ett sådant här klockrent bygge får inte hända i smyg
_________________ Jesper Henriksson
|
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410
15 Aug 2011 16:21
_________________ Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
|
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607
15 Aug 2011 18:05
Hej Johan
Tusen tack för denna underbara bygg tråd ,
ser läsningen som en del av min rehablitering efter min olycka.
Följer detta med spänning och som tips in för ett framtida dröm projekt där jag hade tänkt att använda just denna underbara motor.
Mvh
Björn
_________________ Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
|
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728
15 Aug 2011 19:21
Detta hade jag helt missat
Helt galet ballt, perfektion förutom att den blir högerstyrd enligt mig.
Lycka till och hoppas man får möjligheten att beskåda den i färdigt skick
Mvh Pelko
_________________ Mathias Pelkonen
|
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288
|
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728
_________________ Mathias Pelkonen
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
16 Aug 2011 06:53
pelko skrev: | Detta hade jag helt missat
Helt galet ballt, perfektion förutom att den blir högerstyrd enligt mig.
Lycka till och hoppas man får möjligheten att beskåda den i färdigt skick
Mvh Pelko |
Hej Pelko.
Ja det är klart då får beskåda och åka med en tur när den är klar. Hur gick det för dig, fick du sålt bilen?
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
16 Aug 2011 06:55
JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | johanz skrev: | JAWS Motorsport skrev: | Varför inte köra org stysystem?..vi kan hjälpa dig om det behövs parning av elektroniken etc. |
Hmm, låter intressant, får slå en signal och prata med er tror jag.
Kan ni få en originalstyrenhet att fungera "stand alone"? Vad behövs isåfall i form av nycklar, immo osv?
Mvh Johan |
Vi har en galet duktig BMW tuner som hjälper oss med våra program och allt special när det kommer till modifieringar och djuplodning av orginalstyrsystem...lika så kabelhärvor etc, det inte han kan är inte värt att veta. (han är lika äcklig på Porsche oxå *fyi*)
Har ställt frågan och han skulle återkomma när han hade 5min över, han kommer fö till oss om ca 2v igen för att färdigställa vårat Alpha-N program till M5V10:an |
Hej.
OK, återkom när ni vet mer.
Mvh Johan |
Inga problem att para in V10:an i lotusen .
Vi behöver dock få hit bilen när det är dax, hur ser din planering ut? |
Hej,
Jag siktar på att ha parat ihop motor och växellåda om ca en månad. Delarna är CAD ritade men inte utskurna. Efter det är det burbyggnation nån gång runt w40, bakramskonstruktion ca w45. Hjulupphängningstillverkning fram till jul. Så kanske nångång efter nyår kan det vara dags för styrsystemsarbete.
Ett problem med att använda original styrsystem är att jag inte vet exakt position för vevvinkelgivaren som sitter på sprängkåpan. Man skulle behöva komma åt en bil och mäta upp exakt.
Mvh Johan |
Du använder en annan låda ja..men det ska inte vara ngt bekymmer att ta reda på, vi har en M5 -08 i garaget, kan kika om det är ngt jag kan mäta upp utan att riva halva bilen.. |
Hej,
Ja det vore strålande, borde räcka med en nogrann mätning av avståndet till växellådsbultarna ovanför och under.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
16 Aug 2011 17:03
Hej,
Gjorde första riktiga packningsstudien igår, nu skall visserligen motorn 5cm in i kupén. Bakramen är tillbakaflyttad 13cm, då får växellådan plats innanför karossen.
Tyvärr får jag väldigt kraftiga drivaxelvinklar. Med motorn inflyttad 5cm och bakramen i denna position ger det drivknutsvinklar på 19 grader. Är det någon som vet hur stor vinkel man kan ha? Är inte ute efter 25000 mil livslängd men dom skall ju inte gå sönder på iaf 1000mil och inte ha för höga förluster.
Tacksam för hjälp i denna fråga.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134
16 Aug 2011 17:33
Man blir ju lycklig bara man ser dessa bilderna. Kommer bli så strålande bra!
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
|
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607
16 Aug 2011 18:05
Hej Johan
Har du koll om Boxern /cayman lådan klarar viridmomentet på v10 ? eller du kommer att förstärka lådan ?
Mvh
Björn
_________________ Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
|
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569
Trådstartare
16 Aug 2011 18:17
Björn Persson skrev: | Hej Johan
Har du koll om Boxern /cayman lådan klarar viridmomentet på v10 ? eller du kommer att förstärka lådan ?
Mvh
Björn |
Hej,
Nej det har jag egentligen inte, men vi har använt betydligt klenare lådor till mycket starkare motorer utan problem. Men såklart skulle jag börja köra strippen och vara våldsam så kanske den ger upp.
Trots allt skall den i Boxtern klara upprepade chockstarter och motorjournalister.
Det finns ju oxå ett antal Boxster och Cayman med överladdning och mer moment än vad denna maskin skapar.
Jag har tagit isär lådan och den ser riktigt grov ut invärtes, men det säger ju inget om legeringen på dreven.
Mvh Johan
_________________ Johan Zackrisson
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
|
|