Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Track day med TA.NU fredag 9 oktober på ring Knutstorp kanske?
Och sen köpa en vildcard plats på lördag och va med och ha kul thumbs up

https://simplesignup.se/event/65015-timeattacknuse-4-ring-knutstorp-tr . . . .

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Sammanfattning av året:
Har som vanligt varit dålig på att uppdatera tråden och informera vad som hänt men var nog helt enkelt lite matt efter att bilen blev klar.
Men försöker mig på en liten sammanfattning i alla fall.
Deltog efter önskemål på Hofsnäs sportvagnsträff. Ett riktigt trevligt event med otroligt många fina bilar. Temat för året var supersportbilar och amatörbyggda fordon. Åkte dit med SVKG (Sportvagnsklubben Göteborg) och valde att ställa mig tillsammans med detta trevliga gäng istf bland supersportbilarna och amatörbyggena.



Blev även uppkallad till podiet för visning och beskrivning av bilen.





Under semestern blev det en tur till ring Knutstorp men tyvärr var det mestadels fuktigt denna dag så det blev inte så mycket kört och utvärderingen därmed begränsad.



Sedan var det dags för höstrusket på Falkenberg. Detta blev det första riktiga testet i torrt och det fungerade ganska bra, märkte dock av avsaknaden av diffbroms ut ur alla långsamma partier och även avsaknad av aero främst i högfartspartiet på baksidan. Vatten och oljetemp blir lite väl hög efter ca 15 minuter hård körning så det behöver modifieras till vintern. Lite gnäll om ljudnivån men det räckte att köra med stängda avgasspjäll.
Har inte så mycket bilder härifrån men iaf bevis att jag var där.





Efter detta var det återigen dags för Knutstorp tillsammans med Time Attack.nu på deras träningsdag och även lite diskussioner inför nästa säsong då tankar finns att deltaga. Vi får se hur det blir med det..
Lyckades dock ha kameran inställd på svartvit..





Nu blev det ännu mera tydligt att diffbromsen saknas, lyckades på ca 1.5h effektiv körtid göra slut på ett helt nytt höger bakdäck pga allt hjulspinn. Kan knappt gå på gas förrän bilen går rakt och här sitter massor av tid. Över NGK krönet är bilen något orolig så aeropaket kommer göra susen. Även här gnäll om ljudnivån men det räckte att köra med stängda avgasspjäll när muren på rakan.

Totalt sett har det blivit 330 mil sedan i våras. De enda felen som uppenbarat sig är en lätt deformerad växelvire pga något för kort avstånd till grenröret, ett mindre läckage från ena oljekylaren där det verkar vara en liten por någonstans samt så gav c-lås reläet upp i låst läge olägligt på Knutstorp och det fungerar såklart inte att låsa upp med nyckeln..
Detta tycker jag trots allt är ett gott betyg för en nybyggd bil där fler barnsjukdomar var väntade.

Listan inför nästa år kommer hålla mig sysselsatt denna vintern i alla fall:
-Montering diffbroms
-Byte av vevlager
-Injustering av vanospump (hoppas bli av med vinandet)
-Ombyggnad av avgassystem för att klara 95dB på bana
-Byggnation av bakre vinge, diffuser och splitter
-Försöka få igång ABS system och traction control
-Extra oljekyl
-Extra vattenkyl
-Eventuellt oljekyl till växellåda
-Ny stol och bälte
-Komplettering av lite burrör
-Ny grundsättning och kraftigare fjädrar för främre stötdämparna
-Å lite annat smått å gott

Som bonus finns bilen just nu i Bilsport nr 23.





Så nu är det äntligen dags att palla upp bilen och bygga lite igen. 

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Blir nog bra detta

Blir det Vac coatade mahle med extra spel eller standard lager?

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435





Hatten av för en sjukt frän kärra, var framme och inspekterade irl på Knutan ism TAnu.

Skall bli spännande att följa evolutionen

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448




_________________
Fredrik Lövgren
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Diket skrev:
Blir nog bra detta

Blir det Vac coatade mahle med extra spel eller standard lager?


Tja.

Vet ej. Finns det info/bevis att VAC är bättre?

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Wärhner skrev:


Hatten av för en sjukt frän kärra, var framme och inspekterade irl på Knutan ism TAnu.

Skall bli spännande att följa evolutionen


Tackar

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
figge skrev:


Snyggt. thumbs up

Har du fler?

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



"Har du fler? "

Kanske någon till, jag ska kolla.

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul att du kört den 330 mil ändå Min har nog rullat 330 meter under förra året... hehe!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Finns det några fler filmklipp på bilen i rörelse?

Filmen på sidan 39 ger verkligen mersmak och det är helt sjukt vad rapp motorn verkar vara!
(Saknar min gamla M3 när man hör de fina BMW-motorerna.)

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



I min film från Höstrusket kör Johan om mig. Kolla 1 minut in i filmen.

http://youtu.be/tJGqgcyEz1M

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Tja.
Vad händer här egentligen??? Jodå bortsett från att jag just nu sitter hemma och snörvlar så har det hänt lite med vinterns underhåll och uppdateringar. Var lite sen igång men det skall nog bli bra.
Började att riva ner i princip hela bilen då jag ville byta lager i motorn och det kommer man inte åt enkelt tyvärr. Detta byte i förbyggande syfte då jag inte vet hur långt den gått samt att jag haft lite problem med oljetrycket under året när oljan blivit för varm. Har för mycket tryckfall i oljekylsystemet när termostaten vill köra all olja via kylarna i fronten. Lösning på detta är dock på gång. lagerbytet var nog i grevens tid, dock inga synliga eller kännbara skador på veven.



Hittade även att min Vanospump som visserligen bara sitter som slav till oljepumpsdrivningen var feljusterad, dvs spelet mellan dreven var obefintligt. Har helt enkelt inte tidigare lagt märke till att detta var justerbart. Förhoppningsvis slipper jag nu vinet som jag haft på både denna och på förra bilen (M3 E30 V10).



Nu är motorn ihop igen och nerstoppad i bilen.



Sedan var det dags att bygga in diffbromsen jag köpte för ca 3 år sedan. Det blev en KAAZ lamelldiff då jag inte gillar torsendiffar.



Har tidigare bara kollat att den fanns i kartongen och lyfte nu ut den. Blev lite fundersam när jag hörde att det skramlade i den. Plockade isär den och insåg att det saknas lameller...



Kontaktade California Motorsports och beskrev mitt problem. Efter några dagars mailande så skickade dom begagnade lameller kostnadsfritt. Kan inte begära mer när det är så lång tid tillbaka så jag är nöjd. Nu är allt omshimsat och inmätt och hubbarna kortade och hålborrade.







Sedan var det dags att bygga på nya vingen. Blev en 996 cup kopia på 170x30cm. Ville egentligen få till vingfästen som inte gjorde åverkan på bakre skalet men det blev inget bra så det vara bara att bygga fästen som möter upp under skalet och borra hål.



Nu väntar jag bara på fästplåtarna som skall vattenskäras.







Blev inbjuden till SVKG's årsmöte och fick mottaga deras vandringspris Bulten för årets mekinsats dvs bygget av Jotuzen. Detta var oväntat men kul.



Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Snyggt som vanligt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Blir bra detta, är ju kanon med plastdunk samt tejprulle för vingen.

_________________
Roger Risberg
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



johanz skrev:
Blev inbjuden till SVKG's årsmöte och fick mottaga deras vandringspris Bulten för årets mekinsats dvs bygget av Jotuzen. Detta var oväntat men kul.




Grattis!
Ett tungt pris detta

_________________
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej.

Då fick jag till slut tummen ur att köpa stolar. Det blev ett par Tillett B7, riktigt justa och lätta.
Har precis ritat klart fästena så de kan skäras ut, hoppas min leverantör hinner detta i veckan.....



Håller också på att bygga om ett MC-kyl som jag skall komplettera med där bak.
Funderar på om jag skall behålla fläkten på det eller om jag skall hoppa över det. Den väger ju ändå 916g.



Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Fränt!

jag kräver prestandasiffror så fort bilen är körbar.

0-100, 0-200, 100-150 samt 100-200. thumbs up

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Hej, imponerande bygge du har gjort. Samma färg (BMW 416) som på min Cheva SUV
Det blev en del diskussion när jag bytte till svenskskyltat, svart eller mörkblå.
Min är mer blå på bild med det kan bero på färgfabrikat. Det finns 4 mixrecept på den.
Det står svart i pappren men farbror blå har synpunkter på färgen när de inte hittar något annat fel.

Jag har några frågor om det går bra?
Jag har funderat runt några idéer jag har om eventuellt framtida projekt.
Ram/chassi och drivlina (mittmonterad V8) är spikat. Kaross vet jag inte än.

Bromsarna fram, är skivorna 350 eller 380 mm?
Jag testade med 380x32 mm med samma ok i ATS GT-Racing 18 tum och radiellt var det för mycket.
Det gick precis med Brembo 4-kolvsok men några mm fritt.
Nu har jag låga nav på skivorna så oken kommer ca 50 mm djupare in i fälgen jämfört med Porsche.
Fälgen är svagt konisk in mot centrum.

Med vänlig hälsning/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
C311 skrev:
Hej, imponerande bygge du har gjort. Samma färg (BMW 416) som på min Cheva SUV
Det blev en del diskussion när jag bytte till svenskskyltat, svart eller mörkblå.
Min är mer blå på bild med det kan bero på färgfabrikat. Det finns 4 mixrecept på den.
Det står svart i pappren men farbror blå har synpunkter på färgen när de inte hittar något annat fel.

Jag har några frågor om det går bra?
Jag har funderat runt några idéer jag har om eventuellt framtida projekt.
Ram/chassi och drivlina (mittmonterad V8) är spikat. Kaross vet jag inte än.

Bromsarna fram, är skivorna 350 eller 380 mm?
Jag testade med 380x32 mm med samma ok i ATS GT-Racing 18 tum och radiellt var det för mycket.
Det gick precis med Brembo 4-kolvsok men några mm fritt.
Nu har jag låga nav på skivorna så oken kommer ca 50 mm djupare in i fälgen jämfört med Porsche.
Fälgen är svagt konisk in mot centrum.

Med vänlig hälsning/Thomas


Hej.

Ja det är 380mm fram med Porsche/Brembo 6 kolvsok. Fälgarna är ATS GTR 18x9 fram. Det går fritt men inte så mycket emellan

Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



johanz skrev:


Hej.

Ja det är 380mm fram med Porsche/Brembo 6 kolvsok. Fälgarna är ATS GTR 18x9 fram. Det går fritt men inte så mycket emellan

Med vänlig hälsning Johan


Hej, OK tack, det gäller att ha millimetrarna på sin sida.

Med vänlig hälsning/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47, 48   >>
41 besök senaste veckan (827898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande