Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Däck i HT2
1, 2   >>
22322 besök totalt
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Hej allihop!

Tänkte att de som inte är så hemliga av sig kan diskutera olika däckmodeller för HT2-klassen här.
För oinvigda så borde det kanske sägas att i HT2 är endast "gatdäck" (DOT/E-märkta) med MINST 200 i treadwear tillåtna.

Vi i TBR har provat en hel del olika sorter men inte kommit fram till någon självklar favorit.
Tittar man i klassen så är Kumho Ecsta MX KU15 populära, men svåra att få tag i.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
LSL-RACING
Hyltebruk
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Som fd ansvarig för ht klasserna anser jag att man skall behålla reglemetet med max treadware eftersom DOT märkta däck även innefattar R-däck då Toyo R888 som är godkända gatdäck vilket inte var meningen att köra på i HT2.
vill man köra på R-däck kör man HT1.

synpunkter?

MVH
Roger

_________________
Roger Andersson
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Ja, begränsningarna tycker ag helt klart ska finnas kvar!

Bättre rent sportsligt tycker jag dock vore om man kanske kunde införa enhetsdäck igen.
Dvs alla i HT2 kör på samma märke o modell. Då har alla samma förutsättningar!

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Mattepat skrev:
Ja, begränsningarna tycker ag helt klart ska finnas kvar!

Bättre rent sportsligt tycker jag dock vore om man kanske kunde införa enhetsdäck igen.
Dvs alla i HT2 kör på samma märke o modell. Då har alla samma förutsättningar!


Precis, enhetsdäck med valfritt inköpsställe vore bra. (De flesta handlar väl från dackonline.se)

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
totto80
Habo
Här sen Mar 2011
Inlägg: 5



oscar J skrev:
Mattepat skrev:
Ja, begränsningarna tycker ag helt klart ska finnas kvar!

Bättre rent sportsligt tycker jag dock vore om man kanske kunde införa enhetsdäck igen.
Dvs alla i HT2 kör på samma märke o modell. Då har alla samma förutsättningar!


Precis, enhetsdäck med valfritt inköpsställe vore bra. (De flesta handlar väl från dackonline.se)
[i


Toyo Proxes R1R är ett Semi R-Däck med 140 treadwear 900:- Detta däck är väldigt likt yokohamas A539 för er som var med på den tiden[/img]

Vad det gäller Kumho Mx däcken så finns det fortfarande att få tag i om vi kan tillåta 205/50 15

_________________
Torbjörn Ahlm
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Volvo original Cup körde i många år med GoodYear Eagle F1 som enhetsdäck.
En tid hade de även 2 alternativ: Pirelli P6000 och en Michelin-modell som jag inte kommer ihåg namnet på.

Ett begränsat antal modeller (2-3 st) tillåtna kanske är en ide?
Jag tror att effekten blir att man får en favorit som i princip blir ett enhetsdäck, medans man fortfarande har alternativ om man t.ex får sponsring på ett annat märke.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



De hade ju varit bra om vi kan få till så att alla åker samma fabrikat på däck dvs bättre pris om vi sam köper

Ja tror yokohama är de som även finns till kojorna
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Jocke K skrev:
De hade ju varit bra om vi kan få till så att alla åker samma fabrikat på däck dvs bättre pris om vi sam köper

Ja tror yokohama är de som även finns till kojorna


Yokohama har ett gatdäck som heter S-drive och det är ganska schysst, tyvärr lite dyrt bara.




_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Leon
Helsingborg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 100



Hankook rs2 treadwear 200 och funkar ok.

_________________
Leon Jensen (dansk)
Helsingborg
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Leon skrev:
Hankook rs2 treadwear 200 och funkar ok.


De hade vi också gärna kört på, men de går inte att få tag på via dackonline.

Vart köper ni? dyra?

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Prova på Ralphs Däck, köpte där, men hittade även på Däckonline någon gång. Heter även Z212 om jag mins rätt.
Citera
totto80
Habo
Här sen Mar 2011
Inlägg: 5



Björn skrev:
Prova på Ralphs Däck, köpte där, men hittade även på Däckonline någon gång. Heter även Z212 om jag mins rätt.


hankook däcken är total slut.. i sverige och även däckonline.. sitter på en kontakt i tyskland som ska höra av sig senast imorgon.

Vad bekommer s-drive däcket så hade vi tyvärr ett par incidenter med punka med just dem för ett par år sedan i serien.

Intressanta disskutioner där vi redan nu, gemensamt kan hålla med om att det börjar bli svårt med " bra " däck till ht2:an

_________________
Torbjörn Ahlm
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Hej,

För att börja från början:
När vi körde på Yokohama 539 så funkade allt bra och om jag kommer ihåg rätt så ligger TW på 300-någonting på detta däck.
och den enda logiska förklaringen till att det funkade är att det saknar sajpningar. Hela stora gummiklossar innebär lite rörelse och värmebyggnad i däcket.

Har någon testat Yokohama Parada. Ska vara ett "styling" däck men jag vet ingen som har provat detta i seriöst långlopp. Känns spontant som det kunde funka när man får lite temp i däcket.

Har någon info om detta däck. Om inte, kan något team vara villigt att testa?

_________________
Christer Folkesson
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
efzonracing skrev:
Hej,

För att börja från början:
När vi körde på Yokohama 539 så funkade allt bra och om jag kommer ihåg rätt så ligger TW på 300-någonting på detta däck.
och den enda logiska förklaringen till att det funkade är att det saknar sajpningar. Hela stora gummiklossar innebär lite rörelse och värmebyggnad i däcket.

Har någon testat Yokohama Parada. Ska vara ett "styling" däck men jag vet ingen som har provat detta i seriöst långlopp. Känns spontant som det kunde funka när man får lite temp i däcket.

Har någon info om detta däck. Om inte, kan något team vara villigt att testa?


Vi har också haft en tanke på detta däck, men det har varit lite dyrt tidigare.
Treadwear är enligt tirerack.com exakt 300.
I skrivande stund så ligger det dock på kalas-priset 683 kr på däckonline, men det svänger ofta fort....

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=ordern&cart_id=44595 . . . .



_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Leon
Helsingborg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 100



Hankook går at köpa igennem daekonline och heter också hankook ventus z212 annars vet jag at http://www.flatoutperformance.se/shop/ säljer dem billigere end Ralphs Däck. Jesper som har flatoutperfornace är en riktig trevlig kille.

_________________
Leon Jensen (dansk)
Helsingborg
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Parada såg ju väldigt trevligt ut =)

Grunden i min tanke är att däcket behöver inte vara det absolut bästa man kan få, så länge det är billigare än R-däck och att alla kör med samma.

HT2 klassar ju ändå per automatik ut de tyngre bilarna med mer mos som käkar upp däck fortare.


Hur länge däcken håller är ju extremt svårt att säga, tycker våra som vi kört med inte har haft någon bra kontinutet i förslitning.


Det här med däck-tryck är ännu svårare med just gatdäck. Överhettas fortare, och svalnar fortare (i varje fall får man sämre grepp fortare om tempot dras ner). Vi kan fortfarande knappt komma fram till vad vi ska gå ut med för tryck trots ett par år i serien...
Någon som har kommit fram till någon formidabel däcktryckskombination får de gärna dela med sig

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
totto80
Habo
Här sen Mar 2011
Inlägg: 5



Mattepat skrev:
Parada såg ju väldigt trevligt ut =)

Grunden i min tanke är att däcket behöver inte vara det absolut bästa man kan få, så länge det är billigare än R-däck och att alla kör med samma.

HT2 klassar ju ändå per automatik ut de tyngre bilarna med mer mos som käkar upp däck fortare.


Hur länge däcken håller är ju extremt svårt att säga, tycker våra som vi kört med inte har haft någon bra kontinutet i förslitning.


Det här med däck-tryck är ännu svårare med just gatdäck. Överhettas fortare, och svalnar fortare (i varje fall får man sämre grepp fortare om tempot dras ner). Vi kan fortfarande knappt komma fram till vad vi ska gå ut med för tryck trots ett par år i serien...
Någon som har kommit fram till någon formidabel däcktryckskombination får de gärna dela med sig
Jag har fått tag i en kontakt i tyskland på hankook z212 ( rs-2 ). Men vi kan bara beställa större kvant... 50 eller mer. Skulle det finnas intresse bland ht2 bilarna ??

_________________
Torbjörn Ahlm
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



totto80 skrev:
Mattepat skrev:
Parada såg ju väldigt trevligt ut =)

Grunden i min tanke är att däcket behöver inte vara det absolut bästa man kan få, så länge det är billigare än R-däck och att alla kör med samma.

HT2 klassar ju ändå per automatik ut de tyngre bilarna med mer mos som käkar upp däck fortare.


Hur länge däcken håller är ju extremt svårt att säga, tycker våra som vi kört med inte har haft någon bra kontinutet i förslitning.


Det här med däck-tryck är ännu svårare med just gatdäck. Överhettas fortare, och svalnar fortare (i varje fall får man sämre grepp fortare om tempot dras ner). Vi kan fortfarande knappt komma fram till vad vi ska gå ut med för tryck trots ett par år i serien...
Någon som har kommit fram till någon formidabel däcktryckskombination får de gärna dela med sig
Jag har fått tag i en kontakt i tyskland på hankook z212 ( rs-2 ). Men vi kan bara beställa större kvant... 50 eller mer. Skulle det finnas intresse bland ht2 bilarna ??


Vi skulle vilja ha 205-40-17.....men jag tror inte dom finns i den dimensionen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
totto80 skrev:
Mattepat skrev:
Parada såg ju väldigt trevligt ut =)

Grunden i min tanke är att däcket behöver inte vara det absolut bästa man kan få, så länge det är billigare än R-däck och att alla kör med samma.

HT2 klassar ju ändå per automatik ut de tyngre bilarna med mer mos som käkar upp däck fortare.


Hur länge däcken håller är ju extremt svårt att säga, tycker våra som vi kört med inte har haft någon bra kontinutet i förslitning.


Det här med däck-tryck är ännu svårare med just gatdäck. Överhettas fortare, och svalnar fortare (i varje fall får man sämre grepp fortare om tempot dras ner). Vi kan fortfarande knappt komma fram till vad vi ska gå ut med för tryck trots ett par år i serien...
Någon som har kommit fram till någon formidabel däcktryckskombination får de gärna dela med sig
Jag har fått tag i en kontakt i tyskland på hankook z212 ( rs-2 ). Men vi kan bara beställa större kvant... 50 eller mer. Skulle det finnas intresse bland ht2 bilarna ??


Det finns det säkert, iallafall hos oss.

Prisbild?

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Leon
Helsingborg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 100



också här

_________________
Leon Jensen (dansk)
Helsingborg
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432


Trådstartare
Enhetsdäck skulle vara en het potatis att diskutera på årsmötet

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Däck i HT2
1, 2   >>
22322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande