Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (40841 totalt)
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej!

Jag har tillbringat många timmar på rejsa den senaste tiden för att få inspiration och idéer till mitt eget bygge och tänkte att det var dags att lägga ut mitt eget lilla projekt. Jag har valt att kalla det för 928GTR. Grunden i bygget är en 928 GT från 1990. Målet är att ha tävlat i banracing för första gången i mitt liv innan sommren är slut!

Vad är då en 928 GTR för mig? Planen är att satsa på väghållning, viktminskning och bromsar. Motorn kommer än så länge vara orörd. Sandén har bytt kamrem, vattenpump och renoverat bromsoken. Oken ska eventuellt ska säljas till förmån för värre saker. Stolar och bälten är inköpta. Krängningshämmare inhandlades från 928motorsports och ligger och väntar på montering. Fjäderbenen är lämnade till Forza. De kommer att bygga om till Bilsteindämpare med H&R 60mm racingfjädrar allt anpassat efter bilens vikt och de svenska racingbanorna. Bilen ska vara gatreggad.

Jag har plockat ut det mesta av inredningen och isoleringen. Jag har vägt allting (mycket vetenskapligt på badrumsvågen) som jag hittills plockat ur för att se hur långt jag kommit:

Framstolarna: 25kg/st
Invändiga isoleringen: 22kg
Bakrutetorkare: 2,5kg
Slutsteg, CD-växlare, kablage: 14,3kg
All övrig inredning: 89,5kg
SUMMA: 178,3kg

Min målsättning är att till slut komma ner till 4 kg/hk dvs 1320kg inkl förare och bränsle!

Så här ser viktbudgeten ut just nu:

Vikt vid reg. besiktning: 1 580kg

Bensin: 25kg
Stolar: 50kg
Isolering: 22kg
Övrigt: 106,3kg

Tomvikt just nu: 1377kg

Det innebär att jag måste hitta ca 220kg till ! Då har jag räknat med att stol, bälte, bur och brandsläckare väger ca 40kg.







Nu är det dags att titta vad jag kan hitta för onyttigt att ta bort under huven och framskärmarna utan att behöva lyfta motorn. AC, framlampor, luftpump är det som står på tur.


/Thomas

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Coolt bygge!
928n:an är en "fet" kärra!

220 kg låter tufft. Antar att du skall byta huv, skärmar, dörrar mm till plast? Rutor till lexan?
Siktar du på PCSR?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



vad skall du ha brandsläckare till?


Antar att du redan har varit på Utzon:s sida? om inte, surfa dit direkt och få lite inspiration!

/ från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Tror jag hört talas om dig.. Jäkligt coolt projekt!

kanske borra lätthål i innerplåten i dörrar och huvar? Röstar även på plastrutor..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



dubbelpost

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Lycka till Kommer bli EXTREMT imponerad om du hinner lätta 200 kg +, bygga, få vagnsbok på bilen samt banracingdebut thumbs up
Hur mycket väger bur + stol? blir ju ännu mer att lätta
Kolla även in herr malmbergs pantera för inspiriation på vad som kan tas bort

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Tack för idéerna!

Jo siktet är inställt på PCSR i augusti som premiär. Jag räknar inte med att hinna lätta bilen hela vägen i år. Jag ska ha skoj med den i flera år och lära mig den ordentligt samt öka mina färdigheter bakom ratten på vägen.

Den ska vara på hjul innan juli men just nu verkar tyvärr mina fjäderben dröja ! Kanske jag kan hitta ca 50-100 kg till innan dess. Har inte plockat ut fönsterhissarna, lättat dörrarna eller rensat den från all överflödig elektronik än. Plasten får nog vänta till nästa säsong.

Hur lång framförhållning bör man ha på en vagnsboksbesiktning och måste bilen vara helt klar i samband med besiktningen?

Jag har räknat in bur och stolens vikt när jag vill få bort 220kg till. Är dock lite osäker på vad en bur kkan väga. 25kg?

Jag är grymt sugen på att se hur bilen uppför sig med alla borttagna kilon och med de roliga väghållningsprylarna!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



även om innehållet i dörrarna väger ordentligt så vänta tills du har plasten, utan hissarna finns det inget som håller fönstret på plats..

Bilen behöver inte vara körbar vid besiktning, men alla säkerhetsdetaljer som hör till vagnsboken måste vara på plats.

Vem som besiktigar just din bil och vilken framförhållning som behövs varierar. kolla vem som är närmaste besiktningsman på SBF hemsida och ring och kolla med honom. Det är ju snart semestertider dessutom.

en fullbur väger nog 60-70kg, men kanske det räcker med huvudbåge + stöttor PCSR ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151




_________________
Vincent Wong
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Lysande tråd . Precis vad jag behöver, TACK! En korkad fråga bara, lbs och pounds i relation till kilo??

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Bra med en 928a på bana, det är lite för sällsynt. Hur gör du med buren, finns det "färdigbockade" att köpa?

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Bra med en 928a på bana, det är lite för sällsynt. Hur gör du med buren, finns det "färdigbockade" att köpa?

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



GTRThomas skrev:
Lysande tråd . Precis vad jag behöver, TACK! En korkad fråga bara, lbs och pounds i relation till kilo??

En bra sida att ha i favoriter:
http://www.onlineconversion.com/

"1 lb, lbs = 0.453 592 37 kilogram"

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Nu flödar inspirationen igen och mekandet går framåt! Jag behöver dock lite tips och idéer angående stolsmontering. Jag har en OMP stol med bottenfästen samt OMP:s glidskenor. Har aldrig monterat någon stol förut men om jag förstått det hela rätt så sätter jag glidskenorna i botten på stolen och sedan fästes glidskenorna på lämpligt sätt i golvet. Det sistnämnda är mitt bekymmer. Jag tänkte mig använda originalstolens fästen och behöver då någon slags adapter eftersom avstånden mellan fästena är 5,5cm bredare än stolens! Någon som monterat likanade uppsättningen i en Porsche och har en bra lösning? Andra idéer?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Thomas, jag monterad min stol stumt i golvet. Har bestämt för mig glidskenor inte är FIA godkänt vilket snabbt avgjorde saken. Jag var tvungen att borra i konsolerna för att få fast stolen då de färdigborrade hålen inte passade.

_________________
Rehan Mirza
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
ok, Rehan. Jag tänkte också borra nya hål i befintliga fästen men iom att det skiljer 5,5cm i bredd funkar det inte rakt av utan det behövs någon form av adapter verkar det som. Vilken stol har du?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag har en Sparco Evo L, fungerade bra med lite extra borrhål., vad har du för stolar?

_________________
Rehan Mirza
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Jag har köpt OMP extra. Stämde bredden på dina fästen överens med orginalfästena? Jag har svårt att se att det fungerar med att borra upp nya hål någon annanstans eftersom de andra ytorna är "inkapslade" och inte går att komma åt underifrån. Annars blir det väl till att ta fram vinkelslipen och kapa!

Hur gjorde du med fastsättning av originalbältets hona? Dvs den som sitter fastmonterad i stolen.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Bredden på orginalfästena stämde inte riktigt överens, eller rättare sagt hålen i sidofästena stämde inte överens. Men det fanns så pass mycket material utåt så det var inga problem att borra upp nya hål som passade i orginalfästet.

originalbältets hona bultade jag fast i sidofästet, det vara bara ta fram borrmaskinen och borra upp en lagom stort hål så var det löst.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rehan skrev:
Thomas, jag monterad min stol stumt i golvet. Har bestämt för mig glidskenor inte är FIA godkänt vilket snabbt avgjorde saken. Jag var tvungen att borra i konsolerna för att få fast stolen då de färdigborrade hålen inte passade.

Finns "FIA-glidskenor", vanligt inom bla långlopp

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (40841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande