Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 14, 15, 16   >>
26 besök senaste veckan (230999 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Kompletterar mina sexkolvsok fram med fyrkolvsok från AP-racing bak:

Black Caliper Kit Number - CP5144-1003
Valde en ny OEM skiva istället för AP's egna då BMW's skiva är "halvflytande" medans AP's skiva bara är en solid skiva.

Med i kittet ligger AP Racing's belägg, APF404. Valde dock att komplettera med Pagid RS-29.



Monterat!

Även här kunde jag konstatera att det sparats några gram!

OEM ok inkl belägg: 3.714g
AP CP5144 ok inkl RS-29 belägg: 2.857g
En total besparing på 1,7kg!

Och så ett litet mek-tips!
I installationsanvisningen från AP står typ "...tryck ner bromspedalen 2-3cm och håll den så medans originaloken demonteras och ny monteras för att unvika att det rinner ut bromsvätska...".


Funkade kanon - inte en droppe bromsvätska rann ut under manövern!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Vart har ni köpt kolfiberarken, och vad var priset?

_________________
Raymond Andersen
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
R Andersen skrev:
Vart har ni köpt kolfiberarken, och vad var priset?

Köpte av http://www.acm-ab.se Det var dock ett par år sedan, har tyvärr inga prisuppgifter kvar.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
mhrace
Stavanger / Norge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 41



Sorry lite kapning i tråden men måste fråga om detta är din tidigare bil?

http://m.mobile.de/portal/index.html#Car/DES/191785266

_________________
Martin
Hamberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Nicke_1 skrev:
Kompletterar mina sexkolvsok fram med fyrkolvsok från AP-racing bak:


Fan nu har du ju värre bromsar bak än dom flesta har fram


Vad ska du göra av dom gamla bromsoken? Är på jakt efter ett billigt vänsterok.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
mhrace skrev:
Sorry lite kapning i tråden men måste fråga om detta är din tidigare bil?
http://m.mobile.de/portal/index.html#Car/DES/191785266

Svarar här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1315934#1315934

E.Svensson skrev:
Nicke_1 skrev:
Kompletterar mina sexkolvsok fram med fyrkolvsok från AP-racing bak:

Fan nu har du ju värre bromsar bak än dom flesta har fram
Vad ska du göra av dom gamla bromsoken? Är på jakt efter ett billigt vänsterok.

Jag behåller dem tills vidare. Bra att ha i reserv om det blir tjafs vid besiktningen!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Alla upgrades här är fan bättre än tomten på julafton!

Som vanligt sköna coola, snygga sexiga förfiningar thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Sista uppdateringarna inför årets säsongstart! Ventiljustering, oljeservice samt lite säkerhets och ergonomiskt pyssel avklarat!

Ergonomiska uppdateringar:

Sparco Ergo inköpt. Handlade från Radne i Haninge: http://www.radne.se/sv/karting/Product/?PartNo=2264 Det fina med denna stol är att öronlapparna är löstagbara. Slipper alltså byta stol då bilen ska framföras på Nürburgrings touristenfahrt, bara att ta av öronlapparna.


Rattinfästningen har jag sänkt någon centimeter så att den matchar bättre med en låg sittposition.

Säkerhetsrelaterade uppdateringar:


SBF plattor har fått ersätta VAC Motorsports Anti-Sub Mounting Bracket som infästning för grenbältena. Nu hamnar grenbältena inom 20 graders vinkel som SBF föreskriver. Som SBF's besiktningsansvarige hos BMWSC sa till Micke R ang felplacerade monteringspunkter för grenbälten: man vill inte att bollarna hamnar i rö*** vid en krock...


Midjebältena och OEM 3p bältes låsning monterade inom 0-60grader sett från horisontalplanet. Infästningen på kardantunneln med SBF plattor och öglebultar.


Midjebältena mot trösklarna har jag fäst i infästningen för OEM 3p bältets skena. Öglebultar från Sifvert Skruv i Västberga.


Krockgardinerna har jag kopplat ur så att de inte tjongar in i buren vid en eventuell deploy. Kontakten vid a-stolpen kopplas ur (OBS! Inte kontakten vid själva krutladdningen som sitter under/nederkant av intrumentpanelen) Jag använde ett 2,2 ohms motstånd. Vid diagnos utav airbagsystemet kunde jag konstatera att detta ej genererar några felkoder. Ratt-, passagerar-, samt sidoairbags fram ska alltså fortfarande fungera.


Öppnade kontakten för sidoairbagsen bak och kunde klämma fast 2,2 ohms motståndet utan att det glappar.

Ny hjälpreda inköpt till garaget: ESAB Caddy 200i Migsvets. Så smidig att använda. Klarar av stål, rostfritt stål och aluminium. Automatläget fungerar i de flesta fall - man ställer in tjockleken på godset, sedan räknar maskinen ut optimala svetsparametrar. Finner dock att jag oftast behöver vrida på lite mer kräm då jag ska få till bra genombränning.


ESAB C 200i


Har bland annat förbättrat stosarna till bromskylningen jag köpt från Bimmerworld. Svetsade fast bulten som ska sitta på insidan vilket förenklar monteringen av bromskylningen avsevärt.


Pagid RS29 installerade i bak oken.

Imorgon är det dags för Mantorp med BMWSC!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Vilken storlek valde du på stolen?
Skulle jag få provsitta den lite försiktigt på Mantorp?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Nicke_1 skrev:

Rattinfästningen har jag sänkt någon centimeter så att den matchar bättre med en låg sittposition.


TACK, för det tipset! thumbs up Har suttit två dagar på Knutstorp nu i helgen med armarna alldeles för högt, helt slut i axlarna.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Vilken storlek valde du på stolen?
Skulle jag få provsitta den lite försiktigt på Mantorp?

Valde medium. Du får gärna provsitta, men då får det bli på , dit nästa färd går!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Clayman83
Kalmar
Här sen Aug 2012
Inlägg: 192



Helt underbar tråd! Följs med spänning:)
Vad är det för diagnostik utrustning som du kör när du kopplar upp dig mot bilen?

_________________
Pär Lagström

Porsche 968 CS
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Vilket jobb!
Snygg bil!
Skön läsning en lördag kväll.
Nu fick man en del ideer, men behövs nog rejäl lönehöjning

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Dags att uppdatera med lite bilder från vinterns uppdateringar... Inser då att det inte hänt något i tråden sedan 2014! Så, börjar med några bilder från 2014 då Nürburgring besöktes tre gånger.






Under sommaren 2015 prioriterades badrumsrenovering istället för Nürburgring och endast 160 mil banträffar hans med under den säsongen.




Nya bussningar från Ground Control på plats.


Rostfria avgasrörsflänsar från http://www.ebay.co.uk/itm/151745248596
Tack för tips N Wiberg.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Härligt med lite uppdatering och skoj att se att bilen används flitigt thumbs up
Kul att man själv för en gång skull kunde bidra med något litet
Den här tråden är ju annars en källa till inspiration och lösningar på saker thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Bytte bakre hjullagrena under vintern. Här är min DIY:

Reservdelar:
Låsring 07119934755
Hjullager 33411090505
Mutter (M27x1,5) 33411133785

Plocka ner avgassystem samt krängningshämmaren. Ta bort bromsbackarna och hjulens handbromsmekanism.


Knacka ut låsningen på muttern och skruva av med en 12-kantig 36mm hylsa.


Lossa drivaxeln från diffen och pressa ut den ur hub'en med en avdragare.


Med hjälp av diverse mothåll kan hub'en pressas loss mha ett knippe hjulbultar.


Ta loss låsringen.


Dra av hjullagret. För detta inhandlades en hjullager verktygssats: https://www.vidaxl.se/p/210002/hjullager-verktygssats-universellt-20-d . . . .
Stadiga prylar. Tyvärr räckte inte den största adaptern för att rymma M3'an hjullager.
Hjullagret bak är större för M3 (85mm) kontra vanliga e46 (75mm). Därför krävs lite större avdragare. Använde istället en rejäl cylinder med 87mm ID som jag hade i garaget.


Den inre kullagerbanan kommer med största sannolikhet att sitta kvar på hub'en. Dra av den med lämplig avdragare, eller använd en kapmaskin och spräck den sedan med ett dorn och några välriktade slag.


Gör rent drivaxelns och hub'ens splines samt hjullagerhållaren. Pressa därefter in ett nytt hjullager. Orangea sidan av hjullagret utåt!


Sätt fast den nya låsringen.


Pressa hub'en på plats med hjälp av lämpliga diskar från hjullager verktygssatsen. Välj ett mothåll (på insidan) som är lagom stort så att hub'en endast pressas mot hjullagret och inte bärarmens hjullagerhållare. Annars finns risk att hjullagret separerar.

Pressa in drivaxeln i hub'en med hjälp av en gummiklubba. Se till att drivaxelns knutar är ihoppressade så att knutarna inte går sönder. Så fort det finns tillräckligt med gänga från drivaxeln så dras den på plats mha drivaxelmuttern. Drivaxelmutterns kontaktyta ska täckas med ett tunt lager olja innan momentdragning i nästa steg.


Skruva fast drivaxeln i diffen. Montera därefter ett däck med centrumkåpan borttaget och sänk ner bilen. Momentdra drivaxelmuttern med 300Nm.


Lås muttern genom att knacka in kanterna i drivaxeln därför avsedda fasningar.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Nytt stödlager, guibo och centrumstyrning är på plats.


Nytt vs. gamalt stödlager. Märk upp främre och bakre halva så att de sätts tillbaka rätt i förhållande till varandra då kardanens båda delar är balanserade.
Främre och bakre delen av kardanaxeln separeras genom att lossa bulten i kardanknuten (dras åt med 97Nm, hur man nu ska få plats med en momendragare och hylsa inut en kardanknut...).


Ny Hardyskiva


Centrumstyrningen pressas på plats


Nya stödlagret

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Har letat efter en Z3 styrväxel ett tag. Z3'ans styrväxel växlar (skjuter ut) 53,5mm/rattvarv, mitt originalrack ~48mm/varv. Fick ett par styrväxlar hemskickade men det visade sig att innehållet var växlar på 50,5mm/rattvarv, dvs troligen från en "Yellow tag" styrväxel (e46 LCI - 32136757651). Valde till slut att åka till Sellholms i Köping med min befintliga styrväxel.


Anspråkslös byggnad


Nu växlar styrväxeln 63mm/rattvarv! På bilden sitter det 16mm rackstopp i teflon monterade. Dessa drog jag dock av innan montering - kan vara bra med lite extra styrvinkel om man klantar sig och behöver hämta hem ett kast. Antalet rattvarv mellan stopp med teflonbussningarna monterade var 1,9 rattvarv! Nya damasker med hål för tryckutjämningen (blå slang).


Styrväxeln monterad med nya styr-guibo, p-ändar och toelåsningshylsor och muttrar!

Ett tips är att använda DIS och styrvinkelsensorn vid demontering utav styrväxeln - man kan där se när ratten står helt rakt.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Vad kostar det att byta utväxling på styrningen? har de fler varianter av utväxling att välja på eller är det 63mm som gäller?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
magnus428 skrev:
Vad kostar det att byta utväxling på styrningen? har de fler varianter av utväxling att välja på eller är det 63mm som gäller?


Ja, de har en variant som växlar 71mm/rattvarv också. Att få ombyggt till 61mm/rattvarv (jag mätte upp 63mm/rattvarv, men den säljs som "61mm/rattvarv") kostar styvt 8k. Du står för stommen, som måste vara från en e36 eller e46 och av märket ZF.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Översyn av bromsoken. Nya skrapor och packningar på plats.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 14, 15, 16   >>
26 besök senaste veckan (230999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande