Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 Tii -73 M42b18 SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (49979 totalt)
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Hej alla rejsianer

Simon Lagnelöv heter jag, efter att ha spenderat hundratals timmar här på rejsa dom senaste åren så tänkte jag att det var kanske dags att skaffa en tråd själv .

Min banerfarenhet är inte så mycket att tala om då jag bara har kört lite på BMW SC från och till med lite olika suspekta Bmw E30s, samt att jag har hunnit med någon konbanekörning imellanåt.

Men nu skulle jag ta tag i mitt liv var tanken! Sälja min Porsche 944 Turbo och alla suspekta E30s och köpa en nyare driftsäkrare och bananpassad bil av märket bmw.....

Tanken var sådan iaf.....

Porschen såldes iaf.. ett steg i rätt riktning, nu gällde det bara att hitta en fin M3a elr dyligt å sätta tänderna i!

Sen hände det som inte skulle hända....
Det börjades titta på historiska racing filmer.... Klipp på youtube.... tidningar, ja ni vet!

och ovanpå allt så kom denna filmen ut på BimmerPost:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=562993

Nu var det kört, det var ju givetvis en 02a som jag skulle ha!
Sökandet började... Budade på en renoverad 02a i sthlms trakten, men den blev för dyr..

Sen kom det upp en annons på blocket lite lämpligt att Christer olofsson ordförande & Redaktör på 02 club skulle sälja sin pärla, samma eftermiddag stog jag på hans uppfart alldeles såld på hans stackars bil!

Efter ett snabbt rån av ett x-antal bankautomater så var affären i hamn, och jag körde lyckligt hem med min "nya" 02a.

Så kan det gå ibland..

Bilen ifråga är då en Bmw 2002 Tii från -73 som det har monterats en M42b18 motor och låda komplett,
diffklump från e21 323 som är renoverad och uppspänd till 40% spärrverkan, bur, sportstolar, turbobreddare, koni dämpare mm mm

En rolig liten leksak helt enkelt!

Tanken med bilen är väl att det ska vara någon sorts rullande renoverings objekt samtidigt som den ska brukas flitigt både på Bana och söndagskörning

Har tyvärr inte så mycket bra bilder på bilen ännu men det kommer här efterhand.




_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Väldigt tuff, hoppas på massa bilder i framtiden

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Jädrans vad tuff! Den vill jag ha!
Hur många kilon har M42'n att släpa på i din bil? Kan tänka mig att den måste vara bra mycket rappare i din bil än min. Den verkar också vara driftsäkerheten själv, så denna vagn måste ge mycket nöje?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Jag hoppas att du inte polerar den, för just nu är den helt underbar i färgerna!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Citat:
Väldigt tuff, hoppas på massa bilder i framtiden

Ja det kommer det bli, förhoppningsvis många bilder från träffar;)




Citat:
Jädrans vad tuff! Den vill jag ha!
Hur många kilon har M42'n att släpa på i din bil? Kan tänka mig att den måste vara bra mycket rappare i din bil än min. Den verkar också vara driftsäkerheten själv, så denna vagn måste ge mycket nöje?


Jag var uppe med den på skanska's våg häromdagen och då landade den på ca 1000 kg jämnt, frågan är hur mycket man kan lita på den vågen bara?! Driftsäkerheten verkar bra för Christer som jag köpte den av körde ner till München och vände i juni!

Citat:
Jag hoppas att du inte polerar den, för just nu är den helt underbar i färgerna!


Den poleras inte Kanske lackas om i framtiden någon gång dock

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Bilder, bilder!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Shit Simon vilken kärra! thumbs up
SÅÅÅ rejsig. Ska bli spännande å spana in den. Det var ju andra bullar än en "gammal" e36 m3a, som det va tal om

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



jaha så gick det med M3 E36 ja...

ser rolig ut, anmäld till anderstorp den 20???

har du sparkat nåt på sebb e då?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Citat:
Frapp
Shit Simon vilken kärra!
SÅÅÅ rejsig. Ska bli spännande å spana in den. Det var ju andra bullar än en "gammal" e36 m3a, som det va tal om


Haha, ja planerna ändrades ganska drastiskt där! Ska du köra på anderstorp? Blev det något kört på ringen på Europa trippen föresten?






Citat:
Racetec
jaha så gick det med M3 E36 ja...

ser rolig ut, anmäld till anderstorp den 20???

har du sparkat nåt på sebbe då?


Japp jag tänkte köra anderstorp!
ingen optimal bana för denna bilen direkt men kommer nog bli skoj ändå!
Sebbe försöker jag sparka lita på imellan åt, men det går segt tror han är sugen men att orken inte finns där

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Lagnelov skrev:
Citat:
Frapp
Shit Simon vilken kärra!
SÅÅÅ rejsig. Ska bli spännande å spana in den. Det var ju andra bullar än en "gammal" e36 m3a, som det va tal om


Haha, ja planerna ändrades ganska drastiskt där! Ska du köra på anderstorp? Blev det något kört på ringen på Europa trippen föresten?


Anderstorp går i stöpet > Var sugen på att köra på ny bana, men bilen e helt för trasig. Krängningshämmaren trillade ju av på Knutstorp som du säkert kommer ihåg (svetshjälp önskas av någon. Har utrustning men ej kunskap). Sen har en stötdämpare gått sönder också. Och som inte de va nog så la tempmätaren av under europaresan. Suck. Så utan vare sig tempmätare och kränghämmare och med klonkande stötdämpare så kändes inte några varv på Ringen som en så bra idé, så de blev inget av det.

Men en sjuk cool bil du har köpt. Blev lite orolig att du köpt en putsbil när jag såg överskriften, men de farhågorna röjde ju första bilden alla tvivel om. Tar gärna med min kamera å tittar nån dag

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
frapp skrev:
Lagnelov skrev:
Citat:
Frapp
Shit Simon vilken kärra!
SÅÅÅ rejsig. Ska bli spännande å spana in den. Det var ju andra bullar än en "gammal" e36 m3a, som det va tal om


Haha, ja planerna ändrades ganska drastiskt där! Ska du köra på anderstorp? Blev det något kört på ringen på Europa trippen föresten?


Anderstorp går i stöpet > Var sugen på att köra på ny bana, men bilen e helt för trasig. Krängningshämmaren trillade ju av på Knutstorp som du säkert kommer ihåg (svetshjälp önskas av någon. Har utrustning men ej kunskap). Sen har en stötdämpare gått sönder också. Och som inte de va nog så la tempmätaren av under europaresan. Suck. Så utan vare sig tempmätare och kränghämmare och med klonkande stötdämpare så kändes inte några varv på Ringen som en så bra idé, så de blev inget av det.

Men en sjuk cool bil du har köpt. Blev lite orolig att du köpt en putsbil när jag såg överskriften, men de farhågorna röjde ju första bilden alla tvivel om. Tar gärna med min kamera å tittar nån dag


okay, tråkigt att höra, jo jag kommer ihåg att fästet hade rostat av på bilen din Men stötdämparen vad har hänt med den? var väl ganska nya saker? Måste kännas tradigt att vara så nära ringen men inte kunna köra

Det var en putsbil, 1973 iaf Nu är det rejsing för hela slanten
Visst ska du komma å titta! Bara att slå en signal innan

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Lagnelov skrev:

Japp jag tänkte köra anderstorp!
ingen optimal bana för denna bilen direkt men kommer nog bli skoj ändå!
Kommer bli skoj ändå ja! Långa rakan blir bara lite av transport med våra motorer men inbromsningen till efterföljande kurva är spännade eftersom man har så hög fart (finns väl ingen bana där man kör snabbare än just här i Sverige?) och resten av banan är riktigt skoj och snabb med sina bankade kurvor thumbs up Jag tror jag sett din bil på lite avstånd innan (du hade den) men kikar gärna närmare på mossen.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Var ute och tog några bilder igårkväll, börjar små smått få kläm på vad som behöver göras på bilen med

En sak som jag saknar på bilen akut är varvräknare, men funderar på hur jag ska koppla in den genom att motorn har separata tändspolar? Måste ju finnas en signal kabel från boxen elr nått liknande som man kan anväda sig av?!








_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Davve skrev:
Lagnelov skrev:

Japp jag tänkte köra anderstorp!
ingen optimal bana för denna bilen direkt men kommer nog bli skoj ändå!
Kommer bli skoj ändå ja! Långa rakan blir bara lite av transport med våra motorer men inbromsningen till efterföljande kurva är spännade eftersom man har så hög fart (finns väl ingen bana där man kör snabbare än just här i Sverige?) och resten av banan är riktigt skoj och snabb med sina bankade kurvor thumbs up Jag tror jag sett din bil på lite avstånd innan (du hade den) men kikar gärna närmare på mossen.


Ja bilen har varit på många träffar innan så folk känner nog igen den iaf. Klart du ska få titta närmare på den, men den ser nog bättre ut på avstånd än på nära håll

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



fan va kul! då ses vi på anderstorp. vilket håll kör ni från kristianstad upp?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Racetec skrev:
fan va kul! då ses vi på anderstorp. vilket håll kör ni från kristianstad upp?


Japp ska bli riktigt kul att få köra av sig lite

Vi kör Markaryd,ljungby ect...

Du då?

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



brukar köra över älmhult och sen ljungby, fast förvisso så har man ju bara 20 min till kristianstad härifrån, hade ju varit kul att köra ihop upp... när hade du tänkt köra?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009
Inlägg: 42



grattis till en fet bil, såg denna på blocket och jag säger bara att om jag haft pengar till köpa en bil till nu så skulle jag köpt den direkt. den ser sjukt rå ut asså!

_________________
johan tegvald - ny-msn@live.se - 0768949715
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis Simon till bilen, den har man ju set under ett antal år den bilen.. Skall Chrillegubben tagga ner eller varför sålde han?

Behöver du hjälp med lack av spoiler eller dylikt så bara hojta till du vet att sådant ställer jag alltid upp på

Vi ses på mossen!


ps. sparka den där sebbennissen i rumpan från mig, skall han inte köra kan han ju plåta lite på Mossen för det duger han ju till iallafall ds

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Johan Sjöström skrev:


Behöver du hjälp med lack av spoiler eller dylikt så bara hojta till du vet att sådant ställer jag alltid upp på



Jo spoilerlackering i fältet är väl lite av Simons specialitet.

Kristianstadklubben kan väl iofs lika gärna köra via Älmhult om det ska samköras. Är det snabbaste enligt farbror-eniro. Eller vad tror du Simon?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4497



Eftersom jag har haft några 2002 tiiér så blir man sugen varje gång man ser en, och denna är ju helt galet fin.

Lova nu att inte lacka, och hålla på. Bara kör och kör!

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 Tii -73 M42b18 SÅLD!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (49979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande