Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
tråden läst  
707089 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa>>
 
   
Fricke.w
Söderhamn





Här sedan: 22 Dec 2008
Inlägg: 934
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Sep 2015 11:03     Citera

Track day med TA.NU fredag 9 oktober på ring Knutstorp kanske?
Och sen köpa en vildcard plats på lördag och va med och ha kul thumbs up

https://simplesignup.se/event/65015-timeattacknuse-4-ring-knutstorp-trackday-anmaelan-final


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Nov 2015 22:48     Sammanfattning 2015 Citera

Sammanfattning av året:
Har som vanligt varit dålig på att uppdatera tråden och informera vad som hänt men var nog helt enkelt lite matt efter att bilen blev klar.
Men försöker mig på en liten sammanfattning i alla fall.
Deltog efter önskemål på Hofsnäs sportvagnsträff. Ett riktigt trevligt event med otroligt många fina bilar. Temat för året var supersportbilar och amatörbyggda fordon. Åkte dit med SVKG (Sportvagnsklubben Göteborg) och valde att ställa mig tillsammans med detta trevliga gäng istf bland supersportbilarna och amatörbyggena.



Blev även uppkallad till podiet för visning och beskrivning av bilen.





Under semestern blev det en tur till ring Knutstorp men tyvärr var det mestadels fuktigt denna dag så det blev inte så mycket kört och utvärderingen därmed begränsad.



Sedan var det dags för höstrusket på Falkenberg. Detta blev det första riktiga testet i torrt och det fungerade ganska bra, märkte dock av avsaknaden av diffbroms ut ur alla långsamma partier och även avsaknad av aero främst i högfartspartiet på baksidan. Vatten och oljetemp blir lite väl hög efter ca 15 minuter hård körning så det behöver modifieras till vintern. Lite gnäll om ljudnivån men det räckte att köra med stängda avgasspjäll.
Har inte så mycket bilder härifrån men iaf bevis att jag var där.





Efter detta var det återigen dags för Knutstorp tillsammans med Time Attack.nu på deras träningsdag och även lite diskussioner inför nästa säsong då tankar finns att deltaga. Vi får se hur det blir med det..
Lyckades dock ha kameran inställd på svartvit..





Nu blev det ännu mera tydligt att diffbromsen saknas, lyckades på ca 1.5h effektiv körtid göra slut på ett helt nytt höger bakdäck pga allt hjulspinn. Kan knappt gå på gas förrän bilen går rakt och här sitter massor av tid. Över NGK krönet är bilen något orolig så aeropaket kommer göra susen. Även här gnäll om ljudnivån men det räckte att köra med stängda avgasspjäll när muren på rakan.

Totalt sett har det blivit 330 mil sedan i våras. De enda felen som uppenbarat sig är en lätt deformerad växelvire pga något för kort avstånd till grenröret, ett mindre läckage från ena oljekylaren där det verkar vara en liten por någonstans samt så gav c-lås reläet upp i låst läge olägligt på Knutstorp och det fungerar såklart inte att låsa upp med nyckeln..
Detta tycker jag trots allt är ett gott betyg för en nybyggd bil där fler barnsjukdomar var väntade.

Listan inför nästa år kommer hålla mig sysselsatt denna vintern i alla fall:
-Montering diffbroms
-Byte av vevlager
-Injustering av vanospump (hoppas bli av med vinandet)
-Ombyggnad av avgassystem för att klara 95dB på bana
-Byggnation av bakre vinge, diffuser och splitter
-Försöka få igång ABS system och traction control
-Extra oljekyl
-Extra vattenkyl
-Eventuellt oljekyl till växellåda
-Ny stol och bälte
-Komplettering av lite burrör
-Ny grundsättning och kraftigare fjädrar för främre stötdämparna
-Å lite annat smått å gott

Som bonus finns bilen just nu i Bilsport nr 23.





Så nu är det äntligen dags att palla upp bilen och bygga lite igen. 

Mvh Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Diket
Kalmar





Här sedan: 05 Okt 2004
Inlägg: 648
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 10:48     Citera

Blir nog bra detta

Blir det Vac coatade mahle med extra spel eller standard lager?


_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Wärhner
Huddinge





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 2752
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 12:34     Citera



Hatten av för en sjukt frän kärra, var framme och inspekterade irl på Knutan ism TAnu.

Skall bli spännande att följa evolutionen


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
figge
Helsingborg





Här sedan: 05 Aug 2005
Inlägg: 436
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 20:41     Citera



_________________
Fredrik Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 20:59     Re: Citera

Diket skrev:
Blir nog bra detta

Blir det Vac coatade mahle med extra spel eller standard lager?


Tja.

Vet ej. Finns det info/bevis att VAC är bättre?

Med vänlig hälsning, Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 21:00     Re: Citera

Wärhner skrev:


Hatten av för en sjukt frän kärra, var framme och inspekterade irl på Knutan ism TAnu.

Skall bli spännande att följa evolutionen


Tackar

Med vänlig hälsning, Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 21:02     Re: Citera

figge skrev:


Snyggt. thumbs up

Har du fler?

Med vänlig hälsning, Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
figge
Helsingborg





Här sedan: 05 Aug 2005
Inlägg: 436
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2015 22:08     Citera

"Har du fler? "

Kanske någon till, jag ska kolla.


_________________
Fredrik Lövgren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse977
Göteborg





Här sedan: 30 Aug 2005
Inlägg: 3372
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2016 10:10     Citera

Kul att du kört den 330 mil ändå Min har nog rullat 330 meter under förra året... hehe!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
david-o
Baar - CH





Här sedan: 08 Jun 2005
Inlägg: 1133
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2016 12:11     Citera

Finns det några fler filmklipp på bilen i rörelse?

Filmen på sidan 39 ger verkligen mersmak och det är helt sjukt vad rapp motorn verkar vara!
(Saknar min gamla M3 när man hör de fina BMW-motorerna.)


_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
snailspeed
Borås





Här sedan: 26 Jun 2003
Inlägg: 54
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2016 16:20     Citera

I min film från Höstrusket kör Johan om mig. Kolla 1 minut in i filmen.

https://youtu.be/tJGqgcyEz1M


_________________
Oscar Kärrqvist
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2016 16:54     Citera

Tja.
Vad händer här egentligen??? Jodå bortsett från att jag just nu sitter hemma och snörvlar så har det hänt lite med vinterns underhåll och uppdateringar. Var lite sen igång men det skall nog bli bra.
Började att riva ner i princip hela bilen då jag ville byta lager i motorn och det kommer man inte åt enkelt tyvärr. Detta byte i förbyggande syfte då jag inte vet hur långt den gått samt att jag haft lite problem med oljetrycket under året när oljan blivit för varm. Har för mycket tryckfall i oljekylsystemet när termostaten vill köra all olja via kylarna i fronten. Lösning på detta är dock på gång. lagerbytet var nog i grevens tid, dock inga synliga eller kännbara skador på veven.



Hittade även att min Vanospump som visserligen bara sitter som slav till oljepumpsdrivningen var feljusterad, dvs spelet mellan dreven var obefintligt. Har helt enkelt inte tidigare lagt märke till att detta var justerbart. Förhoppningsvis slipper jag nu vinet som jag haft på både denna och på förra bilen (M3 E30 V10).



Nu är motorn ihop igen och nerstoppad i bilen.



Sedan var det dags att bygga in diffbromsen jag köpte för ca 3 år sedan. Det blev en KAAZ lamelldiff då jag inte gillar torsendiffar.



Har tidigare bara kollat att den fanns i kartongen och lyfte nu ut den. Blev lite fundersam när jag hörde att det skramlade i den. Plockade isär den och insåg att det saknas lameller...



Kontaktade California Motorsports och beskrev mitt problem. Efter några dagars mailande så skickade dom begagnade lameller kostnadsfritt. Kan inte begära mer när det är så lång tid tillbaka så jag är nöjd. Nu är allt omshimsat och inmätt och hubbarna kortade och hålborrade.







Sedan var det dags att bygga på nya vingen. Blev en 996 cup kopia på 170x30cm. Ville egentligen få till vingfästen som inte gjorde åverkan på bakre skalet men det blev inget bra så det vara bara att bygga fästen som möter upp under skalet och borra hål.



Nu väntar jag bara på fästplåtarna som skall vattenskäras.







Blev inbjuden till SVKG's årsmöte och fick mottaga deras vandringspris Bulten för årets mekinsats dvs bygget av Jotuzen. Detta var oväntat men kul.



Med vänlig hälsning Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10979
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2016 17:03     Citera

Snyggt som vanligt


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Raceroger
Göteborg





Här sedan: 17 Okt 2013
Inlägg: 207
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2016 18:12     Citera

Blir bra detta, är ju kanon med plastdunk samt tejprulle för vingen.


_________________
Roger Risberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Namndispens
Namndispens

Här sedan: 21 Apr 2005
Inlägg: 800
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2016 21:35     Re: Citera

johanz skrev:
Blev inbjuden till SVKG's årsmöte och fick mottaga deras vandringspris Bulten för årets mekinsats dvs bygget av Jotuzen. Detta var oväntat men kul.




Grattis!
Ett tungt pris detta


_________________
Olaf E
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2016 14:58     Citera

Hej.

Då fick jag till slut tummen ur att köpa stolar. Det blev ett par Tillett B7, riktigt justa och lätta.
Har precis ritat klart fästena så de kan skäras ut, hoppas min leverantör hinner detta i veckan.....



Håller också på att bygga om ett MC-kyl som jag skall komplettera med där bak.
Funderar på om jag skall behålla fläkten på det eller om jag skall hoppa över det. Den väger ju ändå 916g.



Med vänlig hälsning Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld


Senast ändrad av johanz, 28 Mar 2016 20:23, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
erikjakan
Sthlm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5133
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2016 19:09     Citera

Fränt!

jag kräver prestandasiffror så fort bilen är körbar.

0-100, 0-200, 100-150 samt 100-200. thumbs up

MVH Erik


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
C311
Värmland





Här sedan: 10 Jan 2015
Inlägg: 171
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2016 11:26     Citera

Hej, imponerande bygge du har gjort. Samma färg (BMW 416) som på min Cheva SUV
Det blev en del diskussion när jag bytte till svenskskyltat, svart eller mörkblå.
Min är mer blå på bild med det kan bero på färgfabrikat. Det finns 4 mixrecept på den.
Det står svart i pappren men farbror blå har synpunkter på färgen när de inte hittar något annat fel.

Jag har några frågor om det går bra?
Jag har funderat runt några idéer jag har om eventuellt framtida projekt.
Ram/chassi och drivlina (mittmonterad V8) är spikat. Kaross vet jag inte än.

Bromsarna fram, är skivorna 350 eller 380 mm?
Jag testade med 380x32 mm med samma ok i ATS GT-Racing 18 tum och radiellt var det för mycket.
Det gick precis med Brembo 4-kolvsok men några mm fritt.
Nu har jag låga nav på skivorna så oken kommer ca 50 mm djupare in i fälgen jämfört med Porsche.
Fälgen är svagt konisk in mot centrum.

Med vänlig hälsning/Thomas


_________________
Thomas Alsterfalk


Senast ändrad av C311, 31 Mar 2016 23:41, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 549
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2016 21:23     Re: Citera

C311 skrev:
Hej, imponerande bygge du har gjort. Samma färg (BMW 416) som på min Cheva SUV
Det blev en del diskussion när jag bytte till svenskskyltat, svart eller mörkblå.
Min är mer blå på bild med det kan bero på färgfabrikat. Det finns 4 mixrecept på den.
Det står svart i pappren men farbror blå har synpunkter på färgen när de inte hittar något annat fel.

Jag har några frågor om det går bra?
Jag har funderat runt några idéer jag har om eventuellt framtida projekt.
Ram/chassi och drivlina (mittmonterad V8) är spikat. Kaross vet jag inte än.

Bromsarna fram, är skivorna 350 eller 380 mm?
Jag testade med 380x32 mm med samma ok i ATS GT-Racing 18 tum och radiellt var det för mycket.
Det gick precis med Brembo 4-kolvsok men några mm fritt.
Nu har jag låga nav på skivorna så oken kommer ca 50 mm djupare in i fälgen jämfört med Porsche.
Fälgen är svagt konisk in mot centrum.

Med vänlig hälsning/Thomas


Hej.

Ja det är 380mm fram med Porsche/Brembo 6 kolvsok. Fälgarna är ATS GTR 18x9 fram. Det går fritt men inte så mycket emellan

Med vänlig hälsning Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld


Senast ändrad av johanz, 01 Apr 2016 06:47, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
C311
Värmland





Här sedan: 10 Jan 2015
Inlägg: 171
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2016 23:55     Re: Citera

johanz skrev:


Hej.

Ja det är 380mm fram med Porsche/Brembo 6 kolvsok. Fälgarna är ATS GTR 18x9 fram. Det går fritt men inte så mycket emellan

Med vänlig hälsning Johan


Hej, OK tack, det gäller att ha millimetrarna på sin sida.

Med vänlig hälsning/Thomas


_________________
Thomas Alsterfalk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
tråden läst  
707089 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.331 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec